Snackgedrag bij kinderen en tieners, opvoedvraag
donderdag 22 mei 2025 om 18:40
Vraagje,
Als jou tiener wat extra wil eten. Wat neemt/mag hij/zij dan pakken?
En mogen broertjes/zusjes dan hetzelfde (moment)?
Hier wil tiener met huiswerk maken en tv kijken snacken. Opzich prima. Maar mijn jongste kind kan dan niet meer (avond)eten.
En een of allebei niet is ook lullig.
Ben benieuwd hoe dit in andere gezinnen gaat. Hier is het alles delen anders is de jongste treurig. Snap ik wel. Met de tijd zullen die eetmomenten wel los moeten denk ik.
Als jou tiener wat extra wil eten. Wat neemt/mag hij/zij dan pakken?
En mogen broertjes/zusjes dan hetzelfde (moment)?
Hier wil tiener met huiswerk maken en tv kijken snacken. Opzich prima. Maar mijn jongste kind kan dan niet meer (avond)eten.
En een of allebei niet is ook lullig.
Ben benieuwd hoe dit in andere gezinnen gaat. Hier is het alles delen anders is de jongste treurig. Snap ik wel. Met de tijd zullen die eetmomenten wel los moeten denk ik.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-05-2025 18:41
Reden: Ongepaste titel aangepast
Reden: Ongepaste titel aangepast
0.00% gewijzigd
donderdag 22 mei 2025 om 20:50
Door haar lekker te laten en geen probleem aan te praten.Kipzonderkop schreef: ↑22-05-2025 19:28Ik vind het moeilijk. Ik probeer een gezonde relatie met voedsel voor te leven. Ben zelf nooit op dieet geweest, heb een prima gewicht. Daar hoort ook bij dat ik bijvoorbeeld niet een hele zak chips in één keer leeg eet. Lekkers hoort erbij, maar hoeft niet elke dag. En ook niet in hele grote hoeveelheden.
Mijn puberdochter haalt een pak koekjes uit de supermarkt en eet die in twee sessies leeg. 's Avonds en 's ochtends. Dan zit je op bijna 1000 calorieën. Dat vind ik ongezond en dat zeg ik ook. (Met een uitleg over hart- vaatziekten later etc.)
Zegt ze alleen maar; "ja mama, ik word later niet dik."
Dat is mijn boodschap helemaal niet. Hoe breng ik over dat het gezonder is om een pak koek te matigen? Misschien te verdelen over drie dagen? Zonder een ongezonde boodschap over gewicht over te brengen?
(Ze zit veel op TikTok, en ik hoor dat daar veel pro-anorexia filmpjes op rondgaan. Het laatste wat ik wil is dat kind een ED oploopt).
Het stopt vanzelf weer. Nu ze die ruimte kan nemen pakt ze die. Laat haar.
donderdag 22 mei 2025 om 20:54
Het is voor een puber heel irritant als bepaalde dingen niet mogen want je jongere broertje of zusje blablabla. Natuurlijk is het soms logisch maar als de puber honger heeft of wil chillen met wat chips is het toch niet zijn of haar probleem dat jullie als ouders tegen je andere kinderen geen nee kunnen zeggen?! Dan zeg je tegen het zusje of broertje toch van als jij zo oud bent mag je dat ook maar nu nog niet.

donderdag 22 mei 2025 om 21:08
Graze schreef: ↑22-05-2025 20:54Het is voor een puber heel irritant als bepaalde dingen niet mogen want je jongere broertje of zusje blablabla. Natuurlijk is het soms logisch maar als de puber honger heeft of wil chillen met wat chips is het toch niet zijn of haar probleem dat jullie als ouders tegen je andere kinderen geen nee kunnen zeggen?! Dan zeg je tegen het zusje of broertje toch van als jij zo oud bent mag je dat ook maar nu nog niet.
Je gaat toch niet het ene kind wel chips geven en het andere kind er bij laten zitten en die niks geven? Serieus?
donderdag 22 mei 2025 om 21:12
Gewoon geen chips in huis hebben.Graze schreef: ↑22-05-2025 20:54Het is voor een puber heel irritant als bepaalde dingen niet mogen want je jongere broertje of zusje blablabla. Natuurlijk is het soms logisch maar als de puber honger heeft of wil chillen met wat chips is het toch niet zijn of haar probleem dat jullie als ouders tegen je andere kinderen geen nee kunnen zeggen?! Dan zeg je tegen het zusje of broertje toch van als jij zo oud bent mag je dat ook maar nu nog niet.
donderdag 22 mei 2025 om 22:05
Dit. Iemand gaf al een mooie oplossing: ‘Jij mag na het eten ook nog wat als je dan nog wil’.
Hier mag puber alles eten/maken als hij vooraf maar even checkt of hij niet de hoofdingredienten van het avondeten al in zijn eentje opeet. Nu heeft zoon geen broers/zussen maar ik heb er geen enkele moeite mee om het jongste neefje van 6 een ‘nee’ te verkopen als hij ook een half pak roze koeken wil opeten net als zijn grote neef. Net zoals ik er geen enkele moeite mee heb om zoon een ‘nee’ te verkopen als hij net als zijn 18-jarige neef ook een Radler wil bij de barbecue.
donderdag 22 mei 2025 om 22:53
Wat een idioterie al dat gevreet voor het avondeten. Eten die kinderen niet gewoon lunch? Ook een puber kan een gewoon eetpatroon aanhouden. En anders pakken ze maar een gewone boterham.
Als ik vroeger uit school kwam kon ik een cup-a-soup pakken met wat croutons erin. En daarvoor een koekje bij de thee.
Hoefde echt geen eieren te gaan bakken of een zak chips open te trekken om vijf uur. Kan niet eens bedenken wat m’n ouders dan gedaan zouden hebben, zo’n bizarre situatie is dat wat mij betreft. Had ook nul vriendinnen waar dat wel gemogen zou hebben. Zal wel weer een ‘ik wil vooral besties met m’n kind zijn’ ding zijn van nu.
Wij aten echt wel meer dan nu, maar dan vooral in het weekend en ‘s avonds. Maar elke dag tussen half vier en zes? Madness.
Als ik vroeger uit school kwam kon ik een cup-a-soup pakken met wat croutons erin. En daarvoor een koekje bij de thee.
Hoefde echt geen eieren te gaan bakken of een zak chips open te trekken om vijf uur. Kan niet eens bedenken wat m’n ouders dan gedaan zouden hebben, zo’n bizarre situatie is dat wat mij betreft. Had ook nul vriendinnen waar dat wel gemogen zou hebben. Zal wel weer een ‘ik wil vooral besties met m’n kind zijn’ ding zijn van nu.
Wij aten echt wel meer dan nu, maar dan vooral in het weekend en ‘s avonds. Maar elke dag tussen half vier en zes? Madness.
donderdag 22 mei 2025 om 23:32
De rest is toch ook lekker

vrijdag 23 mei 2025 om 05:26
Taskmaster schreef: ↑22-05-2025 22:53Wat een idioterie al dat gevreet voor het avondeten. Eten die kinderen niet gewoon lunch? Ook een puber kan een gewoon eetpatroon aanhouden. En anders pakken ze maar een gewone boterham.
Dus in de avond na het eten nog iets eten is wel normaal, maar in de middag voor het eten niet? Klinkt best onlogisch hoor.
Mijn pubers, zeker de jongens, hadden een tijdje gewoon altijd trek. Viert boterhammen mee naar school, en dan om 15:00 uur en tosti en om 17:30 warm eten. In tijden dat ze een ruime tien centimeter in een half jaar groeiden kon dat echt geen kwaad.
vrijdag 23 mei 2025 om 06:59
Maar je kunt toch niet verwachten dat alle pubers daar voldoende aan hebben? En wat is er slecht aan eieren? Die zijn behoorlijk voedzaam, zover ik weet. Snap niet waarom dat niet zou mogen. Opruimen/afwassen hoort erbij, maar volgens mij zit daar niet jouw probleem van het eieren bakken?Taskmaster schreef: ↑22-05-2025 22:53Wat een idioterie al dat gevreet voor het avondeten. Eten die kinderen niet gewoon lunch? Ook een puber kan een gewoon eetpatroon aanhouden. En anders pakken ze maar een gewone boterham.
Elke dag een zak chips of een hele pak koeken vind ik ook niet nodig. Maar jij klinkt best star, vind ik. Pubers hebben enorme honger, hun calorieverbruik is zoveel hoger dan bij volwassenen wanneer ze aan het groeien zijn. Dan kom je niet weg met een cup a soup of een koekje.
Ik heb nooit echt vaste regels gehad qua eten. Ik kan namelijk niet bepalen wanneer en hoeveel honger iemand anders heeft. Bord leeg eten wat ik opgeschept heb, vind ik dan weer raar, zag ik ouders wel doen. Ik heb het geluk dat mijn kinderen niet overeten. Ook niet qua snoep/chips/koek. Zolang dat ze redelijk eten qua voedingswaarden, vind ik het prima. En daarin ben ik best vrij. Stuk vlees over van de barbecue waarin puber zin heeft als ontbijt? Prima! Waarom zou vlees in de avond wel kunnen maar in de ochtend niet? Zoiets maakt me niet uit. Maar hij zit als snack ook aan een hele spitskool te knagen. Dat vind ik dan wel weer grappig. Ik zou het lastig vinden als mijn kinderen gaan overeten. Zolang ze gezond en ongezond in redelijke balans (bedoel dus uiteraard niet 50/50) afwisselen, vind ik alles eigenlijk wel prima.
vrijdag 23 mei 2025 om 08:59
Er is best een groot verschil tussen meiden en jongens. Jongens eten veel meer. Mijn zoon kan gerust om 16:00 een kapsalon eten en daarna gewoon avondeten. En vervolgens na het avondeten nog veel fruit en een grote kom vla. En soms nog van alles erbij. Doordeweeks deden wij geen chips. Maar een koek mocht wel. En bij grote trek mocht een tosti ook, of gewoon brood.
vrijdag 23 mei 2025 om 09:04
Hier mogen ze alles pakken. We hebben altijd tostispullen, noodles, pizza en eieren in huis. Elke dag worden er tosties gemaakt en eieren gebakken na school. Er gaan zo 50 eieren per week erdoorheen.
Zoon is geen puber meer maar is student die 5x per week sport.
Dochter neigt wel vaker naar koek, chips en stokbrood boursin of stokbrood mozzarella en tomaat uit de oven. Ook zij sport voldoende. Koek en chips hebben we zelden in huis dus dat haalt ze soms zelf.
Stokbrood etc is er altijd.
Tieners verbruiken nou eenmaal meer calorieën. Hun hersens en lichaam ontwikkelen nog volop en dat kost energie.
Savonds word er gezond gekookt en verder maak ik me er niet druk over. Deze fase gaat vanzelf over.
Zoon is geen puber meer maar is student die 5x per week sport.
Dochter neigt wel vaker naar koek, chips en stokbrood boursin of stokbrood mozzarella en tomaat uit de oven. Ook zij sport voldoende. Koek en chips hebben we zelden in huis dus dat haalt ze soms zelf.
Stokbrood etc is er altijd.
Tieners verbruiken nou eenmaal meer calorieën. Hun hersens en lichaam ontwikkelen nog volop en dat kost energie.
Savonds word er gezond gekookt en verder maak ik me er niet druk over. Deze fase gaat vanzelf over.
vrijdag 23 mei 2025 om 09:05
Precies dit.
Een 16-jarige jongen heeft een hogere energiebehoefte dan volwassenen en kan ongeveer 2500 tot 3000 calorieën per dag verbranden, afhankelijk van zijn activiteitenniveau. Deze hoeveelheid is een gemiddelde en kan hoger of lager zijn, afhankelijk van zijn gewicht, lengte, spier- en vetmassa, en activiteit.
Dit is natuurlijk gemiddeld. Een gemiddelde vrouw verbrandt 2000 calorieën.
Mijn zoon is 1.95 en sport veel. Heeft een heel laag vetpercentage, ondanks de kapsalons en frikandelbroodjes. Die eet hij overigens niet elke dag natuurlijk.
vrijdag 23 mei 2025 om 09:40
Die snap ik nooit zo. Mijn ouders deden dat ook. Elke dag aten zij meerdere koekjes waar ik niks van nam (heb er niks mee) maar chips mocht ik dan niet. Waarom zou een beetje chips slechter zijn dan elke dag koekjes? Ik heb mezelf moeten leren wat voor mij echt de calorieën waard is. En wanneer ik er echt zin in heb. Daarom vind ik een 15.00u is koek/snoep-momentje bij jonge kinderen ook niet zo'n goed idee. Dan nemen ze dat maar omdàt het tijd is of omdát ze anders hun kans voorbij laten gaan. Ik ben meer van alleen nemen als je echt wilt. De ja, soms is dat om 10.00u op zaterdagochtend chips. Soms heb je ergens zin in, goed om naar je lijf te leren luisteren. Maar besef me ook dat dit niet werkt bij kinderen die alleen ongezonde keuzes maken of zichzelf overeten.Pelle schreef: ↑23-05-2025 08:59Er is best een groot verschil tussen meiden en jongens. Jongens eten veel meer. Mijn zoon kan gerust om 16:00 een kapsalon eten en daarna gewoon avondeten. En vervolgens na het avondeten nog veel fruit en een grote kom vla. En soms nog van alles erbij. Doordeweeks deden wij geen chips. Maar een koek mocht wel. En bij grote trek mocht een tosti ook, of gewoon brood.
vrijdag 23 mei 2025 om 22:07
Wat is dan precies het verschil tussen een boterham met kaas en een tosti?Taskmaster schreef: ↑22-05-2025 22:53Wat een idioterie al dat gevreet voor het avondeten. Eten die kinderen niet gewoon lunch? Ook een puber kan een gewoon eetpatroon aanhouden. En anders pakken ze maar een gewone boterham.
Zelf deed ik dat ook niet, zus ook niet. Geen idee of het had gemogen, had er nooit behoefte aan. Een kommetje yoghurt of banaan was voldoende voor mij, mijn zus had anorexia dus die leefde op een grapefruit en fles cola light per dag. Maar ons broertje vrat zo een heel brood per dag weg in zijn eentje. Die bakte standaard twee eitjes als hij uit school kwam. En mijn moeder was en is allesbehalve een ‘bestie’.
Mijn 14-jarige zoon (vr)eet ook alles. En daar ben ik blij om aangezien hij de eerste 12 jaar van zijn leven enkel vloeibaar voedsel tot zich nam. Nog steeds zo mager als een uitgeknepen straatkat maar er gaat zeker zo’n 2500 tot 3000 kcal per dag in. Hoeft hij van mij echt niet van zijn zakgeld te betalen. En ook ik ben allesbehalve een ‘hippe’ bestie-moeder.
vrijdag 23 mei 2025 om 22:17
Ik denk dat je gemiddeld genomen als ouder ook wel kunt zien of het extra eten nodig is, of dat het een (slechte) gewoonte is. Gemiddeld genomen hebben jongens in de puberteit heel veel meer nodig dan meiden. En sportende/actieve jongeren ook veel meer dan gamende op fatbikes rondtoerende jongeren.
Bij ons thuis werd er ook anders omgegaan tussen die twee, want de kinderen hadden een hele andere behoefte. En als jouw voedselbehoefte heel anders is dan je actief verbrandende broer, waar jij dat niet doet, is het ook nergens voor nodig om hetzelfde te "mogen".
Je gaat niet tegen een 5 x per week sportende tiener die 10 cm per jaar groeit en honger als de beren heeft, dat hij maar een cup a soup moet pakken. Net als dat je niet tegen een vrij inactieve tiener die een passend gewicht heeft, gaat zeggen dat het ok is om de 3 tostis, een pak vla en en groot plak cake lekker op te eten voor het avondeten.
Kortom, je moet kijken naar behoefte en noodzaak, niet naar wat eerlijk is volgens de code van gelijke behandeling of wat je persoonlijke opvatting is over eten. Want in de puberteit gelden er voor sommige tieners grote eetbehoeften en is het voor andere tieners het begin van een eetprobleem.
Bij ons thuis werd er ook anders omgegaan tussen die twee, want de kinderen hadden een hele andere behoefte. En als jouw voedselbehoefte heel anders is dan je actief verbrandende broer, waar jij dat niet doet, is het ook nergens voor nodig om hetzelfde te "mogen".
Je gaat niet tegen een 5 x per week sportende tiener die 10 cm per jaar groeit en honger als de beren heeft, dat hij maar een cup a soup moet pakken. Net als dat je niet tegen een vrij inactieve tiener die een passend gewicht heeft, gaat zeggen dat het ok is om de 3 tostis, een pak vla en en groot plak cake lekker op te eten voor het avondeten.
Kortom, je moet kijken naar behoefte en noodzaak, niet naar wat eerlijk is volgens de code van gelijke behandeling of wat je persoonlijke opvatting is over eten. Want in de puberteit gelden er voor sommige tieners grote eetbehoeften en is het voor andere tieners het begin van een eetprobleem.
zaterdag 24 mei 2025 om 10:18
zaterdag 24 mei 2025 om 10:26
Dit.NomenNesci0 schreef: ↑23-05-2025 22:17Ik denk dat je gemiddeld genomen als ouder ook wel kunt zien of het extra eten nodig is, of dat het een (slechte) gewoonte is. Gemiddeld genomen hebben jongens in de puberteit heel veel meer nodig dan meiden. En sportende/actieve jongeren ook veel meer dan gamende op fatbikes rondtoerende jongeren.
En daarnaast vind ik het bij de pubertijd horen om veel ongezonde meuk te willen eten en drinken.
Maar dat hoef ik niet te faciliteren.
Ik zorg voor meer dan genoeg gezond/voedzaam eten op alle mogelijke tijden van de dag. En daar valt en tosti bij ons ook gewoon onder.
Naast genoeg calorieën geef ik ze namelijk ook graag een gezond eetpatroon mee.
Wat ze daarnaast maar hartelust mogen aanvullen met allerhande troep van hun zakgeld.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in