Burenoverlast ervaringen, deel 3

08-03-2023 21:03 1658 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En hier weer verder. Helaas is deel 2 ook alweer vol geschreven.
Schrijf hier lekker van je af als je (over)last hebt van de buren of als je gewoon even lekker wil klagen. Lucht hier je hart en vind een luisterend oor :hug:
Lemon schreef:
09-03-2025 19:25
Dit als agressief betitelen is echt zwaar overdreven. Een nieuw huis vraagt nu eenmaal om veel werkzaamheden en dan helpt het je niet om jouw voorkeur daarop te projecteren.
Prima, dat laatste kan ik iets mee. Bedankt voor je advies.
@Nadinexxx: Help altijd om je in anderen te verplaatsen. Klussen is voor de meeste mensen geen hobby. Also: als je een nieuw huis hebt moet het doen van klusjes meestal tussen het werken door. Nieuwe lamp komt binnen: even tijd maken om die op te hangen. Eindelijk tijd om nieuw rolgordijn op te halen: ophangen. Oh, toch beter om voor andere kamer ook verduisterend gordijn aan te schaffen. De basis staat en nu is het tijd voor decoratie, het schilderij kan aan de muur.. enfin, zo kan ik nog wel even verder gaan.
Ik zou in calculeren dat dit nog wel even kan duren. Verder kan het geen kwaad om even te kletsen erover. Idd met de insteek: hoe bevalt het nu? Moet er nog veel gebeuren? Wel kan het dus nog even duren, je kunt er wat van zeggen, maar als het over een week, of twee, klaar is, is dat dan echt zinvol geweest?
Wij hebben het nu gelukkig weer rustig..

Soms wordt je simpel van het geboor en getimmer..

Weten dat het eindig is helpt☺️
Onze buren zijn bezig met een mega verbouwing. Ze is zwanger en ik weet dat ze in juli klaar zijn. Daardoor kan ik ook meer hebben.
Ben wat overprikkeld door allerlei zaken en trek het gedrag van achterburen daardoor nog slechter.
Ze maken enorm veel lawaai. Ze praten met een volume alsof ze boven keiharde muziek uit moeten komen (wat in de zomer helaas regelmatig het geval is) of dat ze alleen op de wereld zijn. De ouders en hun bezoek doen dat en (daardoor) hun kinderen ook. Kan bijna alles letterlijk verstaan terwijl er zo'n 50 meter tussen zit.

Valt wellicht niet onder 'echte' overlast, maar wel superirritant.
@sterrenstof74

Snap je irritatie goed hoor! Hoop dat je toch een fijne avond hebt gehad.

@redhead70

Dat scheelt zeker! Merk ik ook.
Even van me afschrijven...

Tien jaar geleden hebben wij een grote tuinverbouwing gedaan. Hierbij kwam een stukje tuin van de buren ineens tevoorschijn waar zij zelf niet makkelijk bij kunnen en dus mochten wij er gebruik van maken en onderhouden (40x200cm).
Eigenlijk wilde ik het stukje niet, de buurvrouw is geen makkelijke vrouw en onze tuin is groot zat, maar het overviel me en voor ik het wist gaf ik akkoord.

Het gaat om een stuk tuin bij het water, dat ligt lager dan de rest van de tuinen. Het is veel werk om bij te houden door het riet, bovendien zag het er erg smoezelig uit en dit jaar wilde ik dat anders hebben. Zo heb ik kleine bomen geplant in het eigen deel van mijn tuin en heb hierbij rekening gehouden met de afstand van de grens. Ik heb siergrassen geplant en met losstaande spullen het smoezelige weggewerkt. Het zag er heel leuk uit vond ik zelf, maar de buurvrouw was boos. In de tuin ging ze te keer tegen haar man dat ze nu echt haar stukje tuin terug wilde hebben.
De volgende dag stond ze voor de deur, hysterisch heeft ze een aantal keer aangebeld, maar wij waren beiden te werk.
Via de app hebben we die dag contact gehad en ze gaf aan dat ze het stukje tuin wilde gebruiken voor opslag (tuin is 40x200cm, lekkere opslag, maar oke...). Toen mijn man in de avond thuis kwam, stonden ze meteen bij hem bij de auto met de vraag of hij in de tuin wilde komen om te overleggen. Man gaf aan dat hij eten ging maken en morgenochtend wel kwam kijken.
In de avond kregen we weer een appje. Je voelt dan al aan je lichaam dat ze over je grens heengaan, maar zijn toch gaan kijken om van het gezeur af te zijn.
De buren hadden met lintjes de grens gemaakt, hadden mijn spullen weggehaald en gaven aan dat we nooit de tuin hadden mogen veranderen zonder eerst te overleggen....

Ding is dat deze mensen zich werkelijk altijd bemoeien met onze tuin en vooral wanneer we nieuwe dingen planten. Er wordt altijd gevraagd wat we gaan doen en krijgen ongevraagde tips hoe we dingen moeten doen en ik was er deze keer zo zat van, maar niet zo zat als mijn man. Die zei dat hij vroeg in de ochtend een schutting zou plaatsen omdat hij er helemaal klaar mee was.
Inmiddels staat de schutting en worden we compleet genegeerd... Aan de ene kant vind ik het wel prima zo, aan de andere kant vind ik het juist ook heel vervelend. Een goede relatie met de buren is zo waardevol, maar hoe kun je een goede relatie hebben wanneer iemand zo hard over je grenzen heen gaat?
Vervelend Autumnmoon. Ik snap dat je de burenrelatie 'goed' wil houden, maar echt goed was ie niet als ik het zo lees. Ik zou gewoon blijven groeten en verder het contact wat afhouden (je vindt hun bemoeizucht vervelend immers).

Autumnmoon schreef:
26-04-2025 20:09
Tien jaar geleden hebben wij een grote tuinverbouwing gedaan. Hierbij kwam een stukje tuin van de buren ineens tevoorschijn waar zij zelf niet makkelijk bij kunnen en dus mochten wij er gebruik van maken en onderhouden (40x200cm).
Eigenlijk wilde ik het stukje niet, de buurvrouw is geen makkelijke vrouw en onze tuin is groot zat, maar het overviel me en voor ik het wist gaf ik akkoord.

Het gaat om een stuk tuin bij het water, dat ligt lager dan de rest van de tuinen. Het is veel werk om bij te houden door het riet

de buurvrouw was boos. In de tuin ging ze te keer tegen haar man dat ze nu echt haar stukje tuin terug wilde hebben.
De volgende dag stond ze voor de deur, hysterisch heeft ze een aantal keer aangebeld, maar wij waren beiden te werk.
Via de app hebben we die dag contact gehad en ze gaf aan dat ze het stukje tuin wilde gebruiken voor opslag (tuin is 40x200cm, lekkere opslag, maar oke...). Toen mijn man in de avond thuis kwam, stonden ze meteen bij hem bij de auto met de vraag of hij in de tuin wilde komen om te overleggen. Man gaf aan dat hij eten ging maken en morgenochtend wel kwam kijken.
In de avond kregen we weer een appje. Je voelt dan al aan je lichaam dat ze over je grens heengaan, maar zijn toch gaan kijken om van het gezeur af te zijn.
De buren hadden met lintjes de grens gemaakt, hadden mijn spullen weggehaald en gaven aan dat we nooit de tuin hadden mogen veranderen zonder eerst te overleggen....

Wat ik niet goed snap is dat je niet meteen duidelijk bent geweest naar de buren dat ze uiteraard dat stukje weer terug mogen en je het meteen dit weekend weer vrij zult maken. Je wilde het al niet vanaf het begin, het is veel werk en niet jullie grond. Waar hadden jullie over willen overleggen verder waardoor je niet meteen spijkers met koppen kon slaan?
Wij waren benieuwd wat de buren hadden bedacht als afscheiding. We hadden via de app al aangegeven het prima te vinden, zij wilden perse overleggen en het lint werk laten zien.
Ze hadden trouwens geen afscheiding gedacht, ze zouden oude platen en palen op die plek leggen waar wij dan op zouden uitkijken.
Hun stukje vrij maken was niet eens nodig, dat hadden zij al binnen vijf minuten gedaan.

De relatie was zeker al nooit top. Het zijn niet onze type mensen en kreeg bij de eerste ontmoeting al het gevoel dat we afstand moesten houden, maar waren wel gewoon respectvol en behulpzaam naar elkaar toe wanneer nodig. Wij zullen niet veranderen om dit akkefietje, maar zij lijken er heel anders naar te kijken.
Mijn directe buurman is een grote brok van overlast en irritatie. Hij vind het nodig om elke avond zo tegen 23.30 of nog later, op standje gestoord een of andere Perzische tv zender te gaan kijken. En / of de muziek gaat keihard aan de hele avond en ook rond die tijd

Ik ben niet op mijn mondje gevallen zelf, dus heb al een paar keer aangebeld met het normale verzoek de muziek / tv zachter te zetten of oortjes in te doen, aangezien hij in een flat woont die nog al gehorig is en mensen ook willen slapen / vroeg op moeten.
Uiteraard wordt dan de racisme kaart getrokken danwel krijg ik het antwoord 'ik wil vrij zijn'. Laatste keer kreeg ik toegebeten dat ik niet normaal ben. Tja.....

Woningbouw informeren heb ik meermaals gedaan, maar die willend an dat je met een kopje koffie in het buurthuis erover gaat praten met buurtbemiddeling. Jaja. Met iemand die nauwelijks Nederlands spreekt en zo reageert.
Politie bellen ook gedaan, maar die komen dan twee uur later ofzo. Ja en dan is het inmiddels stil....

Heb nu zelf maar oordoppen gekocht, maar is natuurlijk compleet gestoord dit.
FawleyFlame schreef:
27-04-2025 07:23

Waarom? Buurman mag in zijn huis toch tv kijken? Staat die tv echt zo hard, of lijkt het gewoon hard doordat het gehorig is?
@fawleyflame Ik zou toch wel in gesprek gaan met buurtbemiddeling. Die kunnen qua taal/cultuur wellicht ook meer betekenen voor jullie beiden. Lijkt me ook fijn om iemand erbij te hebben die er neutraal instaat, die kan vaak andere inzichten geven.
Dat je nu oordopjes nodig hebt is idd van de zotte.
Nadinexxx schreef:
27-04-2025 07:49
Waarom? Buurman mag in zijn huis toch tv kijken? Staat die tv echt zo hard, of lijkt het gewoon hard doordat het gehorig is?
Als je iemand zijn tv hoort staat hij gewoon te hard.
Kennelijk zijn er nog steeds mensen die dat niet snappen..
noas_1993 schreef:
27-04-2025 10:39
Onzin. Ik heb geen last van de tv van mijn buren. Maar als zij hem savonds laat op normaal volume aanzetten, dan hoor je dat ook als je in de woonkamer zit. Omdat het verder zo stil is. Dus lijkt me een relevante vraag.
Ik weet niet of dit officieel onder overlast valt, maar ik heb dus iets meegemaakt met de buren dat rechtstreeks uit een slechte politieserie lijkt te komen.

De buren zijn hele aardige mensen, ergens in de zestig en we wonen al zo’n 13 jaar vreedzaam naast elkaar. Nooit wat aan de hand tot vorige week.

Wij waren lekker in de keuken bezig met de paasbrunch (familie over de vloer gezelligheid alom), toen er ineens drie agenten op de galerij voor de deur van de buren stonden.
Even later beginnen ze heen en weer te lopen, duidelijk op zoek naar iemand. Wij natuurlijk nieuwsgierig beetje stiekem loeren achter het gordijn. :mrgreen:

En toen zie ik ineens — ik verzin dit niet — de zoon van de buren uit mijn slaapkamer lopen. Alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Blijkt dus, hij is via het balkon aan de achterkant naar binnen geklommen om zich te verstoppen voor de politie. Ik dacht nog :-o

vraagt of we alsjeblieft niks willen zeggen tegen de politie. Volgens hem had hij niets gedaan en geen idee waarom ze hem zochten. Geen drugs, geen wapens, niks.
Uiteindelijk hebben we maar niks gezegd vooral omdat we compleet overdonderd waren en niet precies wisten wat er aan de hand was. Maar laten we eerlijk zijn, dit voelt niet helemaal oké. Iemand die zonder toestemming je huis binnenkomt (via het balkon nog wel!), verstopt zich voor de politie en dan doet alsof het allemaal prima is?

Geen idee of dit nou onder overlast, inbraak of gewoon regelrechte mafheid valt, maar ik hoop dat het bij dit ene bizarre paasverhaal blijft.
Dante schreef:
27-04-2025 12:49
Ik weet niet of dit officieel onder overlast valt, maar ik heb dus iets meegemaakt met de buren dat rechtstreeks uit een slechte politieserie lijkt te komen.

De buren zijn hele aardige mensen, ergens in de zestig en we wonen al zo’n 13 jaar vreedzaam naast elkaar. Nooit wat aan de hand tot vorige week.

Wij waren lekker in de keuken bezig met de paasbrunch (familie over de vloer gezelligheid alom), toen er ineens drie agenten op de galerij voor de deur van de buren stonden.
Even later beginnen ze heen en weer te lopen, duidelijk op zoek naar iemand. Wij natuurlijk nieuwsgierig beetje stiekem loeren achter het gordijn. :mrgreen:

En toen zie ik ineens — ik verzin dit niet — de zoon van de buren uit mijn slaapkamer lopen. Alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Blijkt dus, hij is via het balkon aan de achterkant naar binnen geklommen om zich te verstoppen voor de politie. Ik dacht nog :-o

vraagt of we alsjeblieft niks willen zeggen tegen de politie. Volgens hem had hij niets gedaan en geen idee waarom ze hem zochten. Geen drugs, geen wapens, niks.
Uiteindelijk hebben we maar niks gezegd vooral omdat we compleet overdonderd waren en niet precies wisten wat er aan de hand was. Maar laten we eerlijk zijn, dit voelt niet helemaal oké. Iemand die zonder toestemming je huis binnenkomt (via het balkon nog wel!), verstopt zich voor de politie en dan doet alsof het allemaal prima is?

Geen idee of dit nou onder overlast, inbraak of gewoon regelrechte mafheid valt, maar ik hoop dat het bij dit ene bizarre paasverhaal blijft.

Ik moet er stiekem wel om lachen omdat het zo bizar is, maar is echt niet ok inderdaad. Wat ga je doen? Ga je nog in gesprek met je buren hierover? Misschien in elk geval even naar die ingang via balkon laten kijken, want de volgende keer is het misschien een inbreker.
Nadinexxx schreef:
27-04-2025 07:49
Je mag in je eigen huis ook muziek draaien, maar niet zo hard dat je buren het kunnen horen. Dat geldt dus ook voor je tv. Dat is gewoon asociaal.
...
Wat een vreselijke verhalen lees ik toch iedere keer weer.
Wij hebben tot nu toe mazzel in dit huis maar dat kan zomaar veranderen. Onze buurvrouw is in een verzorgingshuis opgenomen en nu afwachten wat er in dat huis komt. Ik hoop dat het meevalt. Het is hier over het algemeen zo heerlijk rustig.

De achterbuurman had bezoek vandaag en die waren wat hard aan het praten maar niet overdreven. Zijn kat kwam bij ons in de tuin en ging weer naar huis toen het daar stil was 🤣
Mijn God, wat heb ik mijn buurman van 4 huizen verder een half jaar lang niet gemist.

Een beetje mooi weer en meneer staat weer te bulderen in zijn tuin.
Op zijn kinderen, op zijn vrouw, op zijn katten, op zijn honden, ...
Met een stem die je 25 tuinen verder nog hoort.

Dat zijn 3 spelende kinderen nogal wat kabaal produceren ... I don't care.
Maar zijn gebulder de hele zomer én zijn 3 grote continu blaffende honden in een postzegel-hok trek ik toch écht nauwelijks.

Here we go again.

De rechtstreekse buren zijn vorig jaar overigens een proces begonnen tegen hem over die blaffende honden. Maar veel heeft het blijkbaar niet uitgehaald.

Je hebt dus geen muziek, tv, ... nodig om overlast te produceren.
Een donder-stem volstaat.
Of een honden-kwekerij op een plek die daar totaal ongeschikt voor is.
(In zijn dromen begint ie blijkbaar fulltime te kweken met die beesten. Middenin een woonwijk.)
wissewis wijzigde dit bericht op 27-04-2025 19:33
16.78% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vandaag heb ik me voor het eerst even laten gelden. Niet omdat het zondag ik, maar ik gewoon 1 dag stilte erg waardeer en ik belasting dingen bewust op de stille dag had gepland. Vanmorgen om 8 uur ging de drilboor erin en om 8.10 is man gaan vragen of er 1 dag stilte in de week kon zijn. Gelukkig was het na een half uurtje stil, maar ik hoop wel oprecht dat dit tot juli de richtlijn blijft. 6 dagen is afzien, 7 dagen maakt me een duivel eerste klas.
Sterrenstof74 schreef:
20-04-2025 18:08
Ben wat overprikkeld door allerlei zaken en trek het gedrag van achterburen daardoor nog slechter.
Ze maken enorm veel lawaai. Ze praten met een volume alsof ze boven keiharde muziek uit moeten komen (wat in de zomer helaas regelmatig het geval is) of dat ze alleen op de wereld zijn. De ouders en hun bezoek doen dat en (daardoor) hun kinderen ook. Kan bijna alles letterlijk verstaan terwijl er zo'n 50 meter tussen zit.

