Na half jaar stelt bedrijfsarts voor om ander werk te gaan d

25-04-2025 23:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds eind vorig jaar werk ik 66% van mijn uren. Ivm overspannen.

Inmiddels heb ik een cursus gevolgd en inzicht gekregen bij een psycholoog.

Ik voel me altijd verantwoordelijk en ben de laatste jaren steeds harder gaan lopen op mijn werk om alle ballen hoog te houden. Meer uren gaan werken, efficiënter etc. Maar nu is de grens bereikt. Ik heb veel moeite met het los te laten. En blijf spanningsklachten houden. Oja en hou niet van confrontatie.

De bedrijfsarts adviseerde me om wellicht uit te kijken naar een ander baan. Omdat de werkgever niets veranderd.
De werkgever denkt dat als ik me weer goed voel alles goed komt. Maar ik kan dit tempo niet meer aan ( ook al probeer ik dat nog steeds niet helpend ik weet het)
Tempo is ook vele malen hoger dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. Ik werk er al heel wat jaar. Voel me niet serieus genomen.
Vind mijn werkzaamheden en collega's wel leuk, maar niet de hoeveelheid.

Wie heeft tips als ik weer het gesprek aan ga met mijn werkgever.
En wat vinden jullie van t advies vd bedrijfsarts?
ballon wijzigde dit bericht op 26-04-2025 09:07
Reden: Te herkenbaar
6.56% gewijzigd
Een collega die al hard werkt, werkt dan nog harder, en als t lang duurt houdt deze dat ook niet vol. 3 weken zomervakantie is eigenlijk al geen doen.
Een ander neemt een klein gedeelte over.
En er is gedeelte dat niemand over kan nemen.

Maar je hebt gelijk probleem van werkgever. Oa veroorzaakt door eerdere bezuinigingen.
Ik ga eens van koningsdag genieten.
En laat dit allemaal eens bezinken
TO ik hoor mezelf praten maar dan in de periode dat ik in de ziektewet zat. Luister naar de bedrijfsarts. Je bent nu overspannen maar dat kan overgaan in een burn-out.
We’re all mad here
Herkenbaar, dat niet los kunnen laten. Zelf zit ik op dit moment door omstandigheden in de ziektewet en daar voel ik me toch schuldig over tegenover collega's.

Maar mijn idee over jouw situatie; Een nieuwe baan klinkt leuk maar mijn ervaring is dat dat ontzettend veel energie kost. Het nieuwe bedrijf leren kennen en als nieuweling binnenkomen en je draai vinden is behoorlijk intenstief als je overspannen bent. Maar het kan ook goed uitpakken natuurlijk. Dus als je op zich goed in je vel zit op je werk met fijne collega's dan zou ik eerder kijken naar hoe een en ander aangepast kan worden zodat het voor jou behapbaar blijft. Ik hoop dat ze begrip voor je hebben.
Ik zou sowieso geen ontslag nemen totdat je weer voldoende opgeknapt bent. En dan kan je wel een andere baan zoeken, jezelf neem je altijd mee. Het is verstandig om de oorzaak van het probleem aan te pakken.
Nimue schreef:
25-04-2025 23:52
Dan blijft de stapel dus liggen. Als jij het telkens voor ze oplost, is er voor hen geen reden om dingen te veranderen.
Dit.
De werkgever gaat meestal pas wat doen als hij de gevolgen ziet. Zolang jij de problemen voor hem oplost verandert er niets.
Niet makkelijk om te leren als je je verantwoordelijk voelt, maar het moet wel.
Ik had mijn burnout er ook aan te danken. En toen ik uiteindelijk vertrok, werden er 2 FTE weer aangenomen.
Ze wisten het best, maar deden niets zolang ik het puin elke keer weer opruimde.

Ik heb moeten leren om te zeggen: het kan niet allemaal. Wat heeft de meeste prio? Ik heb xxxx uur en daar moet het binnen passen.

En toen de werkgever bleef zeggen: alles. Was dat een hele goede reden om te vertrekken. En dat heb ik ook terug gekoppeld in mijn exit gesprek: ik pas er voor om gratis over te werken, omdat jij vindt dat ik geen recht heb op overuren, omdat ik parttime werk (die kreeg ik pas als ik 8 uur per week gratis gewerkt had en dat werd elke week verwacht en bij voorkeur in het weekend).
Een coachingstraject heeft mij heel goed geholpen gecombineerd met een traject "loop ik stuk op mijn werk of is het werk inhoudelijk prima en is het de werkgever"

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven