Welke camera
zondag 27 april 2025 om 20:45
We gaan van de zomer weer een mooie reis maken waarbij ik nu al weet dat ik veel foto’s ga maken.
De vorige keer heb ik alles met mijn telefoon gedaan, en alhoewel dat best mooie foto’s zijn ontbreekt het natuurlijk wel aan kwaliteit.
Vooropgesteld; ik heb gevoel voor foto’s maken..
Dat gezegd hebbende; we reizen met weinig bagage en ik ben niet op zoek naar een spiegelreflex met losse lenzen.
Wie heeft ervaring met systeemcamera’s? Welke moet ik niet hebben? En welke juist wel?
De vorige keer heb ik alles met mijn telefoon gedaan, en alhoewel dat best mooie foto’s zijn ontbreekt het natuurlijk wel aan kwaliteit.
Vooropgesteld; ik heb gevoel voor foto’s maken..
Dat gezegd hebbende; we reizen met weinig bagage en ik ben niet op zoek naar een spiegelreflex met losse lenzen.
Wie heeft ervaring met systeemcamera’s? Welke moet ik niet hebben? En welke juist wel?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 27 april 2025 om 20:55
Systeemcamera's hebben ook losse lenzen.
Je zou moeten kijken naar een goede compactcamera met zoomlens en eventueel wat groothoek. Ga naar een speciaalzaak en vertel wat je wensen zijn en je budget, dan kunnen zij je adviseren.
Er was onlangs ook een topic hierover. Misschien heb je daar wat aan.
reizen/camera-voor-vakantie/list_messages/511055
Je zou moeten kijken naar een goede compactcamera met zoomlens en eventueel wat groothoek. Ga naar een speciaalzaak en vertel wat je wensen zijn en je budget, dan kunnen zij je adviseren.
Er was onlangs ook een topic hierover. Misschien heb je daar wat aan.
reizen/camera-voor-vakantie/list_messages/511055
Our little life is rounded with a sleep
zondag 27 april 2025 om 22:03
Goed om te weten… dank voor de tip!Charlie591 schreef: ↑27-04-2025 21:50Je hoeft niet per se verschillende lenzen mee te nemen met een spiegelreflexcamera. Met een fijne zoomlens kom je ook een eind. Ik heb een 18-200 mm zoomlens en die zit er bijna continu op. Ideaal.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 27 april 2025 om 22:36
Ik zou je de Sony RX10IV aanraden. Een zogenaamde bridgecamera (vaste lens), maar behoorlijke goede kwaliteit voor de 1" sensor die erin zit. Zoombereik 24-600mm (op 35mm equivalent).
Deze camera is enorm populair omdat hij zo veelzijdig is, en behoorlijk lichtgewicht (1,2 kg). Maar.....Sony is gestopt met de productie. Ze zijn in NL nog wel verkrijgbaar. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.... Momenteel gaan ze voor € 1999 geloof ik... Ik heb hem een paar jaar geleden nieuw voor € 1299 kunnen kopen.
Wellicht zijn ze tweedehands verkrijgbaar?
Je schrijft dat je 'gevoel hebt voo foto's maken". Dat is goed. Maar, dat betreft compositie. Heb je ook kennis van de technische kant van fotografie? Wil je de camera zelf in kunnen stellen om zo het meeste uit je foto's te halen?
Bovengenoemde camera heeft een automatische stand, maar dat vind ik persoonlijk altijd zonde om te gebruiken.... Ook zitten er een aantal scene-modi in voorgeprogrammeerd. Dat kan handig zijn voor verschillende onderwerpen (bewegende onderwerpen, zonsondergang etc.).
Is bovenstaande boven je budget? Dan zou je ook kunnen kijken naar voorlopers van deze camera. Die zijn aanzienlijk goedkoper.
Grootste vraag is denk ik: wat ga je fotograferen? Vooral landschappen? Steden? Of ook (wilde) dieren? Dat bepaalt nogal hoeveel mm zoom je nodig hebt.
Deze camera is enorm populair omdat hij zo veelzijdig is, en behoorlijk lichtgewicht (1,2 kg). Maar.....Sony is gestopt met de productie. Ze zijn in NL nog wel verkrijgbaar. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan.... Momenteel gaan ze voor € 1999 geloof ik... Ik heb hem een paar jaar geleden nieuw voor € 1299 kunnen kopen.
Wellicht zijn ze tweedehands verkrijgbaar?
Je schrijft dat je 'gevoel hebt voo foto's maken". Dat is goed. Maar, dat betreft compositie. Heb je ook kennis van de technische kant van fotografie? Wil je de camera zelf in kunnen stellen om zo het meeste uit je foto's te halen?
Bovengenoemde camera heeft een automatische stand, maar dat vind ik persoonlijk altijd zonde om te gebruiken.... Ook zitten er een aantal scene-modi in voorgeprogrammeerd. Dat kan handig zijn voor verschillende onderwerpen (bewegende onderwerpen, zonsondergang etc.).
Is bovenstaande boven je budget? Dan zou je ook kunnen kijken naar voorlopers van deze camera. Die zijn aanzienlijk goedkoper.
Grootste vraag is denk ik: wat ga je fotograferen? Vooral landschappen? Steden? Of ook (wilde) dieren? Dat bepaalt nogal hoeveel mm zoom je nodig hebt.
zondag 27 april 2025 om 22:43
Maar waarom zou je nog een spiegelreflexcamera kopen anno 2025? Ze zijn zwaarder dan een systeemcamera en groter en onhandiger.Charlie591 schreef: ↑27-04-2025 21:50Je hoeft niet per se verschillende lenzen mee te nemen met een spiegelreflexcamera. Met een fijne zoomlens kom je ook een eind. Ik heb een 18-200 mm zoomlens en die zit er bijna continu op. Ideaal.
Dan kun je, als je lenzen wil kunnen wisselen, beter een systeemcamera kopen. Bovendien worden er steeds minder lenzen voor spiegelreflexcamera's ontworpen. Het is een systeem dat uit de tijd raakt.
Als je sowieso geen lens wil wisselen is een bridge of goede compact camera een lichte en handzame optie.
Veel hangt natuurlijk ook af van het budget.
Our little life is rounded with a sleep
zondag 27 april 2025 om 23:30
Zoals in een ander recent topic ook al is aangegeven; Om betere foto's te kunnen maken dan de gemiddelde smartphone zou je het beste naar een camera met een 1 inch, apsc sensor, over groter kunnen kijken. Hoe groter de sensor, hoe lichtsterker. Het voordeel daarvan is dat je met weinig licht toch goede foto's kunt maken. Vaak heb je dan ook een groter dynamisch bereik. Dat is het verschil tussen de lichtste en de donkerste puntjes op je foto. Ook is het fijn als je met wat knoppen makkelijk de instellingen van je camera kunt aanpassen.
zondag 27 april 2025 om 23:42

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in