Geld & Recht alle pijlers

Vraag over einde bewind en schuldsanering

22-04-2025 15:51 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag
Ik weet dat er hier op t forum een aantal mensen zitten die hier verstand van hebben. Tot hen richt ik mijn vraag

Situatie:
Msnp afgerond, eindcontrole vindt nog niet plaats wegen achterstand bij de kredietbank
Ik heb aangeven dat ik dit echt onverteerbaar vind en nog wel meer maar goed.
Nu hoor ik vanuit de gemeente ( ik sprak iemand van de afdeling SHV) dat mijn bewindvoerder mij alvast wel kan afmelden bij de rechtbank Dit zou wenselijk zijn want zolang de eindcontrole niet gedaan is blijf ik onder bewind staan en daarmee ruim 200€ pm aan kosten kwijt zijn aan mijn bewindvoerder.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn bewind en aangegeven dat ik t waarderen kan als zij misschien “ proberen “ wat druk uit te oefenen Ik kreeg terug dat ze dat niet gaan doen en t gewoon afwachten is. Zij mij niet afmelden bij de rechtsbank en ik dus onder bewind blijf.
Even voor de goede orde. Wij betalen alles al zelf, sinds januari betalen wij alle vaste lasten zelf.
Bewind houdt 2 nota’s achter om zelf te betalen ( wegenbelasting en inboedelverzekering) waarom? Naar mijn inziens zodat ze de bewindvoerderskosten nog kunnen innen.
Ik weet het even niet meer.
T advies van de mevr van de shv van mijn gemeente zei dat ik zelf de rechtbank ook kon berichten al.
Ik vind t erg onduidelijk omdat de 1 dit zeg de ander dat.

Wat is jullie ervaring hier in

Bedankt alvast
Einde MSNP en einde bewind zijn twee verschillende dingen. Wat is je wens?
Je zult moeten wachten op bevestiging einde msnp.
Dat bericht zorgt namelijk dat de grond voor het beschermingsbewind is komen te vervallen (als je er tenminste onder bent gekomen in verband met schulden en of verkwisting. Dit staat in je beschikking)

Druk uitoefenen dus op bevestiging einde Msnp.

Maar ja, het duurt langer en het kost geld. Dat is nu eenmaal niet anders.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
ik vind schandalig dat door een achterstand bij de kredietbank u 200 euro per maand misloopt.
Maar aan mijn verontwaardiging heeft u niets.
Ik zou geneigd zijn de bewindvoerder te vragen geen nota's meer namens u te betalen, omdat u in staat bent dit zelf te doen (dit blijkt doordat u al xxx maanden zelf alle andere nota's betaalt. Bovendien heeft de bewindvoerder op xx-xx-xxxx u verteld/geschreven dat het bewind uitsluitend wordt voortgezet omdat bij de kredietbank een achterstand is. Er is feitelijk dus geen noodzaak meer dat de bewindvoerder deze nota's betaalt.)

En eventueel
"Mocht u menen dat wel noodzakelijk is dat u mijn nota's betaalt, verzoek ik u de redenen hiervan concreet te motiveren."
Deuvel,
De grond voor het bewind bestaat nog zolang er geen einde msnp is.
Zolang is de bewindvoerder nog in functie en ook verantwoordelijk voor het verloop van de financiën.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
dreuvel schreef:
22-04-2025 18:37
Ik zou geneigd zijn de bewindvoerder te vragen geen nota's meer namens u te betalen, omdat u in staat bent dit zelf te doen (dit blijkt doordat u al xxx maanden zelf alle andere nota's betaalt. Bovendien heeft de bewindvoerder op xx-xx-xxxx u verteld/geschreven dat het bewind uitsluitend wordt voortgezet omdat bij de kredietbank een achterstand is. Er is feitelijk dus geen noodzaak meer dat de bewindvoerder deze nota's betaalt.)

En eventueel
"Mocht u menen dat wel noodzakelijk is dat u mijn nota's betaalt, verzoek ik u de redenen hiervan concreet te motiveren."
Dat is een goeie ik heb idd op de mail staan dat dat de reden is waarom t bewind er nog is.
Vivaweetraad schreef:
22-04-2025 18:50
Dat is een goeie ik heb idd op de mail staan dat dat de reden is waarom t bewind er nog is.
Je kan beter naar Doreia luisteren.
Fidanzata schreef:
22-04-2025 16:40
Einde MSNP en einde bewind zijn twee verschillende dingen. Wat is je wens?
Door einde msnp kan ik uit bewind
Maar nu dus niet want er is een achterstand bij de eindcontrole
Mijn wens ? Het spoedig sluiten van ons dossier en de eindbrief opstellen zodat ik uit bewind kan. Bewind kost mij maandelijks nog ruim 200€ terwijl ik alles al zelf betaal vanaf januari
De vraag is niet of ik uit bewind kan
Dit kan maar wel pas nadat die eindbrief en dus eindcontrole is gedaan.

En ja geduld en afwachten dat weet ik
uiteraard
Ik wil graag weten of er nog iets is wat ik kan doen aan deze situatie
Iets wat ik onder de aandacht kan brengen.
Iedere maand langer dat zij niet t dossier afronden betaal ik onnodig bewind kosten
Kan ik geen eigen bankrekening openen
Kan ik geen automatische incasso aanzetten op mijn eigen bank
Etc etc
Doreia* schreef:
22-04-2025 17:12
Je zult moeten wachten op bevestiging einde msnp.
Dat bericht zorgt namelijk dat de grond voor het beschermingsbewind is komen te vervallen (als je er tenminste onder bent gekomen in verband met schulden en of verkwisting. Dit staat in je beschikking)

Druk uitoefenen dus op bevestiging einde Msnp.

Maar ja, het duurt langer en het kost geld. Dat is nu eenmaal niet anders.

Ik snap helemaal wat u zegt.
Maar hoe oefen ik druk uit bij de kredietbank
Ik heb mijn bewind al gevraagd te gaan polsen en eventueel wat druk wil uitoefenen maar deze zegt gewoon nee jammer joh je moet wachten.
Hét oneerlijke vind ik dat de grondslag dus wel weg is maar door toedoen van de achterstand ík noodgedwongen onder bewind blijf en kosten maak die ik graag in mijn gezin steek.
Kleine aanvulling … we hebben 3 jaar gedaan ipv de verkorte van 18 maanden
De schulden waren niet van achterstanden in vaste lasten en niet door verkwisting.
Dus t voelt allemaal zo extra naar.
Geduld ik weet het …
Maar hoe oefen ik netjes druk uit én maak ik ze duidelijk dat de hoge kosten wel doorlopen voor een bewindvoerder die niets meer doet. Ze passen het tarief ook niet aan en dat mag wel al. Hiervoor is geen Regelgeving/ wet voor
vivaweetraad wijzigde dit bericht op 22-04-2025 20:04
1.79% gewijzigd
Vivaweetraad schreef:
22-04-2025 18:50
Je hebt er een bende van gemaakt. Daar zijn mensen de dupe van geworden.
Doe gewoon wat afgesproken is en stop met jammeren.
Ben-ik-weer schreef:
22-04-2025 19:37
Je hebt er een bende van gemaakt. Daar zijn mensen de dupe van geworden.
Doe gewoon wat afgesproken is en stop met jammeren.
Oh wat een fijne waardevolle bijdrage dit.
Jij weet helemaal niks dus je moet niet praten 🤣🤣🤣
Vivaweetraad schreef:
22-04-2025 18:55
Door einde msnp kan ik uit bewind
Maar nu dus niet want er is een achterstand bij de eindcontrole
Mijn wens ? Het spoedig sluiten van ons dossier en de eindbrief opstellen zodat ik uit bewind kan. Bewind kost mij maandelijks nog ruim 200€ terwijl ik alles al zelf betaal vanaf januari
De vraag is niet of ik uit bewind kan
Dit kan maar wel pas nadat die eindbrief en dus eindcontrole is gedaan.

En ja geduld en afwachten dat weet ik
uiteraard
Ik wil graag weten of er nog iets is wat ik kan doen aan deze situatie
Iets wat ik onder de aandacht kan brengen.
Iedere maand langer dat zij niet t dossier afronden betaal ik onnodig bewind kosten
Kan ik geen eigen bankrekening openen
Kan ik geen automatische incasso aanzetten op mijn eigen bank
Etc etc
Is dat afgesproken dat je bij einde MSNP onder bewind uitkomt? Is er geen sprake van nazorg?
Fidanzata schreef:
22-04-2025 19:57
Is dat afgesproken dat je bij einde MSNP onder bewind uitkomt? Is er geen sprake van nazorg?
Nee we gaan eruit.
We zijn “ begeleid “ soort van en alles is oké dit is ook idd zo afgesproken
Zelfredzaamheid noemen ze dat en dat is meer dan gelukt. Daarom extra zuur dat we nu nog langer hierdoor moeten wachten. En niet weten ook hoelang en juist dát maakt het zo rot
Is er al wel een einddatum waarop de eindcontrole plaats gaat vinden?
Ga ik over nadenken.
Polo schreef:
22-04-2025 20:41
Is er al wel een einddatum waarop de eindcontrole plaats gaat vinden?
Nee dat is er dus niet. Geen idee hoelang de achterstand bij hen is.
Ik heb alles optijd aangeleverd alle maanden netjes afgedragen en begin deze maand gebeld voor een terugbelverzoek met de stand van zaken en kreeg ipv een belletje een mail met dat er achterstand is bij de afdeling hercontrole. Dat de eindcontroles wel voorrang hadden en zodra deze uitgevoerd was ik een stand van zaken brief krijg
Dit, wat je nu doet, is alles wat je kunt.

De eind controle en de bevestiging msnp met goed gevolg afgerond is pas het werkelijke einde grondslag.

Ja, het is frustrerend. Voor jou, maar ook voor kredietbank, rechtbank en bewindvoerder, kan ik je melden.

Aanvragen, wijzigen en beëindigen bewind duren momenteel gewoon heel lang, zelfs als je het compleet, netjes en met een strik erom aanlevert.
Doreia* schreef:
22-04-2025 20:50
Dit, wat je nu doet, is alles wat je kunt.

De eind controle en de bevestiging msnp met goed gevolg afgerond is pas het werkelijke einde grondslag.

Ja, het is frustrerend. Voor jou, maar ook voor kredietbank, rechtbank en bewindvoerder, kan ik je melden.

Aanvragen, wijzigen en beëindigen bewind duren momenteel gewoon heel lang, zelfs als je het compleet, netjes en met een strik erom aanlevert.
Echt dikke pech dus helaas
Hopelijk krijgen de lijntjes die ik heb uitgezet iets voor elkaar.
Ik heb vanmiddag al wel iemand van mijn gemeente gesproken die bij de afdeling shv zit. Zij zou dit ook oppakken en kijken wat ze kan betekenen.
Bedankt voor je advies Doreia
ik weet niet of het gaat werken maar ik zou de ombudsman contacteren.

Ik heb in het verleden ook een keer moeten wachten omdat er een achterstand was en dat kostte me geld (compleet andere situatie) en de ombudsman had dat met een belletje binnen een week opgelost.
Even gaan omdenken. Hoeveel schuld is er gesaneerd en hoeveel heb je moeten betalen van het totaalbedrag? Is pure aanname hoor maar over het algemeen betaalt iemand in de sanering lang niet de daadwerkelijke schuld terug. Dikke kans dat die 200 euro per maand weliswaar zuur is nu de boel bijna achter de rug is maar was je veel duurder uitgeweest als je de volledige schuld had moeten betalen.

Verder alles wat Doreia zegt.
Merkimer schreef:
22-04-2025 22:17
Even gaan omdenken. Hoeveel schuld is er gesaneerd en hoeveel heb je moeten betalen van het totaalbedrag? Is pure aanname hoor maar over het algemeen betaalt iemand in de sanering lang niet de daadwerkelijke schuld terug. Dikke kans dat die 200 euro per maand weliswaar zuur is nu de boel bijna achter de rug is maar was je veel duurder uitgeweest als je de volledige schuld had moeten betalen.

Verder alles wat Doreia zegt.
Het is idd zo t voorkomt dat je niet volledig aflost omdat de omvang van de schuld te groot is. En je dan blij mag zijn dat je niet alles hoeft te betalen en de rest kwijtgescholden wordt.
Vroeger, misschien nu nog , kreeg je een saneer krediet maar als de schuld te hoog is zeg maar dan ga je aflossen naar capaciteit.
Ik snap je punt beslist
florence13 schreef:
22-04-2025 22:10
ik weet niet of het gaat werken maar ik zou de ombudsman contacteren.

Ik heb in het verleden ook een keer moeten wachten omdat er een achterstand was en dat kostte me geld (compleet andere situatie) en de ombudsman had dat met een belletje binnen een week opgelost.
Ik heb nu een paar lijntjes uitgezet. Waaronder de gemeente waar ik in woon heb ik contact gehad met iemand van de shv afdeling

Ik ga eens kijken wat de ombudsman allemaal kan doen Bedankt voor je advies
Dit is geen onwil.
Dit is onmacht, door veel aanvragen, verzoeken, vragen, eisen en dergelijke.

De ombudsman kan het aankaarten, maar er is (zoals trouwens ook bij de afdeling CBM van de rechtbank, dus bereid je daar ook op voor) gewoon teveel werk en te weinig mensen om binnen de termijnen te kunnen werken bij de kredietbank.
Doreia* schreef:
22-04-2025 23:03
Dit is geen onwil.
Dit is onmacht, door veel aanvragen, verzoeken, vragen, eisen en dergelijke.

De ombudsman kan het aankaarten, maar er is (zoals trouwens ook bij de afdeling CBM van de rechtbank, dus bereid je daar ook op voor) gewoon teveel werk en te weinig mensen om binnen de termijnen te kunnen werken bij de kredietbank.
Is toch niet te doen dan.
Ze kunnen toch niet mij en weet ik veel hoeveel mensen nog meer, zolang maar laten hangen.
Maar goed we gaan t meemaken allemaal
Vivaweetraad schreef:
22-04-2025 23:09
Is toch niet te doen dan.
Ze kunnen toch niet mij en weet ik veel hoeveel mensen nog meer, zolang maar laten hangen.
Maar goed we gaan t meemaken allemaal

Even heel lullig gezegd, maar als “mensen zoals jij” niet in de schulden zouden komen, zouden er geen capaciteitsproblemen op dit gebied zijn.

Ik snap dat dit nu even heel zuur is, maar ik zou zelf vooral heel blij zijn dat men me geholpen heeft en ik zou deze vertraging gewoon accepteren. Het is niet anders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven