Yoga docent opleiding in Nederland
maandag 14 april 2025 om 10:00
Hoi Allemaal,
Al een poos wil ik graag een yoga docenten opleiding doen. Ik heb twee kleine kinderen thuis en een man die onregelmatige werkdiensten heeft, dus ik was online aan het zoeken hoe en waar ik het beste een yoga docenten opleiding kan gaan doen die je kunt volgen tijdens de schooluren van mijn kinderen. Vaak kreeg ik te horen dat als ik het echt goed wil doen, ik moet reizen naar het buitenland om een opleiding te volgen. Maar dit is niet mogelijk.
Nu zag ik toevallig dat je ook online een opleiding kunt volgen. Een opleiding waar je een gecertificeerde yogaleraar wordt met Yoga Alliance geaccrediteerde 200-uur durende Hatha Yoga-lerarencertificeringscursus. En daarna ontvang je een geaccrediteerd certificaat waarmee je yoga kunt lesgeven. Helemaal wat ik graag wil!
Ze bieden dit aan omdat ze verzoeken kregen van mensen die niet naar hun ashrams konden reizen. Je leert o.a. ook hoe je les kan geven en kun je video's maken en deze opsturen zodat je lessen worden beoordeeld.
Heeft er iemand ervaring met een online yoga opleiding? Of heeft iemand een tip waar ik heen kan gaan tijdens de schooluren?
Alvast bedankt!
Al een poos wil ik graag een yoga docenten opleiding doen. Ik heb twee kleine kinderen thuis en een man die onregelmatige werkdiensten heeft, dus ik was online aan het zoeken hoe en waar ik het beste een yoga docenten opleiding kan gaan doen die je kunt volgen tijdens de schooluren van mijn kinderen. Vaak kreeg ik te horen dat als ik het echt goed wil doen, ik moet reizen naar het buitenland om een opleiding te volgen. Maar dit is niet mogelijk.
Nu zag ik toevallig dat je ook online een opleiding kunt volgen. Een opleiding waar je een gecertificeerde yogaleraar wordt met Yoga Alliance geaccrediteerde 200-uur durende Hatha Yoga-lerarencertificeringscursus. En daarna ontvang je een geaccrediteerd certificaat waarmee je yoga kunt lesgeven. Helemaal wat ik graag wil!
Ze bieden dit aan omdat ze verzoeken kregen van mensen die niet naar hun ashrams konden reizen. Je leert o.a. ook hoe je les kan geven en kun je video's maken en deze opsturen zodat je lessen worden beoordeeld.
Heeft er iemand ervaring met een online yoga opleiding? Of heeft iemand een tip waar ik heen kan gaan tijdens de schooluren?
Alvast bedankt!

dinsdag 15 april 2025 om 09:20
Daarom mijn vraag over tips waar een opleiding te volgen tijdens schooluren. En of er mensen zijn die een online yoga opleiding hebben gevolgd.
dinsdag 15 april 2025 om 09:20
Ja goeie! Ga ik doen. Dank je wel.Lila-Linda schreef: ↑14-04-2025 16:31Vraag die opleiding dan eens om afgestudeerden waar je contact mee kunt leggen
Referenties. En dan eens checken of die (met alleen een online cursus) het vak in gerold zijn
dinsdag 15 april 2025 om 09:26
Dank je wel voor je reactie! Het is inderdaad dat ik kan beginnen. Nu heb ik kleine kinderen thuis en een man met onregelmatig werk, en dus kan ik alleen tijdens schooluren fysiek aanwezig zijn. Daarom dacht ik om de eerste stap op deze manier te zetten, en vanaf daar ga ik weer verder leren en fysieke lessen volgen. Ik bedoelde ook niet om alleen deze online opleiding te doen en dan verwachten dat ik er wel benTeddydeniffler schreef: ↑14-04-2025 16:46Toch even een account aangemaakt als meelezer lange tijd.
Als je serieus yoga lessen wilt geven is een 200-uurs opleiding alleen online wel weinig. Het is geen taal studie.
Zelf nu met een 200-uurs opleiding bezig voor eigen inzicht en groei (doe al jaren yoga), maar les geven is niet mijn doel.
De opleiding is deels online en zelf studie, maar ook live op locatie. Dit is in de weekenden en sommige avonden.
Alleen online yoga opleiding zou ik niet direct aanraden, vooral omdat je goed moet leren hoe een houding gaat en hoe je leerlingen gaat begeleiden.
Het lesgeven aan de studiegroep is ook een goede leerschool. Thuis een filmpje opnemen van je proefles is toch anders, dan mensen voor je neus les geven. Je spraak ect komt namelijk ook aanbod.
Een opleiding online kun je inderdaad in je eigen tijd doen, maar de meeste opleidingen van yoga zijn alsnog met live weekenden op locatie, juist omdat er meer is dan alleen de theorie.
Verder hebben de meeste yoga docenten wel meer gedaan dan alleen de 200-uurs opleiding. De basis heb je, maar er is zoveel meer.
Tip: begin eens met boeken te lezen van een aantal yogadocenten (als je dat nog niet deed)

Waar doe jij je studie?

dinsdag 15 april 2025 om 09:29
Ja kan inderdaad. Onze familie kan niet oppassen, dus dan moeten we een externe oppas regelen die ook maar net die dagen kan voor maanden (jaren)lang. Kan vast wel maar wordt wel even zoeken

dinsdag 15 april 2025 om 09:31
Ja precies, de online opleiding is voor mij de eerste stap. Vanuit daar wil ik graag verder leren. Dus het is niet alleen maar de online opleiding die ik wil volgen. Ben alleen benieuwd of mensen ervaring hebben met een online opleiding in yogaGinevra schreef: ↑14-04-2025 17:25Ik verwacht van een yoga docent dat ze het niet alleen zelf kan (dat is wel het minste) maar dat ze anderen kan corrigeren, ook bv hoe die het moeten doen als ze beperkingen aan hun bewegingsapparaat hebben of dat ze kunnen zien ‘jouw stuitje doet zeer omdat je hier je bekken onvoldoende kantelt’ of zoiets.
Hoe leer je dat met een online cursus?

dinsdag 15 april 2025 om 09:37
Het is toch helemaal niet handig om online als eerste stap te zien.
Als er niemand jouw houding kan corrigeren dan leer je het bij de 1e stap dus verkeerd aan en moet je bij een fysieke cursus weer opnieuw beginnen.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die ervaring hebben met een online opleiding in Yoga, omdat het onhandig is om een fysiek beroep online te leren.
Ik zie meerdere cursussen verdeeld over een paar dagen.
https://www.innerpowerhouse.com/nl/yin- ... gIZLfD_BwE
Is er echt niets te regelen met je man (hij kan verlofuren opnemen)
Zodat jij ook aan jouw toekomst kan werken enzo.
Als er niemand jouw houding kan corrigeren dan leer je het bij de 1e stap dus verkeerd aan en moet je bij een fysieke cursus weer opnieuw beginnen.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die ervaring hebben met een online opleiding in Yoga, omdat het onhandig is om een fysiek beroep online te leren.
dinsdag 15 april 2025 om 09:38
pina schreef: ↑14-04-2025 20:23Ik zou dat heel spannend vinden, online yoga en dan ook nog les geven aan mensen!
Ik vermoed dat deze opleiding inspeelt op een sentiment dat veel jonge moeders hebben, iets willen doen, maar wel thuis graag. Vraag me af of je wel waar voor je geld krijgt, of dat het voor de online opleiding gewoon makkelijk cashen is. Mijn gedachten gaan echt een beetje richting afzetterij, net als traders op TikTok etc. Heb je geen linkje?
Ik wil zelf misschien prima ballerina worden, maar soms zijn dingen gewoon niet voor iedereen weggelegd.
https://www.arhantayoga.nl/online-yoga- ... g-200-uur/
Linkje

Deze kwam ik o.a. tegen.
Maar het is, nogmaals, een eerste stap voor mij. Omdat ik graag wil beginnen en nog jongere kindjes thuis heb. Over een half jaar gaan ze beide naar de basisschool en dus dacht ik of ik ga naar de opleiding tijdens de schooluren, of ik begin nu met een online opleiding en ga vanaf daar verder. Alleen een yoga opleiding vinden tijdens schooluren heb ik nog niet gevonden helaas. Vandaar hoopte ik dat hier misschien mensen zijn die wel opleidingen weten die te volgen zijn tijdens schooluren

dinsdag 15 april 2025 om 09:45
Maar basisscholen hebben studiedagen/docenten die uitvallen/kinderen die ziek worden. Dan mis jij weer lessen voor je online cursus.
En het feit dat zo’n cursus (vrijwel) niet wordt aangeboden, zegt ook iets over de vraag er naar denk ik.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 15 april 2025 om 09:48
Avocadeau schreef: ↑15-04-2025 05:54Je mist de live feedback op je eigen houdingen.
Vanuit een aangezichtspunt kan men echt niet alles overzien. Bovendien is feedback achteraf echt veel minder effectief als feedback op het moment zelf, elke keer als je het automatisch toch doet.
(Een motorische fout is vaak niet na een verbale aanwijzing uit je systeem).
Je mist de live interactie met je klas.
Oogcontact maken, aandacht verdelen, voordoen en ondertussen ook kunnen zien of iedereen het oppakt, tips en opties geven waar nodig, even rondlopen om her en der wat te corrigeren of helpen. Ondertussen de tijd bewaken, zorgen dat de flow blijft en een fijne sfeer neerzetten.
Ook mis je leren omgaan met al die kleine dingen die lesgeven improviseren maakt: iemand die te laat binnenkomt, iemand met een blessure, een telefoon die afgaat, je soundsystem dat ineens niet wil.
Daarnaast mis je een van de belangrijkste dingen: de continue directe feedback van je deelnemers.
Je ziet aan hun gezichten of het duidelijk is, te makkelijk/moeilijk, hoe de sfeer is, hoort wat ze prettig vinden en wat niet.
Een sport professionaliseren puur online lijkt me niet wenselijk. Alsof het Nederlands elftal digitaal gaat trainen.
Leren lesgeven puur online lijkt me niet effectief.
Lesgeven is interactie met deelnemers.
De combi van die twee online aanleren lijkt me dus een vreselijk inefficiënt en het resultaat laag niveau.
Als werkgever zou ik absoluut geen digitaal opgeleide yoga docent willen.
Dank je wel voor je reactie en je hebt ook helemaal gelijk. In de positie waarin ik nu zit (jonge kinderen en een man met onregelmatig werk) probeer ik het beste te doen. Vandaar dat ik dacht om mijn eerste stap te zetten in een online yoga opleiding zodat ik in ieder geval kan beginnen met het leren van en over yoga (ik wist tot eergisteren niet eens dat online yoga opleiding bestond), en vanuit daar (als de kinderen ouder zijn en op de basisschool zitten) ik naar een fysieke opleiding kan. Alleen heb ik nog geen opleiding gevonden die lesgeven tijdens schooluren van mijn kinderen.
Ik hoop daarom iemand te vinden die dit wel heeft gevonden en mij tips kan geven

dinsdag 15 april 2025 om 09:54
Felidaez schreef: ↑15-04-2025 09:37Het is toch helemaal niet handig om online als eerste stap te zien.
Dank je wel voor je reactie en voor het linkje. Helaas is Laren te ver weg voor mij en daarnaast geven zij Yin yoga, terwijl ik opzoek ben naar Hatha yoga

Mijn man heeft geen beroep waarbij hij verlofuren kan opnemen, en als hij zo'n snipperdag wil inzetten dan hoort hij dat een dag van te voren of hij die vrij heeft gekregen of niet. Is niet fijn met het plannen van een yoga opleiding. Ik wil dit dus echt graag doen tijdens de schooluren van mijn kinderen

dinsdag 15 april 2025 om 09:56
Hoe bedoel je waar is hij? Tja, als het zo makkelijk was dan had ik geen topic geopend

dinsdag 15 april 2025 om 09:59
We snappen nu wel dat je een yoga opleiding zoekt tijdens schooluren.
Ook dat je man onregelmatig werkt en je kinderen nog klein zijn.
Dat hoef je niet steeds te herhalen.
Ik denk dat als je al heel goed hebt gezocht, het gewoon niet gaat vinden.
Er is waarschijnlijk gewoon geen vraag naar.
Wat je eventueel zou kunnen proberen te doen is een yoga lerares/leraar in de buurt benaderen en vragen of zij/hij jou priveles zou kunnen geven, waarna je daarna misschien iets van een online cursus zou kunnen doen.
Wat je eventueel zou kunnen proberen te doen is een yoga lerares/leraar in de buurt benaderen en vragen of zij/hij jou priveles zou kunnen geven, waarna je daarna misschien iets van een online cursus zou kunnen doen.
dinsdag 15 april 2025 om 10:01
Dan mis ik weer lessen voor mijn fysieke opleiding, bedoel je? Tja, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. En als ik een oppas heb geregeld dan wordt zij ziek. Ja je kunt altijd wel in problemen denken. Wat is jouw oplossing dan?
Feit dat zo'n cursus (bedoel je online of fysiek?) niet wordt aangeboden zegt niks over de vraag hoor. Er wordt heel veel aangeboden alleen niet wat ik zoek en wat voor mij haalbaar is. Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die deze misschien wel hebben gevonden.
dinsdag 15 april 2025 om 10:05
Tja als iedere individu dezelfde vragen stelt en opmerkingen maakt, dan moet ik ook mijn antwoorden herhalen bij iedere individu in wat voor positie ik zit, toch? Anders vallen daar sommige weer overFelidaez schreef: ↑15-04-2025 09:59We snappen nu wel dat je een yoga opleiding zoekt tijdens schooluren.

Ja dat zou inderdaad ook kunnen. Dankjewel
dinsdag 15 april 2025 om 10:12
Dank jullie wel voor de reacties! Met sommige antwoorden kan ik weer wat verder. De bedoeling van deze topic was om te kijken of er mensen waren die ervaring hebben met een online yoga opleiding en of er mensen waren die yoga opleidingen kennen die lesgeven tijdens schooluren.
Ik zoek even verder en vraag nog wat rond. Ik zou ook kunnen beginnen met een fysieke yoga opleiding als mijn kinderen oud genoeg zijn om zelf hun eten te maken. Maar aangezien dat nog wat jaren duurt wilde ik nu alvast beginnen met de eerste stap om mijn droom meer vorm te geven. Yoga boeken heb ik veel al versleten, yogalessen volgen doe ik ook al jaren, de volgende stap is om meer te leren en een certificaat te halen
.
Fijne dag allemaal en hiermee sluit ik de topic.
(Mochten jullie verder willen discussiëren hier dan is dat natuurlijk prima. Ik zal ze alleen niet meer lezen en beantwoorden).
Ik zoek even verder en vraag nog wat rond. Ik zou ook kunnen beginnen met een fysieke yoga opleiding als mijn kinderen oud genoeg zijn om zelf hun eten te maken. Maar aangezien dat nog wat jaren duurt wilde ik nu alvast beginnen met de eerste stap om mijn droom meer vorm te geven. Yoga boeken heb ik veel al versleten, yogalessen volgen doe ik ook al jaren, de volgende stap is om meer te leren en een certificaat te halen

Fijne dag allemaal en hiermee sluit ik de topic.

(Mochten jullie verder willen discussiëren hier dan is dat natuurlijk prima. Ik zal ze alleen niet meer lezen en beantwoorden).
dinsdag 15 april 2025 om 10:36
Het is er blijkbaar niet. Aan jullie om dan de oplossing ergens anders in te zoeken….
dinsdag 15 april 2025 om 13:25
Nou, heb even op deze mensen uit de reviews, een internationaal gezelschap met o.a.. Annalisa uit Italië, Caby uit Spanje, Rita uit Canada, Isabella uit Australië en Eka uit Rusland gezocht, en hoewel ze deze online opleiding uit Sinderen (NL), hebben gevolgd lijken deze mensen online verder onvindbaar, blijkbaar bieden ze zelf hun diensten niet online aan.Bloomy schreef: ↑15-04-2025 09:38https://www.arhantayoga.nl/online-yoga- ... g-200-uur/
Linkje![]()
Deze kwam ik o.a. tegen.
Maar het is, nogmaals, een eerste stap voor mij. Omdat ik graag wil beginnen en nog jongere kindjes thuis heb. Over een half jaar gaan ze beide naar de basisschool en dus dacht ik of ik ga naar de opleiding tijdens de schooluren, of ik begin nu met een online opleiding en ga vanaf daar verder. Alleen een yoga opleiding vinden tijdens schooluren heb ik nog niet gevonden helaas. Vandaar hoopte ik dat hier misschien mensen zijn die wel opleidingen weten die te volgen zijn tijdens schooluren![]()
Ik weet niet, ik vind het allemaal een beetje verdacht, maar misschien ben ik te negatief.
Ik denk eerder gewoon dat yoga-docent misschien nu niet voor jou is weggelegd, hoe goed je zelf ook in yoga bent.
dinsdag 15 april 2025 om 13:48
dat passief agressieve is niet erg Yoga-achtigBloomy schreef: ↑15-04-2025 10:12
Ik zoek even verder en vraag nog wat rond. Ik zou ook kunnen beginnen met een fysieke yoga opleiding als mijn kinderen oud genoeg zijn om zelf hun eten te maken. Maar aangezien dat nog wat jaren duurt wilde ik nu alvast beginnen met de eerste stap om mijn droom meer vorm te geven.
Hoe denk je dat andere mensen-met-kinderen dat doen? Werken? Studeren? alles tegelijk? Kan gewoon hoor.
dinsdag 15 april 2025 om 13:58
Weet niet of TO nog terugkomt, maar hier is een volledige online opleiding.
Volgens mij is onderstaande wat je zoekt toch?
https://newnatureyoga.com/hatha-yoga-opleiding-200-uur/
Zelf zou ik buiten een hobby of taal niet volledig online kiezen, want de live momenten zijn echt een extra, maar dit is wel wat je zoekt volgens mij. Proberen kan altijd. De prijs valt mee t.o.v. de gemiddelde prijs a €1500-€2600 incl. live locatie lessen.
Zelf zou ik buiten een hobby of taal niet volledig online kiezen, want de live momenten zijn echt een extra, maar dit is wel wat je zoekt volgens mij. Proberen kan altijd. De prijs valt mee t.o.v. de gemiddelde prijs a €1500-€2600 incl. live locatie lessen.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 15-04-2025 14:03
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
71.38% gewijzigd
dinsdag 15 april 2025 om 14:35
jij bent de 2e die een taal leren, wel als online prima optie vindtTeddydeniffler schreef: ↑15-04-2025 13:58Weet niet of TO nog terugkomt, maar hier is een volledige online opleiding.
Maar ik heb toch echt mijn talen het best en snelst offline geleerd
Liefst in het juiste land. Taal is ook gevoel, emotie, intonatie, non-verbaal etc.
woensdag 16 april 2025 om 06:46
De meeste mensen leren een taal nou eenmaal niet in het land. Zeker niet in eerste instantie.Lila-Linda schreef: ↑15-04-2025 14:35jij bent de 2e die een taal leren, wel als online prima optie vindt
Maar ik heb toch echt mijn talen het best en snelst offline geleerd
Liefst in het juiste land. Taal is ook gevoel, emotie, intonatie, non-verbaal etc.
woensdag 16 april 2025 om 10:51
Om de beginselen van een taal te leren kun je prima online lessen, boeken etc gebruiken en dan zul je best een redelijk begrip kunnen verwerven.
Maar als jij zelf leraar Frans wil worden, verwachten je leerlingen wel dat jij meer hebt gedaan dan een online cursus en dat je bijvoorbeeld wel zelf in Frankrijk geweest bent en echte Franse mensen gesproken hebt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in