Grote uitgave 1 persoon binnen relatie
zondag 18 mei 2025 om 08:14
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
zondag 18 mei 2025 om 08:21
Zo te lezen is het financieel geen probleem, heeft hij een grote wens die al jaren bestaat en maakt het hem gelukkig. Er zijn zoveel sporten en hobby's waar verschil in zit. Bij wandelen of golf betaal je ook andere bedragen. Een relatie betekent ook elkaar iets gunnen zonder dat je er zelf van profiteert.
Man en ik sparen gezamenlijk en apart. Juist om dit soort discussies te voorkomen. In het begin hadden wij issues over geld. Man was iets frivoler dan ik. Uiteindelijk die aparte potjes zodat je geen verantwoording hoeft af te leggen.
In jullie geval..koop die motor.
Man en ik sparen gezamenlijk en apart. Juist om dit soort discussies te voorkomen. In het begin hadden wij issues over geld. Man was iets frivoler dan ik. Uiteindelijk die aparte potjes zodat je geen verantwoording hoeft af te leggen.
stormke81 wijzigde dit bericht op 18-05-2025 08:22
3.46% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 08:22
Zou het niet toch een idee zijn om elk een eigen stukje "zakgeld" te hebben. Geld wat je vrij kunt besteden aan wat jij leuk vindt/nodig hebt? Dan kan hij zelf sparen voor een motor. Zo als jij het beschrijft is die motor geen noodzaak maar vooral voor de "leuk". Dan vind ik 7000 euro best een boel geld.
strelizia wijzigde dit bericht op 18-05-2025 08:43
Reden: typo
Reden: typo
0.16% gewijzigd
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
zondag 18 mei 2025 om 08:26
Ik zou daar echt geen enkele moeite mee hebben. Jullie hebben het geld, hij wordt er blij van. Het is geen impulsuitgave
Ik zou het zo raar vinden om zelf ergens voor te moeten sparen als het geld er gewoon is. Zoals iemand hierboven zei: “zakgeld krijgen zodat je kan sparen en eigen uitgaven”? Dan kan hij dus een jaar niks leuks doen omdat hij een motor wil kopen bijvoorbeeld. Daar zou ik echt niet blij van worden.
Ik zou het zo raar vinden om zelf ergens voor te moeten sparen als het geld er gewoon is. Zoals iemand hierboven zei: “zakgeld krijgen zodat je kan sparen en eigen uitgaven”? Dan kan hij dus een jaar niks leuks doen omdat hij een motor wil kopen bijvoorbeeld. Daar zou ik echt niet blij van worden.
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 18-05-2025 08:28
33.54% gewijzigd
zondag 18 mei 2025 om 08:31
Ja zoiets dacht ik ook, maar dat wilt hij niet. Hij zit er (naar mijn mening) ook wat stuurs in. Hij wilt er een van €7.000 of geen (want dan is ‘ie niet naar zijn zin) en hij wilt er ook niet voor “sparen”, want hij is geen klein kind.
In het gesprek haakt hij ook snel af: “laat maar doen, ik wil al geen motor meer”.
We hebben bijvoorbeeld recent geld teruggekregen van de belastingdienst (6,5k) en dan komt de motor weer ter sprake. Dat moet dan eigenlijk van dat geld. Man is wat meer laissez faire dan ik. Geeft sowieso gemakkelijker geld uit dan in, zijn wensen liggen ook veel meer in het materiële (dure tv, dure soundbar, dure auto). Ik ben best heel sober en ik voel de toegevoegde waarde ook totaal niet van deze zaken, maar hij wel.
zondag 18 mei 2025 om 08:32
Is het alleen de aankoop van de motor of komen er nog spullen erbij? Kleding, helm, gereedschap. Kan hij de motor goed kwijt? Moet er ruimte gecreëerd? Is hij van plan er alleen mee naar zijn werk te rijden of is hij van plan en in het weekend toertochten mee te maken? Moet jij naast het geld ook ruimte en 'tijd voor het gezin' inleveren?
Stel jij hebt net zo'n grote wens, gaat hij daar net zo makkelijk in mee?
Dit zijn vragen die bij mij opkomen die ik zou hebben.
zondag 18 mei 2025 om 08:33
Ja enigszins is dat niet echt mijn probleem hoor, maar mijn inkomen ligt wel aanzienlijk hoger en hij gaat met zijn nieuwe baan ook een paar honderd euro terug in salaris (bewuste keuze). Anderzijds is hij meer thuis voor de kinderen, hoewel dat eigenlijk effectief ook zou veranderen met deze baan.Yildizlar2 schreef: ↑18-05-2025 08:25Dat zou ik geen probleem vinden maar ja dat zegt niets over jou . Hoe is de verhouding tussen jullie inkomens ?
zondag 18 mei 2025 om 08:34
zondag 18 mei 2025 om 08:34
Ik snap je man wel.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:31Ja zoiets dacht ik ook, maar dat wilt hij niet. Hij zit er (naar mijn mening) ook wat stuurs in. Hij wilt er een van €7.000 of geen (want dan is ‘ie niet naar zijn zin) en hij wilt er ook niet voor “sparen”, want hij is geen klein kind.
In het gesprek haakt hij ook snel af: “laat maar doen, ik wil al geen motor meer”.
We hebben bijvoorbeeld recent geld teruggekregen van de belastingdienst (6,5k) en dan komt de motor weer ter sprake. Dat moet dan eigenlijk van dat geld. Man is wat meer laissez faire dan ik. Geeft sowieso gemakkelijker geld uit dan in, zijn wensen liggen ook veel meer in het materiële (dure tv, dure soundbar, dure auto). Ik ben best heel sober en ik voel de toegevoegde waarde ook totaal niet van deze zaken, maar hij wel.
In jouw geval zou ik er wel voor gaan liggen als je er andere dingen voor moet ‘laten’, of wanneer hij dit een paar dagen geleden bedacht heeft en het nu ineens moet.
En 7000€ is niet gek voor een motor volgens mij. Mijn man heeft er net 1 voor oudste zoon gekocht, die was 5500. Maar dat is zo’n laag vermogen motor. Dus 7000 klinkt voor mij niet absurd.
En ik moet zeggen, ik hou helemaal niet van motoren, vind het verschrikkelijk
zondag 18 mei 2025 om 08:36
Ja alleen de aanschaf, er komt dus zeker nog een hele hoop bij.KatjaSasja schreef: ↑18-05-2025 08:32Is het alleen de aankoop van de motor of komen er nog spullen erbij? Kleding, helm, gereedschap. Kan hij de motor goed kwijt? Moet er ruimte gecreëerd? Is hij van plan er alleen mee naar zijn werk te rijden of is hij van plan en in het weekend toertochten mee te maken? Moet jij naast het geld ook ruimte en 'tijd voor het gezin' inleveren?
Werk is 10km ‘‘s ochtends vroeg, hij zal er zeker ook voor het plezier nog mee willen rijden. Dat vind ik niet zo’n ding.
zondag 18 mei 2025 om 08:37
En dit vind ik ook hele goede vragen.KatjaSasja schreef: ↑18-05-2025 08:32Is het alleen de aankoop van de motor of komen er nog spullen erbij? Kleding, helm, gereedschap. Kan hij de motor goed kwijt? Moet er ruimte gecreëerd? Is hij van plan er alleen mee naar zijn werk te rijden of is hij van plan en in het weekend toertochten mee te maken? Moet jij naast het geld ook ruimte en 'tijd voor het gezin' inleveren?
zondag 18 mei 2025 om 08:38
Precies deze vragen. Ik hoor/ zie vaak dat er in dit soort situaties wat verongelijkt wordt gedaan, als in ‘gun hem dat nu’. En als er dan wordt gevraagd of de vrouw ook maar een fractie van die tijd/ dat geld etc kan krijgen dan wordt er raar gekeken. Het moet in balans zijn.KatjaSasja schreef: ↑18-05-2025 08:32Is het alleen de aankoop van de motor of komen er nog spullen erbij? Kleding, helm, gereedschap. Kan hij de motor goed kwijt? Moet er ruimte gecreëerd? Is hij van plan er alleen mee naar zijn werk te rijden of is hij van plan en in het weekend toertochten mee te maken? Moet jij naast het geld ook ruimte en 'tijd voor het gezin' inleveren?
zondag 18 mei 2025 om 08:39
Los van de motor, die ik ook gevaarlijk vind. Ik zou het hier Spaans benauwd van krijgen.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:31Ja zoiets dacht ik ook, maar dat wilt hij niet. Hij zit er (naar mijn mening) ook wat stuurs in. Hij wilt er een van €7.000 of geen (want dan is ‘ie niet naar zijn zin) en hij wilt er ook niet voor “sparen”, want hij is geen klein kind.
Ik ben ook zuinig en spaar graag, maar bepaal ook zelf waar ik wel geld aan uit geef.
Ik zou hem zijn motor laten kopen én 7000 voor mezelf in een potje stoppen. Lekker idee toch, en leuk om te bedenken wat je er ooit voor leuks mee gaat doen.
zondag 18 mei 2025 om 08:39
Ik zou zeggen kopen en daarna allebei je eigen pot. Bij ons is ook alles gezamenlijk maar wij kiezen bewust voor de eigen spaarpot. Man heeft ook duurdere hobby's en wij kunnen zo kopen wat we leuk vinden zonder overleg. Gek genoeg maakt het dat we alles bespreken en bediscussiëren maar wel kunnen zeggen..joh als je er blij van wordt lekker doen.
zondag 18 mei 2025 om 08:41
Jij komt vast uit Zuid-Holland.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 08:31Ja zoiets dacht ik ook, maar dat wilt hij niet. Hij zit er (naar mijn mening) ook wat stuurs in. Hij wilt er een van €7.000 of geen (want dan is ‘ie niet naar zijn zin) en hij wilt er ook niet voor “sparen”, want hij is geen klein kind.
On topic: jullie verschillen nogal kwa geld uitgeven.
zondag 18 mei 2025 om 08:41
Ik merk dus ook wel dat er een oordeel aan vast zit van mij, aan deze aanschaf. Maar dat is natuurlijk niet echt eerlijk. €7000,- aan iets wat ik “goeddunk” is dan ineens geen probleem.
We leven eigenlijk gewoon vrij sober. Onze vakanties kosten niet veel geld, hebben één auto, gaan 1 keer per jaar op vakantie. Doen heel weinig geks. Ik koop veel tweedehands. Daardoor hebben we het ook erg goed natuurlijk.
Ik denk dat man, na overleg, geen bezwaar zou hebben tegen een uitgave van dergelijk formaat vanuit mij, maar dat is echt wel een volledig hypothetische situatie want dat doet zich ook gewoon echt niet voor.
We leven eigenlijk gewoon vrij sober. Onze vakanties kosten niet veel geld, hebben één auto, gaan 1 keer per jaar op vakantie. Doen heel weinig geks. Ik koop veel tweedehands. Daardoor hebben we het ook erg goed natuurlijk.
Ik denk dat man, na overleg, geen bezwaar zou hebben tegen een uitgave van dergelijk formaat vanuit mij, maar dat is echt wel een volledig hypothetische situatie want dat doet zich ook gewoon echt niet voor.
zondag 18 mei 2025 om 08:44
Hahaha dit had ik ook in mijn vorige topic, ik moet hier echt op gaan letten!!!noglangnietjarig schreef: ↑18-05-2025 08:41Jij komt vast uit Zuid-Holland.
On topic: jullie verschillen nogal kwa geld uitgeven.
Best wel eigenlijk. Ik vind het meestal niet zo’n ding (ok, kies jij maar een tv/soundbar/auto), maar dat is dan omdat het toch voor gezamenlijk gebruik is en omdat de aanschaf op dat moment nodig/gewenst is.
zondag 18 mei 2025 om 08:46
Eens.Stormke81 schreef: ↑18-05-2025 08:21Zo te lezen is het financieel geen probleem, heeft hij een grote wens die al jaren bestaat en maakt het hem gelukkig. Er zijn zoveel sporten en hobby's waar verschil in zit. Bij wandelen of golf betaal je ook andere bedragen. Een relatie betekent ook elkaar iets gunnen zonder dat je er zelf van profiteert.
zondag 18 mei 2025 om 08:49
Een tweede auto is nooit nodig geweest. Alleen nu is er een vervoersprobleem voor man en zijn oplossing daarvoor is een motor.
Er is genoeg (spaar)geld.
Ik zie het probleem niet zo.
Dwz ik zou heel erg moeten slikken als mijn man een motor zou kopen, vanwege de veiligheid.
Maar wat betreft een duurdere uitgave voor een van de twee: fijn dat het kan.
Misschien heb jij binnenkort ook een wens die je zonder al teveel twijfelen in vervulling kan laten gaan.
Er is genoeg (spaar)geld.
Ik zie het probleem niet zo.
Dwz ik zou heel erg moeten slikken als mijn man een motor zou kopen, vanwege de veiligheid.
Maar wat betreft een duurdere uitgave voor een van de twee: fijn dat het kan.
Misschien heb jij binnenkort ook een wens die je zonder al teveel twijfelen in vervulling kan laten gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in