Vriend gebrek aan tafelmanieren

24-04-2025 14:06 229 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.

Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.

Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.

Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.

Hij pakt ook eten met zijn handen.

Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…

Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.

Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…

Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.

Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?

Alvast bedankt.
flootje95 wijzigde dit bericht op 24-04-2025 16:54
Reden: Hulpvraag
0.25% gewijzigd
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:15
Dit vindt hij absoluut…

Door z’n adhd is hij ook hypergevoelig voor feedback, alles wat er tegen hem gezegd wordt ervaart hij als een flinke ‘aanval’.

We gaan er morgen nog maar eens met elkaar over in gesprek.
Mwah. Ik ken diverse ADHD'ers van zeer nabij en die kunnen allemaal prima tegen een beetje feedback. Geen feedback kunnen verdragen is een (nare) karaktertrek, geen symptoom van ADHD.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
legal-says-no schreef:
27-04-2025 20:11
Omdat hij het zo omdraait dat het aan jou ligt.
Maar dat is toch ook zo? Zij is degene die zich stoort, hij doet niet zoveel fout imo. Zijn tafelmanieren zijn niet heel oké maar dat is niet bepaald een halsmisdaad.
Hij is daar ook gewoon vrij eerlijk over, "Ja ik doe dat en ik wil er best een beetje om denken maar verwacht geen wonderen en ik vind het vervelend dat je daarover zeurt". Dat is geen gashligten hoor.
Als hij zou zeggen "ik ga het helemaal op jouw manier doen" en dat vervolgens niet doet, dat zou je eerder gashligting kunnen noemen. Of als hij zou ontkennen dat mijn manier niet geheel volgens de opgelegde normen zijn.
rooss4.0 wijzigde dit bericht op 27-04-2025 20:31
0.28% gewijzigd
.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:16
te peilen in hoeverre ik nou ‘gek’ ben of ‘veeleisend’ ben.
Dat ben je niet maar jouw normen matchen niet met die van hem. Jij bent niet gek, hij is het ook niet.
.
Jajaja schreef:
27-04-2025 20:16
Dat heeft niets met ADHD te maken hoor.

Is wel degelijk een kenmerk dat hoort bij adhd…
Rooss4.0 schreef:
27-04-2025 20:29
Dat ben je niet maar jouw normen matchen niet met die van hem. Jij bent niet gek, hij is het ook niet.
Maar zijn normen zijn niet gelijk aan onze culturele norm
Die van haar wel.

Hij zal vaker meemaken dat mensen hem smerig vinden eten.

Mag hoor, jezelf buiten de groep plaatsen. Maar doe niet net of het aan de anderen ligt
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:29
Is wel degelijk een kenmerk dat hoort bij adhd…
Deels zal het er wel iets te maken mee hebben.
Maar genoeg ADHD'ers die zich wel gewoon enigszins normaal kunnen gedragen aan tafel.
Al helemaal in familie-setting.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat we inderdaad op allerlei vlakken onvoldoende met elkaar matchen. Hij zegt naast dat ik zeur ook dat hij al veel doet om hier mee bezig te gaan, maar ik zie daar geen resultaat van. Vanuit mij was er de hoop dat dit nog bij zou trekken, maar dat is wellicht niet reëel.

Ik heb voldoende input. Bedankt allemaal.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:15
Dit vindt hij absoluut…

Door z’n adhd is hij ook hypergevoelig voor feedback, alles wat er tegen hem gezegd wordt ervaart hij als een flinke ‘aanval’.

We gaan er morgen nog maar eens met elkaar over in gesprek.

Waarom? Je weet nu toch al dat hij niks gaat veranderen? Het enige wat hij namelijk doet is jou tot zeur verklaren omdat jij last van zijn open-mond-eten hebt. Hij kan er zelfs niks aan doen dat hij zo smakt en boert, want hij is blijkbaar opgegroeid bij de inboorlingen en heeft ook nog adhd. De arme ziel.

Vooral zijn manier van omgaan met jouw simpele verzoek tot dichte-mond-eten is veelzeggend voor zijn manier van omgaan met anderen. Die omgang komt er op neer dat hij geen rekening met anderen wenst te houden terwijl hij wel verwacht dat die anderen begrip hebben en rekening houden met (de oorsprong van) zijn overlastgevende gedrag.
De ander zal dus altijd naar hem moeten toebuigen terwijl hij zelf geen moeite doet voor de ander. Een ongelijkwaardige relatie waarin zijn partner altijd de laatste op zijn prioriteitenlijst zal zijn. Als jij dat ambieert is er hier niemand die jou kan tegen houden.

Als jij zin hebt om jezelf kapot te laten discussiëren kun je dat 'gesprek' aangaan. Verwacht er alleen geen wonderen van.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 27-04-2025 20:41
0.19% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
27-04-2025 20:33

Mag hoor, jezelf buiten de groep plaatsen. Maar doe niet net of het aan de anderen ligt
Wie precies doet alsof het aan de anderen ligt? IK niet hoor en ik lees ook nergens dat hij het wel doet.

Ik ken mensen zat met discutabele tafelmanieren die superleuke relaties hebben en handenvol vrienden.
Niet iedereen hecht daar nou enorm veel waarde aan.
.
Rooss4.0 schreef:
27-04-2025 20:40
Wie precies doet alsof het aan de anderen ligt? IK niet hoor en ik lees ook nergens dat hij het wel doet.

Ik ken mensen zat met discutabele tafelmanieren die superleuke relaties hebben en handenvol vrienden.
Niet iedereen hecht daar nou enorm veel waarde aan.
Hij zegt zelf steeds dat onze manieren gewoon anders zijn, dat de helft van de maatschappij zijn manier erop nahoudt en de helft de mijne. Hij doet daarin wel vaak alsof het aan mij ligt.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 20:53
Hij zegt zelf steeds dat onze manieren gewoon anders zijn, dat de helft van de maatschappij zijn manier erop nahoudt en de helft de mijne. Hij doet daarin wel vaak alsof het aan mij ligt.
Dan gaat hij dus maar een relatie aan met "zijn helft van de maatschappij" :-).

Ik gok dat als je dit topic leest hij wel even zal mogen zoeken tot hij een écht gelijkgestemde vindt.
Is dit nu later?
Flootje95 schreef:

Nah, ik ben zelf ook niet erg van de overdreven tafelmanieren en mijn directe omgeving ook niet, maar ik ken eigenlijk niemand die al boerend en pratend zijn eten in het rond sproeit. En als ik een keer buiten de deur eet neem ik dergelijk eetgedrag ook nooit waar bij andere gasten. En natuurlijk heb ik geen empirisch onderzoek gedaan naar dit fenomeen, maar dat 'de helft van de maatschappij' zich zo gedraagt aan tafel kan ik me echt heel slecht voorstellen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Flootje95 schreef:
Hij doet daarin wel vaak alsof het aan mij ligt.
Dat jij het verkeerd ziet bedoelt hij dan neem ik aan?

Tja, ik snap het ook wel een beetje, niet iedereen heeft altijd maar zin zich aan anderen te conformeren, soms is iemand gewoon wie hij is en is er niet zo heel veel zin om zaken aan te passen, dan is het wel een beetje "take it or leave it" en dan mag jij kijken wat je daarmee doet.

Zoals ik het lees zijn zijn tafelmanieren niet het grootste probleem. Hij laat zich nergens op aanspreken, gaat in de verdediging, wordt defensief... dat alles lijkt me veel naarder dan een boer aan tafel.
.
Rooss4.0 schreef:
27-04-2025 20:59
Dat jij het verkeerd ziet bedoelt hij dan neem ik aan?

Tja, ik snap het ook wel een beetje, niet iedereen heeft altijd maar zin zich aan anderen te conformeren, soms is iemand gewoon wie hij is en is er niet zo heel veel zin om zaken aan te passen, dan is het wel een beetje "take it or leave it" en dan mag jij kijken wat je daarmee doet.

Zoals ik het lees zijn zijn tafelmanieren niet het grootste probleem. Hij laat zich nergens op aanspreken, gaat in de verdediging, wordt defensief... dat alles lijkt me veel naarder dan een boer aan tafel.
Ja, dat ik het verkeerd zie inderdaad.

Je slaat de spijker op zijn kop met wat je schrijft. Alleen hij zegt dus steeds dat ik in de spiegel moet kijken. Het is vrij ingewikkeld, maar bovenal ook doodvermoeiend.
Het klinkt gewoon tout court niete als de ideale en meest gezellige partner én voorbeeld voor je kinderen.

Dit gedrag rond eten zou voor mij wel eens de druppel te veel kunnen zijn.
Is dit nu later?
Flootje95 schreef:
27-04-2025 21:04
Ja, dat ik het verkeerd zie inderdaad.

Je slaat de spijker op zijn kop met wat je schrijft. Alleen hij zegt dus steeds dat ik in de spiegel moet kijken. Het is vrij ingewikkeld, maar bovenal ook doodvermoeiend.

Ik kan even niet op het Nederlandse woord komen, maar deflecting ís ook heel vermoeiend. Het is vrijwel onmogelijk om te communiceren met iemand die defensief wordt en in de tegenaanval gaat. Die hoort niet (meer) wat jij zegt, die voelt zich aangevallen en is alleen maar bezig met zichzelf verdedigen en jou de boeman maken. Daarmee kom je niet verder, want dan heeft praten geen zin. Hij luistert namelijk wel (of misschien zelfs dat niet..), maar hoort je niet.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
27-04-2025 21:16
Ik kan even niet op het Nederlandse woord komen, maar deflecting ís ook heel vermoeiend. Het is vrijwel onmogelijk om te communiceren met iemand die defensief wordt en in de tegenaanval gaat. Die hoort niet (meer) wat jij zegt, die voelt zich aangevallen en is alleen maar bezig met zichzelf verdedigen en jou de boeman maken. Daarmee kom je niet verder, want dan heeft praten geen zin. Hij luistert namelijk wel (of misschien zelfs dat niet..), maar hoort je niet.
Ik heb de term opgezocht en dit is inderdaad wat er mijns inziens continu gebeurd. Ik ben er gewoon emotioneel door leeggezogen, dat merk ik steeds meer
Flootje95 schreef:
27-04-2025 21:24
Ik heb de term opgezocht en dit is inderdaad wat er mijns inziens continu gebeurd. Ik ben er gewoon emotioneel door leeggezogen, dat merk ik steeds meer
En dit komt niet vanwege ADHD… (zeg ik als ADHDer).
Het is kinderachtig puberaal gedrag waar je mee te maken hebt.
Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat iemand met adhd uit een heel groot gezin zich als kind heel erg heeft moeten aanpassen. Vooral als er geen diagnose is (ik weet niet of er een diagnose was), kun je in de ogen van mensen zonder adhd erg veel fout doen als kind, terwijl je daar niet zoveel aan kunt doen. Rommelig, chaotisch, te druk, te luid, te impulsief, vaak spullen kwijt raken, niet op tijd zijn. Als ouders niet weten dat hun kind daar niet zoveel aan kan doen dan kan het best wel eens zo zijn dat een kind daar vaak op aangesproken is of zelfs straf voor heeft gekregen. Helemaal in zo'n groot gezin kan het zo zijn dat de ouders misschien geen tijd en geduld hebben gehad voor gedrag wat afweek van de norm.

Misschien komt het daar vandaan. Maar dan nog mag je best constateren dat jullie geen match zijn. Het maakt niet zoveel uit hoe het is ontstaan.
Maar ADHD is nooit een excuus. Hij is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor zijn trauma's en beperkingen.

Uiteraard kun je er rekening mee houden, hem wat extra tijd geven om therapie te volgen, feedback geven op een manier die voor hem beter te handelen is.

Maar het is nooit zo dat de omgeving van de ADHD'er maar alles moet pikken en laten gaan, want ADHD.

Het is zijn beperking en zijn verantwoordelijkheid om een manier te vinden daarmee om te gaan.
Flootje95 schreef:
27-04-2025 21:24
Dan is het probleem toch veel groter dan dat gedrag aan tafel?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
mcsteamy schreef:
27-04-2025 21:16
er is ook niet een lekker Nederlands woord voor, afbuigen, ombuigen. Maar dat dekt de lading niet helemaal.
Dropdrop schreef:
28-04-2025 13:00
Maar ADHD is nooit een excuus. Hij is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor zijn trauma's en beperkingen.

Uiteraard kun je er rekening mee houden, hem wat extra tijd geven om therapie te volgen, feedback geven op een manier die voor hem beter te handelen is.

Maar het is nooit zo dat de omgeving van de ADHD'er maar alles moet pikken en laten gaan, want ADHD.

Het is zijn beperking en zijn verantwoordelijkheid om een manier te vinden daarmee om te gaan.
Was dat een reactie op mij? In mijn reactie ging het over het kind dat hij ooit was. Inderdaad als volwassene is hij verantwoordelijk om om een manier te vinden om daar mee om te gaan. Wat hij nu doet mag ook zijn manier zijn, en TO mag vinden dat dat niet bij haar past en bij hem weggaan als ze dat wil.
Flootje95 schreef:
Dan zal dat wellicht niet alleen betrekking hebben op zijn tafelmanieren. Maar ook op andere algemene omgangsvormen, hygiëne, niveau, gedrag etc. Als hij behoort tot een ander deel van de maatschappij en jij duidelijk niet zou ik er mee stoppen. Je kunt hem niet veranderen. En hij kan geen onderdeel zijn van jouw sociale kring. Het belangrijkste is dat hij met zijn gedrag en stoornis ook nog eens een slecht voorbeeld is voor je kinderen. Adhd is niet iets om continu als excuus te gebruiken
En dat mensen met adhd niet om kunnen gaan met feedback is echt onzin. Dit moet je niet willen voor hun. Kinderen horen jouw belangrijkste prioriteit te zijn. Deze man klinkt eerder als een sociaal project.
evelien2010 wijzigde dit bericht op 28-04-2025 13:53
Reden: .
0.62% gewijzigd
Pelle schreef:
28-04-2025 13:43
er is ook niet een lekker Nederlands woord voor, afbuigen, ombuigen. Maar dat dekt de lading niet helemaal.
Deflecteren. Maar bewust weg- of afleiden van oorspronkelijk thema/onderwerp is zo’n lange zin.
https://woordwijzer.nl/Woord/57579/Deflecteren

Verder is wat partner van TO doet ook gaslichting naast deflecteren, hij wil niet alleen afleiden, maar het ook zo buigen dat het de ‘schuld’ of probleem van TO is en niet van hem.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven