Examens 2025

01-05-2025 13:03 264 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij was er nog geen topic.
Mijn zoon van 15 begint volgende week met zijn MAVO examen.
Hij is druk aan het leren nu in de meivakantie en kijkt nu al erg uit naar de lange zomervakantie :-)

Wie vindt het leuk om mee te schrijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
20-05-2025 18:21
Hier gaat geen vlag uit op 12 juni vrees ik…..
Zoon had vandaag wiskunde A en het was niet.te.doen.
Hij heeft het niet af, en het was onwijs moeilijk. Hij schat in rond de 2.5-3 gehaald te hebben (en stond maar een 5.5 voor dit vak). De oefenexamens behaalde hij rond de 6+, en hij heeft ook nog diverse losse opgaves gemaakt, en de laatste grote onderzoeksvragen geoefend, online trainingen van Menno Math gevolgd en snapte het vrij goed. Hij ging er wel met vertrouwen in. Maar dit examen leek in niks op de oefenexamens volgens hem. Was een drama.
Hij zegt zelf dat hij nu definitief gezakt is, met ook de slechte Geschiedenis erbij.
Vind het zo sneu en K.

Nu nog 1 examen, hopelijk kan hij daar nog moed voor opbrengen. Ik probeer em positief gezind te krijgen, mogelijk hoge N-term of wellicht nog een herexamen, maar of het zin heeft…
Misschien valt het mee. Zeker met een hoge N-term zou een 4,5 gemiddeld toch wel haalbaar moeten, zijn. Hopelijk kan hij zich nog opladen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier nog 2 examens voor zoon. Morgen Frans en donderdag bedrijfseconomie. Ook voor deze vakken staat hij een 5,5, dus het wordt weer spannend. Op geschiedenis na, is hij over de rest wel positief. Dus als Frans morgen goed gaat, staat er minder druk op beco. Hier is het ook niet lekker verdeeld. Vorige week 5 examens in 4 dagen. En toen 5 dagen niks. Maar het lijkt wel of hij vorige week in een goede flow zat en het nu minder kan opbrengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp dit jaar het rooster van het CvTE ook niet helemaal. Veel leerlingen met een overvolle eerste week. Goed om te lezen dat het voor sommigen juist goed uitpakt met een goede flow in die eerste week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
21-05-2025 07:05
Ik begrijp dit jaar het rooster van het CvTE ook niet helemaal. Veel leerlingen met een overvolle eerste week. Goed om te lezen dat het voor sommigen juist goed uitpakt met een goede flow in die eerste week.

Dat hangt echt af van je pakket blijkbaar. Mijn dochter begon op de vrijdag en eindigt nu ook op vrijdag (NG pakket Havo) dus zij heeft een perfecte verdeling met nooit meer dan 1 examen per dag. Vandaag nog KUA en vrijdag nog scheikunde in de middag, ze pakt de laatste uurtjes van de examenweek nog mee :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, het hangt erg af van het gekozen profiel, maar dat zou niet zo moeten zijn in mijn optiek. Daar zou een betere balans in moeten zitten voor alle profielen. Het is bij examens niet de bedoeling dat een bepaalde groep leerlingen geluk of pech heeft.
We zullen het ermee moeten doen, het CvTE bepaalt het rooster, niet wij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-05-2025 00:43
Hier nog 2 examens voor zoon. Morgen Frans en donderdag bedrijfseconomie. Ook voor deze vakken staat hij een 5,5, dus het wordt weer spannend. Op geschiedenis na, is hij over de rest wel positief. Dus als Frans morgen goed gaat, staat er minder druk op beco. Hier is het ook niet lekker verdeeld. Vorige week 5 examens in 4 dagen. En toen 5 dagen niks. Maar het lijkt wel of hij vorige week in een goede flow zat en het nu minder kan opbrengen.
Zoon had ook geen fijn rooster, alles kort op elkaar en dan ineens 5 dagen niks en dan donderdag nog het laatste examen. De flow is nu stuk minder ook. Het rooster voor 2026 ziet er gunstiger uit voor “zijn” vakken heeft hij al gezien😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon hoorde van klasgenoten dat sommige examens lesstof bevatte die in de syllabus van 2026 zou staan. Mag dat wel? Voor de zekerheid heeft hij de syllabus van bedrijfseconomie 2026 doorgelezen en daar staan naar zijn idee nieuwe formules in. Deze gaat hij voor de zekerheid ook maar goed leren. Misschien ook een tip voor degene die morgen ook bedrijfseconomie hebben…
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbara74 schreef:
20-05-2025 21:21
Zo niet fijn dit 😭
Heel herkenbaar, zoon leert zich suf, volgt trainingen en gaat vol goede moed het examen in en dan zo teleurgesteld worden….

Ik snap je rotgevoel. Ik las wel dat dit examen waarschijnlijk een hoge N-term krijgt dus wie weet valt het mee.
Maar met een 5 voor geschiedenis en wiskunde is hij toch niet meteen definitief gezakt?
Ja het is echt balen als je positief gestemd en goed voorbereid examen in gaat en dan zo’n rotexamen krijgt.
Ik zag ook dat oa Menno Math een N term verwacht van 1.5. We gaan het zien.
Met twee vijven is hij niet perse al gezakt, hij heeft ook minimaal 1 compensatiepunt voor profielwerkstuk/CKV en misschien nog voor Engels, maar dat hangt er vanaf hoe dat examen is gemaakt maar daar heb ik wel hoop op.
Maar dan heb je die rottige 5.5. gemiddelde en dat zal hem nekken, denkt hij zelf.
Dan moet hij op andere toetsen vrij hoog gescoord hebben om de lage cijfers van wis/gs te compenseren en dat verwacht niet (het is een kind met 5.5.-6-jes).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
21-05-2025 08:18
Ja, het hangt erg af van het gekozen profiel, maar dat zou niet zo moeten zijn in mijn optiek. Daar zou een betere balans in moeten zitten voor alle profielen. Het is bij examens niet de bedoeling dat een bepaalde groep leerlingen geluk of pech heeft.
We zullen het ermee moeten doen, het CvTE bepaalt het rooster, niet wij.
Ze kunnen het nooit voor iedereen goed doen. Je moet de examens toch maken. Heb je ze dicht op elkaar dan moet je het dus anders plannen. Zeker op havo en vwo moet je dat kunnen.
In de 3de toen ze nog geen profiel hadden gekozen hadden ze in een toetsenweek wel eens 8 toetsen in een week.

Dochter heeft juist deze week veel examens terwijl sommige vrienden al klaar zijn. Dat is nu eenmaal niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
21-05-2025 09:37
Ze kunnen het nooit voor iedereen goed doen. Je moet de examens toch maken. Heb je ze dicht op elkaar dan moet je het dus anders plannen. Zeker op havo en vwo moet je dat kunnen.
In de 3de toen ze nog geen profiel hadden gekozen hadden ze in een toetsenweek wel eens 8 toetsen in een week.

Dochter heeft juist deze week veel examens terwijl sommige vrienden al klaar zijn. Dat is nu eenmaal niet anders.
In de 3e klas maken ze vaak toetsjes van een uur over een paar hoofdstukken. Dat is niet vergelijkbaar examens van 3 uur over de volledige examenstof. Natuurlijk moeten leerlingen kunnen plannen en dat doen ze dus ook. Maar dat betekent niet dat je blij hoeft te zijn met een rooster dat voor een groep leerlingen ongunstiger is dan voor een andere groep leerlingen. Ik denk dat het rooster beter had gekund.
Vooral wanneer je nu twee examens op één dag moet maken is het zwaar en er waren leerlingen die dat op meerdere dagen moesten doen. Ga maar eens 6 uur per dag geconcentreerd aan een examen werken. Dat is niet simpel! En voor leerlingen met recht op extra tijd is het helemaal een zware belasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een vwo-leerling en ik heb het gevoel dat mijn examens in scheikunde, natuurkunde en Engels niet goed zijn gegaan. Voor Engels haalde ik normaal gesproken rond de 7, maar ik denk dat ik nu waarschijnlijk onder de 5 heb gescoord. Scheikunde krijgt waarschijnlijk een hoge N-term, maar ik heb dat vak echt verpest. Natuurkunde ging ook slecht; daar wordt een N-term van 1,1 verwacht. Ik denk dat ik gezakt ben op de 5,5 - regel. Dit gaat nog een maandje natuurkunde en scheikunde blokken worden.
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie of jullie kinderen is gegaan met deze examens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbara74 schreef:
21-05-2025 08:49
Zoon hoorde van klasgenoten dat sommige examens lesstof bevatte die in de syllabus van 2026 zou staan. Mag dat wel? Voor de zekerheid heeft hij de syllabus van bedrijfseconomie 2026 doorgelezen en daar staan naar zijn idee nieuwe formules in. Deze gaat hij voor de zekerheid ook maar goed leren. Misschien ook een tip voor degene die morgen ook bedrijfseconomie hebben…
Over welke examens heeft hij het?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
21-05-2025 09:37
Ze kunnen het nooit voor iedereen goed doen. Je moet de examens toch maken. Heb je ze dicht op elkaar dan moet je het dus anders plannen. Zeker op havo en vwo moet je dat kunnen.
In de 3de toen ze nog geen profiel hadden gekozen hadden ze in een toetsenweek wel eens 8 toetsen in een week.

Dochter heeft juist deze week veel examens terwijl sommige vrienden al klaar zijn. Dat is nu eenmaal niet anders.
Een toets in de 3e is toch wel wat anders dan een heel examen. Zoon heeft er op 1 dag 2 gehad. Dan moet je dus 5,5 uur focussen. Gelukkig was dat op een donderdag en had hij de dag erna niks. 8 examens vind ik heel andere koek dan 8 toetsen in de 3e.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagschijn schreef:
21-05-2025 10:06
Over welke examens heeft hij het?
examens vwo blijkbaar, want morgen is bedrijfseconomie vwo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-05-2025 10:14
examens vwo blijkbaar, want morgen is bedrijfseconomie vwo.
Ja, dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk meer: van welke examens had hij gehoord dat de stof niet overeenkwam met de syllabus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagschijn schreef:
21-05-2025 10:05
Ik ben een vwo-leerling en ik heb het gevoel dat mijn examens in scheikunde, natuurkunde en Engels niet goed zijn gegaan. Voor Engels haalde ik normaal gesproken rond de 7, maar ik denk dat ik nu waarschijnlijk onder de 5 heb gescoord. Scheikunde krijgt waarschijnlijk een hoge N-term, maar ik heb dat vak echt verpest. Natuurkunde ging ook slecht; daar wordt een N-term van 1,1 verwacht. Ik denk dat ik gezakt ben op de 5,5 - regel. Dit gaat nog een maandje natuurkunde en scheikunde blokken worden.
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie of jullie kinderen is gegaan met deze examens.
Zoon heeft geen natuurkunde en scheikunde. Engels ging goed. Hij staat al voor veel vakken een 5.5, dus hij heeft sowieso minimaal 5.5 nodig per vak. Bij hem zit die 5.5 regel wel goed. Maar hij moet zorgen dat maximaal 2 vakken de verkeerde kant op vallen. Wiskunde, Engels en Nederlands gingen goed. Dus bij de kernvakken geen probleem. Alleen geschiedenis was lastig, dus dat wordt waarschijnlijk een 5.
Maar je mag toch maar 1 vak herkansen, dus je hoeft niet voor beide vakken meer te blokken. Heb je Engels niet nagekeken? Zoon heeft alles nagekeken. Alleen economie duurde even voordat de antwoorden online stonden, dus dat was al weggezakt. De talen had hij op kladpapier, dus die heeft hij wel nagekeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
21-05-2025 10:22
Zoon heeft geen natuurkunde en scheikunde. Engels ging goed. Hij staat al voor veel vakken een 5.5, dus hij heeft sowieso minimaal 5.5 nodig per vak. Bij hem zit die 5.5 regel wel goed. Maar hij moet zorgen dat maximaal 2 vakken de verkeerde kant op vallen. Wiskunde, Engels en Nederlands gingen goed. Dus bij de kernvakken geen probleem. Alleen geschiedenis was lastig, dus dat wordt waarschijnlijk een 5.
Maar je mag toch maar 1 vak herkansen, dus je hoeft niet voor beide vakken meer te blokken. Heb je Engels niet nagekeken? Zoon heeft alles nagekeken. Alleen economie duurde even voordat de antwoorden online stonden, dus dat was al weggezakt. De talen had hij op kladpapier, dus die heeft hij wel nagekeken.
Engels heb ik nagekeken aan de hand van de antwoorden die ik op mijn kladblad had genoteerd. Met de verwachte N-term kom ik uit op een 4,8 of 4,5. Voor de andere vakken had ik helaas geen tijd om mijn antwoorden op te schrijven, omdat ik al moeite had om de examens op tijd af te krijgen. Voor natuurkunde had ik zelfs te weinig tijd.
Ik heb wel de correctievoorschriften bekeken en daardoor kwam ik erachter dat ik die examens niet goed heb gemaakt.
Het klopt inderdaad dat ik maar één vak mag herkansen. Het lastige is dat ik niet precies weet hoe slecht (of misschien toch goed) ik scheikunde en natuurkunde heb gemaakt en dat hangt natuurlijk ook af van de N-term. Daarom blijf ik voor beide vakken nog doorleren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagschijn schreef:
21-05-2025 10:06
Over welke examens heeft hij het?
Dat weet zoon niet zeker. Klasgenoten hadden het waarschijnlijk over aardrijkskunde en natuurkunde vwo. Zoon heeft zelf deze vakken niet maar schrok ervan dat er stof over 2026 zou zijn gevraagd. Maar ja wellicht is dat helemaal niet waar. Het heeft er wel voor gezorgd dat zoon zich ook is gaan verdiepen in de stof van 2026.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbara74 schreef:
21-05-2025 08:49
Zoon hoorde van klasgenoten dat sommige examens lesstof bevatte die in de syllabus van 2026 zou staan. Mag dat wel? Voor de zekerheid heeft hij de syllabus van bedrijfseconomie 2026 doorgelezen en daar staan naar zijn idee nieuwe formules in. Deze gaat hij voor de zekerheid ook maar goed leren. Misschien ook een tip voor degene die morgen ook bedrijfseconomie hebben…
Ik heb net even gekeken. Er staan 2 nieuwe formules in (zijn geel gearceerd). Hoe kunnen leerlingen überhaupt weten wat er in het examen komt? Ik ga zoon er niet op wijzen, want die nieuwe formules kunnen ook verwarrend werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbara74 schreef:
21-05-2025 10:30
Dat weet zoon niet zeker. Klasgenoten hadden het waarschijnlijk over aardrijkskunde en natuurkunde vwo. Zoon heeft zelf deze vakken niet maar schrok ervan dat er stof over 2026 zou zijn gevraagd. Maar ja wellicht is dat helemaal niet waar. Het heeft er wel voor gezorgd dat zoon zich ook is gaan verdiepen in de stof van 2026.
De natuurkundetoets bestond volgens mij volledig uit examenstof die in de syllabus stond, maar ik hoop dat ik ongelijk heb, want dat zou kunnen leiden tot een hogere N-term. Bij scheikunde weet ik wél zeker dat er stof in de toets zat die niet in de syllabus stond, zoals bijvoorbeeld blokcopolymeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
21-05-2025 09:26
Ja het is echt balen als je positief gestemd en goed voorbereid examen in gaat en dan zo’n rotexamen krijgt.
Ik zag ook dat oa Menno Math een N term verwacht van 1.5. We gaan het zien.
Met twee vijven is hij niet perse al gezakt, hij heeft ook minimaal 1 compensatiepunt voor profielwerkstuk/CKV en misschien nog voor Engels, maar dat hangt er vanaf hoe dat examen is gemaakt maar daar heb ik wel hoop op.
Maar dan heb je die rottige 5.5. gemiddelde en dat zal hem nekken, denkt hij zelf.
Dan moet hij op andere toetsen vrij hoog gescoord hebben om de lage cijfers van wis/gs te compenseren en dat verwacht niet (het is een kind met 5.5.-6-jes).
Jaa die ellendige 5,5 regel….hou op🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Barbara74 schreef:
21-05-2025 10:39
Jaa die ellendige 5,5 regel….hou op🙈
De 5,5-regel is vervelend, maar ergens ook wel logisch, anders zouden scholen de schoolexamens veel te makkelijk kunnen maken. Toch zorgt die regel voor veel extra druk en ik kan daar slecht tegen, want ik heb last van faalangst. Het hielp ook niet dat ik slecht begon met Engels, waardoor er op alle andere examens nog meer druk kwam te liggen. Dat werkte voor mij erg nadelig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagschijn schreef:
21-05-2025 10:29
Engels heb ik nagekeken aan de hand van de antwoorden die ik op mijn kladblad had genoteerd. Met de verwachte N-term kom ik uit op een 4,8 of 4,5. Voor de andere vakken had ik helaas geen tijd om mijn antwoorden op te schrijven, omdat ik al moeite had om de examens op tijd af te krijgen. Voor natuurkunde had ik zelfs te weinig tijd.
Ik heb wel de correctievoorschriften bekeken en daardoor kwam ik erachter dat ik die examens niet goed heb gemaakt.
Het klopt inderdaad dat ik maar één vak mag herkansen. Het lastige is dat ik niet precies weet hoe slecht (of misschien toch goed) ik scheikunde en natuurkunde heb gemaakt en dat hangt natuurlijk ook af van de N-term. Daarom blijf ik voor beide vakken nog doorleren.
Doe je goed! Nog even doorbijten en zorgen dat je alle opties open houdt.
Heel veel succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
21-05-2025 09:47
In de 3e klas maken ze vaak toetsjes van een uur over een paar hoofdstukken. Dat is niet vergelijkbaar examens van 3 uur over de volledige examenstof. Natuurlijk moeten leerlingen kunnen plannen en dat doen ze dus ook. Maar dat betekent niet dat je blij hoeft te zijn met een rooster dat voor een groep leerlingen ongunstiger is dan voor een andere groep leerlingen. Ik denk dat het rooster beter had gekund.
Vooral wanneer je nu twee examens op één dag moet maken is het zwaar en er waren leerlingen die dat op meerdere dagen moesten doen. Ga maar eens 6 uur per dag geconcentreerd aan een examen werken. Dat is niet simpel! En voor leerlingen met recht op extra tijd is het helemaal een zware belasting.

Eens hoor. Ik snap ook niet waarom de examens niet over een paar dagen extra uitgesmeerd kunnen worden zodat er sowieso altijd maar 1 vak per dag is. Dat zou voor iedereen beter zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
21-05-2025 09:47
In de 3e klas maken ze vaak toetsjes van een uur over een paar hoofdstukken. Dat is niet vergelijkbaar examens van 3 uur over de volledige examenstof. Natuurlijk moeten leerlingen kunnen plannen en dat doen ze dus ook. Maar dat betekent niet dat je blij hoeft te zijn met een rooster dat voor een groep leerlingen ongunstiger is dan voor een andere groep leerlingen. Ik denk dat het rooster beter had gekund.
Vooral wanneer je nu twee examens op één dag moet maken is het zwaar en er waren leerlingen die dat op meerdere dagen moesten doen. Ga maar eens 6 uur per dag geconcentreerd aan een examen werken. Dat is niet simpel! En voor leerlingen met recht op extra tijd is het helemaal een zware belasting.

Eens hoor. Ik snap ook niet waarom de examens niet over een paar dagen extra uitgesmeerd kunnen worden zodat er sowieso altijd maar 1 vak per dag is. Dat zou voor iedereen beter zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven