Gezondheid alle pijlers

De ongemakken van de overgang II

24-01-2023 09:37 2454 berichten
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.

Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
17-05-2025 14:57
Absoluut, ik heb een vriendin die exact deze klachten had, ze strompelde ‘s morgens als een bejaarde haar bed uit en dacht nooit meer te kunnen tennissen en hardlopen, wat ze altijd veel deed. Ze is HST gaan gebruiken en kan weer sporten. Door oestrogeen-tekort wordt alles in je lichaam droger, minder soepel en ‘juicy’ (zeggen ze in Amerika) dus door HST te gebruiken breng je het vochtgehalte en de souplesse weer op peil.
Dat klinkt hoopvol! En dat kan ik wel gebruiken, want ik word er echt een beetje (erg) moedeloos van. Ik sport/beweeg ook heel graag. Net als je vriendin heb ik ook het idee dat dat niet meer gaat lukken.

Merkte zij (relatief) snel resultaat of ging er wel wat tijd overheen?
kweepeer schreef:
17-05-2025 15:51
Geen ervaring met wijn, maar bij mij was het zo dat als ik binnen een uur voor of na de utrogestan iets at, ik echt stomdronken werd - enorm licht in m'n hoofd, kon niet meer in een rechte lijn lopen enzovoort. Ik kon me dan alleen nog maar aan de trapleuning naar boven hijsen en in bed storten en als een blok in slaap vallen - om vier uur later klaarwakker te zijn. (Ook iets wat ik heb als ik alchohol drink, makkelijk inslapen maar totaal niet doorslapen).

De meeste medicijnen worden langzamer opgenomen als je erbij eet, maar utrogestan juist sneller. Schijnt verder geen kwaad te kunnen, maar ik vond het knap vervelend. Kan me voorstellen dat wijn hetzelfde doet.

Iemand had dat opgezocht inderdaad, ik geloof 1 uur van tevoren en 2 uur na inname van de utro niet eten was het advies (uit een Engelse bijsluiter). Diegene had er anders ook veel last van. En vaginaal inbrengen is dan ook nog een alternatief begreep ik, dat kan mogelijk ook helpen tegen bepaalde bijwerkingen.
Daar was ik mij niet bewust van , die 2 uur na eten . Maar kan wel kloppen want ik heb sommige avonden geen last en andere wel. En dat zijn meestal de avonden dat ik laat uit werk kom en laat eet of uit eten ben gegaan. Ik ga er op letten en kijken of het dan beter gaat.
Vorige week had ik een glas wijn rond zes uur en de utrogestran nam ik pas na tien uur in, toen ging het prima .
Janneke350 schreef:
17-05-2025 20:00
Daar was ik mij niet bewust van , die 2 uur na eten . Maar kan wel kloppen want ik heb sommige avonden geen last en andere wel. En dat zijn meestal de avonden dat ik laat uit werk kom en laat eet of uit eten ben gegaan. Ik ga er op letten en kijken of het dan beter gaat.
Vorige week had ik een glas wijn rond zes uur en de utrogestran nam ik pas na tien uur in, toen ging het prima .

Ik heb het even nagekeken in mijn documentje waar ik handige info die ik o.a. hier tegenkwam opgeslagen heb, daar heb ik dit geschreven: "in de bijsluiter in de UK staat dat je utrogestan 1 uur voor en 2 uur na voedsel moet innemen"

Benieuwd of het beter gaat als je hierop let.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven