Een ‘zomaar’ cadeautje, hoe vaak?

19-04-2025 17:54 197 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe vaak kopen jullie zomaar iets voor je kind(eren)?

Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.

Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.

In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.

Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:04
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Judith86 schreef:
19-04-2025 22:15
Wil je ook zeggen waarom niet?

Ik beloon mijn kinderen zo vaak. Als ze op het potje waren geweest, als ze het goed hadden gedaan bij de tandarts, voor rapporten krijgen ze iets.

Belonen hoort wat mij betreft heel erg bij de opvoeding.
Strafte je dan ook als ze het in hun broek deden, hadden gejankt bij de tandarts of een vier voor gym hadden op hun rapport?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Frizz schreef:
19-04-2025 22:27
Ik denk dat kinderen helemaal geen opvoeding nodig hebben om al die dingen te leren of doen.
Precies. Ik heb nooit een ding gemaakt van in eigen bed slapen of zindelijk worden of eten wat de pot schaft. Op een goeie dag deden ze dat gewoon. Met dien vestande dat ik qua eten altijd wel rekening heb gehouden met dingen die ze echt niet lustten, want ik ga zelf toch ook niet tegen heug en meug iets zitten eten waar ik van walg.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2025 22:47
Strafte je dan ook als ze het in hun broek deden, hadden gejankt bij de tandarts of een vier voor gym hadden op hun rapport?

Nee. Nooit. Ik heb mijn kinderen nooit voor dat soort dingen gestraft. Het idee alleen al.
Heal the world, make it a better place.
Judith86 schreef:
19-04-2025 22:54
Nee. Nooit. Ik heb mijn kinderen nooit voor dat soort dingen gestraft. Het idee alleen al.
Maar belonen is toch de andere kant van dezelfde medaille? Je maakt een prestigekwestie van iets wat voor de meeste kinderen vanzelfsprekend is dat ze het ooit leren.
(Herman Finkers)
Bloemen zou mijn kind trouwens heel erg leuk vinden als cadeau. Als extra dan, niet als enige verjaardagscadeau.
pina schreef:
19-04-2025 22:29
Hartstikke leuk. Voor op de boodschappenlijst.
Neuh, dat kon een kind van 5 of 6 van mij als kadootje krijgen. Niet mijn eigen kinderen btw. Maar kadootjes die kinderen van die leeftijd vroegen voor hun feestje was echt van het niveau 'ontplofbruisbal voor in bad, douchekrijt, piratenshampoo', paardenkwartet, etc. Ouders hebben meestal de knutselspullen wel in huis. Kan me niet echt indenken dat een willekeurige 5 jarige nu iets veel luxers verwacht voor een kinderfeestje.
Nana_Mouskouri schreef:
19-04-2025 22:32
En daar doet zo'n hele familie aan mee? Dat kreeg je in mijn familie niet voor elkaar.
Ja, daar doet de hele familie aan mee. Dat begint met "opa en oma, ik heb mijn rapport meegenomen". Oh jongens, laat eens kijken, nou dat is dan wel xxxx euro. En dan fluistert opa in het oor, ga ook maar iedereen langs hoor en pa en ma hardop, laat jullie mooie rapport maar zien aan alle ooms en tantes. Kind kijkt je met stellige verwachting aan, de 5 ooms en tantes die net voor je zijn geweest hebben allemaal in de buidel getast. Wat moet je dan? En ondertussen kraaien pa en ma, nou nou, jullie boffen maar hoor jongens/meisjes. En dan moeten er nog kadootjes en nog weer wat geld omdat de jongens wel een zakcentje verdienen (los van het rapportgeld). Ik heb er een bloedje hekel aan. En de kinderen weten dondersgoed dat het oogsttijd is. Dat is nl. de voornaamste reden om uit te kijken naar familie bijeenkomsten: wat de oogst is aan het eind van de dag.
Pimpelmeesje87 schreef:
19-04-2025 20:44
Vraag me af; als je vaak zwicht voor leuke dingen, dat snap ik wel, maar is er dan meteen een urgentie om het te geven? Of kan je iets leuks ook even bewaren voor een gelegenheid (verjaardag, rapport, etc)? Dan spaar je zeg maar de cadeautjes vooruit? Of werkt dat niet TO?
Ik ben TO niet, maar ik bewaar bijna nooit iets, alleen iets als het bij een bepaalde gelegenheid past. En dan bedoel ik niet de verjaardag. Maar bijvoorbeeld een speciale badbruisbal, die koop ik dan en haal ik tevoorschijn bij een bad. Of een doeboek dat ik koop als we een lange treinreis moeten maken en daarvoor in mijn tas stop.
Solomio schreef:
19-04-2025 18:17
Ik heb nooit bedacht dat cadeautjes alleen met speciale gelegenheden gegeven zouden mogen worden.
Als ze iets wilden en het geld was er, dan gebeurde het regelmatig dat ik het kocht.
Zomaar, zoals ik voor mezelf ook dingen koop omdat ik die graag wil hebben.
Hier ook. Rond de verjaardagen stop ik de voorgaande weken alles wat ik normaal al koop in een tas. Eentje is in de lente jarig, andere in de herfst.
Dus de lente- en zomerkleding en back to school aankopen worden aan beide kinderen gegeven op een verjaardag plus de jarige job het kado.
Man houdt niet van winkelen dus die krijgt dan ook wat er normaal toch gekocht zou worden alleen hou ik het achter rond verjaardagen.
Hele orgie aan spullen voor ieder gezinslid, van sportkleding tot ondergoed tot schoolspullen tot inderdaad een leuk spel of boek, want ik vind dat laatste ook goed voor de ontwikkeling.
De rest van het jaar krijgen ze inderdaad wel vaak gewoon wat, rond de verjaardagen is het inzichtelijk hoeveel eigenlijk omdat ik het dan even oppot.
Ik heb 1 kind dat zich vanaf geboorte 'verwend' gedraagt maar heel minimalistisch is, heel ingewikkelde combi die ik nog niet gekraakt heb, en een ander kind dat zich al vanaf geboorte zo bescheiden opstelt dat het lijkt alsof het net uit de sloppenwijken komt. Moet je bij de eerste opletten dat je precies het juiste en vooral enorm dure enige ding dat hij dat jaar wenst regelt, is het bij de tweede dat ik.erachter kwam dat ik al een jaar geen schoenen voor het kind had gekocht en een 'geeft niks, deze leuke schoenen heb ik toch gevonden bij de oude gymspullen op school!'.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
pina schreef:
19-04-2025 21:10
Mijn vader schijnt mijn moeder in de jaren ‘70 voor wij waren geboren eens een modernere stofzuiger cadeau te hebben gedaan. Nou, dat was niet goed gevallen, het verhaal kwam al die jaren erna nog regelmatig ter sprake (als grap hoor, het was geen gevoelig punt), wij kinderen wisten allemaal van dit lesje dat mijn vader toen voor het leven had geleerd, haha!

De arme man wist niet beter, had zulke dingen echt van huis uit meegekregen. Mijn moeder heeft daar meteen korte metten mee gemaakt.
Ik weet nog dat, ook in de jaren 60-70 mijn moeder vlak voor moederdag een strijkplankovertrek kocht. wij verontwaardigd, want nu wisten wij geen cadeau. "en dat doet u altijd" Moeder zei niets, lachte alleen maar een beetje. Pas jaren later snapte ik het stille protest
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
NomenNesci0 schreef:
19-04-2025 23:18
Ja, daar doet de hele familie aan mee. Dat begint met "opa en oma, ik heb mijn rapport meegenomen". Oh jongens, laat eens kijken, nou dat is dan wel xxxx euro. En dan fluistert opa in het oor, ga ook maar iedereen langs hoor en pa en ma hardop, laat jullie mooie rapport maar zien aan alle ooms en tantes. Kind kijkt je met stellige verwachting aan, de 5 ooms en tantes die net voor je zijn geweest hebben allemaal in de buidel getast. Wat moet je dan? En ondertussen kraaien pa en ma, nou nou, jullie boffen maar hoor jongens/meisjes. En dan moeten er nog kadootjes en nog weer wat geld omdat de jongens wel een zakcentje verdienen (los van het rapportgeld). Ik heb er een bloedje hekel aan. En de kinderen weten dondersgoed dat het oogsttijd is. Dat is nl. de voornaamste reden om uit te kijken naar familie bijeenkomsten: wat de oogst is aan het eind van de dag.

Logisch. Ik snap die kinderen heel goed. Ik was vroeger niet anders.
Van mij krijgen neefjes en nichtjes altijd geld voor hun rapporten. Ik vind het heerlijk om ze te verwennen en kan het makkelijk missen.
Je bent natuurlijk niet verplicht om ze wat te geven, maar het is toch leuk om te zien hoe blij ze er mee zijn?
Ik vind het een gegeven dat je je best doet op school. Welke resultaat je behaalt met je best doen, is dan weer een heel ander verhaal. Daarom vind ik het onzinnig specifieke cijfers te belonen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
apiejapie schreef:
19-04-2025 19:48
Ik deel ook mijn trauma: ben net na sinterklaas jarig. Meerdere keren als kind geen cadeau gekregen voor mijn verjaardag "want je had al genoeg gehad voor je sinterklaas, daar kun je wel mee vooruit". Terwijl de rest van het gezin met hun verjaardag wel cadeautjes kreeg, maar waren ander deel van het jaar jarig. Voelde me zó onbelangrijk en ongezien. Hoeft verder geen uitleg dat ik de verjaardagen van de kinderen uitgebreid vier.
En tussendoor krijgen ze af en toe iets toegestopt. Tekenspullen ed zijn sowieso altijd aanwezig omdat ik vind dat dat nodig is om je creatief te ontwikkelen. En daar mag van mij geen rem op zitten omdat je nog niet jarig bent of dat het nog geen 5 december of kerst is.
O wat erg zeg! Ik ben ook een paar dagen na Sinterklaas jarig en kreeg altijd cadeau's op mijn verjaardag. Mijn ouders hadden het niet ruim maar mijn moeder begon gelijk na Sinterklaas al cadeautjes te verzamelen voor het jaar erop. Mijn moeders motto: 'Dat kind kan er toch ook niks aan doen dat ze in december is geboren.'
Ik geef mijn volwassen kinderen nu nog regelmatig cadeautjes als ik iets leuks voor ze zie😁
Maar mensen gaan voorbij
NomenNesci0 schreef:
19-04-2025 23:18
Gebeurt dit echt? Dat herken ik helemaal niet. Niet bij mezelf vroeger en nu ook niet bij mijn kinderen.

Hier geven de opa’s en oma’s standaard €5 voor het rapport. Dus ongeacht de behaalde resultaten. Ooms en tantes zien de rapporten meestal niet eens. Alleen als zij toevallig ook bij opa en oma zijn als de kinderen het rapport laten zien. Maar dan krijgen ze niets van ooms en tantes hoor. Alleen een compliment. En meer verwachten mijn kinderen ook niet.

Ik ben zelf tante van 8 neefjes en nichtjes en heb ook nog nooit geld gegeven voor het rapport.
Joppie schreef:
20-04-2025 07:31
O wat erg zeg! Ik ben ook een paar dagen na Sinterklaas jarig en kreeg altijd cadeau's op mijn verjaardag. Mijn ouders hadden het niet ruim maar mijn moeder begon gelijk na Sinterklaas al cadeautjes te verzamelen voor het jaar erop. Mijn moeders motto: 'Dat kind kan er toch ook niks aan doen dat ze in december is geboren.'
Ik geef mijn volwassen kinderen nu nog regelmatig cadeautjes als ik iets leuks voor ze zie😁
Nou dat is ook mijn motto. Ik heb ook een december kind en word heel giftig als iemand durft te zeggen dat kind al wel genoeg heeft gekregen met Sinterklaas.
Nana_Mouskouri schreef:
20-04-2025 06:54
Ik vind het een gegeven dat je je best doet op school. Welke resultaat je behaalt met je best doen, is dan weer een heel ander verhaal. Daarom vind ik het onzinnig specifieke cijfers te belonen.

Dit!
Mijn schoonouders vroegen vaak om de rapporten want neefje had zijn rapport dan precies ook net laten zien. Ze gaven eerst ook altijd wat ervoor tot wij het echt niet meer wilden. Altijd commentaar neefje en onze zoon zijn even oud, neefje haalde betere cijfers. De jongens hadden betere cijfers dan onze onze dochter. 🥴Dochter werkte harder voor haar zessen en zevens dan de jongens voor hun achten en negens. Steevast was de boodschap dat dochter wat beter haar best moest doen.
Daar gaan je haren toch van overeind staan?
Maar goed, hier dus ook geen cadeautje omdat je naar de tandarts gaat of zoiets. Want daar gaan we heen voor een gezond gebit, niet voor cadeaus.
happyapple schreef:
20-04-2025 08:11
Nou dat is ook mijn motto. Ik heb ook een december kind en word heel giftig als iemand durft te zeggen dat kind al wel genoeg heeft gekregen met Sinterklaas.
Hier een 30-novemberkind. Sneu, omdat alle kinderen in Sinterklaasspanning leefden, hij ook.
Ik heb wel altijd zijn verjaardag gevierd, maar ik vond het bij mijn andere kind toch een stuk eenvoudiger, omdat die rond Sinterklaas wel weer nieuwe wensen had sinds zijn verjaardag (augustus).
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
19-04-2025 22:27
Nooit 5 of 6 jarigen gehad die heel graag smurfen shampoo wilden? Dat vonden mijn kinderen echt wel leuk: smurfenshampoo met smurfen washand en handdoek.
Tuurlijk! Maar dit was een fles iedere dag shampoo van het Kruidvat en een fles douchegel van het Kruidvat.

Als mijn dochter nu een douchegel van Dior vraagt of de lijn van olaplex dan is het wel echt een ander verhaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Solomio schreef:
20-04-2025 08:27
Hier een 30-novemberkind. Sneu, omdat alle kinderen in Sinterklaasspanning leefden, hij ook.
Ik heb wel altijd zijn verjaardag gevierd, maar ik vond het bij mijn andere kind toch een stuk eenvoudiger, omdat die rond Sinterklaas wel weer nieuwe wensen had sinds zijn verjaardag (augustus).
Eens.. mijn oudste is van 28 november… precies dat wat jij schrijft
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik heb geen eigen kinderen maar ik vind het wel erg leuk om mijn neefje een beetje verwennen met een leuk cadeautje op zijn tijd. Niet elke keer als hij bij mij is maar als we samen door de winkel lopen en hij ziet iets leuks qua speelgoed dan mag hij het van mij hebben.
Mijn oma vond het vroeger ook leuk om ons te verwennen met wat lekkers of een klein cadeautje als we kwamen logeren en ik wil dat graag doorgeven aan neefje.

Mijn moeder kocht ook vaak wat leuks voor ons, gewoon spontaan, iets wat we graag wilden hebben. Als we op vakantie gingen nam ze een tas met cadeautjes en briefjes mee en mochten we om de dag iets open maken. Vaak gewoon iets om te knutselen of een lief gedichtje. We zijn er zeker niet verwend door geworden, wel gul en vrijgevig. Ik neem nog steeds wel eens spontaan wat leuks mee voor mijn moeder en andersom.
Ik vind er echt niets mis mee om af en toe wat leuks te kopen voor je kinderen. Ook niet voor jezelf of je partner, je moeder, etc.
Leuk toch juist?
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
biol schreef:
20-04-2025 08:38
Eens.. mijn oudste is van 28 november… precies dat wat jij schrijft
Waardeloze timing.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Nana_Mouskouri schreef:
20-04-2025 06:54

Ja, eens. Dat vind ik ook best vreemd. Als kind leer je dan dat je altijd hoger moet scoren, ook als je niet kunt.
Van mijn opa en oma kregen we iets van vijf gulden voor een goed rapport maar verder deed mijn andere familie daar niet aan. Het was hier ook geen extra stimulans om een goed rapport te halen moet ik zeggen. Ik had meestal gewoon een prima rapport en broer ook.
Ik vind dat daar ook niet een beloning aan vast hoeft te hangen eigenlijk.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
Genoeg tussendoor; buitenspeelgoed, knutselspullen en spelletjes. Maar de jongste is bijv. helemaal gek van Barbie en als ik dan bij Kruidvat of Trekpleister iets met 50% of 70% korting zie liggen dan gaat het zeker mee. Soms bewaar ik het tot een bepaald moment (een regendag in de vakantie ofzo) en soms geef ik het meteen.

Op Vinted scoor ik ook regelmatig spelletjes en speelgoed en dat geef ik op dezelfde manier.
Soms zijn ze ook gewoon toe aan nieuwe dingen, vanwege leeftijd of interesses. En de 'oude' spullen komen ook altijd wel weer goed terecht. Daar maak ik anderen dan graag blij mee.

Mijn bonuszoons van 17 en 19 krijgen ook regelmatig wat, geen speelgoed meer natuurlijk, maar een trui of een geurtje.
Gewoon _melon met login problemen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven