Een ‘zomaar’ cadeautje, hoe vaak?

19-04-2025 17:54 197 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe vaak kopen jullie zomaar iets voor je kind(eren)?

Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.

Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.

In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.

Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:04
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Pimpelmeesje87 schreef:
19-04-2025 20:44
Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?

Los van het feit dat ik cadeaus voor een rapport onzin vind gaat zoon niet naar school en duurt zn verjaardag nog heel lang.
Frizz schreef:
19-04-2025 21:40
Los van het feit dat ik cadeaus voor een rapport onzin vind gaat zoon niet naar school en duurt zn verjaardag nog heel lang.
Je kunt altijd nog zelf een rapport schrijven voor bij het cadeau? Zijn de calvinsten onder ons ook weer gelukkig.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Dikke neus. Ik doe niet aan belonen.
Frizz schreef:
19-04-2025 21:45
Ik ook niet hoor. Heb ik altijd zo'n onzin gevonden, cadeaus of geld voor rapporten.
(Herman Finkers)
Mijn kinderen kregen geen rapporten.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik koop geregeld iets dat het spelen of leren stimuleert. Dus inderdaad een spelletje, een boek of een specifieke knutsel-set. Dan laat ik het niet inpakken. Materiaal om iets te maken hoort erbij, dus papier, stiften, potloden etc. zijn er altijd. Een spelletje is ook voor ons samen. Dat geef ik niet als cadeau, maar als activiteit.

Maar ik koop bv. ook gerust een keer iets echt leuks tussendoor. Iets in de museumwinkel, of laatst, nieuwe oorbellen tijdens een dagje uit. Of een keer een stickerboek, of iets kleins als souvenir als ik een paar dagen weg ben geweest. Mijn kind is blij met van alles, kleine en grote dingen, speelt heel graag, is creatief, doet graag spelletjes en leest graag. Dus ik ben tevreden.
Solomio schreef:
19-04-2025 21:50
Mijn kinderen kregen geen rapporten.

Vind je het gek als je dat niet beloont.
Frizz schreef:
19-04-2025 21:55
Vind je het gek als je dat niet beloont.
:@@:

Hannah Arendt
Fiorah schreef:
19-04-2025 21:51
Ik koop geregeld iets dat het spelen of leren stimuleert. Dus inderdaad een spelletje, een boek of een specifieke knutsel-set. Dan laat ik het niet inpakken. Materiaal om iets te maken hoort erbij, dus papier, stiften, potloden etc. zijn er altijd. Een spelletje is ook voor ons samen. Dat geef ik niet als cadeau, maar als activiteit.

Maar ik koop bv. ook gerust een keer iets echt leuks tussendoor. Iets in de museumwinkel, of laatst, nieuwe oorbellen tijdens een dagje uit. Of een keer een stickerboek, of iets kleins als souvenir als ik een paar dagen weg ben geweest. Mijn kind is blij met van alles, kleine en grote dingen, speelt heel graag, is creatief, doet graag spelletjes en leest graag. Dus ik ben tevreden.

Oh ja, een museumwinkel of een souvenir is inderdaad ook zoiets!
Bewegingsspeelgoed geef ik ook zomaar. Een fiets, een (tweedehands) step, (tweedehands) skeelers, (tweedehands) schaatsen, die komen wanneer kind er klaar voor is en als het er het seizoen voor is.
Mijn dochter kreeg wel rapporten, maar die kreeg daar niets voor. Zou ook een beetje gek zijn geweest als ik dat wel gedaan had want haar broertje zat op speciaal onderwijs en daar deden ze niet aan rapporten.

Ik kan me wel herinneren dat ik vroeger met mijn rapport de hele familie langs leurde om geld op te halen. En dan kreeg ik altijd een knaak, net als mijn neefje die aan mekaar hing van de zesminnetjes. Heel oneerlijk vond ik dat want ik had alleen maar negens en tienen dus ik moest toch wel minstens een tientje krijgen vond ik :facepalm:
(Herman Finkers)
Frizz schreef:
19-04-2025 21:56
Oh ja, een museumwinkel of een souvenir is inderdaad ook zoiets!
Geh, hier nog steeds. Eens per jaar gaan we naar de dierentuin en dan mogen ze allebei een lieve knuffel uitzoeken in de giftshop, zo oud als ze zijn.
(Herman Finkers)
LemoosGaatDoor schreef:
19-04-2025 20:27
Maar als het per se de nieuwste iPhone moet zijn of een elektrische fiets, dan is dat gelijk het verjaardagscadeau hoor. Mijn portemonnee heeft nu eenmaal een bodem.
De nieuwste Iphone als verjaardagskado? :O
Frizz schreef:
Ik vind dat belonen heel onwenselijk. Mijn neefjes en nichtjes nemen expres hun rapport mee naar de hele familie, alwaar opa en oma beginnen. Een zes is 1 euro, een zeven 2, een acht is 3 euro etc. En dan gaan ze het rijtje af en dan kun je eigenlijk geen nee meer zeggen. Van mij mochten de kinderen dat nooit. Dan ben je 10 jaar en ga je na een avondje schooien met €100 op zak weer naar huis.
Als opa en oma het 1 op 1 aanbieden (dat deden ze) dan mocht dat. Maar niet op een familie get together. Dat vind ik erg opdringerig.
Frizz schreef:

Wil je ook zeggen waarom niet?

Ik beloon mijn kinderen zo vaak. Als ze op het potje waren geweest, als ze het goed hadden gedaan bij de tandarts, voor rapporten krijgen ze iets.

Belonen hoort wat mij betreft heel erg bij de opvoeding.
Heal the world, make it a better place.
Frizz schreef:
19-04-2025 20:33
Koop je nooit iets lekkers voor jezelf? Of een nieuw kledingstuk? Make-up of een mooi schrift?
Jawel, maar dat kregen de kinderen ook. We gingen en gaan echt wel op een terrasje zitten of iets lekkers halen. En kleding kregen ze ook meer dan genoeg. Niet alleen voor praktisch, maar ook gewoon wat ze leuk vonden. Make op niet zo vaak, als het op is, dan koop ik een nieuwe mascara, maar gebruik eigenlijk bijna geen make up en doe er dan lang over. En verder kom ik bijna nooit in de stad en kom ik ook niet in de verleiding om iets te kopen. Ik koop wel regelmatig bloemen voor in huis. Dat is ook een kadootje voor mezelf.
Ik koop meer voor mijn kinderen dan voor mezelf eigenlijk. Zou ook niet weten waar ik alle zooi moet laten. Ik heb alles en zou niet weten waar spullen dan weer een plek moeten vinden. Ik bedoel, je kunt maar zoveel kussens, vazen en schriften hebben. Wat moet je ermee?
Judith86 schreef:
19-04-2025 22:15

Ik beloon mijn kinderen zo vaak. Als ze op het potje waren geweest, als ze het goed hadden gedaan bij de tandarts, voor rapporten krijgen ze iets.

https://www.oudersvannu.nl/peuter/werkt ... ng~da26fdd

Ik beloonde zelden en ik strafte zelden.

Hannah Arendt
Judith86 schreef:
19-04-2025 21:26
Dat vind ik ook raar. Shampoo en douchegel is iets waar ouders voor moeten zorgen.

Tenzij het echt hele luxe douchegel is en je vraagt er om als kind en je wilt het graag op ie verjaardag, dan is het natuurlijk oké. Maar douchegel alleen omdat het op is.....
Nooit 5 of 6 jarigen gehad die heel graag smurfen shampoo wilden? Dat vonden mijn kinderen echt wel leuk: smurfenshampoo met smurfen washand en handdoek.
Speculaastaart schreef:
19-04-2025 21:31
Mijn schoonmoeder kreeg ook altijd zulke nuttige cadeau's. Mijn man kocht ooit een pan voor mijn verjaardag omdat ik had laten vallen dat ik een grotere pan nodig had. Hij wist ook niet beter dan cadeautjes nuttig moesten zijn.

Kind hier kreeg ook een pan van ons voor haar verjaardag, maar dat was omdat ze op zichzelf ging wonen en vanalles nodig had.

Pannen van je lief ligt hier toch gevoeliger.
Ja, een pan is een grensgeval, ik kan me voorstellen dat een kookfanaat echt heel blij is met een bijzondere en dure pan, als het koken ook hobby is. Of een speciaal mes ofzo. Maar dat moet je dan wel zeker weten en liefst is het ook speciaal gevraagd door de ontvanger.

Stofzuiger en strijkbout vallen toch zelden onder dergelijke interesses. Bij mijn moeder in elk geval zeker niet. Het is daarna ook nooit meer voorgevallen. Omgekeerd hoefde je mijn vader ook geen boor of heggenschaar cadeau te doen, hij kluste niet graag. Maar er zullen vast mensen zijn die gereedschap graag als cadeau ontvangen.
pina wijzigde dit bericht op 19-04-2025 22:28
8.78% gewijzigd
Judith86 schreef:
19-04-2025 22:15

Ik denk dat kinderen helemaal geen opvoeding nodig hebben om al die dingen te leren of doen. Kinderen ontwikkelen zich vanzelf onder de juiste voorwaarden, daarvoor is straffen noch belonen nodig en zelf onwenselijk. Ik heb niet dit hele artikel gelezen, maar wel ooit het boek waaraan wordt geregeerd en meerdere artikelen van Kohn, en hij verwoordt het precies zoals ik het zie. https://act-psychologen.nl/wp-content/u ... onen-2.pdf
NomenNesci0 schreef:
19-04-2025 22:27
Nooit 5 of 6 jarigen gehad die heel graag smurfen shampoo wilden? Dat vonden mijn kinderen echt wel leuk: smurfenshampoo met smurfen washand en handdoek.
Hartstikke leuk. Voor op de boodschappenlijst.

Hoewel ik als kind een keer een set van Oilily (jaren 80) heb gekregen waar ik heel blij mee was. Nieuwe trui, met bijpassende sokken en een blikje met zeepje en crème. Wauw, wat was dat luxe.
NomenNesci0 schreef:
19-04-2025 22:14
Ik vind dat belonen heel onwenselijk. Mijn neefjes en nichtjes nemen expres hun rapport mee naar de hele familie, alwaar opa en oma beginnen. Een zes is 1 euro, een zeven 2, een acht is 3 euro etc. En dan gaan ze het rijtje af en dan kun je eigenlijk geen nee meer zeggen. Van mij mochten de kinderen dat nooit. Dan ben je 10 jaar en ga je na een avondje schooien met €100 op zak weer naar huis.
Als opa en oma het 1 op 1 aanbieden (dat deden ze) dan mocht dat. Maar niet op een familie get together. Dat vind ik erg opdringerig.
En daar doet zo'n hele familie aan mee? Dat kreeg je in mijn familie niet voor elkaar.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Geld werd bij ons alleen met de communie gegeven. En mijn oma en oudtantes uit het buitenland stuurden altijd $100 voor onze verjaardagen en altijd een kledingstuk erbij, dat is daar standaard. Wij waren er oprecht blij mee.

Wel altijd daarna een bedankbrief sturen, daar hadden wij verwende drollen dan weer geen zin in en we moesten flink aangespoord worden.
pina schreef:
19-04-2025 22:27
Ja, een pan is een grensgeval, ik kan me voorstellen dat een kookfanaat echt heel blij is met een bijzondere en dure pan, als het koken ook hobby is. Of een speciaal mes ofzo. Maar dat moet je dan wel zeker weten en liefst is het ook speciaal gevraagd door de ontvanger.

Stofzuiger en strijkbout vallen toch zelden onder dergelijke interesses. Bij mijn moeder in elk geval zeker niet. Het is daarna ook nooit meer voorgevallen. Omgekeerd hoefde je mijn vader ook geen boor of heggenschaar cadeau te doen, hij kluste niet graag. Maar er zullen vast mensen zijn die gereedschap graag als cadeau ontvangen.

Mijn pan was geen grensgeval. Het was een grote, goedkope soeppan.
Speculaastaart schreef:
19-04-2025 22:42
Mijn pan was geen grensgeval. Het was een grote, goedkope soeppan.
Hè bah

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven