Examens 2025
woensdag 21 mei 2025 om 11:41
Dat is niet "een paar dagen extra". Er zijn, bijvoorbeeld voor VWO, meer dan 20 vakken waarin examen gedaan kan worden. Als je zeker wil zijn dat iedereen er eentje per dag heeft, dan beslaat de hele examenperiode dus sowieso een maand. En dat zou juist ook weer betekenen dat er veel gaten zitten tussen de examendagen. Met zo'n lange gatenkaasperiode doe je ook niemand een plezier.
woensdag 21 mei 2025 om 12:29
Ik snap best dat je het niet voor iedereen goed kunt regelen. En een langere periode is zeker niet wenselijk, want dat moet dan ook weer gelden voor het 2e tijdvak. Vriend van zoon is na 1e dag ziek uitgevallen. En moet alles in 2e tijdvak doen. Op het 1e vak na dan.
Maar dan mag ik het voor zoon best jammer vinden dat het voor hem niet lekker verdeeld is.
Maar dan mag ik het voor zoon best jammer vinden dat het voor hem niet lekker verdeeld is.
woensdag 21 mei 2025 om 15:27
Dat snap ik heel goed hoor dat je dat jammer vindt! Dat maakt het ook gewoon nog pittiger. Nog even en dan zit het erop. Hebben ze lekker vakantie.Pelle schreef: ↑21-05-2025 12:29Ik snap best dat je het niet voor iedereen goed kunt regelen. En een langere periode is zeker niet wenselijk, want dat moet dan ook weer gelden voor het 2e tijdvak. Vriend van zoon is na 1e dag ziek uitgevallen. En moet alles in 2e tijdvak doen. Op het 1e vak na dan.
woensdag 21 mei 2025 om 19:23
Hier gaan de examens vrij goed. Morgen de laatste. Ze vindt de examens qua inhoud over het algemeen wel echt moeilijker dan de examens die ze heeft geoefend van de voorgaande jaren.
Nu t minder goede nieuws... Ik kom er net achter dat dochter en ik een vakantie hebben geboekt in de week dat ze haar diploma uitreiking heeft ....echt... hoe dan...we hebben er verschillende keren met verschillende mensen naar gekeken en hebben t gewoon echt niet gezien. Al ruim 1000 euro betaald en een groot gedeelte niet terug te krijgen. Wat een drama!!
Nu t minder goede nieuws... Ik kom er net achter dat dochter en ik een vakantie hebben geboekt in de week dat ze haar diploma uitreiking heeft ....echt... hoe dan...we hebben er verschillende keren met verschillende mensen naar gekeken en hebben t gewoon echt niet gezien. Al ruim 1000 euro betaald en een groot gedeelte niet terug te krijgen. Wat een drama!!
woensdag 21 mei 2025 om 20:09
Oh jemig! Wat een pech. Hier werd de datum van de diploma uitreiking pas vrij laat bekend gemaakt.. ik moest er ook echt even naar zoeken. Misschien was het bij jullie ook zoiets? Wat ga je nu doen?yeps1 schreef: ↑21-05-2025 19:23Hier gaan de examens vrij goed. Morgen de laatste. Ze vindt de examens qua inhoud over het algemeen wel echt moeilijker dan de examens die ze heeft geoefend van de voorgaande jaren.
woensdag 21 mei 2025 om 20:20
woensdag 21 mei 2025 om 20:49
woensdag 21 mei 2025 om 22:08
Dat snap ik ook. Die vakantie kan natuurlijk altijd, en een diploma uitreiking heb je maar 1x in je leven. Maar kost wel een hoop geld zo, echt heel erg balen voor jullie.
donderdag 22 mei 2025 om 20:37
Zijn jullie kinderen die al klaar zijn met de examens al bezig met de herkansing? Ik ben zelf al aan het leren voor scheikunde en natuurkunde, omdat ik nog niet weet voor welk vak ik het laagst heb gescoord en dus nog niet weet wat ik ga herkansen. Waarschijnlijk ben ik gezakt vanwege de 5,5-regel. Ik heb echt het gevoel dat het dit jaar een bloedbad was; in mijn omgeving vond bijna iedereen de examens erg lastig.
donderdag 22 mei 2025 om 20:46
Mijn zoon is daar niet mee bezig. Hij heeft twijfels bij 3 vakken. Als ze alledrie een 5 worden, heeft hij een herexamen. Maar hij gaat niet nu al leren. Dat snap ik ook nog wel. Na 12 juni is vroeg genoeg. Dan heb je nog minimaal 4 dagen om te leren voor 1 vak en je hebt al alles een keer geleerd.Dagschijn schreef: ↑22-05-2025 20:37Zijn jullie kinderen die al klaar zijn met de examens al bezig met de herkansing? Ik ben zelf al aan het leren voor scheikunde en natuurkunde, omdat ik nog niet weet voor welk vak ik het laagst heb gescoord en dus nog niet weet wat ik ga herkansen. Waarschijnlijk ben ik gezakt vanwege de 5,5-regel. Ik heb echt het gevoel dat het dit jaar een bloedbad was; in mijn omgeving vond bijna iedereen de examens erg lastig.
Zou je niet in ieder geval even jezelf een paar dagen vrij gunnen?
donderdag 22 mei 2025 om 21:36
Het zit er op!!! Zoonlief heeft ook bedrijfseconomie gedaan vandaag en vond het ook echt prima te doen.. heeft er een goed gevoel over..
En nu is het klaar… 2 vakanties staan op de planning voor hem… en ik slik nog even want pffff wat is de tijd super snel gegaan…
Gewoon al klaar met de middelbare school
En nu is het klaar… 2 vakanties staan op de planning voor hem… en ik slik nog even want pffff wat is de tijd super snel gegaan…
Gewoon al klaar met de middelbare school
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 22 mei 2025 om 21:38
Hier had zoon vandaag zijn laatste examen, bedrijfseconomie. Het ging best goed. Ik hoor van zoon en ook klasgenoten, dat alle examens dit jaar enorm afwijken (in negatieve zin) met vorige examens. De oefenexamens gingen bij iedereen prima maar het examen zelf was vaak toch zeer lastig met stof die nooit op eerdere examens waren voorgekomen en vage vraagstellingen.
De examens van 2025 leken vaak in niks op de examens van voorgaande jaren. Dat is de algemene tendens wat ik hoor van zoon. Alsof hij steeds wordt gestraft voor zijn inzet zei hij. We gaan het zien. Wiskunde wordt sowieso een herkansing.
Succes nog voor degenen die morgen het laatste examen hebben!
De examens van 2025 leken vaak in niks op de examens van voorgaande jaren. Dat is de algemene tendens wat ik hoor van zoon. Alsof hij steeds wordt gestraft voor zijn inzet zei hij. We gaan het zien. Wiskunde wordt sowieso een herkansing.
Succes nog voor degenen die morgen het laatste examen hebben!
donderdag 22 mei 2025 om 21:45
Nee zoon is echt niet bezig met zijn herkansing. Hij gaat eerst een week uitrusten (en werken), daarna op vakantie en dan is het bijna 12 juni….Dagschijn schreef: ↑22-05-2025 20:37Zijn jullie kinderen die al klaar zijn met de examens al bezig met de herkansing? Ik ben zelf al aan het leren voor scheikunde en natuurkunde, omdat ik nog niet weet voor welk vak ik het laagst heb gescoord en dus nog niet weet wat ik ga herkansen. Waarschijnlijk ben ik gezakt vanwege de 5,5-regel. Ik heb echt het gevoel dat het dit jaar een bloedbad was; in mijn omgeving vond bijna iedereen de examens erg lastig.
Als ik jou was zou ik eerst ook maar eens goed uitrusten, dat heb je verdiend na al dat harde werken!
donderdag 22 mei 2025 om 21:47
Zoon is klaar en vond het vandaag wel goed gaan, heeft niet het gevoel dit examen verknald te hebben.
Maar ik lees ook wel dat leerlingen het toch een moeilijke toets vonden, lange en vage vragen en ondanks een goed gevoel bij het nakijken toch veel fout blijken te hebben.
Dus ik heb wel beetje twijfel bij de positieve inschatting van mijn zoon (hij zit er wel vaker nogal naast) maar hoop uiteraard op een goed cijfer.
Mijn indruk is dat veel leerlingen het over het algemeen op veel vakken dit jaar gewoon behoorlijk moeilijk vonden en dat de examens niet vergelijkbaar waren qua niveau/vraagstellingmet de vorige examens. Herkennen jullie dat ook (of docenten hier die dit kunnen inschatten?) ?
EDIT: Barbara merkt eigenlijk hetzelfde op.
Veel kinderen stonden er goed voor (volgens hun verhaal op internet) en zowat alle examens vallen tegen waardoor ze denken alsnog te zakken (ook vanwege de 5.5 regel).
Iemand zegt ook ergens dat deze groep leerlingen heeft nog wel te maken gehad met de sluiting door Corona en gemist onderwijs, dus daar ook nog wel rekening mee mag worden gehouden.
Maar ik lees ook wel dat leerlingen het toch een moeilijke toets vonden, lange en vage vragen en ondanks een goed gevoel bij het nakijken toch veel fout blijken te hebben.
Dus ik heb wel beetje twijfel bij de positieve inschatting van mijn zoon (hij zit er wel vaker nogal naast) maar hoop uiteraard op een goed cijfer.
Mijn indruk is dat veel leerlingen het over het algemeen op veel vakken dit jaar gewoon behoorlijk moeilijk vonden en dat de examens niet vergelijkbaar waren qua niveau/vraagstellingmet de vorige examens. Herkennen jullie dat ook (of docenten hier die dit kunnen inschatten?) ?
EDIT: Barbara merkt eigenlijk hetzelfde op.
Veel kinderen stonden er goed voor (volgens hun verhaal op internet) en zowat alle examens vallen tegen waardoor ze denken alsnog te zakken (ook vanwege de 5.5 regel).
Iemand zegt ook ergens dat deze groep leerlingen heeft nog wel te maken gehad met de sluiting door Corona en gemist onderwijs, dus daar ook nog wel rekening mee mag worden gehouden.
donderdag 22 mei 2025 om 21:50
Ik heb het ook gelezen op scholieren.com.Nana_Mouskouri schreef: ↑22-05-2025 21:44Onherkenbaar beeld, zowel voor mijn eigen vak als voor andere vakken. Ik heb dat ook niet van leerlingen gehoord.
donderdag 22 mei 2025 om 21:54
Zoon had hetzelfde. Positief na het examen, maar na het nakijken toch een stuk minder positief. En zijn vrienden hetzelfde.mamaonbekend schreef: ↑22-05-2025 21:47Zoon is klaar en vond het vandaag wel goed gaan, heeft niet het gevoel dit examen verknald te hebben.
Zoon heeft een 5,5 nodig, dat zal erom hangen. Afhankelijk van de n-term.
Ik lees toch wel dat veel leerlingen het lastig vonden en er een hoge n-term wordt verwacht. Ik hoop het.
donderdag 22 mei 2025 om 21:55
donderdag 22 mei 2025 om 21:59
Tsja dat is een lastige. Het is zeker waar. Maar dat blijft de komende bijna 10 jaar nog wel zo, dat leerlingen dat ooit in hun schoolcarrière hebben meegemaakt. Maar wat moet je daar dan mee? Altijd maar versoepelen en het probleem dus doorschuiven? Ik werk zelf aan een universiteit en wij zitten dan met de brokken van al die automatisch of versoepelde geslaagden die onvoldoende toegerust zijn op het hoger onderwijs. Dat is de afgelopen jaren al best een probleem gebleken.mamaonbekend schreef: ↑22-05-2025 21:47Iemand zegt ook ergens dat deze groep leerlingen heeft nog wel te maken gehad met de sluiting door Corona en gemist onderwijs, dus daar ook nog wel rekening mee mag worden gehouden.
donderdag 22 mei 2025 om 22:11
Ik heb online best veel scheikundedocenten gezien die zeiden dat ze het een belachelijk examen vonden. Het was echt niet te doen en normaal scoor ik best goed voor scheikunde. Veel scheikundedocenten verwachten een N-term van minimaal 1,5 en eerlijk gezegd hoop ik dat het eerder richting de 2 gaat.
donderdag 22 mei 2025 om 22:19
Ik denk dat één dag rust nemen misschien wel goed voor me is. De afgelopen twee weken heb ik nauwelijks geslapen, echt maximaal vijf uur per nacht en ik werd steeds gestrest wakker. Nu de examens voorbij zijn, voelt mijn lichaam nog steeds gespannen, alsof ik nog vol zit met cortisol.
Toch ben ik bang dat ik nu te weinig doe en daardoor alsnog zak. Daarom heb ik het gevoel dat ik alles op alles moet zetten en al mijn tijd in leren moet stoppen. Het zou echt zonde zijn als het alsnog misgaat en zeker omdat ik toegelaten ben voor geneeskunde. Ik merk ook dat ik daardoor nu niet echt lekker in mijn vel zit.
Toch ben ik bang dat ik nu te weinig doe en daardoor alsnog zak. Daarom heb ik het gevoel dat ik alles op alles moet zetten en al mijn tijd in leren moet stoppen. Het zou echt zonde zijn als het alsnog misgaat en zeker omdat ik toegelaten ben voor geneeskunde. Ik merk ook dat ik daardoor nu niet echt lekker in mijn vel zit.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in