Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Britt32 schreef:
13-03-2025 12:47
Het is duidelijk dat er een grote machtswissel heeft plaatsgehad in Washington DC. Met totaal ander beleid.

Ja mag dingen nog wel zeggen, maar de baan niet automatisch gegarandeerd.

Wellicht beter is het om in de vrije sector te werken en niet langer onder de huidige president voor wie zich daar minder goed bij voelt.
Je vindt oprecht dat er niks mis is met deze lijst?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Charlotta schreef:
12-03-2025 09:18
https://edition.cnn.com/2025/03/12/poli ... index.html

Dit is ook een mooie. Vrijwel alle Amerikanen die pensioenen hebben, hebben die in een 401k beleggingsproduct. De afgelopen week zijn ze enorm veel geld verloren omdat de markten gecrasht zijn dankzij Trumps 'beleid'. Maar in plaats van dat hij de natie gerust stelt, houdt hij een promopraatje voor Tesla, omdat het zo zielig is dat Elon zoveel geld verloren heeft. En het werkte ook nog, want het aandeel van Tesla steeg weer.

Zijn er eigenlijk al cijfers bekend over hoeveel mensen spijt hebben van hun stem?
Oh ja Trump met die Tesla. Wat een gekkie. Riekt ook erg naar corruptie. Volgens mij hoort een staatshoofd zich vrij onafhankelijk te gedragen.
Echt het is een klein kind die trump. Knettergek. En als Swiftie moet ik ook zeggen dat hij zich belachelijk gedraagt tegenover Taylor swift. Over haar twitteren: i hate taylor swift. En tweeten het leuk te vinden dat zij uitgejouwd werd tijdens de super bowl. Echt waar gaat dat over? Kleuter. Waarom is dat relevant als staatshoofd om te melden ? Nota bene een vrouw die miljoenen doneert aan armoedebestrijding in de VS. En onlangs met de grote branden in L.A. ook nog eens flink doneerde.

En over Meghan Markle steekt hij zijn mening ook niet onder stoelen of banken.
Kan je het voorstellen, onze premier schoof die over Patricia Paay of Bridget Maasland zou tweeten ? Koekkoek.
muts87 schreef:
13-03-2025 20:38
Oh ja Trump met die Tesla. Wat een gekkie. Riekt ook erg naar corruptie. Volgens mij hoort een staatshoofd zich vrij onafhankelijk te gedragen.
Echt het is een klein kind die trump. Knettergek. En als Swiftie moet ik ook zeggen dat hij zich belachelijk gedraagt tegenover Taylor swift. Over haar twitteren: i hate taylor swift. En tweeten het leuk te vinden dat zij uitgejouwd werd tijdens de super bowl. Echt waar gaat dat over? Kleuter. Waarom is dat relevant als staatshoofd om te melden ? Nota bene een vrouw die miljoenen doneert aan armoedebestrijding in de VS. En onlangs met de grote branden in L.A. ook nog eens flink doneerde.

En over Meghan Markle steekt hij zijn mening ook niet onder stoelen of banken.
Kan je het voorstellen, onze premier schoof die over Patricia Paay of Bridget Maasland zou tweeten ? Koekkoek.

Tesler.... Probably because of the dementier. Ok, gejat van Stephen Colbert.
Britt32 schreef:
13-03-2025 12:47
Het is duidelijk dat er een grote machtswissel heeft plaatsgehad in Washington DC. Met totaal ander beleid.

Ja mag dingen nog wel zeggen, maar de baan niet automatisch gegarandeerd.

Wellicht beter is het om in de vrije sector te werken en niet langer onder de huidige president voor wie zich daar minder goed bij voelt.

Je mag helemaal niet dingen nog zeggen. Journalisten die kritische vragen stellen mogen het witte huis niet meer in. En je zult nog raar opkijken als mensen niet meer voor de overheid willen werken.
Charlotta schreef:
13-03-2025 13:46
De VS begint steeds meer op Rusland te lijken. Ik heb inmiddels van diverse wetenschappers gehoord dat ze door hun universiteiten gevraagd zijn zich niet uit te spreken over het beleid. Doen ze dat wel, dan riskeren ze het stopzetten van subsidie of het verlies van hun baan. Mensen zijn gewoon doodsbang want een sociaal vangnet is er ook al niet natuurlijk.

In die lijst woorden staan ook diverse woorden die je gewoon in de normale spreektaal nodig hebt als je een ambtenaar bent. Belong, barrier, etc. Het wordt een hele klus om die te schrappen.

Land of the free!
Van sommigen dingen zitten we hier ook niet zo ver vanaf. In de NRC van afgelopen weekend stond een artikel over de genderpoli in het VUMC. Daaruit blijkt ook dat mensen die daar werken ook steeds voorzichtiger moeten zijn om te praten over wat de ze doen. Een paar jaar geleden was dat helemaal nog geen probleem.
rosanna08 schreef:
13-03-2025 20:07
Je vindt oprecht dat er niks mis is met deze lijst?
Nee, want het is niet precies duidelijk hoe deze lijst is samengesteld.

En de New York Times schrijft in het artikel: "All presidential administrations change the language used in official communications to reflect their own policies."

Niets nieuws dus.

Ik denk dat ambtenaren lijstjes maken en hun communicatie aanpassen aan het beleid van nieuwe regeriing. DEI en woke zijn duidelijk uit de mode.
britt32 wijzigde dit bericht op 13-03-2025 21:27
0.18% gewijzigd
Appletje schreef:
13-03-2025 20:44
Je mag helemaal niet dingen nog zeggen. Journalisten die kritische vragen stellen mogen het witte huis niet meer in. En je zult nog raar opkijken als mensen niet meer voor de overheid willen werken.
Trump beantwoordt veel meer vragen dan Biden ooit gedaan heeft. Biden gaf nauwelijks nog persconferenties met kritische journalisten, omdat hij dat niet meer aankon.

Wat betreft minder mensen die er willen werken: Flinke bezuinigingen en een kleinere overheid is het doel van Doge.
Britt32 schreef:
13-03-2025 21:17
Trump beantwoordt veel meer vragen dan Biden ooit gedaan heeft. Biden gaf nauwelijks nog persconferenties met kritische journalisten, omdat hij dat niet meer aankon.

Wat betreft minder mensen die er willen werken: Flinke bezuinigingen en een kleinere overheid is het doel van Doge.

OMG wie ben jij? Zelfs de meest rechtse types in mijn omgeving lukt het niet om Trump zo te verdedigen als jij doet.
Poetin heeft het vredesplan inmiddels afgewezen. Uiteraard, zou ik bijna zeggen, want hij stopt pas als hij krijgt wat hij wil.

Maar ook, en ik dacht niet dat ik dit nog eens ging zeggen: blijkbaar doet onze Mark het best goed in zijn nieuwe baantje. Trump mag hem blijkbaar wel!
Ik had niet anders van Mark verwacht, hij is wat dat betreft echt geknipt voor die baan. Hij weet wel hoe hij met mensen als Trump om moet gaan.
Britt32 schreef:

Alleen worden kritische journalisten buitengesloten en verteld Donald vaker leugens dan de waarheid. Ik snap echt niet hoe jij de boel daar zo kan verdedigen.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Charlotta schreef:
13-03-2025 21:29
Maar ook, en ik dacht niet dat ik dit nog eens ging zeggen: blijkbaar doet onze Mark het best goed in zijn nieuwe baantje. Trump mag hem blijkbaar wel!

Ik ben hier wat ambivalenter over. Ik snap best dat de strategie is om te proberen om Trump binnenboord te houden wat de NAVO betreft, maar het wordt wel steeds lulliger. Dat Trump dan weer begint over Groenland en Canada inlijven en dat Rutte dan zegt dat ie zich daar niet mee gaat bemoeien. Hallo, hier zegt de president van het ene NAVO-land dat ie twee andere NAVO-landen wil innemen en de NAVO-baas zit daar wat schaapachtig bij te grijnzen?
Avena schreef:
14-03-2025 10:19
Ik ben hier wat ambivalenter over. Ik snap best dat de strategie is om te proberen om Trump binnenboord te houden wat de NAVO betreft, maar het wordt wel steeds lulliger. Dat Trump dan weer begint over Groenland en Canada inlijven en dat Rutte dan zegt dat ie zich daar niet mee gaat bemoeien. Hallo, hier zegt de president van het ene NAVO-land dat ie twee andere NAVO-landen wil innemen en de NAVO-baas zit daar wat schaapachtig bij te grijnzen?
Ik had hetzelfde gevoel. Ik vond het zelfs wat hielenlikkerig overkomen. Alles om er maar voor te zorgen dat Trump maar niet uit de NAVO stapt en dan maar beginnen met het strooien van complimenten...

Dat gezegd hebbende: ik zou ook niet weten hoe het anders zou moeten. "We" kunnen ons geen conflict met Amerika veroorloven... Maar ik geloof er niets van dat Rutte werkelijk zo positief en lovend is over (de aanpak van) Trump als hij nu laat doen voorkomen.
Avena schreef:
"I don't want to drag Nato in to this.' was wat hij zei.
Als hij zijn mening had gezegd, daar, voor de pers, sprak hij als woordvoerder van de Navo.

Hij heeft zijn mond gehouden terwijl de ene na de andere bizarre uitspraak uit de mond van Trump kwam rollen. Drugsdealers maar naar Nederland sturen? Want dat kennen wij niet.... Wait, what! Waarop Rutte zei: we know drugsdealers in the Netherlands.

Als iemand zijn eigen graf aan het graven is, moet je iemand daar vooral niet in storen.
Doreia* schreef:
14-03-2025 10:39
"I don't want to drag Nato in to this.' was wat hij zei.
Als hij zijn mening had gezegd, daar, voor de pers, sprak hij als woordvoerder van de Navo.

Hij heeft zijn mond gehouden terwijl de ene na de andere bizarre uitspraak uit de mond van Trump kwam rollen. Drugsdealers maar naar Nederland sturen? Want dat kennen wij niet.... Wait, what! Waarop Rutte zei: we know drugsdealers in the Netherlands.

Als iemand zijn eigen graf aan het graven is, moet je iemand daar vooral niet in storen.

Eens.

Ik vind dat Rutte dit gesprek goed gevoerd heeft. En hij kan niet, voor het oog van de wereld, uitspraken doen uit naam van de NAVO zonder hierover eenstemmig te hebben met de andere NAVO landen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Britt32 schreef:

Je zie toch zelf ook wel het verschil tussen iemand die het vanwege zijn gezondheid niet aankan en iemand die geen tegengeluid duldt? Als Schoof journalisten wegstuurt bij de wekelijkse persconferentie totdat er alleen ja-knikker over zijn, ga je dat dan ook verdedigen?
Dit is dan wel weer lachen: Tesla waarschuwt dat de importtarieven (en dan de door getroffen landen genomen tegenmaatregelen) impact gaan hebben op hun resultaten....

https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-03-13/
Ook wel bijzonder:
Nederlandse pensioenfondsen investeren ruim drie keer zoveel in Amerikaanse als in Europese bedrijven, blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank. Dat terwijl de beurzen daar de afgelopen tijd al diep in het rood kleurden, mede door het onvoorspelbare beleid van president Donald Trump. ‘Maar wij maken ons niet gelijk druk', zegt voorzitter Ger Jaarsma van de Pensioenfederatie.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1056 ... ge-termijn

Niet dat hij zich niet druk maakt, al lijkt me dat een beetje naïef. Maar dat onze pensioenfondsen niet meer beleggen in Europa. Hebben wij het over Coca Cola boycotten als consument. Zou het meer investeren van dat soort megabeleggingsbedragen in Europa niet veel voor onze eigen economie doen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Avena schreef:
Verstandig juist, wellicht was het weer uitlokken van Trump. De NAVO heeft de VS gewoon nodig.
Renkya schreef:
14-03-2025 13:40
Verstandig juist, wellicht was het weer uitlokken van Trump. De NAVO heeft de VS gewoon nodig.
Daarbij is de houding dat Rutte liet zien, precies zoals je een peuter in de weerstand moet kalmeren. Wachten tot de driftbui voorbij is en dan weer over tot de orde van de dag. In dit geval gaat de driftbui 4 jaar duren en heeft de peuter ook nog een pistool en een mes in handen. En is het te hopen dat hij zichzelf niet verwondt ermee. Ik verwacht niet dat anderen, als puntje bij paaltje komt en hij werkelijk Groenland wil annexeren of Canada wil overnemen, er zomaar in meegaan *kruist vingers*
Doreia* schreef:
14-03-2025 13:50
Ik verwacht niet dat anderen, als puntje bij paaltje komt en hij werkelijk Groenland wil annexeren of Canada wil overnemen, er zomaar in meegaan *kruist vingers*
Ik ben hier juist wel erg bang voor. Stel dat hij het gewoon doet en de rest van de Republikeinen blijven stil, wat kan je dan nog?

Vind het nu al erg raar dat Trump bewijsbare leugens vertelt en iedereen geeft applaus of blijft stil. Ik begrijp dat mechanisme niet.
Renkya schreef:
14-03-2025 13:56
Ik ben hier juist wel erg bang voor. Stel dat hij het gewoon doet en de rest van de Republikeinen blijven stil, wat kan je dan nog?

Vind het nu al erg raar dat Trump bewijsbare leugens vertelt en iedereen geeft applaus of blijft stil. Ik begrijp dat mechanisme niet.
Ik denk dat er een heleboel achter de schermen gebeurt wat wij niet zien. Vergeet alleen niet dat je als werknemer gewoon niet beschermd bent in Amerika. Zelfs de hoogste legerleiding niet. En men vecht het wel aan en de rechter draait nu ontslagen weer terug. Maar het is dan wel gebeurd. En als je geen toegang meer hebt, heb je ook geen invloed meer. Dus hou je hoofd laag en 'move in the shadows'.
Doreia* schreef:
14-03-2025 13:50
Ik verwacht niet dat anderen, als puntje bij paaltje komt en hij werkelijk Groenland wil annexeren of Canada wil overnemen, er zomaar in meegaan *kruist vingers*

Ik vrees echt voor Groenland, met die 55.000 inwoners. Sowieso waarschijnlijk onverdedigbaar. Ik denk niet dat Amerikaanse militairen het eiland zullen innemen, maar ik ben wel bang dat Trump de druk zo hoog gaat opvoeren dat hij zijn zin krijgt. Linksom of rechtsom. Misschien sluit hij wel een of andere deal. Sowieso zorgt dit steeds maar herhalen er ook voor dat dit hele (idiote) idee steeds meer genormaliseerd wordt. Net zoals het nu al bijna als een fait accompli wordt gezien dat Oekraïne het oosten gewoon kwijt is.
Zodra hij een ander land, wat voormalig bondgenoot was, gaat overlopen, is het wel gedaan met alle diplomatie in de wereld. Ik denk dat een heleboel mensen om Trump heen daar wel hier en daar een spaak in zijn wielen aan het steken zijn of hem niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk.
Ironisch is het wel. Een voormalig kolonie van een Europees land wil een huidige kolonie van een Europees land innemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven