Napraattopic 2025.4, met geklets.
zaterdag 12 april 2025 om 00:31
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.4 met geklets.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat 2025.4 met geklets.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 1 mei 2025 om 18:51
In een ver verleden kon ik dat ook. Nu niet meer, helaas. Ik loop er de hele dag tegenaan.Lady*Voldemort schreef: ↑01-05-2025 18:42Mens ik sta iedere morgen om vijf uur op, en als ik vroeg moet beginnen zelfs om vier uur. Het went best hoor.
donderdag 1 mei 2025 om 19:06
donderdag 1 mei 2025 om 19:17
donderdag 1 mei 2025 om 19:30
donderdag 1 mei 2025 om 19:38
donderdag 1 mei 2025 om 21:46
Ja tips zat!
Wijn proeven en kopen bij Rolly Gassmann in Rorschwihr. Ze zijn van een ook al grote kelder naar een melomaan gebouw op de heuvel gegaan, je ziet het overal vandaan liggen. Fantastische wijnen, echt top.
Domaine Hartweg, in Beblenheim.
Heerlijke wijnen, nieuwe soorten ook. Aardige mensen.
Colmar, en als je genoeg tijd hebt: musee Unterlinden, met het prachtige Isenheim Retable
Straatsburg, met de enige nog werkende ziekenhuis- wijnkelder.
Argasol, een zeepfabriekje in een kerk, net over de Heuvels de Vogezen in, in Sainte marie aux mines.
Riquewihr en Ribeauville en Bergheim zijn schattige stadjes
Flammkuchen eten ( daar at ik ze 30 jaar geleden al, uiteraard met Elzaswijn.)
Heb nog meer wijnboeren maar weet niet hoelang je gaat en hoeveel je van Elzaswijn houdt.
Ik koop er al 30 jaar mijn wijn, en ga er dit jaar heen om mijn verjaardag met man en kinderen te vieren.
Twee weken terug kwamen we erlangs, en hebben gauw bij Gassmann onze favoriete Auxerrois ingeslagen.
Heerlijk gebied

donderdag 1 mei 2025 om 21:49
@Ambra dankjewel voor deze leuke tips! Ik hou van wijn, maar wel droge wijn. De Moezelwijn ben ik daarom niet zo'n fan van, maar geloof dat dat in de Elzas geen probleem is?
We gaan 8 dagen, dus niet heel erg lang. We kijken gewoon wat we allemaal kunnen doen, naast ook gewoon lekker beetje uitrusten natuurlijk....
We gaan 8 dagen, dus niet heel erg lang. We kijken gewoon wat we allemaal kunnen doen, naast ook gewoon lekker beetje uitrusten natuurlijk....

donderdag 1 mei 2025 om 22:15
De goede Elzaswijn heeft eigenlijk niet perse een droge of zoete afdronk, maar gewoon ánders.
Het kan wel zoet hoor, de dessertwijnen van Gassmann druipen van je glas af. Maar die diepgele wijnen hebben zoveel geur, zoveel smaak, dat kun je echt niet vergelijken met Moezel wijn. Je kunt daar gewoon zo binnenlopen, ze zetten je een glas voor en een volgetypt A4 met wijnen, en je gaat proeven. Spreek van tevoren af wie het moet uitspugen, als je nog moet rijden. Want je wilt het eigenlijk niet uitspugen daar.
Ze hebben middagpauze, dus ff op de website kijken.
Ga in de Elzas geen rode wijn kopen, die smaakt thuis echt niet meer.
Bij Hartweg hebben ze mooie rosé.
Veel plezier!
Het kan wel zoet hoor, de dessertwijnen van Gassmann druipen van je glas af. Maar die diepgele wijnen hebben zoveel geur, zoveel smaak, dat kun je echt niet vergelijken met Moezel wijn. Je kunt daar gewoon zo binnenlopen, ze zetten je een glas voor en een volgetypt A4 met wijnen, en je gaat proeven. Spreek van tevoren af wie het moet uitspugen, als je nog moet rijden. Want je wilt het eigenlijk niet uitspugen daar.

Veel plezier!
donderdag 1 mei 2025 om 22:24
Ah! Hier hou ik ook van.ambra schreef: ↑01-05-2025 22:15De goede Elzaswijn heeft eigenlijk niet perse een droge of zoete afdronk, maar gewoon ánders.
Het kan wel zoet hoor, de dessertwijnen van Gassmann druipen van je glas af. Maar die diepgele wijnen hebben zoveel geur, zoveel smaak, dat kun je echt niet vergelijken met Moezel wijn. Je kunt daar gewoon zo binnenlopen, ze zetten je een glas voor en een volgetypt A4 met wijnen, en je gaat proeven. Spreek van tevoren af wie het moet uitspugen, als je nog moet rijden. Want je wilt het eigenlijk niet uitspugen daar.![]()
Veel plezier!
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
donderdag 1 mei 2025 om 22:54
Nou..het is niet zover weg hoor.
Wij gaan graag in de herfst, wanneer de druiven naar binnen gehaald worden. Overal plukkers, we picknicken aan de rand van een wijngaard met brood, kaas, fruit en wijn.
De tractors rijden met bakken vol druiven richting de persen. De restanten liggen buiten de stadsmuur ( Bergheim) of bij de wijngaarden. De geur die daar vanaf komt is zo specifiek..dan ben ik ' thuis'.
Toen we 12 april langs de velden reden was er nog bijna geen blaadje te zien. We hebben de stokken veel succes gewenst, en in juli gaan we kijken hoe ze gegroeid zijn.
We gaan kijken of die ene oude wijnboer met zijn lieve vrouw er nog is. De kinderen willen het bedrijf niet overnemen..ze werken in de steden. De laatste keer dat we er waren dreigden de laatste druiven niet geplukt te worden, hij had geen hulp. Toen is er hulp gekomen in de vorm van neven en buren, en is er toch geplukt. De wijn die daar uit voortkwam heet ' puur plezier '. Het was een cadeautje voor deze oude man..
De Elzas wijnen worden van oudsher van 1 druif gemaakt. Geen blends dus. Dat maakt dat je heel goed weet waar een wijn vandaan komt. Frau Gassmann is overleden maar ze kon het precies vertellen: deze wijn komt van dat veld daar: omhoog lopen, bij de kerk rechtsaf, tegenover de kastanjeboom het veld in. Dát veld is deze wijn. Geweldig!
Moderne boeren zoals Hartweg maken ook combinaties, met verrassend effect.
De Elzaswijn die je in de supermarkt koopt, komt vaak van een coöperatie: daar worden wijnen van meerdere boeren samengevoegd. Nog steeds 1 druif, wel minder bijzonder op smaak. Daar gaan we dan ook niet proeven, verpest als we zijn door de echt goede boeren.
Enfin. Probeer het zelf zou ik zeggen.
Proost en welterusten!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in