De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
donderdag 15 mei 2025 om 15:17
Zijn dat echt opvliegers?! Echt? Is dat niet gewoon een direct gevolg van het warme eten in mijn buik?
Ik vind het wel raar dat ik dat nooit eerder zo gemerkt heb maar ik heb ook decennia niet naar mijn lichaam geluisterd (signalen kwamen gewoon niet binnen) dus dacht eigenlijk dat het daaraan lag dat ik het nu pas bemerk.
Pff als dit ook opvliegers zijn dan hoef ik me verder ook niet meer druk te maken over hoe ik het aan moet pakken bij de HA, zou dat even wat zijn!
Edit: nu ga ik toch weer twijfelen. Want het blijft wel echt lang hangen die warmte (tijdens/van de maaltijd). En opvliegers zijn toch maar een paar minuten vaak? Geen half uur ofzo?
donderdag 15 mei 2025 om 15:50
Bij mij duren opvliegers wel zo lang zelfs wel langer.Torvi schreef: ↑15-05-2025 15:17Zijn dat echt opvliegers?! Echt? Is dat niet gewoon een direct gevolg van het warme eten in mijn buik?
Ik vind het wel raar dat ik dat nooit eerder zo gemerkt heb maar ik heb ook decennia niet naar mijn lichaam geluisterd (signalen kwamen gewoon niet binnen) dus dacht eigenlijk dat het daaraan lag dat ik het nu pas bemerk.
Pff als dit ook opvliegers zijn dan hoef ik me verder ook niet meer druk te maken over hoe ik het aan moet pakken bij de HA, zou dat even wat zijn!
Edit: nu ga ik toch weer twijfelen. Want het blijft wel echt lang hangen die warmte (tijdens/van de maaltijd). En opvliegers zijn toch maar een paar minuten vaak? Geen half uur ofzo?
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 15 mei 2025 om 15:53
Ik denk dat je gewoon tegen je huisarts kunt zeggen dat je graag HST wilt gaan gebruiken omdat je diverse klachten hebt die (peri)menopauze-gerelateerd zijn, waaronder opvliegers. Zij kan jouw opvliegers niet navoelen, toch? En als jij je goed hebt geïnformeerd, wat echt wel helpt bij het beteugelen van de onzekerheid die je nu nog hebt, kun je in de eerste plaats op je eigen gezonde verstand en je lichaam vertrouwen en zeggen: ik wil HST gaan proberen.Torvi schreef: ↑15-05-2025 15:17Zijn dat echt opvliegers?! Echt? Is dat niet gewoon een direct gevolg van het warme eten in mijn buik?
donderdag 15 mei 2025 om 16:08
Dat herken ik ook. Ben zo moe en overprikkeld, al weer gedeeltelijk uitgevallen op werk. Niets helpt echt. Word er moedeloos van .
donderdag 15 mei 2025 om 16:09
Lila-Linda schreef: ↑15-05-2025 11:22Het gaat om de kans die vergroot
heel concreet, bij vrouwen zonder hst is de kans ongeveer 1 op de 14
bij vrouwen met hst 1 op de 14(en een beetje)
Er zijn andere factoren die die kans veel groter maken: erfelijkheid, roken, overgewicht, hoe vroeg je in de overgang komt etc.
1 op 14 kans op borstkanker? Helaas inmiddels kans van 1 op 7 (in de populatie, niet specifiek met HRT ofzo). Dat is me vanmorgen nog verteld door de radioloog waar ik was voor een mammogram vanwege een knobbeltje in de borst. Gelukkig bleek dat gewoon een cyste te zijn (wat een opluchting!)
Nog een leuke 'bijwerking' van de peri: Mijn borsten maken nu cystes!
donderdag 15 mei 2025 om 16:10
Voor mij is het grootste bezwaar tegen testosteron dat dat hormoon je oestrogeen omlaag haalt, waardoor je dus opnieuw moet gaan experimenteren met hoeveel oestrogeen je nodig hebt om je goed te voelen - sowieso moet de oestrogeensuppletie dan omhoog, en ik gebruik een lichte dosis (2 pompjes) waarbij ik me goed voel.Lila-Linda schreef: ↑15-05-2025 15:08ik heb het met mijn gyn over testosteron gehad, dat schrijft ze liever niet voor. Dat geeft namelijk flinke bijwerkingen (denk aan baardgroei) en levert weinig positieve veranderingen
Hoewel ik alle vertrouwen heb in HST en ik de minimale risico’s graag op de koop toe neem, ben ik wel terughoudend als het gaat om hoge doseringen. Liever niet, zeg maar. Ook omdat veel onderzoek gebaseerd is op lagere doseringen; het voelt voor mij dan toch een beetje als tegen de stroom ingaan. Ook denk ik dat vrij veel vrouwen (die ook nog testosteron gebruiken) onrealistische verwachtingen hebben van HST: je goed voelen is iets anders dan je fantástisch voelen en als je dat nastreeft, komt de testosteron al snel in beeld. (Vrouwen nemen een zeer lage dosis testosteron, heb ik begrepen, die geen rare bijwerkingen geeft - zoals baardgroei of een lage stem

donderdag 15 mei 2025 om 16:14
opvliegers worden vaak getriggerd door dingen als eten koffie, wijnTorvi schreef: ↑15-05-2025 15:17Zijn dat echt opvliegers?! Echt? Is dat niet gewoon een direct gevolg van het warme eten in mijn buik?
soms in enkele seconden van nul naar honderd
soms voel je het langzaam opkruipen
soms een trigger, soms zomaar
donderdag 15 mei 2025 om 16:33
Lila-Linda schreef: ↑15-05-2025 16:14opvliegers worden vaak getriggerd door dingen als eten koffie, wijn
soms in enkele seconden van nul naar honderd
soms voel je het langzaam opkruipen
soms een trigger, soms zomaar
Dat had ik inderdaad al wel gelezen maar dat vind ik nog een soort van 'logisch', dat zijn soort prikkelende stoffen en met pittig eten zou ik het ook begrijpen. Maar mijn eten is niet pittig, het is gewoon warm en mijn lijf lijkt niet (meer) goed om te kunnen gaan met warmte (ook externe warmte, ik kan nog maar heel slecht tegen temperaturen boven de 20 graden).
En 'zomaar' opvliegers heb ik dus niet, ik heb met die warmteproblemen altijd wel duidelijke triggers: warmte van binnen (eten/drinken) of warmte van buitenaf.
Net als met nachtzweten. Dat heb ik wel, maar nooit zomaar: ik word dan wakker uit een heftige nachtmerrie, drijfnat van het zweet. Nooit zweten zonder heftige nachtmerrie.
Heftig Joppie. Jij bent bezig met ophogen als ik het goed onthouden heb? Hopelijk worden ze dan alsnog minder.
donderdag 15 mei 2025 om 16:33
Claire45 schreef: ↑15-05-2025 15:53Ik denk dat je gewoon tegen je huisarts kunt zeggen dat je graag HST wilt gaan gebruiken omdat je diverse klachten hebt die (peri)menopauze-gerelateerd zijn, waaronder opvliegers. Zij kan jouw opvliegers niet navoelen, toch? En als jij je goed hebt geïnformeerd, wat echt wel helpt bij het beteugelen van de onzekerheid die je nu nog hebt, kun je in de eerste plaats op je eigen gezonde verstand en je lichaam vertrouwen en zeggen: ik wil HST gaan proberen.
Ja misschien dat ik dat maar ga doen. Ik vind het wel echt moeilijk want waar ik echt last van heb zijn de mentale/cognitieve klachten (en het slapen), die warmte met eten boeit me niet. Om die (meer) naar de voorgrond te plaatsen voelt voor mij dus niet echt goed (wellicht ook vanuit mijn ass, ik vind het altijd moeilijk om dat soort dingen te 'verdraaien'), ik vind dat erg moeilijk. Maar ja, ik moet wel iets want zo doorgaan is gewoon geen leven.
(Ik heb trouwens een post die jij vorige maand had geplaatst maar even als screenshot opgeslagen, je beschreef ook daar hoe je het aangepakt hebt en hoe onzeker het traject was voor je. Hopelijk helpt mij dat mocht ik erg onzeker worden, om dan dat geduld en vertrouwen op te kunnen brengen, echt heel erg fijn om te kunnen lezen)
Charlotta schreef: ↑15-05-2025 16:091 op 14 kans op borstkanker? Helaas inmiddels kans van 1 op 7 (in de populatie, niet specifiek met HRT ofzo). Dat is me vanmorgen nog verteld door de radioloog waar ik was voor een mammogram vanwege een knobbeltje in de borst. Gelukkig bleek dat gewoon een cyste te zijn (wat een opluchting!)
Nog een leuke 'bijwerking' van de peri: Mijn borsten maken nu cystes!
Zo

Ik snap je

Heb jij ook nog 'typische' overgangsklachten? Ik kan je alleen maar aanraden om heel goed na te denken over behandeling. Ik hoop dat het bij jou niet zo erg zal worden als bij mij.
donderdag 15 mei 2025 om 17:08
Is het niet andersom? Je ligt te zweten en daarom bedenkt je brein een nachtmerrie. Met angst gaat dat vaak ook zo: we hebben lichamelijke gevoelens van angst (hartkloppingen, kriebel in de buik, zweten) en ons brein plakt er dan een angst bovenop (waardoor die lichamelijke sensaties nog langer blijven bestaan). We denken dat ons lichaam reageert op onze geest, maar vaak is het andersom..Torvi schreef: ↑15-05-2025 16:33Dat had ik inderdaad al wel gelezen maar dat vind ik nog een soort van 'logisch', dat zijn soort prikkelende stoffen en met pittig eten zou ik het ook begrijpen. Maar mijn eten is niet pittig, het is gewoon warm en mijn lijf lijkt niet (meer) goed om te kunnen gaan met warmte (ook externe warmte, ik kan nog maar heel slecht tegen temperaturen boven de 20 graden).
En 'zomaar' opvliegers heb ik dus niet, ik heb met die warmteproblemen altijd wel duidelijke triggers: warmte van binnen (eten/drinken) of warmte van buitenaf.
Net als met nachtzweten. Dat heb ik wel, maar nooit zomaar: ik word dan wakker uit een heftige nachtmerrie, drijfnat van het zweet. Nooit zweten zonder nachtmerrie.
donderdag 15 mei 2025 om 17:19
Charlotta schreef: ↑15-05-2025 17:08Is het niet andersom? Je ligt te zweten en daarom bedenkt je brein een nachtmerrie. Met angst gaat dat vaak ook zo: we hebben lichamelijke gevoelens van angst (hartkloppingen, kriebel in de buik, zweten) en ons brein plakt er dan een angst bovenop (waardoor die lichamelijke sensaties nog langer blijven bestaan). We denken dat ons lichaam reageert op onze geest, maar vaak is het andersom..
Goh, misschien wel. Enerzijds kan ik het me niet voorstellen hiermee maar ik kan het toch ook niet helemaal uitsluiten. En het helpt wel om het in mijn hoofd als nachtzweten te 'mogen' bestempelen. Nou komt het wel nog maar weinig voor (toen ik de 'context' waar eerder ik eerder in dit topic over las nog niet drastisch aangepast had had ik het elke nacht, nu zelden nog), maar dat moet ik dan maar even buiten beschouwing laten.
Het is wel juist door al die aanpassingen die ik al gedaan heb dat ik het gevoel heb dat er meer speelt dan simpelweg burn out (en verergering van ADD/ASS-klachten). Ik kan mijn stressfactoren echt niet nog lager krijgen en toch treedt er geen herstel op en heb ik om het minste of geringste weer slechte nachten.
donderdag 15 mei 2025 om 18:47
Ik slik Femoston wat opgehoogd is naar 2/10 ( was 1/5) en meer soorten zijn daar niet van. Mijn angsten echt stukken minder en dat is voldoende winst voor mij. De opvliegers zijn er nog steeds maar op iets anders overgaan durf ik niet.Torvi schreef: ↑15-05-2025 16:33Dat had ik inderdaad al wel gelezen maar dat vind ik nog een soort van 'logisch', dat zijn soort prikkelende stoffen en met pittig eten zou ik het ook begrijpen. Maar mijn eten is niet pittig, het is gewoon warm en mijn lijf lijkt niet (meer) goed om te kunnen gaan met warmte (ook externe warmte, ik kan nog maar heel slecht tegen temperaturen boven de 20 graden).
Net als met nachtzweten. Dat heb ik wel, maar nooit zomaar: ik word dan wakker uit een heftige nachtmerrie, drijfnat van het zweet. Nooit zweten zonder heftige nachtmerrie.
Heftig Joppie. Jij bent bezig met ophogen als ik het goed onthouden heb? Hopelijk worden ze dan alsnog minder.
Bang dat de angsten toch ( tijdelijk) terugkomen.
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 15 mei 2025 om 19:44
Ach wat ontzettend naar voor je!Torvi schreef: ↑15-05-2025 16:33Ik snap je. Ik ben een stuk verder heen dan jij, ik kan echt amper nog wat. Kom amper de deur nog uit, alles is teveel, alles geeft teveel prikkels, kost teveel energie en dan heeft dat gelijk weer invloed op mijn slaap en kan ik nog minder aan. En herstel lijkt er dan gewoon niet meer in te zitten.
Heb jij ook nog 'typische' overgangsklachten? Ik kan je alleen maar aanraden om heel goed na te denken over behandeling. Ik hoop dat het bij jou niet zo erg zal worden als bij mij.
Hier is het echt de vermoeidheid en het gebrek aan energie waar ik het meeste last van heb en een oplossing voor zoek, ik heb alles zelf al geprobeerd wat ik kan doen maar ik weet het niet meer. Dus weer naar de huisarts, waar ik al een aantal onderzoeken heb gehad.
Sterkte
donderdag 15 mei 2025 om 20:02
Snap ik, dat je dingen niet wil verdraaien. Maar ik denk dat je milder naar jezelf wordt als je meer bent ingelezen; je staat niet alleen en je hoeft niet in een mal te passen om voor HST in aanmerking te komen. Niemand past in een mal. Niemand voldoet aan alle voorwaarden en kan elke box aantikken.Torvi schreef: ↑15-05-2025 16:33Ja misschien dat ik dat maar ga doen. Ik vind het wel echt moeilijk want waar ik echt last van heb zijn de mentale/cognitieve klachten (en het slapen), die warmte met eten boeit me niet. Om die (meer) naar de voorgrond te plaatsen voelt voor mij dus niet echt goed (wellicht ook vanuit mijn ass, ik vind het altijd moeilijk om dat soort dingen te 'verdraaien'), ik vind dat erg moeilijk. Maar ja, ik moet wel iets want zo doorgaan is gewoon geen leven.
(Ik heb trouwens een post die jij vorige maand had geplaatst maar even als screenshot opgeslagen, je beschreef ook daar hoe je het aangepakt hebt en hoe onzeker het traject was voor je. Hopelijk helpt mij dat mocht ik erg onzeker worden, om dan dat geduld en vertrouwen op te kunnen brengen, echt heel erg fijn om te kunnen lezen.)
En fijn dat je iets aan mijn ervaringen hebt!
vrijdag 16 mei 2025 om 00:57
Torvi, je hoeft je huisarts niet te vertellen hoe vaak je last van opvliegers en nachtzweten hebt: dát je er last van hebt is voldoende.
Het klinkt echt alsof je veel baat zou kunnen hebben bij hst, dus ik zou het echt met je huisarts gaan bespreken. Dat kan een lange zoektocht worden naar de afstelling, maar het kan ook snel verlichting geven. Al zou op korte termijn alleen al je interne kachel weer wat beter gaan functioneren, is dat al verbetering!
Het klinkt echt alsof je veel baat zou kunnen hebben bij hst, dus ik zou het echt met je huisarts gaan bespreken. Dat kan een lange zoektocht worden naar de afstelling, maar het kan ook snel verlichting geven. Al zou op korte termijn alleen al je interne kachel weer wat beter gaan functioneren, is dat al verbetering!
vrijdag 16 mei 2025 om 10:04
vrijdag 16 mei 2025 om 10:13
O, jammer. Maar wel logisch, denk ik. Zelf heb ik weinig moeite met slapen dus of de Utrogestan (vaginaal) in dat opzicht iets doet kan ik moeilijk zeggen. Wel zou ik het een tijdje afwachten; vaak duurt het een paar weken voordat je lichaam gewend is.
vrijdag 16 mei 2025 om 13:27
Oh ik wacht ook af, ik weet dat het soms tijd nodig heeft ik heb maanden enorm gevoelige borsten gehad door ophoging van de estradiol en dat is ook genormaliseerd. Ik heb in juni een afspraak bij de gynaecoloog dus dat vind ik vroeg genoeg om het er over te hebben.
vrijdag 16 mei 2025 om 22:27
Over twee weken een afspraak bij de HA, spannend wel. In elk geval tijd om nog wat zaken op een rijtje te zetten.
Ik kwam ook nog de greene climacteric scale (GCS) tegen, om overgangsklachten te kunnen scoren en bij te houden. Die had ik in dit deel van het topic nog niet voorbij zien komen (voor zover ik me herinner) dus misschien wel fijn voor sommigen om eens naar te kijken (ze maken er bij Karmenta ook gebruik van zag ik):
https://www.bonzahealth.com/blog/perime ... ion-making
@Joppie: Ik heb het hele topic inmiddels doorgelezen en zie dat het (helaas) een zoektocht kan zijn om een soort optimum te kunnen vinden, dus ik snap ook heel goed dat je kiest voor stabiliteit van de ernstigste klachten boven 'experimenteren'. Die mentale klachten hakken er ontzettend in hè. Nou kan dat met opvliegers natuurlijk ook zo zijn, maar dat hangt natuurlijk ook van de heftigheid af.
@Claire: dat van die mal snap ik, maar de NHG denkt daar duidelijk heel anders over helaas, zoals hier natuurlijk ook vaak genoeg langsgekomen is. Gelukkig heb ik nu wel een hoop handvatten al weten te verzamelen door dit topic en nog wat verder zoeken. En met anders naar dingen kijken kan ik ze ook weer anders verwoorden (zoals die opvliegers, het nachtzweten maar nog wat meer klachten die ik schaarde onder 'niet belangrijk' maar nu beter kan plaatsen (zoals droge ogen, dusdanig droge keel dat ik vaak denk dat ik tegen keelpijn aanzit)
@LichtEnDonker: Gezien die NHG-standaard heb ik wel het idee dat ze het zal gaan uitvragen. Maar ja, ik zal aangeven dat het mijn slaap negatief beinvloedt en mijn leven ook wel degelijk hinderlijk beperkt (op een normale manier warm eten zit er al een tijd niet meer in bijvoorbeeld).
Ik hoop ook echt heel erg op verbetering door HST! Zie wel wat op tegen een mogelijke zoektocht in afstelling, maar wie weet gaan pleisters al heel erg veel doen voor mij.
@Nyco: Balen! Vooral omdat je het positievere effect al gemerkt hebt is het balen als je dat dan toch weer kwijtraakt door een nodige verandering.
@Bo-Katan: Dank je. Bij mij zijn het ook vooral die extreme vermoeidheid en energiegebrek (plus enorme verergering van ADD/ASS-klachten), de rest kan me niet zoveel schelen/is niet ernstig genoeg. Pas nu ik er meer over aan het lezen ben denk ik: oh joh, dat heb ik ook! Maar ja, dat zijn dingen die op zich wel vervelend zijn maar waar ik nou niet echt last van heb. Daar zou ik ook niet iets voor gaan slikken of naar de HA gaan. Maar blijkbaar zijn dat dan wel de klachten die artsen (soms) serieus genoeg nemen.
Ik kwam ook nog de greene climacteric scale (GCS) tegen, om overgangsklachten te kunnen scoren en bij te houden. Die had ik in dit deel van het topic nog niet voorbij zien komen (voor zover ik me herinner) dus misschien wel fijn voor sommigen om eens naar te kijken (ze maken er bij Karmenta ook gebruik van zag ik):
https://www.bonzahealth.com/blog/perime ... ion-making
@Joppie: Ik heb het hele topic inmiddels doorgelezen en zie dat het (helaas) een zoektocht kan zijn om een soort optimum te kunnen vinden, dus ik snap ook heel goed dat je kiest voor stabiliteit van de ernstigste klachten boven 'experimenteren'. Die mentale klachten hakken er ontzettend in hè. Nou kan dat met opvliegers natuurlijk ook zo zijn, maar dat hangt natuurlijk ook van de heftigheid af.
@Claire: dat van die mal snap ik, maar de NHG denkt daar duidelijk heel anders over helaas, zoals hier natuurlijk ook vaak genoeg langsgekomen is. Gelukkig heb ik nu wel een hoop handvatten al weten te verzamelen door dit topic en nog wat verder zoeken. En met anders naar dingen kijken kan ik ze ook weer anders verwoorden (zoals die opvliegers, het nachtzweten maar nog wat meer klachten die ik schaarde onder 'niet belangrijk' maar nu beter kan plaatsen (zoals droge ogen, dusdanig droge keel dat ik vaak denk dat ik tegen keelpijn aanzit)
@LichtEnDonker: Gezien die NHG-standaard heb ik wel het idee dat ze het zal gaan uitvragen. Maar ja, ik zal aangeven dat het mijn slaap negatief beinvloedt en mijn leven ook wel degelijk hinderlijk beperkt (op een normale manier warm eten zit er al een tijd niet meer in bijvoorbeeld).
Ik hoop ook echt heel erg op verbetering door HST! Zie wel wat op tegen een mogelijke zoektocht in afstelling, maar wie weet gaan pleisters al heel erg veel doen voor mij.
@Nyco: Balen! Vooral omdat je het positievere effect al gemerkt hebt is het balen als je dat dan toch weer kwijtraakt door een nodige verandering.
@Bo-Katan: Dank je. Bij mij zijn het ook vooral die extreme vermoeidheid en energiegebrek (plus enorme verergering van ADD/ASS-klachten), de rest kan me niet zoveel schelen/is niet ernstig genoeg. Pas nu ik er meer over aan het lezen ben denk ik: oh joh, dat heb ik ook! Maar ja, dat zijn dingen die op zich wel vervelend zijn maar waar ik nou niet echt last van heb. Daar zou ik ook niet iets voor gaan slikken of naar de HA gaan. Maar blijkbaar zijn dat dan wel de klachten die artsen (soms) serieus genoeg nemen.
vrijdag 16 mei 2025 om 22:36
Ik ben 48 jaar en inmiddels bijna een jaar niet ongesteld geweest. Ook heb ik sinds iets meer dan een jaar echt enorm veel last/pijn in beide achillespezen.
Diverse onderzoeken en behandelingen gehad, maar niets helpt. Bij het opstaan in de ochtend kan ik bijna niet lopen. Heel stijf en pijnlijk. Ik wandel veel en graag, alleen gaat dat helaas ook bijna niet meer. Het beperkt me echt meer en meer.
Herkent iemand dit als overgangsklacht? Zo ja, heeft HST bij jou verbetering gebracht?
Diverse onderzoeken en behandelingen gehad, maar niets helpt. Bij het opstaan in de ochtend kan ik bijna niet lopen. Heel stijf en pijnlijk. Ik wandel veel en graag, alleen gaat dat helaas ook bijna niet meer. Het beperkt me echt meer en meer.
Herkent iemand dit als overgangsklacht? Zo ja, heeft HST bij jou verbetering gebracht?
zaterdag 17 mei 2025 om 07:06
Ik ben nu een maand bezig met HST . Voel me al stuk beter . Ik had last van warmte na eten , in de nacht en na fietsen . Was prikkelbaar , zwaar oververmoeid en stemmingswisselingen . En dan de spierpijnen !
Dit gaat allemaal beter nu , niet fantastisch maar wel beter . Ook kan ik weer meer aan krachttraining doen doordat ik fitter ben en daar maak je ook testosteron aan.
Wel vind ik de utrogetran wat heftig nog.
Ik nam laatst een glas wijn ( wat ik amper doe) en aantal uur erna de utrogetran in. Daarna mega duizelig in de nacht en echt misselijk en flink beroerd .
Iemand hier ervaring mee?
Betekent dit dat een glas wijn zulke nare gevolgen met zich mee brengen ?
Dit gaat allemaal beter nu , niet fantastisch maar wel beter . Ook kan ik weer meer aan krachttraining doen doordat ik fitter ben en daar maak je ook testosteron aan.
Ik nam laatst een glas wijn ( wat ik amper doe) en aantal uur erna de utrogetran in. Daarna mega duizelig in de nacht en echt misselijk en flink beroerd .
zaterdag 17 mei 2025 om 07:06
Ik had wel veel gewrichtsklachten idd , schouders met name .PinkUnicorn schreef: ↑16-05-2025 22:36Ik ben 48 jaar en inmiddels bijna een jaar niet ongesteld geweest. Ook heb ik sinds iets meer dan een jaar echt enorm veel last/pijn in beide achillespezen.
zaterdag 17 mei 2025 om 09:30
Die duizeligheid herken ik, was na een week ook gestopt omdat ik zo duizelig bleef, ook idd na 2 glazen wijn, duurde 3 dagen.Janneke350 schreef: ↑17-05-2025 07:06Ik ben nu een maand bezig met HST . Voel me al stuk beter . Ik had last van warmte na eten , in de nacht en na fietsen . Was prikkelbaar , zwaar oververmoeid en stemmingswisselingen . En dan de spierpijnen !
Nu ben ik weer 2 weken bezig met lenzetto en utrogestan. En ik merk helemaal niks, behalve dat ik heel snel emotioneel ben. Misschien ook omdat mijn relatie net voorbij is, maar toch.
En ik slaap nog steeds niet.
Ik geef het nog 2 weken een kans.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
zaterdag 17 mei 2025 om 14:57
Absoluut, ik heb een vriendin die exact deze klachten had, ze strompelde ‘s morgens als een bejaarde haar bed uit en dacht nooit meer te kunnen tennissen en hardlopen, wat ze altijd veel deed. Ze is HST gaan gebruiken en kan weer sporten. Door oestrogeen-tekort wordt alles in je lichaam droger, minder soepel en ‘juicy’ (zeggen ze in Amerika) dus door HST te gebruiken breng je het vochtgehalte en de souplesse weer op peil.PinkUnicorn schreef: ↑16-05-2025 22:36Ik ben 48 jaar en inmiddels bijna een jaar niet ongesteld geweest. Ook heb ik sinds iets meer dan een jaar echt enorm veel last/pijn in beide achillespezen.
zaterdag 17 mei 2025 om 15:51
Geen ervaring met wijn, maar bij mij was het zo dat als ik binnen een uur voor of na de utrogestan iets at, ik echt stomdronken werd - enorm licht in m'n hoofd, kon niet meer in een rechte lijn lopen enzovoort. Ik kon me dan alleen nog maar aan de trapleuning naar boven hijsen en in bed storten en als een blok in slaap vallen - om vier uur later klaarwakker te zijn. (Ook iets wat ik heb als ik alchohol drink, makkelijk inslapen maar totaal niet doorslapen).Janneke350 schreef: ↑17-05-2025 07:06Wel vind ik de utrogetran wat heftig nog.
De meeste medicijnen worden langzamer opgenomen als je erbij eet, maar utrogestan juist sneller. Schijnt verder geen kwaad te kunnen, maar ik vond het knap vervelend. Kan me voorstellen dat wijn hetzelfde doet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in