Negatieve man beïnvloedt mijn stemming

28-04-2025 08:40 197 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry voor dit lange verhaal, ik kan niet meer helder denken en hopelijk hebben jullie goede adviezen.

Mijn man en ik zijn 12 jaar samen, met kinderen van 9 en 6.

Al sinds ik hem ken is hij geen prater. Er kan gerust een dag voorbij gaan waarbij hij vrijwel niets zegt. Als ik aangeef bijvoorbeeld iets niet fijn te vinden blijft het bij een “ok” of “sorry”, als ik hem naar zijn mening of gevoel vraag is het meestal “ik weet het niet”. Gevoel toont hij ook eigenlijk niet, behalve chagrijnigheid en boosheid. Ik heb hem al jaren niet meer zien lachen thuis; sowieso niet sinds de kinderen er zijn.

Ik vond dit altijd heel lastig, maar dacht dat dit was hoe hij is en dat ik daar maar mee moest dealen. Tot een jaar of 3 geleden, toen hij een collega leerde kennen op werk. Ze had thuis problemen en hij maakte zich erg druk om haar. Hele dag appen, ‘s avonds laat bellen, ze kwam (zonder dat te zeggen) hier thuis, etc. Hij maakte zich druk om haar, en dat geloof ik wel, maar ik vond het moeilijk om te zien dat hij blijkbaar wel met haar kon praten en niet met mij. Na iets van een jaar kregen ze erge ruzie en wilde ze hem niet meer zien. Hij was hier compleet van overstuur, wist niet wat hem overkwam. Dit heeft mij erg geraakt; om mij of de kinderen toont hij vrijwel geen emoties en om haar gaat hij helemaal kapot. Ik heb hem gevraagd of hij wel gelukkig was bij ons, omdat wij hem niet zo veel lijken te doen als zij. Hij antwoordde daarop dat hij dacht nog nooit echt gelukkig te zijn. En ik denk eigenlijk dat dit waar is…

Hij is vrijwel elke dag boos op de kinderen want ze maken troep, lawaai, luisteren niet of storen hem. Hij is weken achtereen chagrijnig, waarbij hij bijna niet praat. Hij heeft geen interesse in bijvoorbeeld mijn dag (ik heb hem bijvoorbeeld moeten leren dat ik het fijn vind als hij vraagt hoe mijn dag was als ik thuis kom), als ik stofzuig, kook of iets anders doe in huis doet hij het direct daarna nog een keer over omdat het niet goed genoeg is, enzovoort. Als ik hem vraag wat hem gelukkig maakt is het “een opgeruimd huis”.

Hij is al ruim 10 jaar bezig met een studie waar hij elk jaar meer dan €3000 voor betaald, hij is er al een aantal keer bijna door ontslagen, maar haalt al jaren geen enkele punt. Als ik hem vraag hoe hij het voor zich ziet? “Ik weet het niet.”

Sinds een maand of 4 lijkt er wat geknapt bij mij. Hij maakte (niet voor het eerst) de oudste aan het huilen met zijn gevit, en stond erbij en keek ernaar. Diezelfde dag ging ik naar een andere stad om de volgende dag een halve marathon te lopen; de derde keer sinds de kinderen er zijn dat ik een nacht weg was. Hij was al een week extra chagrijnig. De dag van de marathon kreeg ik berichtjes van vrienden en bekenden met “succes!” en na de tijd “hoe was het??” en van hem? Een appje hoe laat ik thuis dacht te zijn en een enorme app met dat de kinderen zo vreselijk vervelend zijn. Niets over mijn halve of wat dan ook.

Een jaar geleden ben ik naar de POH gegaan omdat ik niet meer wist hoe ik met zijn buien om moest gaan, ze trekken mij mee naar beneden en ik heb er enorm last van. Die man vroeg waarom ik eigenlijk nog bij hem bleef…..En ik weet het niet meer. Ik ben moe van zijn eeuwige negatieve stemming, zijn gemok om alles in huis en om/op de kinderen, zijn onmogelijkheid om over dingen te praten en zijn laksheid. Zonder kinderen was ik al lang weg geweest, maar ja…Die kinderen hebben we wel…
Drumstel schreef:
01-05-2025 16:52
Of je hebt verteld wat je nodig hebt en doet hij er wat mee. Heb je aangegeven met de situatie op je werk wat je nodig van hem had?
Ik zeg niet dat het zo is en ik kan ook totaal niet beoordelen aan wat je schrijft of het zo is. Ik weet wel dat er mensen zijn ( dus zeker niet allemaal) met een vorm van autisme die pas gaan doen als je hebt aangegeven wat je nodig hebt. Die begrijpen dat op het moment dat je dit aangeeft en dat is geen onwil maar onkunnen en het niet goed kunnen aanvoelen wat een ander nodig heeft en hoe deze zich voelt.
En ik zeg niet dat het bij je man zo is. Ook niet dat dit voor alle mensen die vorm van autisme hebben. Soms helpt het om letterlijk te zeggen wat je voelt en wat je nodig van iemand hebt. En als jouw man werkelijk op het specturm zit dan zou het kunnen dat dit voor hem ook zo is.
Toch vreemd dat je die vorm van autisme bij vrouwen zoveel minder ziet dan. Terwijl het in principe evenveel voorkomt bij mannen en vrouwen.

Dat laat mij toch denken dat het gewoon weer ouderwets het patriarchaat en gewapende incompetentie is in 9/10 van de gevallen.
MargjeM schreef:
02-05-2025 13:53
Toch vreemd dat je die vorm van autisme bij vrouwen zoveel minder ziet dan. Terwijl het in principe evenveel voorkomt bij mannen en vrouwen.

Dat laat mij toch denken dat het gewoon weer ouderwets het patriarchaat en gewapende incompetentie is in 9/10 van de gevallen.
Autisme is sowieso anders bij vrouwen.
Klopt, maar dat komt mede doordat de maatschappelijke en sociale normen voor vrouwen zoveel strenger zijn en ze er harder op afgerekend worden als ze daar niet aan voldoen. Dus daardoor maskeren vrouwen met autisme veel meer dan mannen. Regelmatig zelfs teveel ten koste van zichzelf.
ScullylovesM schreef:
02-05-2025 07:55
Ik ben vandaag toevallig een halve dag alleen thuis met hem, maar ik ben excuses aan het zoeken om niet thuis te zijn. Ik moet het hem zeggen, dat het klaar is, maar ik ben zo bang (niet fysiek, hij gaat mij niets doen).
Moet je niet eerst gaan denken aan een exit plan en dat pas vertellen? Dat geeft denk ik meer rust.
Raver schreef:
02-05-2025 13:36
Ik denk nog steeds dat er sprake is van ass (autisme). En sprake van zijn karakter (met ass) dat maakt dat hij zaken niet genoeg interessant vindt. Hij wil /kan niet stil blijven staan bij sommige zaken van iemand anders (To in dit geval) en dat kun je egoisme noemen. Hij hoort haar (gewoon, normaal) aan, vindt het vervolgens niet 'interessant' genoeg om er iets mee te 'willen' (kunnen), vergeet het daarom ook weer en doet weer dezelfde aktie. Vervolgens legt To het weer uit, enz. Dit kan zich keer op keer op keer herhalen.
En dat is echt een ass-gerelateerd 'iets'. Als hij het wel onthouden had, dan had hij het belangrijk en interessant genoeg gevonden. Dat zal bij andere zaken zeker wel het geval zijn. Het heeft te maken met het stuk vermogen tot invoelen en wat er op dat moment beschikbaar is aan ruimte. Dat werkt gewoon echt anders bij iemand met ass.
Het zou ook narcisme kunnen zijn. Of gewoon een dikke luie onverschillige lul. Alles kan en is niet relevant.
Man wil er sowieso helemaal niets mee. Einde oefening dan.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Raver schreef:
Ik denk nog steeds dat er sprake is van ass (autisme). En sprake van zijn karakter (met ass) dat maakt dat hij zaken niet genoeg interessant vindt. Hij wil /kan niet stil blijven staan bij sommige zaken van iemand anders (To in dit geval) en dat kun je egoisme noemen. Hij hoort haar (gewoon, normaal) aan, vindt het vervolgens niet 'interessant' genoeg om er iets mee te 'willen' (kunnen), vergeet het daarom ook weer en doet weer dezelfde aktie. Vervolgens legt To het weer uit, enz. Dit kan zich keer op keer op keer herhalen.
En dat is echt een ass-gerelateerd 'iets'. Als hij het wel onthouden had, dan had hij het belangrijk en interessant genoeg gevonden. Dat zal bij andere zaken zeker wel het geval zijn. Het heeft te maken met het stuk vermogen tot invoelen en wat er op dat moment beschikbaar is aan ruimte. Dat werkt gewoon echt anders bij iemand met ass.
Wat het ook is, ASS of niet, als een partner om welke reden dan ook niet interessant genoeg is voor je om je ermee bezig te houden, dan hoor je niet in een relatie. Dan moet je single blijven en geen kinderen op de wereld zetten. Dat vindt echt iedereen prima als dat je levenspad is. Niet voor iedereen is een relatie weggelegd. Helemaal ok, no harm done, leef je leven.
NomenNesci0 schreef:
02-05-2025 21:22
Wat het ook is, ASS of niet, als een partner om welke reden dan ook niet interessant genoeg is voor je om je ermee bezig te houden, dan hoor je niet in een relatie. Dan moet je single blijven en geen kinderen op de wereld zetten. Dat vindt echt iedereen prima als dat je levenspad is. Niet voor iedereen is een relatie weggelegd. Helemaal ok, no harm done, leef je leven.
Nou nou, dus als je geen relatie hebt mag je ook geen kinderen? Wow. En als je partner niet interessant is, moet je single blijven? Wow.
He, wat raaskal jij nou?
Ik praat over de man van to die zich als een onbetrokken gast naar zijn vrouw én kinderen opstelt. Als je zo in elkaar zit en geen rekening wenst te houden met anderen, moet je idd lekker alleen blijven. Mag je het leven zo om jezelf laten draaien als je zelf wilt.
NomenNesci0 schreef:
03-05-2025 14:35
He, wat raaskal jij nou?
Ik praat over de man van to die zich als een onbetrokken gast naar zijn vrouw én kinderen opstelt. Als je zo in elkaar zit en geen rekening wenst te houden met anderen, moet je idd lekker alleen blijven. Mag je het leven zo om jezelf laten draaien als je zelf wilt.
Zal allemaal best kloppen, theoretisch dan, maar de meesten weten pas écht wat kinderen hebben is als zij deze daadwerkelijk hebben natuurlijk.
Live Life to the fullest
ScullylovesM schreef:
02-05-2025 07:55
Ik ben vandaag toevallig een halve dag alleen thuis met hem, maar ik ben excuses aan het zoeken om niet thuis te zijn. Ik moet het hem zeggen, dat het klaar is, maar ik ben zo bang (niet fysiek, hij gaat mij niets doen).
Waar ben je precies bang voor? Kun je iets bedenken om jezelf daarbij te helpen? (Bv: als je het het een lastig gesprek vindt, het vooraf met iemand oefenen?)
Ik ben bang dat het de verkeerde beslissing is, de grootste fout ooit maak en ik voor altijd alleen blijf, omdat hij de enige is die ooit van mij zal houden en er niemand anders bij mij past. Dat is waarom ik er nog in zit, die angst is zo enorm dat ik het gewoon niet durf te stoppen.

En ik ben bang dat als ik het hem zeg hij me om gaat praten waardoor ik toegeef.

Dinsdag ga ik weer naar de POH. Die man begrijpt volgens mij sowieso al niet waarom ik er niet allang een punt achter heb gezet :) Een plan maken voelt als verraad, en ik kan ook niet zo makkelijk even weg, mijn man vindt het niet echt leuk als ik iets ga doen zonder hem (behalve sport of iets).
Voor altijd alleen blijven hoeft niet per se erg te zijn.
Ik ben ook al best lang alleen en heb hiervoor nooit anders gekend dan een (ongezonde) relatie. Ben nu echt gelukkiger dan toen.
Mis je dan niet heel erg de gesprekken met anderen of even een knuffel? Ik heb ook niet echt veel vrienden namelijk..
Raver schreef:
Het zou mij ook niet verbazen...ik herken ook veel daarvan in TO's verhalen. En dan is duidelijk zeggen wat je verwacht van iemand heel belangrijk. En dan eerlijk zijn over hoe dingen voor jou zijn. En aan hem om te besluiten of hij er stappen in wil aan zetten om te testen en hulp te krijgen. Want als er ASS is het spel is, zal TO's man hier nog veel meer tegen aan gaan lopen, mn in relaties. En met zn kinderen. En aan TO om te besluiten of ze dat nog wil en kan afwachten.
ScullylovesM schreef:
03-05-2025 20:34
Mis je dan niet heel erg de gesprekken met anderen of even een knuffel? Ik heb ook niet echt veel vrienden namelijk..
Ja, naar die gesprekken moet je dus actief op zoek gaan. Dus nee, het is niet altijd leuk.
En die knuffel heb je nu toch ook niet echt?
ScullylovesM schreef:
03-05-2025 20:30
Ik ben bang dat het de verkeerde beslissing is, de grootste fout ooit maak en ik voor altijd alleen blijf, omdat hij de enige is die ooit van mij zal houden en er niemand anders bij mij past. Dat is waarom ik er nog in zit, die angst is zo enorm dat ik het gewoon niet durf te stoppen.

En ik ben bang dat als ik het hem zeg hij me om gaat praten waardoor ik toegeef.

Dinsdag ga ik weer naar de POH. Die man begrijpt volgens mij sowieso al niet waarom ik er niet allang een punt achter heb gezet :) Een plan maken voelt als verraad, en ik kan ook niet zo makkelijk even weg, mijn man vindt het niet echt leuk als ik iets ga doen zonder hem (behalve sport of iets).
Ik begrijp dit niet zo. Je zegt eerst dat hij niks met jou en de kinderen doet en jullie negeert, en nu zeg je dat hij het niet leuk vindt als je iets doet zonder hem en ben je bang de knuffels te missen??
Levensgenieter ;)
ScullylovesM schreef:
Maar dat doen jullie toch niet met elkaar?
Of valt het toch wel mee allemaal ofzo??
Levensgenieter ;)
Waarom die hysterische vraagtekens?

Hij vindt het niet leuk als hij thuis is en ik ben weg.

En nee, die knuffels heb ik nu ook niet echt, maar er is in ieder geval wel altijd iemand thuis als ik thuis kom.

Angst is niet altijd realistisch hè, en met een angststoornis al helemaal niet.
ScullylovesM schreef:
03-05-2025 21:03

En nee, die knuffels heb ik nu ook niet echt, maar er is in ieder geval wel altijd iemand thuis als ik thuis kom.

Dat klinkt als weinig bewegingsvrijheid. Jammer dan, dat hij het niet leuk vindt. Is dat omdat hij bij jou wil zijn of omdat hij wil dat jij beschikbaar bent voor de kinderen en het huishouden?
ScullylovesM schreef:
03-05-2025 21:03

Dus eigenlijk omdat je een angststoornis hebt neem je hier uiteindelijk genoegen mee, en er is tenminste altijd iemand thuis.
Sorry, vind de wending die je nu ineens maakt heel apart.

Je hebt maar 1 leven. Maar goed, je moet het zelf weten, als je hier verder genoegen mee neemt… voor jezelf en je kinderen.
Levensgenieter ;)
Maria1905 schreef:
04-05-2025 08:00
Dat klinkt als weinig bewegingsvrijheid. Jammer dan, dat hij het niet leuk vindt. Is dat omdat hij bij jou wil zijn of omdat hij wil dat jij beschikbaar bent voor de kinderen en het huishouden?
Ook dat. Lijkt mij juist super benauwend.
Levensgenieter ;)
ScullylovesM schreef:
Niet heel gek dat je weinig vrienden hebt met zo'n man, waar je je hele leven naar ingericht hebt.
Gelukkig kan dat allemaal veranderen, als je de stap maar zet.
Lees je eigen openingspost eens terug. Die man verandert niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven