Mindfulness, werkt dat?
vrijdag 7 maart 2025 om 18:43
Het gaat de laatste tijd niet zo goed en ik lees regelmatig dat mindfulness kan helpen om stress en negatieve gedachten te verminderen. Ik heb inmiddels een paar oefeningen gedaan en ik vraag me steeds af van doe ik het wel goed? Zo lag ik gisteren maar te liggen en te letten op m'n ademhaling en na te denken wat ik van een bepaald woord vond.
Misschien is het wel niks voor mij of denk ik er teveel over na. Wat is jullie ervaring?
Misschien is het wel niks voor mij of denk ik er teveel over na. Wat is jullie ervaring?
vrijdag 7 maart 2025 om 23:01
Als je probeert er voor open te staan, en je over te geven aan meditatie oefeningen, dan kan het zeker helpen. Overigens is wat je al deed: het bezig zijn met je ademhaling en of je dat wel goed doet is ook al Mindfulness, want dan ben je namelijk al even uit je piekerstand en bezig met iets anders.
Verder vind ik zelf bodyscans ontspannend en fijn om te doen, vooral voor het slapengaan (op YouTube kun je veel vinden, moet je even uitproberen welk filmpje/welke stem je fijn vindt).
Voor mij is de basis overigens al genoeg, want ik ben vrij nuchter en niet iemand die hier heel diep op in gaat of mee bezig is.
Ik weet niet of ik hier tips mag geven voor fijne sites, maar als je geïnteresseerd bent, dan kan ik het via een pb sturen. Overigens ben ik geen expert, maar het is puur wat ik zelf fijn en ontspannend vind.
Verder vind ik zelf bodyscans ontspannend en fijn om te doen, vooral voor het slapengaan (op YouTube kun je veel vinden, moet je even uitproberen welk filmpje/welke stem je fijn vindt).
Voor mij is de basis overigens al genoeg, want ik ben vrij nuchter en niet iemand die hier heel diep op in gaat of mee bezig is.
Ik weet niet of ik hier tips mag geven voor fijne sites, maar als je geïnteresseerd bent, dan kan ik het via een pb sturen. Overigens ben ik geen expert, maar het is puur wat ik zelf fijn en ontspannend vind.
vrijdag 7 maart 2025 om 23:32
zondag 9 maart 2025 om 12:43
Is mindfulness ook in te zetten om je aandacht beter te houden bij wat je aan het doen bent (al is het maar de vaatwasser inruimen), en zo ja, hoe train je dat het beste? Ik heb niet echt last van piekeren, maar merk wel dat m’n aandacht vaak afdrijft, zeker als het druk is op m’n werk, en dat ik dan dingen vergeet of klunzig wordt omdat ik niet voldoende oplet.
donderdag 24 april 2025 om 21:10
Ik ben er nu al een tijd mee bezig en ik weet het nog steeds niet. Ben er wel eindelijk achter hoe ik het beste een body scan kan doen maar qua mediteren vind ik het vooral nog erg zweverig en weet ik niet wat ik ermee moet. Probeer wel eens een begeleide meditatie te doen met een app maar ik weet niet of de vorm en kleur van een gevoel verzinnen of benoemen nu echt helpt om je beter te voelen.
Ik gebruik de app insight timer als iemand daar nog tips voor heeft qua meditaties, dan hoor ik het graag. Heb ook de app van VGZ maar die gebruik ik niet zo vaak.
Ik gebruik de app insight timer als iemand daar nog tips voor heeft qua meditaties, dan hoor ik het graag. Heb ook de app van VGZ maar die gebruik ik niet zo vaak.
donderdag 24 april 2025 om 21:16
Ik ben psycholoog. Jarenlang was ik erg sceptisch over mindfulness, bij mezelf werkt het namelijk totaal niet. Er is echter wetenschappelijke onderbouwing voor het effect van mindfulness op een breed spectrum aan klachten. Niet als volledige therapie, maar aanvullend kan het helpend zijn. Heel soms doe ik, wanneer het bij een patiënt past, aan het begin van een sessie wel eens tien minuutjes een mindfulness oefening. Dat doe ik bijvoorbeeld bij patiënten die heel veel in hun hoofd zitten en weinig (durven) stilstaan bij emoties en hun lijf.
Mindfulness draait er in de kern om dat je even bewust en met aandacht stilstaat bij wat zich in je lijf en hoofd afspeelt en dat je daar zonder oordeel naar kan kijken en dit kan doorvoelen. Soms helpt dit besef voor gespannen patiënten die veel in hun hoofd zitten al om bij spanning rondom de sessie te komen en het muurtje van ‘zich moeten goed houden’ af te breken. Waardoor we daarna in de sessie wat makkelijker bij de kern komen.
Mindfulness draait er in de kern om dat je even bewust en met aandacht stilstaat bij wat zich in je lijf en hoofd afspeelt en dat je daar zonder oordeel naar kan kijken en dit kan doorvoelen. Soms helpt dit besef voor gespannen patiënten die veel in hun hoofd zitten al om bij spanning rondom de sessie te komen en het muurtje van ‘zich moeten goed houden’ af te breken. Waardoor we daarna in de sessie wat makkelijker bij de kern komen.
donderdag 24 april 2025 om 21:19
donderdag 24 april 2025 om 21:21
Bij mij heeft het e om geholpen een cursus mindfulness te doen, omdat je ook de theorie erbij krijgt en hulp hoe het nu werkt. Daarbij werkt het niet na 2x, maar heeft het oefening nodig. Er is ook geen goed of fout.
Maar ja: er zijn genoeg studies waaruit blijkt dat het helpt om dichter bij je gevoel te komen en rust te brengen in een overactief zenuwstelsel.
Maar ja: er zijn genoeg studies waaruit blijkt dat het helpt om dichter bij je gevoel te komen en rust te brengen in een overactief zenuwstelsel.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
donderdag 24 april 2025 om 22:01
Minimaal drie dingen van je lijstje zijn eigenlijk al mindfulness.
En TO: sommige methodes werken bij mij meteen, bij een ander werkt het nooit. Dat hele zweverige past ook niet bij mij, daarom doe ik dat ook niet. De vorm en kleur van een gevoel benoemen zou daarom ook totaal niets voor mij zijn, en zo te lezen lijkt het me ook niets voor jou, dus waarom zou je dat doen?
Het is een kwestie van proberen wat bij je past, je moet ook niet te veel proberen cq forceren. Ik denk eigenlijk dat je er nog steeds teveel over nadenkt.
Wat bij mij bijvoorbeeld het beste helpt tegen stress en negatieve gedachten is hardlopen, geen mindfulness….

donderdag 24 april 2025 om 22:48
Ik hoop dat je geen psychosegevoelige patiënten hebt.ZuurSnoepje schreef: ↑24-04-2025 21:16Ik ben psycholoog. Jarenlang was ik erg sceptisch over mindfulness, bij mezelf werkt het namelijk totaal niet. Er is echter wetenschappelijke onderbouwing voor het effect van mindfulness op een breed spectrum aan klachten. Niet als volledige therapie, maar aanvullend kan het helpend zijn. Heel soms doe ik, wanneer het bij een patiënt past, aan het begin van een sessie wel eens tien minuutjes een mindfulness oefening. Dat doe ik bijvoorbeeld bij patiënten die heel veel in hun hoofd zitten en weinig (durven) stilstaan bij emoties en hun lijf.

donderdag 24 april 2025 om 23:03
In hemelsnaam weet ik niet, maar dat meditatie voor mensen met een verleden van psychotische verschijnselen gevaarlijk is, is niet onbekend. Er wordt veel te makkelijk gedacht over mindfulness, meditatie, "doorvoelen" enzovoort. Er is een flinke groep mensen die hier niet zomaar mee bezig moet gaan.
Ik begrijp dat dit voor veel mensen geen probleem is, maar het is wel degelijk een potentieel gevaarlijke bijkomstigheid.
donderdag 24 april 2025 om 23:22
Psychotische kwetsbaarheid is een contra-indicatie voor behandeling bij waar ik werk, bij een verleden van psychose wordt men doorverwezen. Je mag er vanuit gaan dat ik als professional weet wat ik doe.
zuursnoepje wijzigde dit bericht op 27-04-2025 00:05
14.98% gewijzigd
donderdag 24 april 2025 om 23:45
Naja, ik wist dat dan weer niet. Interessant!Nana_Mouskouri schreef: ↑24-04-2025 23:03In hemelsnaam weet ik niet, maar dat meditatie voor mensen met een verleden van psychotische verschijnselen gevaarlijk is, is niet onbekend. Er wordt veel te makkelijk gedacht over mindfulness, meditatie, "doorvoelen" enzovoort. Er is een flinke groep mensen die hier niet zomaar mee bezig moet gaan.
Ik begrijp dat dit voor veel mensen geen probleem is, maar het is wel degelijk een potentieel gevaarlijke bijkomstigheid.
(En ik ben in geen velden of wegen therapeut, dst scheelt dan weer. Weet ook weinig van psychoses. Gelukkig. Nooit gedacht dat mindfulness ook "slecht" kan zijn

Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
vrijdag 25 april 2025 om 00:14
vrijdag 25 april 2025 om 00:20
Bij Avicii was het toch ook onder andere door meditatie waarschijnlijk niet goed gegaan? Te lang en te veel mediteren.Nana_Mouskouri schreef: ↑24-04-2025 23:03In hemelsnaam weet ik niet, maar dat meditatie voor mensen met een verleden van psychotische verschijnselen gevaarlijk is, is niet onbekend. Er wordt veel te makkelijk gedacht over mindfulness, meditatie, "doorvoelen" enzovoort. Er is een flinke groep mensen die hier niet zomaar mee bezig moet gaan.
Ik probeer zelf ook regelmatig aan mindfulness te doen, maar zoals iemand hierboven zei door vooral meer in het nu te leven. Dus bewust koffie drinken, eten, genieten van de tuin en zon. Mediteren heb ik vroeger met een leraar gedaan maar ik kon m’n gedachten daar echt niet bijhouden (ADHD). Mindful dingen doen past veel beter bij me en zorgt ervoor dat ik rustig en minder angstig ben.
vrijdag 25 april 2025 om 01:23
Dat lijkt me niet. De man zat zwaar aan de middelen en was ernstig depressief.Elsy schreef: ↑25-04-2025 00:20Bij Avicii was het toch ook onder andere door meditatie waarschijnlijk niet goed gegaan? Te lang en te veel mediteren.
Ik probeer zelf ook regelmatig aan mindfulness te doen, maar zoals iemand hierboven zei door vooral meer in het nu te leven. Dus bewust koffie drinken, eten, genieten van de tuin en zon. Mediteren heb ik vroeger met een leraar gedaan maar ik kon m’n gedachten daar echt niet bijhouden (ADHD). Mindful dingen doen past veel beter bij me en zorgt ervoor dat ik rustig en minder angstig ben.
To the end of my days; I will follow.
vrijdag 25 april 2025 om 07:23
Dat werkt idd bij sommige mensen zo.
Probleem is dat die mensen denken dat het bij iedereen zo werkt.
Zoals eigenlijk bij veel behandelingen gebeurt.
Statistiek en kansrekening zouden wat mij betreft belangrijker moeten worden op school.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 25 april 2025 om 08:53
Mindfulness is niet zweverig, al wordt dat er soms wel van gemaakt, helaas. Het is "simpelweg" je gedachtestroom stilzetten en terugkomen in het hier en nu. Als je merkt dat je gedachten op hol slaan, kun je tegen jezelf zeggen: "Dit zijn mijn gedachten, dit is niet echt" of: "Dit is nu niet aan de hand." Als je piekert stel je jezelf de vraag: "kan ik het oplossen door erover na te blijven denken?" Soms kan het nuttig zijn om iets te overdenken, meestal blijf je nutteloos in hetzelfde kringetje van gedachten rondmalen. Bedenk ook dat de meeste van je gedachten niet de waarheid zijn, het zijn door jezelf verzonnen scenario's over wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Dit is niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie hebt. Maar uit ervaring weet ik dat het op termijn echt gaat helpen als je tegen jezelf zegt: "schiet ik er iets mee op als ik hier om drie uur 's nachts over blijf liggen nadenken?" Het antwoord is in negen van de tien gevallen "Nee". Uiteindelijk is dit een geruststellende gedachte.
Wat je vooral niet moet doen is het zien als een extra taak die je krijgt opgelegd, of iets waar je in kunt slagen of falen. Het is alleen voor jezelf. Zie het als leren fietsen: in het begin stuntel je en val je, maar op den duur gaat het vanzelf.
Dit is niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie hebt. Maar uit ervaring weet ik dat het op termijn echt gaat helpen als je tegen jezelf zegt: "schiet ik er iets mee op als ik hier om drie uur 's nachts over blijf liggen nadenken?" Het antwoord is in negen van de tien gevallen "Nee". Uiteindelijk is dit een geruststellende gedachte.
Wat je vooral niet moet doen is het zien als een extra taak die je krijgt opgelegd, of iets waar je in kunt slagen of falen. Het is alleen voor jezelf. Zie het als leren fietsen: in het begin stuntel je en val je, maar op den duur gaat het vanzelf.
vrijdag 25 april 2025 om 11:04
Ja klopt, dat sowieso. Maar in de documentaire zeiden ze dat hij excessief was gaan mediteren z’n laatste dagen van z’n leven.
While on a trip to Muscat, Oman, one of Avicii’s friends called his father to express concerns for the DJ’s well-being. The friend described Avicii’s intense meditation and shared that he was refusing to eat, speak, or take shade from the sun. Just one day later, on April 20th, 2018, Avicii took his own life. Avicii was 28 years old.
https://www.addictioncenter.com/news/20 ... al-health/
vrijdag 25 april 2025 om 20:49
Ja, maar dan kun je echt alles als mindfulness bestempelen, als je heel bewust gaat stofzuigen of met de hand afwassen, worden sommige mensen ook rustig.
Het is sowieso een mindset en bij welke actie je het doet maakt volgens mij niet uit.
Bij een bodyscan en bij hardlopen kan ik m’n piekeren vaak “uitzetten”, dus dat werkt voor mij. Hardlopen is het eerste kwartier mopperen, zeiken en klagen in mijn hoofd, maar daarna voelt het beter. Bodyscan ook, de eerste paar minuten gaan m’n gedachten alle kanten op, maar na een tijdje kan ik gedachten wat beter loslaten.
vrijdag 25 april 2025 om 20:55
Omdat het zich in je hoofd afspeelt, noemen mensen het vaak al zweverig; het is niet concreet.Draaideurforummer schreef: ↑25-04-2025 08:53Mindfulness is niet zweverig, al wordt dat er soms wel van gemaakt, helaas. Het is "simpelweg" je gedachtestroom stilzetten en terugkomen in het hier en nu.
Maar als je het hebt over de vorm en de kleur van een gevoel benoemen, dan haak ik ook af.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in