Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?
zondag 4 mei 2025 om 19:03
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.
Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.
In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.
Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.
In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
woensdag 14 mei 2025 om 21:45
Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar elektrische fiets-gebruik en daar kwam uit dat het zowel gezondheidsvoordelen als -nadelen heeft. Mensen die eerder op een gewone fiets fietsen zijn per saldo vaak minder gezond uit (hebben minder inspanning). Mensen die eerder niet fietsten zijn gezonder uit (gaan van niet bewegen naar bewegen).
In de factsheet stond ook nog wel een mooie samenvatting van de bewegingsrichtlijnen: bewegen is goed, meer bewegen is beter.
https://www.rivm.nl/documenten/factshee ... -nederland
In de factsheet stond ook nog wel een mooie samenvatting van de bewegingsrichtlijnen: bewegen is goed, meer bewegen is beter.
https://www.rivm.nl/documenten/factshee ... -nederland
donderdag 15 mei 2025 om 09:24
donderdag 15 mei 2025 om 09:49
zondag 18 mei 2025 om 00:06
Dus dan kom je toch weer uit bij dat "we" teveel energie binnen krijgen en er te weinig van gebruiken. Maar dat wordt vaak direct aangevallen omdat je ook door ziekte overgewicht kan krijgen. En dan kan je de vraag stellen: waarom zijn we dan ongezonder geworden als er vroeger minder overgewicht was? Dat zou natuurlijk net zo goed met een eetpatroon of te weinig bewegen te maken kunnen hebben. Alleen veel eerder in het leven. Ultra processed food zal ook een grote rol spelen. We weten eigenlijk pas relatief recent wat voor problemen dat veroorzaakt.NomenNesci0 schreef: ↑14-05-2025 18:18Waarom niet? Het topic vraagt om een reden voor het toenemen van zwaarlijvigheid.
Daar is niet 1 reden voor aan te wijzen. Maar o.a. wel dat dingen zoveel makkelijker zijn geworden, waaronder stukken minder hard hoeven werken om vooruit te komen. Dat heeft er zeker wel mee te maken, direct of indirect.
zondag 18 mei 2025 om 06:02
Hahaha, de ultieme dooddoener.
Krijg je er een ban voor? Word je door de staatpolitie opgepakt en in een strafkamp gestopt? Nee hè.
Je mag hier vrijwel alles zeggen, maar je krijgt wel weerwoord.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 18 mei 2025 om 06:05
Nee, het wordt aangevallen omdat er vervolgens wordt geconcludeerd dat de oplossing dus simpel is, terwijl juist steeds duidelijker wordt dat er veel meer mechanismes bij meewerken, waardoor het toch niet zo simpel is en zeker ingewikkelder dan alleen maar een kwestie van discipline of maakbaarheid.Appletje schreef: ↑18-05-2025 00:06Dus dan kom je toch weer uit bij dat "we" teveel energie binnen krijgen en er te weinig van gebruiken. Maar dat wordt vaak direct aangevallen omdat je ook door ziekte overgewicht kan krijgen. En dan kan je de vraag stellen: waarom zijn we dan ongezonder geworden als er vroeger minder overgewicht was? Dat zou natuurlijk net zo goed met een eetpatroon of te weinig bewegen te maken kunnen hebben. Alleen veel eerder in het leven. Ultra processed food zal ook een grote rol spelen. We weten eigenlijk pas relatief recent wat voor problemen dat veroorzaakt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 18 mei 2025 om 07:36
Precies. En de wereld om ons heen heeft veel invloed op al die mechanismes.Solomio schreef: ↑18-05-2025 06:05Nee, het wordt aangevallen omdat er vervolgens wordt geconcludeerd dat de oplossing dus simpel is, terwijl juist steeds duidelijker wordt dat er veel meer mechanismes bij meewerken, waardoor het toch niet zo simpel is en zeker ingewikkelder dan alleen maar een kwestie van discipline of maakbaarheid.
zondag 18 mei 2025 om 07:44
Ik denk vooral aan mensen met orthorexia, of topsporters.Attraverso schreef: ↑18-05-2025 07:26Zit jij tegen het obsessieve sporten aan mocht je meer bewegen?
Gezondheidsobsessies nemen nogal toe.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 18 mei 2025 om 10:31
Verandering van eetpatroon is echter niet de heilige graal zoals hier steeds beweerd wordt. Stress, slecht slapen, hormonen hebben een enorme invloed op je gewicht. En vast andere zaken ook. Er is niemand die zegt dat voeding geen invloed kan hebben. Maar de formule die ons al jaren in het hoofd is geprent (meer bewegen + minder eten = afvallen) blijkt niet te kloppen. Zeker na een bepaalde leeftijd.Appletje schreef: ↑18-05-2025 00:06Dus dan kom je toch weer uit bij dat "we" teveel energie binnen krijgen en er te weinig van gebruiken. Maar dat wordt vaak direct aangevallen omdat je ook door ziekte overgewicht kan krijgen. En dan kan je de vraag stellen: waarom zijn we dan ongezonder geworden als er vroeger minder overgewicht was? Dat zou natuurlijk net zo goed met een eetpatroon of te weinig bewegen te maken kunnen hebben. Alleen veel eerder in het leven. Ultra processed food zal ook een grote rol spelen. We weten eigenlijk pas relatief recent wat voor problemen dat veroorzaakt.
zondag 18 mei 2025 om 10:38
Dat klopt echt wel voor een groot deel. Stress, slecht slapen en hormonen waren er 100 jaar geleden ook al. Wel beduidend minder verleidingen, lege calorieën/kwalitatief slechte voeding en comfortleven, waardoor grote lagen vd bevolking hele dagen op de benen waren het grootste deel vd dag.Mistborn schreef: ↑18-05-2025 10:31Verandering van eetpatroon is echter niet de heilige graal zoals hier steeds beweerd wordt. Stress, slecht slapen, hormonen hebben een enorme invloed op je gewicht. En vast andere zaken ook. Er is niemand die zegt dat voeding geen invloed kan hebben. Maar de formule die ons al jaren in het hoofd is geprent (meer bewegen + minder eten = afvallen) blijkt niet te kloppen. Zeker na een bepaalde leeftijd.
zondag 18 mei 2025 om 11:18
ik zapte gisteren langs married at first sight UK en daar vertelde een van de dames dat ze celibatair was, al 9 maanden en het langste was ze dat al 2 jaar geweest. wat heeft dat met het topic te maken? niets, maar meneer pastoor gebruikt het woord anders.Nana_Mouskouri schreef: ↑04-05-2025 20:40Temporiseren is een heel ongebruikelijk woord en in de context ook erg vreemd. Ik zou het een enorme afknapper vinden, daten met iemand die moeilijke woorden incorrect gebruikt. Komt tegenwoordig ook steeds vaker voor. Komt door internet en sociale media. Kijk maar naar schoolkinderen: allemaal dom taalgebruik. Ik denk dat de overheid hier iets aan moet doen. Misschien iedereen een Dikke Van Dale cadeau doen bij de geboorte?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in