Een ‘zomaar’ cadeautje, hoe vaak?

19-04-2025 17:54 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe vaak kopen jullie zomaar iets voor je kind(eren)?

Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.

Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.

In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.

Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:04
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
De meeste dingen die jij noemt vond ik geen cadeautjes en kregen ze dus ook gewoon zomaar.
Star⁴ schreef:
19-04-2025 18:02
De meeste dingen die jij noemt vond ik geen cadeautjes en kregen ze dus ook gewoon zomaar.
6 spellen "zomaar" ?
Theeleutje schreef:
19-04-2025 18:03
6 spellen "zomaar" ?
'De meeste'.
TO ik ken iemand die ook zo met zijn/haar kind omgaat en als er dan met kerst een papiertje omheen zit wordt dat er afgerukt, het kado waordt in een hoek gegooid en op naar de boom om de volgende eronder uit te rukken.

Is jouw kind nog oprecht blij als hij iets krijgt?
Ik koop een cadeautje als ze jarig zijn, als ze hun rapport hebben gekregen, als het vakantie is of als ik er gewoon spontaan zin in heb omdat ik iets leuks zie voor ze.
Het zijn wel altijd dingen wat ze echt graag willen/ langere tijd gebruiken. Ik geef niet zomaar plastic troep van n paar euro, daar hebben ze hun zakgeld voor
Theeleutje schreef:
19-04-2025 18:05
TO ik ken iemand die ook zo met zijn/haar kind omgaat en als er dan met kerst een papiertje omheen zit wordt dat er afgerukt, het kado waordt in een hoek gegooid en op naar de boom om de volgende eronder uit te rukken.

Is jouw kind nog oprecht blij als hij iets krijgt?

Oh nee, ik heb een heel dankbaar kind. Toen hij bijna drie was wilde hij niet eens de rest van zijn Sinterklaas cadeautjes uitpakken, want hij was al zo blij met z’n gitaar. Nou is dat op zich veranderd, maar hij pakt een cadeau uit in slow motion, is oprecht blij en bedankt meerdere keren.
frizz wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:11
0.31% gewijzigd
Zoon weet niet dat de spellen onderweg zijn hoor. Ik ga ze eenmaal bezorgd even goed bekijken en een deel berg ik op tot een andere gelegenheid.
Frizz schreef:
19-04-2025 18:09
Oh nee, ik heb een heel dankbaar kind. Toen hij bijna drie was wilde hij niet eens de rest van zijn Sinterklaas cadeautjes uitpakken, want hij was al zo blij met z’n gitaar. Nou ja dat op zich veranderd, maar hij pakt een cadeau uit in slow motion, is oprecht blij en bedankt meerdere keren.
Zorg dat het zo blijft ;-)
Theeleutje schreef:
19-04-2025 18:12
Zorg dat het zo blijft ;-)

Ik geloof dat het overgrote deel van z’n goede eigenschappen gewoon de aard van het beestje zijn, en niet perse het gevolg van mijn fantastische opvoedkwaliteiten.
Ik heb nooit bedacht dat cadeautjes alleen met speciale gelegenheden gegeven zouden mogen worden.
Als ze iets wilden en het geld was er, dan gebeurde het regelmatig dat ik het kocht.
Zomaar, zoals ik voor mezelf ook dingen koop omdat ik die graag wil hebben.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Star⁴ schreef:
19-04-2025 18:02
Ja dit. Al vind ik 6 spellen tegelijk dan wel weer veel, geloof ik.
Solomio schreef:
19-04-2025 18:17
Ik heb nooit bedacht dat cadeautjes alleen met speciale gelegenheden gegeven zouden mogen worden.
Als ze iets wilden en het geld was er, dan gebeurde het regelmatig dat ik het kocht.
Maar ik ben ook wel weer een beetje zo.
Weet niet hoe oud je kids zijn, maar soms zijn kinderen toch gewoon toe aan nieuw speelgoed? Nieuwe uitdagingen oid? Mijn kind is nog erg jong, dus dan speelt dat wellicht het meest. Ik wacht in ieder geval niet met het kopen van iets nieuws tot ze jarig is ofzo. Zes spellen is wel wat excessief wellicht, maar alleen met speciale gelegenheden vind ik weer het andere uiterste.
Solomio schreef:

Ja dat is waar, voor jezelf koop je ook met regelmaat ‘zomaar’ iets.
Misschien is dat ook bij kinderen dus veel normaler dan dat wat mijn verstand verstandig acht.
Frizz schreef:
19-04-2025 18:22
Misschien is dat ook bij kinderen dus veel normaler dan dat wat mijn verstand verstandig acht.
Je boekt toch ook 'zomaar' een vakantie? Geen kritiek hoor, maar omdat ik dat dus niet deed valt me dat op.

Hannah Arendt
Onze drie kinderen (geboren in winter en vroege voorjaar) kregen vaak iets voor de zomer dat je in de winter dus niet kunt kopen. Waterspeelgoed enzo.

Spelletjes/puzzels waren niet altijd een cadeau, dat noemde ik dus ook geen cadeau. Dat kocht ik vaak gewoon voor het hele huishouden. Niet specifiek voor één kind.

Verjaardag, Sint en zomervakantie waren momenten voor cadeaus, andere momenten werd iets gewoon aangeschaft.
Frizz schreef:
19-04-2025 18:22

Ook dit inderdaad. Ik had een nieuwe föhn nodig (oude stuk) en wilde graag een Silk'n fohn. Dat had een prima cadeau kunnen zijn maar er was geen cadeaumoment bij te bedenken. Dan komt die föhn er dus gewoon. En dat geldt bij ons voor heel veel dingen, en dus ook voor de kinderen.

Fietsen, telefoons, tassen waren dus per definitie geen cadeau's want die dingen heb je gewoon nodig.
Was er de tijd, het budget en noodzaak dan kocht ik dat gewoon. Zeker spelletjes en boeken. Maar ook een skelter tussendoor voor 2. Waarom, omdat ze er aan toe waren. Net als een nieuwe broek.
Ja hoor, ik kocht en koop genoeg tussendoor. Hij is vaak blijer met zo’n frutsel van een paar euro dan met een ‘officieel cadeau’ op zijn verjaardag. Ik beperk aankopen voor mijzelf ook niet tot enkel mijn verjaardag.
Solomio schreef:
Hier precies zo
Frankly my dear, I don"t give a damn
Solomio schreef:
19-04-2025 18:26
Je boekt toch ook 'zomaar' een vakantie? Geen kritiek hoor, maar omdat ik dat dus niet deed valt me dat op.

Ja, ook ‘zomaar’, maar ook daarbij heb ik allerlei gedachten en gevoelens. Duurt best even voor ik daar gewoon blij mee kan zijn.

Ik ben dus juist opgegroeid met dat zelfs een (stomme) spijkerbroek hoorde bij een cadeau. En met Sinterklaas kreeg je een pyjama.
Frizz schreef:
19-04-2025 18:47
Ja, ook ‘zomaar’, maar ook daarbij heb ik allerlei gedachten en gevoelens. Duurt best even voor ik daar gewoon blij mee kan zijn.

Ik ben dus juist opgegroeid met dat zelfs een (stomme) spijkerbroek hoorde bij een cadeau. En met Sinterklaas kreeg je een pyjama.
Hier ook. En voor een nutteloos iets moest ik klusjes doen.

En bij mijn kinderen heb ik dat dus helemaal anders gedaan.

Niet dat ik denk dat dat beter is, maar omdat ik zelf nare herinneringen heb aan dat 'voor niks gaat de zon op' van mijn eigen jeugd.

Hannah Arendt
Ik koop nog steeds zomaar cadeautjes voor mijn kinderen. Als ik een boek tegenkom waar dochter (24) al tijden naar op zoek is, of als ik ergens een verweesde pandaknuffel vind waar zoon (20) vast wel voor wil zorgen. Ik heb niet de indruk dat ze extreem verwend zijn.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
19-04-2025 18:52
Hier ook. En voor een nutteloos iets moest ik klusjes doen.

En bij mijn kinderen heb ik dat dus helemaal anders gedaan.

Niet dat ik denk dat dat beter is, maar omdat ik zelf nare herinneringen heb aan dat 'voor niks gaat de zon op' van mijn eigen jeugd.

Idem. Ik herinner me vooral die intense teleurstelling als ik iets nuttigs kreeg. Dus dat doen we hier echt nooit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven