Jaloerse vriend
maandag 26 mei 2025 om 11:06
Hoi allemaal,
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 26 mei 2025 om 13:45
Klopt. Maar de vraag is of TO dat doet.Fanta1996 schreef: ↑26-05-2025 13:41Ik heb wel altijd de leidraad dat je als je het met vrienden kan bespreken kan dat ook met je partner. Want je partner hoort toch ook je (beste) vriend te zijn. Als TO haar diepste verlangens en emoties deelt alleen met haar mannelijke vrienden en niet met haar partner zou ik dat ook wel zien als emotioneel vreemdgaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 mei 2025 om 13:52
Als je een goede relatie hebt wordt je partner toch je beste vriend. Denk wel dat je met hem de meeste tijd besteed. En daarnaast zou ik mijn partner altijd over mijn vrienden kiezen. Je vrienden houden je niet warm in de nacht.
maandag 26 mei 2025 om 14:07
Ik heb jarenlang een hele goede vriend gehad tijdens mijn huwelijk waar ik veel mee deelde en dingen ondernam . Nu kwam hij ook bij ons thuis en kende mijn man hem ook goed . Hij ging zelfs mee op vakantie samen met een vrijgezelle vriend van mijn man . Alles zonder enige vorm van aantrekkingskracht van alle kanten ( behalve ik en man ) . Gewoon puur vriendschap . Totdat hij een relatie kreeg en zijn vriendin hier behoorlijke moeite mee had . Hij koos voor haar wat ik kan begrijpen maar ik mis hem nog steeds .
maandag 26 mei 2025 om 14:21
er zijn toch echt dingen die ik liever met vriendinnen bespreek, dan met mijn partnerFanta1996 schreef: ↑26-05-2025 13:41Ik heb wel altijd de leidraad dat je als je het met vrienden kan bespreken kan dat ook met je partner. Want je partner hoort toch ook je (beste) vriend te zijn. Als TO haar diepste verlangens en emoties deelt alleen met haar mannelijke vrienden en niet met haar partner zou ik dat ook wel zien als emotioneel vreemdgaan.
maandag 26 mei 2025 om 14:26
Wat 'grappig', al die mannen die maar een ding schijnen willen. Ik heb al jaren vriendschappen met mannen, die al dan niet in een relatie zitten. En ik heb het bij een of twee zelfs wel eens gehóópt, dat ze een move zouden maken. Maar niks hoor: 'wat dacht jij nou, joh, wij zijn toch gewoon goede vrienden, verder niet?'.
Maar misschien ben ik dan erg onaantrekkelijk of zo, zou kunnen.
Maar misschien ben ik dan erg onaantrekkelijk of zo, zou kunnen.
We're just two lost souls
maandag 26 mei 2025 om 14:35
Dit is geschreven uit het idee dat mannen en vrouwen altijd op het andere geslacht vallen.
Een innige vriendin kan net zo goed een 'threat' zijn.
In werkelijkheid draait het hier om vertrouwen. Heb je geen vertrouwen in elkaar, dan is de relatie gewoon exit.
maandag 26 mei 2025 om 14:55
Het enige wat ik bedenken is medische problemen.Lila-Linda schreef: ↑26-05-2025 14:21er zijn toch echt dingen die ik liever met vriendinnen bespreek, dan met mijn partner
maandag 26 mei 2025 om 15:09
Totdat je stempelstapel verliefd wordt en je je eindman-van-dat-moment hebt gevonden.
Met andere woorden, ik vind dat een gek vergelijk, je levenspartner minder belangrijk vinden dan je vriendschappen.
Verder, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan zou vinden als mijn vriend een vrouwelijke bestie zou hebben. Voor mij hoeft het niet zo geloof ik.
.
maandag 26 mei 2025 om 15:15
maandag 26 mei 2025 om 15:16
Hier hetzelfde, jammer maar helaas geloof ik er dus ook niet in, voor mezelf bedoel ik dan.Attraverso schreef: ↑26-05-2025 14:03Mannen weten hoe mannen zijn?
Ik heb nog nooit of te nimmer een vriend gehad die niet vroeg of laat en move maakte. Ik geloof niet in een man/vrouw vriendschap (al zullen er zeker uitzonderingen zijn) en ga ze dan ook niet meer aan.
Leuk als het wel kan.
maandag 26 mei 2025 om 15:17
Tsja. Ik heb ook te vaak gezien dat de vriendschappen toch eigenlijk gebaseerd waren op hoop op meer.
Ik geloof er dus ook niet in. Maar zou het mijn man ook niet verbieden, want dat zou ook raar zijn. Dus ik zou het aan laten sudderen en verder mijn grenzen aangeven. Dus dagje uit of uit eten oke (en dan dealen met mixed feelings).maar een overnachting, nee.
En als dat dan toch doorgezet wordt dan hebben we wel.een serieus probleem.
Ik geloof er dus ook niet in. Maar zou het mijn man ook niet verbieden, want dat zou ook raar zijn. Dus ik zou het aan laten sudderen en verder mijn grenzen aangeven. Dus dagje uit of uit eten oke (en dan dealen met mixed feelings).maar een overnachting, nee.
En als dat dan toch doorgezet wordt dan hebben we wel.een serieus probleem.
maandag 26 mei 2025 om 15:25
Hoezo? Mijn partner is mijn partner. Dat is toch wezenlijk iets anders dan een beste vriend. Ik weet trouwens ook niet wat een beste vriend is. Ik heb meerdere vrienden die erg dichtbij staan en bij wie ik me heel veilig voel en waar ik verschillende dingen mee deel en met elk een andere dynamiek heb.
En een partner. Die heel dichtbij staat, waar ik me veilig bij voel, waar ik andere dingen mee doe dan met vrienden, en een unieke dynamiek heb.
Overigens houdt een deken mij warm in de nacht. Wij LATTEN en zijn daar al 12 jaar heel gelukkig mee.
Zo zie je maar; iedere relatie heeft een eigen dynamiek. Het moet gewoon bij elkaar passen
Als mijn partner moeite heeft met een van mijn vriendschappen, zouden we er over praten. Maar onredelijke jaloezie is voor mij geen reden om een vriendschap te verbreken.
meijteeks wijzigde dit bericht op 26-05-2025 15:29
30.81% gewijzigd
maandag 26 mei 2025 om 15:29
No problem: ik heb heel goede vrienden, mijn toenmalige partner heeft goede vriendinnen.
Het helpt wellicht voor je vriend om je goede vriend samen met jou te zien. Uit de dynamiek is dan meteen te zien dat er echt niets meer is.
maandag 26 mei 2025 om 15:37
Attraverso schreef: ↑26-05-2025 15:15Zou niet meer willen samen zijn met iemand die een vriendschap belangrijker vindt dan mij. Als het goed is weet iedereen zijn plaats en wat prioritair is en vormt dat geen probleem.
Je kunt het ook omdraaien; ik zou geen relatie willen hebben met iemand die wil dat ik mijn enige 2 vrienden, die ik mijn hele leven al heb, opgeef, omdat het hem een ongemakkelijk gevoel geeft.
maandag 26 mei 2025 om 16:12
"Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten" lijkt mij hier van toepassing. Hij is jaloers en om deze slechte karaktereigenschap te bevredigen moeten vriendschappen wijken.
Natuurlijk is je partner belangrijker dan een vriendschap. Maar zoals Poeszie ook aangeeft: Wat zoek je in een partner? Vertrouwen is voor mij in een relatie heel belangrijk; jaloezie vind ik dan weer heel vervelend gedrag. Het gaat alleen om een gevoel bij hem.
Zelf heb ik ook goede vriendinnen. Een vriendschap is heel wat anders dan een relatie. Een vriendin met een kinderwens is als vriendin heel leuk. In een relatie is dat ineens een heel obstakel (om maar een voorbeeld te geven).
Natuurlijk is je partner belangrijker dan een vriendschap. Maar zoals Poeszie ook aangeeft: Wat zoek je in een partner? Vertrouwen is voor mij in een relatie heel belangrijk; jaloezie vind ik dan weer heel vervelend gedrag. Het gaat alleen om een gevoel bij hem.
Zelf heb ik ook goede vriendinnen. Een vriendschap is heel wat anders dan een relatie. Een vriendin met een kinderwens is als vriendin heel leuk. In een relatie is dat ineens een heel obstakel (om maar een voorbeeld te geven).
maandag 26 mei 2025 om 17:55
Ja, stel je voor dat je met iemand over je seksleven praat. De horror. En natuurlijk is er ook niks anders om over te praten, met een mannelijke vriend.

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
maandag 26 mei 2025 om 19:03
Ik ben niet onzeker aangelegd en vertrouw mijn vriend gewoon, dus voor mij zou dat hetzelfde zijn als een vriend waar hij innig contact mee heeft. Gewoon een hechte vriendschap. Wat maakt het uit dat het toevallig een vrouw is.
maandag 26 mei 2025 om 19:42
Het is aan jou wat je doet met de gevoelens van je partner. Zijn probleem laten, proberen een compromis te zoeken of de vriendschap op een lager pitje zetten. Het is maar net hoe graag je je relatie en/of de vriendschap wil behouden en wat je daarbij belangrijk vindt.
maandag 26 mei 2025 om 19:42
Ik zou echt niet willen dat mijn vriend verteld aan zijn vriendengroep wat ik allemaal in bed doe. Dat zou een reden zijn om het uit te maken.Lady*Voldemort schreef: ↑26-05-2025 17:55Ja, stel je voor dat je met iemand over je seksleven praat. De horror. En natuurlijk is er ook niks anders om over te praten, met een mannelijke vriend.
![]()
maandag 26 mei 2025 om 19:45
Tof dat je vriend daar geen probleem mee heeft. Ik zou het zelf niet accepteren.Sjaantje37 schreef: ↑26-05-2025 19:35Ik ga binnenkort een week op vakantie met mijn beste vriend, mijn vriend vindt dat helemaal oke. Hij brengt ons ook naar het vliegveld.
Als mijn man met een andere vrouw op vakantie zou gaan, dan is onze relatie voorbij. Te ver over mijn grens. Maar die grens is ook maar gevormd door het verleden natuurlijk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in