Welke camera
zondag 27 april 2025 om 20:45
We gaan van de zomer weer een mooie reis maken waarbij ik nu al weet dat ik veel foto’s ga maken.
De vorige keer heb ik alles met mijn telefoon gedaan, en alhoewel dat best mooie foto’s zijn ontbreekt het natuurlijk wel aan kwaliteit.
Vooropgesteld; ik heb gevoel voor foto’s maken..
Dat gezegd hebbende; we reizen met weinig bagage en ik ben niet op zoek naar een spiegelreflex met losse lenzen.
Wie heeft ervaring met systeemcamera’s? Welke moet ik niet hebben? En welke juist wel?
De vorige keer heb ik alles met mijn telefoon gedaan, en alhoewel dat best mooie foto’s zijn ontbreekt het natuurlijk wel aan kwaliteit.
Vooropgesteld; ik heb gevoel voor foto’s maken..
Dat gezegd hebbende; we reizen met weinig bagage en ik ben niet op zoek naar een spiegelreflex met losse lenzen.
Wie heeft ervaring met systeemcamera’s? Welke moet ik niet hebben? En welke juist wel?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 27 april 2025 om 20:55
Systeemcamera's hebben ook losse lenzen.
Je zou moeten kijken naar een goede compactcamera met zoomlens en eventueel wat groothoek. Ga naar een speciaalzaak en vertel wat je wensen zijn en je budget, dan kunnen zij je adviseren.
Er was onlangs ook een topic hierover. Misschien heb je daar wat aan.
reizen/camera-voor-vakantie/list_messages/511055
Je zou moeten kijken naar een goede compactcamera met zoomlens en eventueel wat groothoek. Ga naar een speciaalzaak en vertel wat je wensen zijn en je budget, dan kunnen zij je adviseren.
Er was onlangs ook een topic hierover. Misschien heb je daar wat aan.
reizen/camera-voor-vakantie/list_messages/511055
Our little life is rounded with a sleep
zondag 27 april 2025 om 22:03
Goed om te weten… dank voor de tip!Charlie591 schreef: ↑27-04-2025 21:50Je hoeft niet per se verschillende lenzen mee te nemen met een spiegelreflexcamera. Met een fijne zoomlens kom je ook een eind. Ik heb een 18-200 mm zoomlens en die zit er bijna continu op. Ideaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 27 april 2025 om 22:36
Ik zou je de Sony RX10IV aanraden. Een zogenaamde bridgecamera (vaste lens), maar behoorlijke goede kwaliteit voor de 1" sensor die erin zit. Zoombereik 24-600mm (op 35mm equivalent).
Deze camera is enorm populair omdat hij zo veelzijdig is, en behoorlijk lichtgewicht (1,2 kg). Maar.....Sony is gestopt met de productie. Ze zijn in NL nog wel verkrijgbaar. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.... Momenteel gaan ze voor € 1999 geloof ik... Ik heb hem een paar jaar geleden nieuw voor € 1299 kunnen kopen.
Wellicht zijn ze tweedehands verkrijgbaar?
Je schrijft dat je 'gevoel hebt voor foto's maken". Dat is goed. Maar, dat betreft compositie. Heb je ook kennis van de technische kant van fotografie? Wil je de camera zelf in kunnen stellen om zo het meeste uit je foto's te halen?
Bovengenoemde camera heeft een automatische stand, maar dat vind ik persoonlijk altijd zonde om te gebruiken.... Ook zitten er een aantal scene-modi in voorgeprogrammeerd. Dat kan handig zijn voor verschillende onderwerpen (bewegende onderwerpen, zonsondergang etc.).
Is bovenstaande boven je budget? Dan zou je ook kunnen kijken naar voorlopers van deze camera. Die zijn aanzienlijk goedkoper.
Grootste vraag is denk ik: wat ga je fotograferen? Vooral landschappen? Steden? Of ook (wilde) dieren? Dat bepaalt nogal hoeveel mm zoom je nodig hebt.
Deze camera is enorm populair omdat hij zo veelzijdig is, en behoorlijk lichtgewicht (1,2 kg). Maar.....Sony is gestopt met de productie. Ze zijn in NL nog wel verkrijgbaar. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.... Momenteel gaan ze voor € 1999 geloof ik... Ik heb hem een paar jaar geleden nieuw voor € 1299 kunnen kopen.
Wellicht zijn ze tweedehands verkrijgbaar?
Je schrijft dat je 'gevoel hebt voor foto's maken". Dat is goed. Maar, dat betreft compositie. Heb je ook kennis van de technische kant van fotografie? Wil je de camera zelf in kunnen stellen om zo het meeste uit je foto's te halen?
Bovengenoemde camera heeft een automatische stand, maar dat vind ik persoonlijk altijd zonde om te gebruiken.... Ook zitten er een aantal scene-modi in voorgeprogrammeerd. Dat kan handig zijn voor verschillende onderwerpen (bewegende onderwerpen, zonsondergang etc.).
Is bovenstaande boven je budget? Dan zou je ook kunnen kijken naar voorlopers van deze camera. Die zijn aanzienlijk goedkoper.
Grootste vraag is denk ik: wat ga je fotograferen? Vooral landschappen? Steden? Of ook (wilde) dieren? Dat bepaalt nogal hoeveel mm zoom je nodig hebt.
zarah wijzigde dit bericht op 28-04-2025 16:31
0.11% gewijzigd
zondag 27 april 2025 om 22:43
Maar waarom zou je nog een spiegelreflexcamera kopen anno 2025? Ze zijn zwaarder dan een systeemcamera en groter en onhandiger.Charlie591 schreef: ↑27-04-2025 21:50Je hoeft niet per se verschillende lenzen mee te nemen met een spiegelreflexcamera. Met een fijne zoomlens kom je ook een eind. Ik heb een 18-200 mm zoomlens en die zit er bijna continu op. Ideaal.
Dan kun je, als je lenzen wil kunnen wisselen, beter een systeemcamera kopen. Bovendien worden er steeds minder lenzen voor spiegelreflexcamera's ontworpen. Het is een systeem dat uit de tijd raakt.
Als je sowieso geen lens wil wisselen is een bridge of goede compact camera een lichte en handzame optie.
Veel hangt natuurlijk ook af van het budget.
Our little life is rounded with a sleep
zondag 27 april 2025 om 23:30
Zoals in een ander recent topic ook al is aangegeven; Om betere foto's te kunnen maken dan de gemiddelde smartphone zou je het beste naar een camera met een 1 inch, apsc sensor, over groter kunnen kijken. Hoe groter de sensor, hoe lichtsterker. Het voordeel daarvan is dat je met weinig licht toch goede foto's kunt maken. Vaak heb je dan ook een groter dynamisch bereik. Dat is het verschil tussen de lichtste en de donkerste puntjes op je foto. Ook is het fijn als je met wat knoppen makkelijk de instellingen van je camera kunt aanpassen.
zondag 27 april 2025 om 23:42
maandag 28 april 2025 om 06:20
Het ging mij om het idee van TO dat je bij een spiegelreflexcamera per se losse lenzen mee moest nemen. Ik wilde maar aangeven dat dat wat mij betreft niet klopt. Bij een systeemcamera zal hetzelfde geldenHorroruitje schreef: ↑27-04-2025 22:43Maar waarom zou je nog een spiegelreflexcamera kopen anno 2025? Ze zijn zwaarder dan een systeemcamera en groter en onhandiger.
Dan kun je, als je lenzen wil kunnen wisselen, beter een systeemcamera kopen. Bovendien worden er steeds minder lenzen voor spiegelreflexcamera's ontworpen. Het is een systeem dat uit de tijd raakt.
Als je sowieso geen lens wil wisselen is een bridge of goede compact camera een lichte en handzame optie.
Veel hangt natuurlijk ook af van het budget.

maandag 28 april 2025 om 06:22
Vind ik ook niet per se waar. Ook op de automatische stand springen mijn camerafoto’s er wel echt uit tov telefoon. Telefoonfoto’s (zeker van dichtbij, een landschap of zo is wat anders) zijn alleen al vaak wat vervormd/raar perspectief.
maandag 28 april 2025 om 07:48
Ik heb een systeemcamera en altijd maar 1 lens mee. Ik heb wel bewust een ‘alleskunner’-lens uitgekozen. Die natuurlijk niet alles kan maar wel genoeg voor mijn foto-behoefte. Het is geen lichte camera dus als je met weinig bagage ook weinig gewicht bedoeld zou ik eerder naar een echt goede compactcamera kijken.
maandag 28 april 2025 om 09:05
Alle bekende merken maken goede kamera's. Als het klein moet zijn en flink moet kunnen zoomen hebben Sony en Panasonic nog al wat opties.
Goedkoper maar ook groter is een tweedehands spiegelreflex bij voorbeeld met een zoomlens met groot bereik. 18-200 of 18-300.
Systeemcamera is prachtig maar wat duurder. Bij voorbeeld de Fujifilm xt50, Nikon z50 ii of Canon r50 en r10.
Goedkoper maar ook groter is een tweedehands spiegelreflex bij voorbeeld met een zoomlens met groot bereik. 18-200 of 18-300.
Systeemcamera is prachtig maar wat duurder. Bij voorbeeld de Fujifilm xt50, Nikon z50 ii of Canon r50 en r10.
vlierbesje wijzigde dit bericht op 28-04-2025 09:41
17.32% gewijzigd
maandag 28 april 2025 om 09:22
Ik heb twee camera’s. 1 Fuji XT-3. Systeem camera met wat lenzen. Een fijn systeem. En ik heb een Panasonic lumix f2000. Dat is meer een bridge camera. Beiden zijn fijn.
Ik had ooit de Sony RX10IV maar vond dat een onding. Hele onhandige menu structuur en teveel handelingen voor instellen.
Ik fotografeer op de automaat en handmatig maar wat een k camera was dat. Ik was voorheen een Nikon fan.
De Fuji kon ik heel snel mee overweg. Menu structuur is logisch. Hele mooie kleuren en mocht je op de automaat willen , hij maakt dan ook mooie foto’s.
Je kan ook kijken naar een travelzoom
De website www.frankwandelt.nl
Is een fijne site.
Ik had ooit de Sony RX10IV maar vond dat een onding. Hele onhandige menu structuur en teveel handelingen voor instellen.
Ik fotografeer op de automaat en handmatig maar wat een k camera was dat. Ik was voorheen een Nikon fan.
De Fuji kon ik heel snel mee overweg. Menu structuur is logisch. Hele mooie kleuren en mocht je op de automaat willen , hij maakt dan ook mooie foto’s.
Je kan ook kijken naar een travelzoom
De website www.frankwandelt.nl
Is een fijne site.
maandag 28 april 2025 om 09:58
Vlierbesje schreef: ↑28-04-2025 09:05Alle bekende merken maken goede kamera's. Als het klein moet zijn en flink moet kunnen zoomen hebben Sony en Panasonic nog al wat opties.
Van Fuji kan je beter naar de XT 4 of 5 gaan gaan. Niet naar de 50.
maandag 28 april 2025 om 12:18
ik was ff druk met werk... dus vandaar nu pas reactie:
even wat vragen beantwoorden:
weinig bagage is niet perse lichte bagage.. het is meer dat het redelijk handzaam moet zijn ivm rondreizen.
Ik heb redelijk kennis van de technische kant ja... ik ben geen volwaardig fotograaf, maar ik weet wel hoe eea werkt met diafragma, iso en sluitertijd bijvoorbeeld.
Het zullen vooral omgevingsfoto`s van natuur worden. Weinig tot geen beesten ( we gaan naar amerika, dus een sporadische eekhoorn of wasbeer wellicht, maar geen game )
Dan:
bedankt voor alle tips tot dusver, ik ga er even induiken.. zo`n bridgecamera kende ik niet, dat kan dus zeker interessant zijn.
even wat vragen beantwoorden:
weinig bagage is niet perse lichte bagage.. het is meer dat het redelijk handzaam moet zijn ivm rondreizen.
Ik heb redelijk kennis van de technische kant ja... ik ben geen volwaardig fotograaf, maar ik weet wel hoe eea werkt met diafragma, iso en sluitertijd bijvoorbeeld.
Het zullen vooral omgevingsfoto`s van natuur worden. Weinig tot geen beesten ( we gaan naar amerika, dus een sporadische eekhoorn of wasbeer wellicht, maar geen game )
Dan:
bedankt voor alle tips tot dusver, ik ga er even induiken.. zo`n bridgecamera kende ik niet, dat kan dus zeker interessant zijn.
maandag 28 april 2025 om 16:30
Dat je nu geen zoom nodig hebt voor deze reis, wil natuurlijk niet zeggen dat je dat op een eventuele volgende reis ook niet hebt?
Wat dat betreft zou ik mikken op een allround camera/lens met zowel enigszins groothoek als ook zoommogelijkheden!
Fijn dat je al wat kennis van de technische kant hebt. Ik zou je zeker aanraden flink te gaan oefenen voor je reis, dat zal je foto's zeker ten goede komen!
Wat dat betreft zou ik mikken op een allround camera/lens met zowel enigszins groothoek als ook zoommogelijkheden!
Fijn dat je al wat kennis van de technische kant hebt. Ik zou je zeker aanraden flink te gaan oefenen voor je reis, dat zal je foto's zeker ten goede komen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in