Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MrsM schreef:
30-04-2025 18:37
Nee maar moet dat alternatief dan perse tegelijkertijd? Kan dat nou echt niet op een ander moment?
Nee, want 4 mei is de dag van de Dodenherdenking.

Jullie doen allemaal maar: ik doe niet meer mee en met mij vele anderen.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Kidneybean schreef:
30-04-2025 18:36
Dan is het toch niet gek dat steeds meer mensen een alternatief zoeken? Of zich er helemaal niet meer mee bezig houden (net als in mijn omgeving, jongvolwassene).
Treedt toe tot het Nationaal Comité 4 en 5 mei en breng verandering aan. Of herdenk in stilte wie je wil herdenken etc.

Dat alternatief lijkt wel sympathiek, maar naar mijn idee een beetje overbodig en nogal niet inclusief ipv wel. Zeg dan dat je écht alle gevallenen (militair en burger) ter wereld wil herdenken, dan ben je pas inclusief.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
30-04-2025 18:42
Treedt toe tot het Nationaal Comité 4 en 5 mei en breng verandering aan. Of herdenk in stilte wie je wil herdenken etc.

Dat alternatief lijkt wel sympathiek, maar naar mijn idee een beetje overbodig en nogal niet inclusief ipv wel. Zeg dan dat je écht alle gevallenen (militair en burger) ter wereld wil herdenken, dan ben je pas inclusief.
Ja, dat hebben mensen dus al geprobeerd zonder succes. Niet zo inclusief dus. Dan maar niet meer meedoen.
Kidneybean schreef:
30-04-2025 18:43
Ja, dat hebben mensen dus al geprobeerd zonder succes. Niet zo inclusief dus. Dan maar niet meer meedoen.
Ja, je moet natuurlijk wel solliciteren, er zullen meerdere gegadigden zijn, maar er staat een vacature open.

https://www.4en5mei.nl/app/uploads/2025 ... l-2025.pdf
Where is my mind?
Kidneybean schreef:
30-04-2025 18:43
Dan doe je toch niet mee.
MrsM schreef:
30-04-2025 18:37
Nee maar moet dat alternatief dan perse tegelijkertijd? Kan dat nou echt niet op een ander moment?

Daarnaast vind ik het erg jammer dat mensen het nut van de Nationale Herdenking niet meer inzien. Zeker in tijden zoals nu, waar vrede niet vanzelfsprekend is. Dus ergens vind ik het zoeken naar een alternatief wel een beetje gek ja.
Of je voegt alle momenten samen? De sinti en roma werden ook lang niet erkend. Nu wel. Waarom zou dat anderen met onnoemelijk leed aangedaan middels oorlogen uitsluiten? Glad ijs, besef ik heel goed.
Redhead70 schreef:
30-04-2025 18:47
Of je voegt alle momenten samen? De sinti en roma werden ook lang niet erkend. Nu wel. Waarom zou dat anderen met onnoemelijk leed aangedaan middels oorlogen uitsluiten? Glad ijs, besef ik heel goed.
Maar waarom moet het perse samengevoegd worden met deze Nationale dodenherdenking die op 4 mei is, omdat Nederland op de 5e in 1945 is bevrijd?
Kidneybean schreef:
30-04-2025 18:38
Dat een andere groep opstaat betekent niet dat "gewone Nederlanders" niet mogen herdenken op hun manier. Er is gewoon een alternatief.

Ja dat is er nu inderdaad, en ik vind het jammer en ergens ook ongepast.

En "gewone" Nederlanders? Wie zijn dat volgens jou?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Redhead70 schreef:
30-04-2025 18:47
Er zijn wel vaker aanpassingen gedaan idd en die zullen er met verstrijken van tijd ook vast wel komen. Vandaar mijn advies aan een ander om van binnenuit verandering aan proberen te brengen. Maar goed, de aanpassingen die ook jij noemt gaan nog altijd wel over de Nederlandse gevallenen en/of van de voormalige kolonieen. Als je nu bijvoorbeeld ook Oekraine en Gaza erbij betrekt, dan wordt het een internationale herdenking ipv een nationale.
Where is my mind?
meisje22 schreef:
30-04-2025 18:51
Maar waarom moet het perse samengevoegd worden met deze Nationale dodenherdenking die op 4 mei is, omdat Nederland op de 5e in 1945 is bevrijd?
Hoeft van mij persoonlijk echt niet perse. Ik denk wel dat dat het herdenken nog meer collectief maakt en versnippering van herdenking hier en dan daar tegengaat. Dus een sterker bewustzijn voor iedereen.
meisje22 schreef:
30-04-2025 18:51

Ik begrijp dat ook niet hoor. Het is letterlijk een Nationale Dodenherdenking.

Kennelijk is zelfs dat ene moment per jaar voor sommige mensen teveel gevraagd om te herdenken, uit angst waarvoor eigenlijk?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
30-04-2025 18:59

Kennelijk is zelfs dat ene moment per jaar voor sommige mensen teveel gevraagd om te herdenken, uit angst waarvoor eigenlijk?
Ach, dat moeten mensen natuurlijk zelf weten, dat kun je niet opleggen, dat zou wat gek zijn. Zoalng men maar de stilte periode niet verstoord.
Where is my mind?
Redhead70 schreef:
30-04-2025 18:58
Hoeft van mij persoonlijk echt niet perse. Ik denk wel dat dat het herdenken nog meer collectief maakt en versnippering van herdenking hier en dan daar tegengaat. Dus een sterker bewustzijn voor iedereen.
Oh dat denk ik helemaal niet dat het de herdenking meer collectief maakt, want het is juist een versnippering van vanalles bij elkaar.

Ik vind het daarnaast een minachting naar de 6 miljoen, waarvan 102.000 afkomstig uit Nederland, vermoorde Joden. Dat ook en daarom heeft dat geklets van deze organisatie ook geenzins mijn sympathie. Maar goed mijn bubbel bestaat dan ook uit een handjevol eerste generatie en een heleboel tweede generatie slachtoffers.
meisje22 wijzigde dit bericht op 30-04-2025 19:04
2.93% gewijzigd
MrsM schreef:
30-04-2025 18:59

Nee, is volgens mij zeker niet teveel gevraagd hoor. Het hoeft van mij persoonlijk ook niet perse. Ik denk wel gezien de ontwikkelingen in de wereld van nu wel wat meer mag bevatten aan herinnering. Er zijn veel ontwikkelingen gaande die historisch een terugval aan het worden zijn. En dat gegeven omhelst meer.
SurferRosa schreef:
30-04-2025 19:00
Ach, dat moeten mensen natuurlijk zelf weten, dat kun je niet opleggen, dat zou wat gek zijn. Zoalng men maar de stilte periode niet verstoord.

Natuurlijk tijdens die 2 minuten stilte kun en mag je herdenken wie je wil. Of niet natuurlijk, zo lang je anderen in hun herdenken niet stoort.

Maar ik snap denk ik gewoon helemaal niet waarom er moeite is met de Nationale Herdenking? Ik vind het juist iets moois hebben, om als land als eenheid je "eigen" slachtoffers te herdenken. Maar ik heb het idee dat het nu omgedraaid wordt als een vorm van Nationalisme wat ongewenst is? (Niet alleen vanwege hier maar ook wat ik lees op internet) Niet alle vormen van nationaal besef zijn Nationalistisch natuurlijk.

En nu gaan extreem rechtse mensen ermee vandoor, en aan de andere kant worden mensen dus "beschuldigd" van Nationalisme.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
30-04-2025 19:07
Natuurlijk tijdens die 2 minuten stilte kun en mag je herdenken wie je wil. Of niet natuurlijk, zo lang je anderen in hun herdenken niet stoort.

Maar ik snap denk ik gewoon helemaal niet waarom er moeite is met de Nationale Herdenking? Ik vind het juist iets moois hebben, om als land als eenheid je "eigen" slachtoffers te herdenken. Maar ik heb het idee dat het nu omgedraaid wordt als een vorm van Nationalisme wat ongewenst is? (Niet alleen vanwege hier maar ook wat ik lees op internet) Niet alle vormen van nationaal besef zijn Nationalistisch natuurlijk.

En nu gaan extreem rechtse mensen ermee vandoor, en aan de andere kant worden mensen dus "beschuldigd" van Nationalisme.
Buiten dit ‘haagse alternatief’ heb ik eigenlijk helemaal niet het idee dat mensen voor of tegen de huidige nationale herdenking ergens mee aan de haal gaan of iemand ergens van beschuldigen.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
30-04-2025 19:11
Buiten dit ‘haagse alternatief’ heb ik eigenlijk helemaal niet het idee dat mensen voor of tegen de huidige nationale herdenking ergens mee aan de haal gaan of iemand ergens van beschuldigen.

Mwah, ik heb net wat Tiktok filmpjes gezien over de alternatieve herdenking, en de commentaren eronder, daar word je niet bepaald vrolijk van. De versplintering is in ieder geval heel duidelijk zichtbaar daar.

Nee anderen gaan niet aan de haal met een andere vorm van dodenherdenking, maar ik doelde meer op reacties op dit alternatief.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
30-04-2025 19:13
Mwah, ik heb net wat Tiktok filmpjes gezien over de alternatieve herdenking, en de commentaren eronder, daar word je niet bepaald vrolijk van. De versplintering is in ieder geval heel duidelijk zichtbaar daar.

Nee anderen gaan niet aan de haal met een andere vorm van dodenherdenking, maar ik doelde meer op reacties op dit alternatief.
Ik zit niet echt op TIkTok. Wat zijn dan die reacties? Reacties die afgeven op de officiële herdenking?
What would Patsy do?
MrsM schreef:
30-04-2025 18:53
Ja dat is er nu inderdaad, en ik vind het jammer en ergens ook ongepast.

En "gewone" Nederlanders? Wie zijn dat volgens jou?
Weet ik niet, dat proefde ik een beetje uit je post met "Mogen Nederlanders nog wel herdenken".

Alsof de mensen van het andere initiatief allemaal niet-Nederlanders zijn.
En worden de slachtoffers van 7 oktober eigenlijk ook herdacht tijdens deze inclusieve herdenking?
Dat zijn toch ook slachtoffers van het conflict -waar Nederland bij betrokken is-?
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
30-04-2025 19:18
En worden de slachtoffers van 7 oktober eigenlijk ook herdacht tijdens deze inclusieve herdenking?
Dat zijn toch ook slachtoffers van het conflict -waar Nederland bij betrokken is-?
Doe niet zo mal!

Worden de Yezidi's herdacht eigenlijk? Sommige werden en worden(!) als (seks)slaaf gehouden door Nederlanders in het kalifaat.
Ladyday21 schreef:
30-04-2025 19:16
Ik zit niet echt op TIkTok. Wat zijn dan die reacties? Reacties die afgeven op de officiële herdenking?

Nou ja enerzijds dat de tegenstanders allemaal vieze Zionisten zijn, dat de Holocaust minder erg geweest is dan wat er nu in Gaza gebeurd, dat Nederland schuldig is aan wat er in Gaza gebeurd dus Nederlandse slachtoffers verdienen geen herdenking, wel herdenken maar ondertussen genocide steunen, nooit meer maar niet als het om Gaza gaat. En meer van dat soort strekking.

En aan de andere kant de islamofobie, dat behoeft geen verdere uitleg denk ik.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
30-04-2025 19:28
Nou ja enerzijds dat de tegenstanders allemaal vieze Zionisten zijn, dat de Holocaust minder erg geweest is dan wat er nu in Gaza gebeurd, dat Nederland schuldig is aan wat er in Gaza gebeurd dus Nederlandse slachtoffers verdienen geen herdenking, wel herdenken maar ondertussen genocide steunen, nooit meer maar niet als het om Gaza gaat. En meer van dat soort strekking.

En aan de andere kant de islamofobie, dat behoeft geen verdere uitleg denk ik.
🤮🤮🤮🤮
Ladyday21 schreef:
30-04-2025 19:18
https://www.4meinclusief.nl/

Zoals ik het lees is het multi-interpretabel en kun je het uitleggen zowel als ‘jazeker’ als ‘nee hoor’. Dat maakt het voor mij ook wrang, dit alternatief. In opsomming van het alternatief lijkt het inderdaad zeer inclusief, maar de uitleg van de geïnterviewde in de Volkskrant legt dat dan wel heel raar en krom uit.

Maar goed ik vind de quotes van die dame in het begin van het interview en aan het einde wel heel erg cringe, dus misschien ben ik daardoor al een beetje afgehaakt.
Where is my mind?
meisje22 schreef:
30-04-2025 19:21
Doe niet zo mal!

Worden de Yezidi's herdacht eigenlijk? Sommige werden en worden(!) als (seks)slaaf gehouden door Nederlanders in het kalifaat.
Volgens de uitleg van hun website wel, maar ik vraag me af of die ook echt in gedachte zijn geweest bij het opstellen.
Where is my mind?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven