Een ‘zomaar’ cadeautje, hoe vaak?
zaterdag 19 april 2025 om 17:54
Hoe vaak kopen jullie zomaar iets voor je kind(eren)?
Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.
Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.
In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.
Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.
Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.
In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.
Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:04
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
•
zaterdag 19 april 2025 om 20:11
zaterdag 19 april 2025 om 20:12
Hangt er vanaf. Ik koop meestal niet zomaar iets en kocht daarom ook niet zomaar iets voor kinderen. Ik kocht wel iets als het nodig was, omdat ze toe waren aan ander speelgoed en een verjaardag oid was niet in de buurt. Maar de hele tijd zomaar iets kopen, nee, dat herken ik niet echt.
zaterdag 19 april 2025 om 20:12
Wij kregen altijd nieuwe kleding op onze verjaardag. Naast speelgoed natuurlijk. Wij waren er blij mee, in je nieuwe kleren naar school enzo. Tot op de dag van vandaag koop ik altijd nieuwe kleding voor mijn verjaardag.Judith86 schreef: ↑19-04-2025 19:55Hier op inhakend; wat ik vreemd vind, is dat je als kind een fiets op je verjaardag krijgt. Alsof dat iets heel bijzonders is, een fiets. Net alskleding geven aan je kind op zijn verjaardag.
Een fiets heb je nodig. Kleding ook.
Je verjaardag is voor dingen die je echt graag wilt. Geen fiets dus.
Ik moet wel zeggen dat kleding in onze familie best belangrijk is, is een beetje vanuit de cultuur zo. Door het jaar heen kregen we natuurlijk ook kleding. En nu koop ik voor mezelf ook van alles aan kleding en dingen, wanneer ik wat leuks zie.
zaterdag 19 april 2025 om 20:16
Ik ben eigenlijk ook zo opgevoed en dat zit er nog steeds wel een beetje in. Als er dingen zijn die ik graag wil hebben, maar niet nodig heb, dan geef ik het mezelf kado. Dan laat ik het inpakken en leg het in de kast tot bijv. kerst. Dan trakteer ik mezelf : D
Als het iets is dat ik nodig heb, koop ik het gewoon. Maar dat voelt dan als een functioneel ding.
zaterdag 19 april 2025 om 20:19
Mijn kinderen krijgen wel altijd een nieuwe outfit om te dragen op hun verjaardag. Maar dat is dan niet het verjaardagscadeau. Heerlijk vind ik het om met hen speciaal hiervoor te gaan shoppen.
Hier krijgen ze geen nuttige items voor hun verjaardag of sinterklaas. Misschien dat dit nog verandert als ze gaan puberen en perse een bepaald merk sneakers willen ofzo terwijl ze al drie paar hebben staan. Maar nu is dat nog niet zo.
Spelletjes, boeken, fietsen en knutselspullen heb ik altijd passend bij de leeftijd in huis. Al is mijn dochter nu fan van allerlei creatieve vloggers en wil ze dus bepaalde dure stiften, pennen, verf, etc graag hebben. Ze heeft nu bijvoorbeeld een doos potloden van €50 op het oog omdat een bepaalde vlogger dat net heeft uitgebracht. Dat soort dingen vraagt ze wel voor haar verjaardag.
Hier krijgen ze geen nuttige items voor hun verjaardag of sinterklaas. Misschien dat dit nog verandert als ze gaan puberen en perse een bepaald merk sneakers willen ofzo terwijl ze al drie paar hebben staan. Maar nu is dat nog niet zo.
Spelletjes, boeken, fietsen en knutselspullen heb ik altijd passend bij de leeftijd in huis. Al is mijn dochter nu fan van allerlei creatieve vloggers en wil ze dus bepaalde dure stiften, pennen, verf, etc graag hebben. Ze heeft nu bijvoorbeeld een doos potloden van €50 op het oog omdat een bepaalde vlogger dat net heeft uitgebracht. Dat soort dingen vraagt ze wel voor haar verjaardag.
hannelore_ wijzigde dit bericht op 19-04-2025 20:20
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.18% gewijzigd
zaterdag 19 april 2025 om 20:23
Niet perse hoor, omdat je 5 viva meningen hebt ontvangen, is dat niet per se DE mening

Maar als het je helpt om je niet slecht te voelen, dan beter dat dan je slecht voelen.

zaterdag 19 april 2025 om 20:26
zaterdag 19 april 2025 om 20:26
Nee hoor. Kan die van Frizz prima.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 19 april 2025 om 20:27
Oh, een fiets of telefoon gaat hier wel soms als cadeau. Voor ‘nodig’ zou het een standaard uitvoering zijn. Maar als het per se de nieuwste iPhone moet zijn of een elektrische fiets, dan is dat gelijk het verjaardagscadeau hoor. Mijn portemonnee heeft nu eenmaal een bodem. En dat weet zoon van kleins af aan al. En om sommige dingen hoeft hij niet te vragen voor zijn verjaardag ook al is dat zijn ‘allerlievelingswens’. Ik ga geen geld uitgeven aan een fatbike bijvoorbeeld. En hij hoeft ook niet met zo’n ding aan te komen betaald van zijn spaargeld of gevlooid bij oma.
zaterdag 19 april 2025 om 20:33
NomenNesci0 schreef: ↑19-04-2025 20:12Hangt er vanaf. Ik koop meestal niet zomaar iets en kocht daarom ook niet zomaar iets voor kinderen. Ik kocht wel iets als het nodig was, omdat ze toe waren aan ander speelgoed en een verjaardag oid was niet in de buurt. Maar de hele tijd zomaar iets kopen, nee, dat herken ik niet echt.
Koop je nooit iets lekkers voor jezelf? Of een nieuw kledingstuk? Make-up of een mooi schrift?
•
zaterdag 19 april 2025 om 20:36
Hangt ook maar net af van het kind. Mijn kind uno'de iedereen eruit toen ze net drie was.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 19 april 2025 om 20:39
Oh ik ben dan weer opgevoed dat je cadeaus nooit te lang van tevoren moet kopen. Dat brengt ongeluk en misschien is de wereld voor die tijd al vergaan, zonder dat het cadeau is gegeven, haha!NomenNesci0 schreef: ↑19-04-2025 20:16Ik ben eigenlijk ook zo opgevoed en dat zit er nog steeds wel een beetje in. Als er dingen zijn die ik graag wil hebben, maar niet nodig heb, dan geef ik het mezelf kado. Dan laat ik het inpakken en leg het in de kast tot bijv. kerst. Dan trakteer ik mezelf : D
Als het iets is dat ik nodig heb, koop ik het gewoon. Maar dat voelt dan als een functioneel ding.
zaterdag 19 april 2025 om 20:43
Met regelmaat… omdat ik weet dat ze er heel blij van worden, of omdat ik ze er al heel vaak over gehoord heb.
En soms moeten ze ook wachten op bepaalde dingen.
Mijn zwager gaf zijn kinderen dit jaar allebei een nieuw hoofdkussen cadeau voor hun verjaardag. Ja dat hadden ze nodig. Hij vond het gek dat ze er niet blij mee waren. (En geld is hier geen issue, dat zou namelijk wel een ander verhaal zijn, maar er is geld genoeg.. ) ik vond dat ook stom.. dat is een noodzakelijk kwaad, geen leuk cadeau voor een kind van 8.
Mijn zwager gaf zijn kinderen dit jaar allebei een nieuw hoofdkussen cadeau voor hun verjaardag. Ja dat hadden ze nodig. Hij vond het gek dat ze er niet blij mee waren. (En geld is hier geen issue, dat zou namelijk wel een ander verhaal zijn, maar er is geld genoeg.. ) ik vond dat ook stom.. dat is een noodzakelijk kwaad, geen leuk cadeau voor een kind van 8.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 19 april 2025 om 20:44
zaterdag 19 april 2025 om 20:44
Ik kreeg een bureaustoel op mijn achtste verjaardag. Ik kan de teleurstelling en woede haast nog voelen als ik de foto's zie.biol schreef: ↑19-04-2025 20:43Met regelmaat… omdat ik weet dat ze er heel blij van worden, of omdat ik ze er al heel vaak over gehoord heb.
zaterdag 19 april 2025 om 20:46
Maar waarom moet dat dan?Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zaterdag 19 april 2025 om 20:46
Ja ik zou dat echt nooit doen..
Een vriendinnetje van mijn dochter kreeg van haar ouders shampoo en douchegel. Want die was op.
Mijn dochter was verbolgen.. dat is toch een gek cadeau van je ouders
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zaterdag 19 april 2025 om 20:47
Ja. Blije koppies (koppen inmiddelsPimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?

zaterdag 19 april 2025 om 20:50
Ja maar dat kan toch ook en-en? Ik koop het hele jaar door kleinigheidjes voor in de schoen en voor bij een mooi rapport en voor flink geweest bij de tandarts, maar soms koop ik ook gewoon iets wat ik tegenkom en geef het direct.Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
zaterdag 19 april 2025 om 20:54
Alleen al dat je het 'zwichten' noemt geeft er al een negatief oordeel aan.Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
Waarom zou een kind maar 2x per jaar (verjaardag en Sinterklaas) iets leuks mogen krijgen?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 19 april 2025 om 20:54
Waarom zou dat moeten dan? Wat een calvinistisch gezeik dit.Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 19 april 2025 om 20:56
Ik koop dan weer niets voor een rapport. Wel om allerlei andere onzinnige redenen, maar hier geen cadeaus voor cijfers. Dochter 1 haalt negens zonder moeite, dochter 2 moet soms keihard werken voor een 5.5. Ik zou het gek vinden om het ene kind dan meer te belonen dan het andere. Aan rapporten showen doe ik ook liever niet.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zaterdag 19 april 2025 om 20:57
zaterdag 19 april 2025 om 20:57
Hebben wij ook nooit gedaan. De onzin zeg.Nana_Mouskouri schreef: ↑19-04-2025 20:56Ik koop dan weer niets voor een rapport. Wel om allerlei andere onzinnige redenen, maar hier geen cadeaus voor cijfers. Dochter 1 haalt negens zonder moeite, dochter 2 moet soms keihard werken voor een 5.5. Ik zou het gek vinden om het ene kind dan meer te belonen dan het andere. Aan rapporten showen doe ik ook liever niet.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 19 april 2025 om 20:58
Pimpelmeesje87 schreef: ↑19-04-2025 20:44Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
Ja, want het is dan vaak precies het moment voor zoiets anders was het je misschien niet opgevallen.
Een leuk stuk waterspeelgoed is in september minder leuk dan in juni. En knutselsetje voor het maken van iets dat met de seizoenen te maken heeft is ook alleen maar echt leuk in dat seizoen. Etc etc

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in