Werk & Studie alle pijlers

Conflict op werk: had jij iets aan de vakbond?

15-05-2025 15:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn afdeling gaat opgeheven worden. Het is een grote organisatie met meerdere afdelingen zowel in de huidige werkplaats als in omliggende plaatsen. We krijgen geen begeleiding en moeten zelf "intern" solliciteren waarbij je dus maar net geluk moet hebben dat een andere afdeling met je verder wil en jij die afdeling ook ziet zitten. Ik kan niet specifiek op de zaak in gaan ivm herkenbaarheid maar het lijkt erop dat het best wel een gedoe gaat worden. Ik ben lid van de vakbond en heb al geïnformeerd maar als ik de ervaringen van anderen hoor hebben ze bar weinig gehad aan de vakbond bij conflictsituaties op het werk. Wie heeft een werkconflict gehad en had je steun aan de vakbond? Hoor graag ervaringen met de vakbond bij conflicten en tips hoe met een conflict om te gaan zijn ook welkom.
yellowpino wijzigde dit bericht op 15-05-2025 16:06
4.21% gewijzigd
Ik denk dat de titel verkeerd is gekozen gezien sommige reacties. Mijn vraag is wie heeft een conflict gehad op het werk en heb je wat aan de vakbond gehad. Ik zeg nergens dat ik nu een conflict heb alleen dat ik wel vrees dat dat er gaat komen als ik nu voor de werkgever opeens met redenen kom waardoor ik niet op bepaalde functies ga solliciteren.
yellowpino schreef:
15-05-2025 19:07
Ik denk dat de titel verkeerd is gekozen gezien sommige reacties. Mijn vraag is wie heeft een conflict gehad op het werk en heb je wat aan de vakbond gehad. Ik zeg nergens dat ik nu een conflict heb alleen dat ik wel vrees dat dat er gaat komen als ik nu voor de werkgever opeens met redenen kom waardoor ik niet op bepaalde functies ga solliciteren.

Heb je al enig idee op wat voor functies je zou 'moeten' gaan solliciteren dan? Of zijn dat ook maar aannames van jou?

En dat 'nu ineens' kun je natuurlijk nog steeds voor wezen door open kaart te spelen in plaats van te verwachten dat de bond het wel voor je op zal lossen als er stront aan de knikker komt.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
15-05-2025 19:17
Heb je al enig idee op wat voor functies je zou 'moeten' gaan solliciteren dan? Of zijn dat ook maar aannames van jou?

En dat 'nu ineens' kun je natuurlijk nog steeds voor wezen door open kaart te spelen in plaats van te verwachten dat de bond het wel voor je op zal lossen als er stront aan de knikker komt.
Je hoeft niet te reageren hoor.
yellowpino schreef:
Bel de vakbond en bel een advocaat
yellowpino schreef:
15-05-2025 17:37
Er komt nog een uitleg hoe verder. Binnen de organisatie is dit vaker aan de hand geweest en dan intern solliciteren of buiten de organisatie gaan werken. Zonder verdere hulp of begeleiding vanuit de werkgever hierbij. Dat zou zonder mijn beperkingen waarschijnlijk ook wel gewoon gaan lukken. Maar ik weet nu al dat ik binnen korte tijd ga uitvallen met meer reistijd en zwaarder werk. op dat soort functies ga ik niet solliciteren wat door de werkgever als niet mee willen werken opgevat zou kunnen worden.

Zijn er wel functies die aan jouw wensen en eisen voldoen?
En wat als jij niet de kandidaat bent die over mag naar die functie op je huidige werkplek?

Je werkgever biedt de mogelijkheid om elders binnen het bedrijf te werken, misschien op een andere locatie.

Ik weet niet in hoeverre je dat kan weigeren, daarom zou ik proberen uit te vinden wat je rechten en plichten zijn. Bij HR bijvoorbeeld.

En waarom wil je je beperkingen niet delen met je werkgever, zodat er wellicht rekening mee gehouden kan worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
yellowpino schreef:
Ik zou echt nu al de vakbond bellen en precies uitleggen wat er aan de hand is. Zij kunnen jou dan precies adviseren wat wel en niet verstandig is om te doen.
In mijn ervaring zijn vakbonden niet altijd de beste partij om het onderste uit de kan te halen als er een conflict is, waarin jij gelijk hebt.
Jij weet echter nog totaal niet wat er wel van je verwacht wordt, wat niet en wat de verantwoordelijkheid hierin is van de werkgever. Laat dat de vakbond jou vertellen. Zijn ze heel goed tot in staat.
tinytiny wijzigde dit bericht op 15-05-2025 19:28
1.75% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
15-05-2025 19:25
Bel de vakbond en bel een advocaat
Waarom een advocaat? Er is nog helemaal niks aan de hand.
(Herman Finkers)
yellowpino schreef:
15-05-2025 18:48
Nee, zie boven. Werkgever weet het niet want ik kan dit werk gewoon doen en nooit uitgevallen door mijn beperkingen. Daarom ben ik ook bang dat als ik nu niet solliciteer op voor mij te zware functies dat als niet meewerken wordt gezien. Collega's weten het wel.
Heeft je werkgever een vertrouwenspersoon? Wellicht kan je daar je situatie uitleggen mocht dat nodig zijn. Ik snap wel dat je het je werkgever niet hebt verteld, het staat je functioneren immers tot nu toe niet on de weg.

Kijk ook wat je zelf wil. Je functie komt te vervallen, misschien een mooi moment om eens om je heen te kijken?
Phlox24 schreef:
15-05-2025 19:31

Kijk ook wat je zelf wil. Je functie komt te vervallen, misschien een mooi moment om eens om je heen te kijken?
Ja precies. Misschien wil je WG je wel helpen ergens anders aan het werk te komen, je weet het niet. Maar dan zul je wel met de billen bloot moeten in plaats van meteen maar te anticiperen op conflicten die er nog helemaal niet zijn.
(Herman Finkers)
yellowpino schreef:
15-05-2025 17:37
Er komt nog een uitleg hoe verder. Binnen de organisatie is dit vaker aan de hand geweest en dan intern solliciteren of buiten de organisatie gaan werken. Zonder verdere hulp of begeleiding vanuit de werkgever hierbij. Dat zou zonder mijn beperkingen waarschijnlijk ook wel gewoon gaan lukken. Maar ik weet nu al dat ik binnen korte tijd ga uitvallen met meer reistijd en zwaarder werk. op dat soort functies ga ik niet solliciteren wat door de werkgever als niet mee willen werken opgevat zou kunnen worden.
Je wordt toch niet verplicht op andere functies te solliciteren?
Als haar functie vervalt moet je kijken naar de herplaatsingsmogelijkheden. TO kan herplaatst worden in een passende andere functie of gevraagd worden daar dan op te solliciteren. Dat hangt er even vanaf of die functie (en in welke mate) lijkt op de functie die ze nu doet.

De werkgever wordt namelijk beperkt in de vrijheid om zelf te selecteren als een functie geheel vervalt en delen van die functie terugkomen in een nieuwe functie. Dan moet de werkgever de functie aanbieden aan de werknemer die 'geschikt' is op basis van de omgekeerde afspiegelingsvolgorde. Dus degene met het langste dienstverband in zijn of haar leeftijdscategorie krijgt de functie en hoeft dus niet te solliciteren.

Een passende functie is een functie die aansluit bij opleiding, ervaring en capaciteiten van de werknemer. Het kan zijn dat TO door haar beperkingen bepaalde functies niet kan accepteren, omdat ze niet passend zijn. Maar dat moet werkgever dan wel weten natuurlijk.
Bij mij is het uiteindelijk geen conflict geworden, dankzij advies van de vakbond. Ik was er mee geholpen.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
yellowpino schreef:
15-05-2025 19:20
Je hoeft niet te reageren hoor.
Waarom reageer je zo raar? Lady*Voldemort heeft een terecht punt. Waarom zou je niet bespreekbaar maken waar je bang voor bent?
Als je niets zegt en niet solliciteert op functies die volgens jouw werkgever geschikt zijn, ja, dan gaat de werkgever dat opvatten als niet meewerken. Vertel nu al wat je wel en wat je niet kunt, dan laat je zien dat je mee wilt werken.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je je beperkingen voor jezelf wilt houden. Is je angst dat ze het tegen je gaan gebruiken en dat je eruit gebonjourd wordt?

Wat zou voor jou een ideale situatie zijn binnen deze omstandigheden TO? Zou je doorbetaald willen worden terwijl je zoekt naar passend werk buiten de organisatie indien op je huidige locatie niet meer kan? Dat is toch iets waarover je in gesprek zou kunnen gaan?

Uitval is ook niet in het voordeel van je werkgever hoor, die wilt hierin vast met je meedenken. Ze zouden dom zijn als ze dit niet zouden doen.
yellowpino schreef:
15-05-2025 18:48
Nee, zie boven. Werkgever weet het niet want ik kan dit werk gewoon doen en nooit uitgevallen door mijn beperkingen. Daarom ben ik ook bang dat als ik nu niet solliciteer op voor mij te zware functies dat als niet meewerken wordt gezien. Collega's weten het wel.
Niet rot bedoeld, maar het "probleem" ligt dan toch bij/aan jou?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Speel open kaart over je beperkingen. Als je dat niet richting de werkgever wilt doen, doe het dan in ieder geval richting bedrijfsarts (vraag een preventief consult aan, daar heb je recht op) of de vertrouwenspersoon. Maar ik raad je aan om de werkgever in te lichten.

De werkgever is verplicht om jou een alternatief te bieden. De werkgever is er niet bij gebaat dat jij eventueel langdurig uitvalt. Dat wil hij ook voorkomen.
Als jij open kaart speelt kunnen jullie samen in overleg over wat er voor mogelijkheden zijn. Als de werkgever echt niets kan bieden wat jij wel aan kunt, ga je dan samen richting een VSO. Dan is een jurist die meekijkt (van de vakbond bijv) zeker wel een must.
Coffee is never my cup of tea
Vooraf zou ik ook echt overleggen met de vakbond wat wel en niet van jou verwacht mag worden in deze situatie, dan pas in gesprek gaan met werkgever.
Droog antwoord. De vakbond heeft mijn man goed geholpen.
yellowpino schreef:
Dat is het leuke als je mensen om raad vraagt: dan geven ze wel eens tips waar je niet aan gedacht had.
In dit geval, tips om een conflict te voorkomen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Neem contact op met de vakbond om na te gaan wat jouw rechten en plichten zijn in deze situatie.

Als er een conflict ontstaat, kan een vakbond jurdisiche bijstand verlenen.

En ja, mijn man (niet ik) had veel aan de juridische hulp van de vakbond toe hij een arbeidsconflict kreeg toen hij wilde gaan werken bij een concurerend bedrijf.
Wat je in ieder geval aan de vakbond zou kunnen hebben:
uitleg over wat je kunt verwachten, en of je nu al iets moet doen (bijvoorbeeld werkgever informeren over jouw beperkingen, of juist niet).

Als er dan toch nog een conflict komt, kun je alsnog overwegen of je de juridische ondersteuning van de vakbond voldoende vindt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als het goed is zou er een sociaal plan moeten zijn. Zoek deze eens op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven