Burenoverlast ervaringen, deel 3
donderdag 27 november 2025 om 09:39
Ohhh die angst om weer naar huis te gaan herken ik helemaal!Pumpkinlover1991 schreef: ↑19-11-2025 11:11Ik had in die tijd toen we nog in ons oude huis woonden naast die stomme buren ook altijd angst om weer naar huis te gaan. In gedachten ben je al bezig met ‘kom ik straks weer in de herrie, begint het weer’. Zo wonen/leven is echt vreselijk. Je huis moet als een thuis aanvoelen waar je je kunt ontspannen en tot rust komen. Jammer dat er van die egoïstische asociale mensen zijn die alleen maar aan zich zelf denken en er helaas nog bijna altijd mee weg komen ook. Ik vind echt dat ze harder moeten optreden tegen geluidsoverlast. (Ik heb het natuurlijk niet over klusgeluiden of een half uurtje de muziek wat harder)
Mijn collega is sinds een paar maanden steenkapot omdat er nieuwe mensen boven haar zijn komen wonen en die leven ‘s nachts. Man en vrouw, werken niet, lopen de hele dag te blowen blijkbaar, maken hele dagen ruzie (vooral ‘s nachts) met schreeuwen en dingen smijten. Ze lopen alsof er een stel olifanten loopt, ‘s nachts met spullen of meubels schuiven. Enkel onder de morgen tot begin middag is het stil want dan slapen ze. Heb echt zo met haar te doen want ze gaat er gewoon aan onder door. Ze is al aan de deur geweest maar het zijn echte tokkie’s en wordt gewoon uitgescholden en daarna maken ze nog meer herrie. Politie al aan de deur geweest (ze heeft ook geluidsfragmenten waar ook de datum en tijd op staat) maar die zeggen er niet veel aan te kunnen doen en het blijft bij waarschuwingen en zo komen de aso’s er weer lekker mee weg. Kan daar zo boos om worden hè!![]()
Hartkloppingen, misselijk tot overgeven aan toe bij de gedachte dat ik weer terug moest naar de overlast.
Ik ben echt jarenlang een brok zenuwen geweest, een wrak, nog maar een schim van mezelf door mijn terroriserende overlastgevende bovenburen.
Mijn hele woongenot, mijn rust lag compleet in hun handen. Ik was voor mijn rust overgeleverd aan hun kuren en compleet machteloos (vriendelijk zijn hielp niet, politie niet, instanties niet. Het ging van kwaad naar erger).
Uiteindelijk ben ik na 6 jaar ellende verhuisd.
Eindelijk stilte. De eerste dagen in mijn nieuwe appartement heb ik gehuild van ongeloof. Ik wist gewoon niet meer hoe het was om zonder overlast te wonen. Ik kon niet geloven dat het eindelijk stil was in mijn woning. Zonder 24/7 lawaai en gestamp en geroep en geren en gegooi en gescheld en bedreigingen.
Ik woon hier nu intussen meer dan 10 jaar en nog steeds ben ik bang en alert voor geluid dat komt van buren. Gelukkig heb ik rustige buren die ik nauwelijks hoor, maar er zit iets van een angst in mijn lijf, dat gaat niet meer weg.
Terwijl ik dit schrijf en terugdenk aan die periode voel ik mijn hartslag weer omhoog gaan.
donderdag 27 november 2025 om 09:48
Mensen mogen gewoon een sigaret op hun balkon roken hè, als ze dat willen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 27 november 2025 om 10:04
Het is niet alleen een kwestie van tolerantie, je instelling dus.nausicaa schreef: ↑25-11-2025 22:59En buurvrouw zal wel vinden dat ze nu een vreselijk overlast gevende nieuwe buur heeft. Zet van alles op de galerij, zo aso. Loopt steeds langs haar raam, rookt zodat zij last heeft van de rook.
En nee, het klikt niet alsof je oma iets raars doet hoor, maar het geeft wel mooi aan hoe wat de een echt heel normaal vindt door een ander als stevige overlast ervaren wordt.
Dat geldt voor spelende kinderen ook een beetje. Natuurlijk, er is een grens waarboven het gewoon echt niet nodig en dus overlast is. Maar daar onder verschilt de tolerantie enorm. [...]
Geluidsoverlast wordt ook daadwerkelijk als ernstiger ervaren als je zelf geen of nauwelijks geluid maakt.
Als ik alleen in de tuin zit ervaar ik geluidsoverlast als mijn buren luid praten en hun kinderen lawaai maken bij het spelen. Ik kan dan zelf niet de krant lezen of gewoon van het zonnetje genieten omdat de buren hinderlijk mijn tuin binnendringen.
Maar als ik zelf ook met mijn gezin met spelende kinderen en geklets in de tuin zit, dan overstemmen onze eigen geluiden die van de buren, want dichterbij.
Dan ervaar ik waarschijnlijk geen geluidsoverlast. En het geluid dat ik wel hoor, belemmert mij niet in mijn eigen gebruik van de tuin.
merano wijzigde dit bericht op 27-11-2025 12:26
0.22% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 27 november 2025 om 12:16
Waarom zou ze?
Je zou bijna, juist aan de kant van de terrorbejaarde gaan roken en alles zo haar balkon op blazen..
Oma heeft zelfs de woningbouw gebeld en al rookte ze 100 sigaretten op een dag op haar balkon, het mag..
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in