Valt wellicht niet onder 'echte' overlast, maar wel superirritant.
In mijn hoofd zou ik dan net zo luid lekker aanhaken in het gesprek in de hoop dat ze doorkrijgen hoe lomp ze zijn.

In het echt zou ik denk ik binnen gaan zitten :)
Nadinexxx schreef:
27-04-2025 13:00
Ik moet er stiekem wel om lachen omdat het zo bizar is, maar is echt niet ok inderdaad. Wat ga je doen? Ga je nog in gesprek met je buren hierover? Misschien in elk geval even naar die ingang via balkon laten kijken, want de volgende keer is het misschien een inbreker.
Ikzelf durfde het eerlijk gezegd niet zo goed aan te kaarten. call me a chicken. ;-) Gelukkig heeft mijn nichtje van 22 (dapper kind) het stokje overgenomen. Zij is naar de buurman gegaan, dus de vader van de “inbreker” en heeft hem vriendelijk maar duidelijk gevraagd of hij alsjeblieft met zijn zoon wilde praten.

Ze legde uit dat dit heel anders had kunnen aflopen. Stel je voor dat de politie hem bij ons in huis had aangetroffen... of erger nog, als er wapens getrokken waren. En dat allemaal terwijl mijn kind in huis was. Geen fijne gedachte.

De buurman verontschuldigde zich wel, maar het was duidelijk dat ze wisten dat hun zoon via ons balkon naar binnen was gekomen. Blijkbaar vonden ze het zelf geen big deal.
FawleyFlame schreef:
27-04-2025 07:23
Mijn directe buurman is een grote brok van overlast en irritatie. Hij vind het nodig om elke avond zo tegen 23.30 of nog later, op standje gestoord een of andere Perzische tv zender te gaan kijken. En / of de muziek gaat keihard aan de hele avond en ook rond die tijd

Ik ben niet op mijn mondje gevallen zelf, dus heb al een paar keer aangebeld met het normale verzoek de muziek / tv zachter te zetten of oortjes in te doen, aangezien hij in een flat woont die nog al gehorig is en mensen ook willen slapen / vroeg op moeten.
Uiteraard wordt dan de racisme kaart getrokken danwel krijg ik het antwoord 'ik wil vrij zijn'. Laatste keer kreeg ik toegebeten dat ik niet normaal ben. Tja.....

Woningbouw informeren heb ik meermaals gedaan, maar die willend an dat je met een kopje koffie in het buurthuis erover gaat praten met buurtbemiddeling. Jaja. Met iemand die nauwelijks Nederlands spreekt en zo reageert.
Politie bellen ook gedaan, maar die komen dan twee uur later ofzo. Ja en dan is het inmiddels stil....

Het is ook compleet gestoord en het heeft niets met racisme te maken. Het is wel een hele makkelijke manier om te proberen de verantwoordelijkheid in de schoenen van een ander te schuiven.
Ik ben een keer zo boos geworden dat ik tegen mijn, wel Nederlands sprekende, buurman heb gezegd dat ik er helemaal klaar mee was en dat hij NU zijn muziek moest uitzetten. Deed hij het niet, dan zou ik mijn muziek op standje knetterhard zetten als ik om 5.45 uur op zou staan.
Toen was zijn reactie dat dat toch een heel asociale actie zou zijn.
Klopt, dat is ook zo, net zo asociaal als wat jij nu doet door de muziek na 12 uur 's nachts zo hard aan te zetten.
Het is geen methode die ik iemand zou aanraden, maar na weken lang een gebroken nacht was ik er helemaal klaar mee.
Ik heb ook nooit meer last van hem gehad.
Al mijn overlastgevende buren zijn weg. Of zelf verhuisd danwel eruit gezet door de woningbouwvereniging. Het is hier nu eindelijk, na 10 jaar extreme overlast, stil.
Wat een verademing. Eindelijk weer normaal kunnen slapen zonder dat ik 20 keer per nacht wakker word gemaakt door een buur.
...
noas_1993 schreef:
27-04-2025 10:39
Inderdaad

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven