Welke reistas voor rondreis?

21-04-2025 15:43 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is een eerder topic geweest, dacht ik, maar ik kan het niet terugvinden.

Deze zomer ga ik met mijn man voor het eerst een verre reis maken. Drie weken rondreis door Indonesië. We verblijven overal een dag of twee, drie. Drie eilanden en een mix van natuur, cultuur en stad. Leven zal dus vooral uit de koffer zijn en veel verplaatsingen.

We reizen met het vliegtuig, trein, taxi en boot.

Wat zijn jullie tips voor een handige koffer of reistas?
Denk dat je deze topic zocht? reizen/koffers-of-weekendtassen-voor-ro ... ges/509674

Wellicht helpt dit je ook op weg: https://www.bever.nl/expertise/reizen/b ... iezen.html
Wat fijn dat er ook nog andere, praktische tips zijn gegeven. Ik ben er blij mee.

Ik heb nog even maar neig nu erg naar iets met wieltjes zoals de Eastpak.
Ik reis graag met een backpack. Alles per categorie in een packing cube, tas kan gewoon aan alle kanten open met ritsen.
Voordelen; ik heb m’n handen vrij en hij wordt minder snel vies. Ik weet niet waar jullie reizen, maar ik backpack op plekken waar ik me ook verplaats over zandpaden enzo.
Nooit last gehad van stank daardoor onder m’n oksels, hoezo eigenlijk?
Ik heb eerder gereisd met rugzak. Nadeel van een rugzak vond ik dat hij altijd ergens tegenaan moet leunen. Voordeel dat je mobiel bent en een stuk lopen over een stoffig pad geen probleem s.

Ga binnenkort voor het eerst met een Eastpak Tranverz dus met wielen. Vooral omdat ik geen zin meer heb om hele einden te lopen. Ik word ook een dagje ouder :biggrin: en heb me voorgenomen om wat meer uit te gaan geven aan taxi’s en zo.
Frizz schreef:
21-04-2025 19:37
Ik reis graag met een backpack. Alles per categorie in een packing cube, tas kan gewoon aan alle kanten open met ritsen.
Voordelen; ik heb m’n handen vrij en hij wordt minder snel vies. Ik weet niet waar jullie reizen, maar ik backpack op plekken waar ik me ook verplaats over zandpaden enzo.
Niet onder oksels, geen stank maar wel natte rug (+30 graden) en ik vond het zwaarder dan iets met wieltjes. De tas op wieltjes vond ik een verademing na een backpack. Zelden heb ik over zandpaden moeten lopen of het was dusdanig gehard dat de tas op wieltjes erover heen kon. Ik ga niet echt zachtzinnig met de tas om. Voornamelijk heb ik veel gereisd door Zuid-Oost Azië (rondreizen met OV), geldt ook voor vriend die ook door Zuid-Amerika, Iran, India en China heeft gereisd.
Het enige wat de tas niet leuk vond, was in eigen land door de modder tijdens veel regen over de camping van Lowlands lopen. Moest door de modder sjorren, tas kwam er wat gehavend uit maar evengoed ging de tas nog jaren mee.

Een ander voordeel van een tas met wieltjes vind ik dat je ernaast een kleine rugzak op kan hebben met wat dagspullen, zonnebril, eten voor onderweg, spf etc.
The North Remembers
https://www.thenorthface.nl/nl-nl/p/tas ... ?color=53R

Ik heb een vergelijkbare als in deze link. Al ruim 4 jaar. Stevige wieltjes. Er zijn tegenwoordig meerdere modellen zie ik.
Ik gebruik losse zakken om mijn bagage in te pakken. Lucht eruit drukken en klaar. Gewone plastic boodschappen tassen.
Ik reis nogal op onhandige oppervlakken.

Ps ik heb hem wel in de sale gekocht.
Team rugzak. Zeker als je ook met het OV reist en trappen en zo moet beklimmen. Neem wel een rugzak met voorsluiting, dan kun je hem als een weekeindtas openritsen. Je hoeft geen peperdure trekking rugzak te kopen. Een Nomad of Ayacucho (bij Bever) voldoet prima.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Frizz schreef:
Laos, Colombia, Nicaragua, dat soort landen gedaan met rollende tas. Vrijwel altijd kunnen rollen, zoals gezegd maar 1 dag van de 35 dagen in Colombia de tas als backpack moeten dragen.
.
Frizz schreef:
Nog zo een met een magisch lichaam dat niet zweet, of een slechte neus ;-)
(Hint, ik ruik backpackers wél altijd)
You can never have too many hats, gloves and shoes
blijfgewoonbianca schreef:
21-04-2025 17:36
Neem plastic zakken mee die je dicht kunt zippen. Een paar lege voor de vuile zooi. Rol alles op en doe alle shirts bij elkaar, al je onderbroeken, etc. Lucht eruit drukken en dichtmaken.
Dan kun je je hele koffer leegstorten op bed op zoek naar je zakje ondergoed zonder dat je spullen kreuken. En er komen geen beesten of stof in. En je hebt het zo weer ingepakt.

Die van Ikea zijn ideaal.

Afbeelding

Ik vind dat plastic vies, op een of andere manier. Doe mij maar een set packingcubes. Ik vul er eentje met ondergoed, een met bovenkleding (t-shirts en zo) en een met onderkleding (broeken, jurken). Op bestemming rits ik ze alleen open en kan bij mijn kleding.
patsy--stone schreef:
22-04-2025 11:56
Laos, Colombia, Nicaragua, dat soort landen gedaan met rollende tas. Vrijwel altijd kunnen rollen, zoals gezegd maar 1 dag van de 35 dagen in Colombia de tas als backpack moeten dragen.
.

Nog zo een met een magisch lichaam dat niet zweet, of een slechte neus ;-)
(Hint, ik ruik backpackers wél altijd)

Wat bijzonder dat jouw neus verschil ruikt tussen iemand die z’n bagage rolt en iemand die het op zn rug draagt. Ik draag in Nederland ook elke dag een rugzak en ruik hartstikke fris.
Echt geen seconde bij me opgekomen dat frisse oksels ook nog een argument zouden kunnen zijn ;-)

Bedankt voor alle tips, nog geen besluit genomen maar vermoedelijk wordt het een tas met wieltjes.
Als je echt helemaal niet kunt kiezen heb je ook van die duffel bags met rugzakbanden en wieltjes :D . Het is heel persoonlijk wat je voorkeur is, want ik lees een beetje dat de rondreis is georganiseerd en dus geen sprintjes of geklim naar treinplatforms of tussen bussen nodig zijn. Als je dat laatste toch wel verwacht, dan zou ik voor een optie met rugzakbanden gaan want kan het echt wel fijn zijn om beide handen even vrij te hebben. Of niet in stromende regen door een modderige straat te rollen.

Ga voor goede handvatten ongeacht of je team rollen of dragen bent en pak licht. Wat heb je echt nodig om een prettige reis te hebben? Goede bh's als vrouw, ondergoed, paar sets lichte kleren en 1 nette set, zwemkleren en goede deo en je administratie op orde. En verder je gezond verstand, wat verdiepen in de plekken waar je heen gaat, de mores en betaalmiddelen en de plan b's waar nodig.

Veel plezier met de voorpret!
Ik reisde vroeger met een rugzak (goedkope van de aldi voldeed prima). En dat was op zich handig als je met ov reist en/of veel loopt. Nadeel was wel idd dat je vaak moest blijven staan en dat de rugzak aandoen altijd wel een ding was. Bovendien was een dagrugzak erbij dragen een ding. (Ik had altijd een dagrugzak zeg maar ipv handtas met o.a. leesboek, tablet, camera, portemonee, telefoon enz) En idd dat rugzweet. Daarnaast is het idd een gezoek naar spullen. (Ook met packing cubes.)

De laatste jaren (vanwege rugklachten) een Transverz van Eastpack en die is echt heel fijn. De 'skeeler'wieltjes zijn beter dan die van menig rolkoffer(tje). En de twee grote compartimenten zijn ook fijn. (Een voor vuile was, schoenen en een voor schone kleding.)

Ik had voor mijn rugzak wel zo'n travelbag voor eromheen. Zo kon ik hem afsluiten met een hangslot (tijdens de vluchten) en voorkwam ik dat er zaken uitgehaald of ingestopt werden door 'derden'. Die zak gebruikte ik ook weleens voor mijn transverz want dan kon je nog net wat meer spullen als ruimbagage meenemen.

Mijn ervaring is dat je best 'light' kun reizen in veel landen. Het is er niet alleen warm, maar je kunt ook vaak in hotels, resorts of stadjes je was laten wassen. Heb je het na 1 of 2 nachtjes gewassen en gestreken weer terug.
Cicil schreef:
25-04-2025 10:44

Ik had voor mijn rugzak wel zo'n travelbag voor eromheen. Zo kon ik hem afsluiten met een hangslot (tijdens de vluchten) en voorkwam ik dat er zaken uitgehaald of ingestopt werden door 'derden'. Die zak gebruikte ik ook weleens voor mijn transverz want dan kon je nog net wat meer spullen als ruimbagage meenemen.
Inderdaad ; hebben wij ook.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Frizz schreef:
22-04-2025 21:48
Wat bijzonder dat jouw neus verschil ruikt tussen iemand die z’n bagage rolt en iemand die het op zn rug draagt. Ik draag in Nederland ook elke dag een rugzak en ruik hartstikke fris.
Ja helaas wel en een goede neus is geen zegen, kan ik je zeggen. Veel mensen hebben niet door hoe erg ze stinken.

Enne ik heb het niet over een rugzakje voor naar je werk hè. Ik heb het over de minstens 12 kilo die de meeste reizigers meenemen (plus dan vaak ook nog een kleinere tas daarbij), en daar dan mee naar het treinstation lopen, in Schiphol lopen, na aankomst in een vliegveld lopen, daarna weer in een stad kilometers lopen totdat je eindelijk bij je accommodatie bent. Of in geval van TO in de tropen stukken mee lopen. Je gaat mij niet vertellen dat jij dan nog steeds naar bloemetjes ruikt na al die uren met dat gewicht op je rug en die banden bij je oksels. :lol: :rolling: :rofl:
You can never have too many hats, gloves and shoes

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven