Situatie Midden-Oosten VII
vrijdag 7 maart 2025 om 18:23
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 29 april 2025 om 11:21
Mijn dilemma: vaste traditie om met mijn kinderen en vrienden naar de 4 mei herdenking te gaan, een bloem neer te leggen, denken aan WOII, ook aan de kinderen in Vietnam, de mannen in Srebrenica, de Rohingya's.
Dit jaar kan ik het "nooit meer" niet meer horen van stilzwijgende politici die op de eerste rij zitten in stemmig zwart. Zelfs een krans gaan neerzetten, terwijl Israël dood en verderf zaait onder onschuldige bewoners, kinderen in Gaza.
Nooit meer = nu anno 2025 realiteit.
Dit jaar kan ik het "nooit meer" niet meer horen van stilzwijgende politici die op de eerste rij zitten in stemmig zwart. Zelfs een krans gaan neerzetten, terwijl Israël dood en verderf zaait onder onschuldige bewoners, kinderen in Gaza.
Alles sal reg kom
dinsdag 29 april 2025 om 11:30
Wat is precies je dilemma? Bedoel je dat je normaliter naar de herdenking gaat waar politici van de regeringspartijen zijn? Dan zou ik naar een kleinere herdenking gaan.Sharing* schreef: ↑29-04-2025 11:21Mijn dilemma: vaste traditie om met mijn kinderen en vrienden naar de 4 mei herdenking te gaan, een bloem neer te leggen, denken aan WOII, ook aan de kinderen in Vietnam, de mannen in Srebrenica, de Rohingya's.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 29 april 2025 om 11:33
Ik snap je hierin. Het voelt allemaal hypocriet voor mij.Sharing* schreef: ↑29-04-2025 11:21Mijn dilemma: vaste traditie om met mijn kinderen en vrienden naar de 4 mei herdenking te gaan, een bloem neer te leggen, denken aan WOII, ook aan de kinderen in Vietnam, de mannen in Srebrenica, de Rohingya's.
dinsdag 29 april 2025 om 12:12
Je hebt gelijk, mijn dilemma is niet zo zeer de locatie, sowieso ben ik liever om de hoek in het dorp, maar dat de nationale 4 mei herdenking nu zo beladen is. Scouts en schoolkinderen mogen langskomen met kransen en bloemen, terwijl er voorbij gegaan wordt aan de vernietiging in Gaza.canis-felis schreef: ↑29-04-2025 11:30Wat is precies je dilemma? Bedoel je dat je normaliter naar de herdenking gaat waar politici van de regeringspartijen zijn? Dan zou ik naar een kleinere herdenking gaan.
Alles sal reg kom
dinsdag 29 april 2025 om 12:14
In het hele land zijn herdenkingen. De meeste zonder politici.canis-felis schreef: ↑29-04-2025 11:30Wat is precies je dilemma? Bedoel je dat je normaliter naar de herdenking gaat waar politici van de regeringspartijen zijn? Dan zou ik naar een kleinere herdenking gaan.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
dinsdag 29 april 2025 om 12:23
Oh, oké. Die beleving heb ik dan weer minder, ik voel het niet als of-of. Niet herdenken op 4 mei maakt niet dat onze regering zich ineens harder opstelt m.b.t. wat er gebeurt in Gaza. Maar ik beleef 4 mei waarschijnlijk altijd al anders dan niet-Joodse Nederlanders, dus mijn beleving is in die zin weer niet zo representatief.Sharing* schreef: ↑29-04-2025 12:12Je hebt gelijk, mijn dilemma is niet zo zeer de locatie, sowieso ben ik liever om de hoek in het dorp, maar dat de nationale 4 mei herdenking nu zo beladen is. Scouts en schoolkinderen mogen langskomen met kransen en bloemen, terwijl er voorbij gegaan wordt aan de vernietiging in Gaza.
dinsdag 29 april 2025 om 13:32
Mijn beleving is ook niet reprenstatief, de 4 mei herdenking koppel ik aan de kinderen die na WOII omgekomen zijn in oorlog en geweld.canis-felis schreef: ↑29-04-2025 12:23Oh, oké. Die beleving heb ik dan weer minder, ik voel het niet als of-of. Niet herdenken op 4 mei maakt niet dat onze regering zich ineens harder opstelt m.b.t. wat er gebeurt in Gaza. Maar ik beleef 4 mei waarschijnlijk altijd al anders dan niet-Joodse Nederlanders, dus mijn beleving is in die zin weer niet zo representatief.
Dat zijn er zoveel, in kistjes en doeken begraven, in Irak, Libanon, Syrië, soms was ik erbij. En op 4 mei denk ik aan hen.
Alles sal reg kom
dinsdag 29 april 2025 om 13:45
Dat staat je natuurlijk vrij om aan te denken, dat zal ik waarschijnlijk ook doen. De herdenking gaat officieel wel over Nederlandse slachtoffers (van WOII en vredesmissie ook daarna), dus op zich is het logisch dat het qua herdenken niet over bijvoorbeeld Gaza of Oekraïne gaat. Misschien zou je de traditie kunnen aanvullen door bijvoorbeeld zelf thuis of ergens een kaarsje aan te steken of een bloem neer te leggen. Dat je er zelf en-en van maakt. Of thuis een eigen, bredere, herdenking van slachtoffers van (hedendaagse) oorloggen creëren. Sorry, ik schiet een beetje in oplossingsdenken.
dinsdag 29 april 2025 om 19:44
Ik las over deze alternatieve herdenking op 4 mei. Misschien iets voor jou en anderen die niet alleen bij het verleden willen stilstaan.Sharing* schreef: ↑29-04-2025 11:21Mijn dilemma: vaste traditie om met mijn kinderen en vrienden naar de 4 mei herdenking te gaan, een bloem neer te leggen, denken aan WOII, ook aan de kinderen in Vietnam, de mannen in Srebrenica, de Rohingya's.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/he ... ~bc3313d0/Verdriet over het leed in Gaza, maar ook over ‘de trend van ontmenselijking, het afbouwen van internationale hulp, de manier waarop we omgaan met vluchtelingen’, ziet Terpstra, tegenwoordig hulpverlener, bij veel mensen om zich heen. Voor dat gevoel moet ruimte zijn tijdens dodenherdenking op 4 mei, bepleit zij samen met andere oud-diplomaten en ambtenaren.
Daarom organiseren zij een alternatieve herdenking op de Koekamplaan in Den Haag: ‘4 mei inclusief’. Vanaf zeven uur spreken daar onder anderen Mustafa Hadziibrahimovic, die de oorlog in Bosnië ontvluchtte, Mohammed Zaanoun, die onlangs Gaza ontvluchtte, en Holocaust-overlevende Hedy d’Ancona. Om acht uur, tegelijk met de Nationale Herdenking, volgen twee minuten stilte.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 29 april 2025 om 19:51
De Nationale Dodenherdenking is niet beladen, althans, niet op de manier die jij bedoelt. Het staat je vrij om van alles en nog wat te herdenken waar en wanneer je maar wilt, maar dit is de Nationale Dodenherdenking op 4 mei:Sharing* schreef: ↑29-04-2025 12:12Je hebt gelijk, mijn dilemma is niet zo zeer de locatie, sowieso ben ik liever om de hoek in het dorp, maar dat de nationale 4 mei herdenking nu zo beladen is. Scouts en schoolkinderen mogen langskomen met kransen en bloemen, terwijl er voorbij gegaan wordt aan de vernietiging in Gaza.
Jaarlijks op 4 mei worden in Nederland de gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) herdacht tijdens de 'Nationale Dodenherdenking'. Een dag later wordt op de Nationale Bevrijdingsdag de bevrijding van de Duitse bezetter (1940-1945) gevierd.
Om 20:00 uur wordt door het hele land twee minuten stilte in acht genomen. Bus, tram en trein staan stil. Het Nationaal Comité 4 & 5 mei organiseert diverse activiteiten.
Tegenwoordig worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië, Afghanistan of Mali) herdacht. De Nederlandse militairen die tussen 1945 en 1962 in Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea omkwamen, worden echter speciaal herdacht op de eerste zaterdag van september tijdens de Nationale Herdenking bij het Indië-monument in Roermond.
dinsdag 29 april 2025 om 20:40
dinsdag 29 april 2025 om 20:55
Voor mij voelt het niet beladen, de dodenherdenking. Tijdens die 2 minuten stilte kan en mag iedereen herdenken wat ze willen, herdenken waar men op dat moment bij stil wil staan. Of dat nu de Holocaust is, de Nederlandse slachtoffers van conflicten of slachtoffers van oorlogen waaraan Nederland niet heeft bijgedragen. Ik vind het belangrijk dat "we" minstens 2 minuten per jaar stil staan bij onze vrijheid, en dat die geenszins vanzelfsprekend is. Dat herdenk ik op 4 mei.
Maar ik ben dan ook nog nooit naar een herdenking zelf geweest, ik heb dat altijd gedaan in familiaire omgeving of alleen.
Ik vind het ook een beetje moeilijk om te lezen dat het nu beladen is vanwege de oorlog in Gaza, terwijl er wereldwijd nog meer conflicten zijn met veel meer slachtoffers (neem een Soedan), maar dat maakt een herdenking niet beladen en de oorlog in Israël/Gaza wel? Dat vind ik dan een beetje klinken als Gaza is het allerergste, daardoor is voor mij 4 mei beladen, maar de andere slachtoffers die nu vallen door oorlogen/conflicten zijn toch iets minder belangrijk want zonder de oorlog in Gaza had de herdenking hetzelfde geweest als voorgaande jaren.
Ik weet niet of ik het goed uitleg zo, en wil daar niemand mee beledigen, maar het is dat gevoel wat ik erbij heb als ik zoiets lees/hoor.
Maar ik ben dan ook nog nooit naar een herdenking zelf geweest, ik heb dat altijd gedaan in familiaire omgeving of alleen.
Ik vind het ook een beetje moeilijk om te lezen dat het nu beladen is vanwege de oorlog in Gaza, terwijl er wereldwijd nog meer conflicten zijn met veel meer slachtoffers (neem een Soedan), maar dat maakt een herdenking niet beladen en de oorlog in Israël/Gaza wel? Dat vind ik dan een beetje klinken als Gaza is het allerergste, daardoor is voor mij 4 mei beladen, maar de andere slachtoffers die nu vallen door oorlogen/conflicten zijn toch iets minder belangrijk want zonder de oorlog in Gaza had de herdenking hetzelfde geweest als voorgaande jaren.
Ik weet niet of ik het goed uitleg zo, en wil daar niemand mee beledigen, maar het is dat gevoel wat ik erbij heb als ik zoiets lees/hoor.
dinsdag 29 april 2025 om 20:56
Daar heb ik dan weer geen probleem mee, ze doen maar. Ik neem aan dat twee minuten stil zijn op 4 mei 20:00 prima past binnen de zondagsrust...Kidneybean schreef: ↑29-04-2025 20:52In bepaalde reformatische dorpen doen ze Dodenherdenking dit jaar niet op 4 mei, maar op 3 mei. Zondagsrust gaat voor.
dinsdag 29 april 2025 om 21:04
canis-felis schreef: ↑29-04-2025 20:56Daar heb ik dan weer geen probleem mee, ze doen maar. Ik neem aan dat twee minuten stil zijn op 4 mei 20:00 prima past binnen de zondagsrust...
Dat denk ik ook. Geloof nooit dat die met zondagsrust ineens om 20.00 buiten op straat gaan lopen tetteren oid. Dus ik heb daar ook geen moeite mee. Overigens ook niet perse met mensen die niet herdenken, wel met mensen die moedwillig een herdenking verstoren. Dat je zelf niet herdenkt wil niet zeggen dat je geen respect op hoeft te brengen voor degenen die dat wel doen.
dinsdag 29 april 2025 om 21:08
dinsdag 29 april 2025 om 21:56
„Inclusief” is een term waarmee de inclusitie vooral andersdenkenden uitsluit.canis-felis schreef: ↑29-04-2025 20:40Ik heb op zich geen moeite met een andere vorm, al begrijp ik niet helemaal waarom het per se tegelijkertijd moet. De aanduiding "inclusief" voelt voor mij, mede daardoor, wel pijnlijk.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
woensdag 30 april 2025 om 09:27
De organisatie van het alternatief verwoord t als volgt in de Volkskrant.MrsM schreef: ↑29-04-2025 20:55...
Ik snap het wrange gevoel wel. 4 mei heeft toch een 'nooit weer' gevoel en dat is gek als we als Nederland als geheel de vernietiging van Gaza en haar bevolking niet veroordelen, omdat we daar nog 'onafhankelijk onderzoek of het wat Israël doet wel proportioneel is' voor nodig hebben. Bij andere conflicten staan we wel vooraan met de mensenrechten verdragen te wapperen.Bij Soedan hebben we als Nederland geen directe betrokkenheid. Er is onvoldoende aandacht voor die oorlog, maar er is geen sprake van Nederlandse medeplichtigheid. Deze actie komt voort uit buikpijn van de hypocrisie.
Ik ga zelf niet naar een herdenking, maar herdenk wel. De waanzin van oorlog in Oekraïne en de vernietiging van Gaza gaan wel door mijn hoofd dan.
woensdag 30 april 2025 om 12:40
Waar bestaat die directe betrokkenheid, in vergelijking met bijvoorbeeld Soedan, dan uit dat dat blijkbaar aanleiding is voor het organiseren van een alternatieve herdenking? En wat heeft dat met inclusiviteit te maken?
Ik weet dat je de Volkskrant citeerde, heb je misschien een linkje?
woensdag 30 april 2025 om 12:57
Ik kan het linkje niet lezen, maar een paar posts hierboven heeft ze ook een Volkskrant linkje gedeeld.canis-felis schreef: ↑30-04-2025 12:40Waar bestaat die directe betrokkenheid, in vergelijking met bijvoorbeeld Soedan, dan uit dat dat blijkbaar aanleiding is voor het organiseren van een alternatieve herdenking? En wat heeft dat met inclusiviteit te maken?
woensdag 30 april 2025 om 14:52
Ah, dank je. Het geeft helaas geen antwoord op mijn vragen. Sterker nog: er wordt eerder in het interview door Tessa Terpstra gerefereerd aan het afbouwen van internationale hulp en de manier waarop "we" omgaan met vluchtelingen, dan zou ik juist denken dat de aanleiding evengoed zou liggen in andere oorlogen en conflicten dan Gaza.Kidneybean schreef: ↑30-04-2025 12:57Ik kan het linkje niet lezen, maar een paar posts hierboven heeft ze ook een Volkskrant linkje gedeeld.
En ik vind het ook opmerkelijk dat ze stelt dat het "geen concurrentie" maar "en-en" is. Dat straal je wat mij betreft niet uit met de titel "4 mei inclusief". In mijn persoonlijke beleving sla je dan de plank mis als je beweert dat dat juist uit respect voor holocaustslachtoffers is.
Dus, tja. Ik vind het wat bijzonder en ergens ook wel pijnlijk dat dit op deze manier, tegelijk met de Nationale Herdenking wordt gedaan.
woensdag 30 april 2025 om 15:35
We hebben als Nederland behoorlijk warme banden met Israël. We kopen er bijvoorbeeld wapens, die zijn in ieder geval bewezen effectief... We verkopen ook elektrische apparaten zonder beperkingen.canis-felis schreef: ↑30-04-2025 12:40Waar bestaat die directe betrokkenheid, in vergelijking met bijvoorbeeld Soedan, dan uit dat dat blijkbaar aanleiding is voor het organiseren van een alternatieve herdenking? En wat heeft dat met inclusiviteit te maken?
Tegen Soedan hebben we sancties. Bij Israël gaan 'we' (Wilders) op de koffie en blijft het oorverdovend stil vanuit de regering.
Onderstaand t linkje nogmaals.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/he ... ~bc3313d0/
Ik kan mij goed voorstellen dat bij mensen, zeker als er in de directe omgeving banden zijn met Gaza of de Westelijke Jordaanoever, onderstaand gevoel speelt en ze daar ook (niet alleen, maar ook) aandacht voor willen hebben in hun herdenking.
‘Maar het grootste probleem is dat de vertegenwoordigers die daar staan, de daad niet bij het woord voegen. Zeggen ‘dit nooit meer’ terwijl we al anderhalf jaar een genocide in Gaza steunen, is gewoonweg hypocriet.’

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in