Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
zaterdag 31 mei 2025 om 14:26
Ook dat wordt nu verdraaid. Als je al op vakantie gaat met moeder dan is het geen ramp als het daarbij blijft. En ja: ik ken kinderen die aan hun ouders hebben gevraagd of ze alsjeblief niet elke schoolvakantie weg wilden gaan, ze wilden nl ook eens een schoolvakantie gewoon thuis zijn.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:22Typisch weer…
Nou is op vakantie gaan ineens weer een soort straf.
Verder hebben we er geen idee van wat deze vader de rest van het jaar met zijn kinderen heeft ondernomen. Ik denk dat een veilige hechting belangrijker is dan het al dan niet op vakantie gaan met je kids.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:26
Ach ja, misschien….blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:24Misschien wel als je dat voorheen wel deed en pa je er nu niet bij wil hebben.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:29
Nou maak je er echt een drama van zeg. Hoe kijk je er tegenaan als moeder met haar vriendinnen op vakantie wil zonder kids? Of alleen weg, om bij te tanken? Moet het kind zich dan ook afgewezen voelen? Ik ken trouwens ook ouders die standaard elk jaar zonder hun kids op vakantie gingen voor quality time (mijn man en ik gaan ook geregeld samen weg en zeggen dan natuurlijk niet tegen de kids “ik hoef je er niet bij te hebben”). Of ouders die een keertje samen wat langer weggaan met elkaar. Dat hoeft de band met het kind echt niet te schaden. Hangt er helemaal vanaf hoe de rest van het jaar eruit ziet met het kind.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:24Misschien wel als je dat voorheen wel deed en pa je er nu niet bij wil hebben.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:53
Als je als ouders wel samen op vakantie gaat en niet ook nog met de kinderen dan vind ik daar wel wat van, ja.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 14:29Nou maak je er echt een drama van zeg. Hoe kijk je er tegenaan als moeder met haar vriendinnen op vakantie wil zonder kids? Of alleen weg, om bij te tanken? Moet het kind zich dan ook afgewezen voelen? Ik ken trouwens ook ouders die standaard elk jaar zonder hun kids op vakantie gingen voor quality time (mijn man en ik gaan ook geregeld samen weg en zeggen dan natuurlijk niet tegen de kids “ik hoef je er niet bij te hebben”). Of ouders die een keertje samen wat langer weggaan met elkaar. Dat hoeft de band met het kind echt niet te schaden. Hangt er helemaal vanaf hoe de rest van het jaar eruit ziet met het kind.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:56
Ja, je vindt van alles, maar nergens is geschreven dat dat ook aan de hand is in dit geval.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:53Als je als ouders wel samen op vakantie gaat en niet ook nog met de kinderen dan vind ik daar wel wat van, ja.
zaterdag 31 mei 2025 om 15:00
zaterdag 31 mei 2025 om 16:05
Ja dat zou ik ook vreemd vinden maar dat is hier niet het geval.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:53Als je als ouders wel samen op vakantie gaat en niet ook nog met de kinderen dan vind ik daar wel wat van, ja.
zondag 1 juni 2025 om 09:12
4 (20 dagen)framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 14:20Misschien niet dit jaar, maar volgend jaar dan wel weer? Bovendien heeft hij nog wel meer vakantiedagen dan 3 weken, het minimum is 5. En wat is er mis met een weekje op vakantie met de kids op een ander moment, of gewoon een keer overslaan?
...
zondag 1 juni 2025 om 09:23
blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:53Als je als ouders wel samen op vakantie gaat en niet ook nog met de kinderen dan vind ik daar wel wat van, ja.
En wat vind je daar dan van?
Je kunt natuurlijk ook thuis vakantie houden met de kinderen. Dagjes weg, beetje thuis lummelen etc. En dan de kinderen uit logeren en pa en ma even op vakantie. Ik begrijp niet, wat daar mis mee zou zijn. Op vakantie gaan met de kinderen is niet verplicht.
Even vrijaf van de kinderen vond ik heerlijk. Hebben we in vijftien jaar misschien vier keer gedaan. Ook veel gedoe als je drie kinderen op drie adressen laat logeren, dat wel. Maar inpakken voor vijf is ook een hele klus.
zondag 1 juni 2025 om 09:24
Het valt me op dat een aantal zeggen dat vader + vriendin de kinderen mee moeten nemen. Kijkend naar mijn pubers, hadden zij daar echt niet aan moeten denken. Hier heeft vader nu zo'n 3 jaar een vriendin en dit jaar gaan ze pas echt mee op vakantie. Daarvoor wilden ze dat echt niet want wat kennen ze haar nu? Dat voelde echt niet fijn. Ik kan me voorstellen dat mijn pubers daar echt niet uniek in zijn.
zondag 1 juni 2025 om 09:29
beetje lullig.
zondag 1 juni 2025 om 09:43
Nee, maar dat is dan met jouw pubers besproken.Aneso schreef: ↑01-06-2025 09:24Het valt me op dat een aantal zeggen dat vader + vriendin de kinderen mee moeten nemen. Kijkend naar mijn pubers, hadden zij daar echt niet aan moeten denken. Hier heeft vader nu zo'n 3 jaar een vriendin en dit jaar gaan ze pas echt mee op vakantie. Daarvoor wilden ze dat echt niet want wat kennen ze haar nu? Dat voelde echt niet fijn. Ik kan me voorstellen dat mijn pubers daar echt niet uniek in zijn.
Ik denk dat de praktijk vaak is dat de ouder besluit op vakantie te gaan met nieuwe vlam zonder kinderen, en die kinderen hebben geen inspraak. Dat is echt fundamenteel anders. Net als het gevoelsmatig voor een kind echt anders is als je ouder met jou vakantie viert en overlegt of je wel of niet nieuwe partner erbij wil hebben (en dan los daarvan een ander weekje met nieuwe vlam gaat). Of dat je met nieuwe vlam eerst plannen maakt en dan pas kijkt wat er over blijft voor de kinderen.
Dat is mijn N=1 ervaring, of jou ja het geldt voor al mijn siblings ook die uit de nieuwe leg, N=7, allemaal onveilig gehecht en slechte relatie. En je vakantieprioriteit leggen bij nieuwe vlam boven kinderen is niet de oorzaak denk ik, heb ik ook al gezegd, maar zeker een teken aan de wand.
Nee op vakantie gaan met je kinderen is niet verplicht. Maar niet op vakantie gaan met je kinderen, zonder hun mening daarover te consulteren, en wel met iemand anders, is mijns inziens schadelijk.
En het zijn in deze discussie vooral aannames en invullingen, maar dat komt ook omdat TO de situatie benadert vanuit het probleem dat het voor haar oplevert (3 weken alleen de kids verzorgen en nieuwe vriend minder zien), en niet vanuit wat het voor die kinderen mogelijk betekent, want daar heeft ze niet op gereageerd. Ik verwacht dat deze kinderen nog niet weten van de plannen van hun pa (niet de vraag hebben gekregen wat zij zouden vinden van een lange reis naar … met of zonder nieuwe partner) en het lijkt er dus op dat zij gezegend zijn met twee ouders die vooral ieder hun eigen belang verdedigen in deze kwestie.
En het zijn pubers, geen babies. Zij voelen dat allemaal allang.
Iemand zei; makkelijk oordelen over iemands kwetsbaarste rol, die van ouder. Maar ik ben het daarmee zeer oneens. De meest kwetsbare rol is die van kind.
zondag 1 juni 2025 om 09:43
Dat zei ik eerder ook al, dat ik het niet vanzelfsprekend vind dat kids meegaan met vader plus vriendin. We weten helemaal niet wat hun band is, misschien willen ze wel liever alleen met pa.Aneso schreef: ↑01-06-2025 09:24Het valt me op dat een aantal zeggen dat vader + vriendin de kinderen mee moeten nemen. Kijkend naar mijn pubers, hadden zij daar echt niet aan moeten denken. Hier heeft vader nu zo'n 3 jaar een vriendin en dit jaar gaan ze pas echt mee op vakantie. Daarvoor wilden ze dat echt niet want wat kennen ze haar nu? Dat voelde echt niet fijn. Ik kan me voorstellen dat mijn pubers daar echt niet uniek in zijn.
zondag 1 juni 2025 om 09:50
Dat vader eerst polst bij moeder of zij de kinderen die weken op wil vangen, vind ik niet heel gek. En of de prioriteit ligt bij deze vakantie, wat vader verder nog doet, hoe dit besproken wordt met de kinderen…we weten het niet. Dus lijkt me niet relevant daarover te oordelen.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑01-06-2025 09:43Nee, maar dat is dan met jouw pubers besproken.
Ik denk dat de praktijk vaak is dat de ouder besluit op vakantie te gaan met nieuwe vlam zonder kinderen, en die kinderen hebben geen inspraak. Dat is echt fundamenteel anders. Net als het gevoelsmatig voor een kind echt anders is als je ouder met jou vakantie viert en overlegt of je wel of niet nieuwe partner erbij wil hebben (en dan los daarvan een ander weekje met nieuwe vlam gaat). Of dat je met nieuwe vlam eerst plannen maakt en dan pas kijkt wat er over blijft voor de kinderen.
Dat is mijn N=1 ervaring, of jou ja het geldt voor al mijn siblings ook die uit de nieuwe leg, N=7, allemaal onveilig gehecht en slechte relatie. En je vakantieprioriteit leggen bij nieuwe vlam boven kinderen is niet de oorzaak denk ik, heb ik ook al gezegd, maar zeker een teken aan de wand.
Nee op vakantie gaan met je kinderen is niet verplicht. Maar niet op vakantie gaan met je kinderen, zonder hun mening daarover te consulteren, en wel met iemand anders, is mijns inziens schadelijk.
En het zijn in deze discussie vooral aannames en invullingen, maar dat komt ook omdat TO de situatie benadert vanuit het probleem dat het voor haar oplevert (3 weken alleen de kids verzorgen en nieuwe vriend minder zien), en niet vanuit wat het voor die kinderen mogelijk betekent, want daar heeft ze niet op gereageerd. Ik verwacht dat deze kinderen nog niet weten van de plannen van hun pa (niet de vraag hebben gekregen wat zij zouden vinden van een lange reis naar … met of zonder nieuwe partner) en het lijkt er dus op dat zij gezegend zijn met twee ouders die vooral ieder hun eigen belang verdedigen in deze kwestie.
Iemand zei; makkelijk oordelen over iemands kwetsbaarste rol, die van ouder. Maar ik ben het daarmee zeer oneens. De meest kwetsbare rol is die van kind.
zondag 1 juni 2025 om 09:56
zondag 1 juni 2025 om 10:07
framboosje123 schreef: ↑01-06-2025 09:56@nietveelmaargenoeg: onveilige hechting start vanaf de geboorte. De eerste 1000 dagen zijn het belangrijkst en meest bepalend. Dus onveilig gehecht zijn heeft echt niet te maken met vakanties maar met emotioneel beschikbaar zijn en sensitief kunnen reageren op je kind.
Dat staat misschien heel mooi in theorieën.
En mijn eigen moeder was die duizend dagen echt een top moeder! Tot mijn 7e levensjaar. Hoeveel dagen zijn dat ongeveer?
Daarna veranderde het echter, en behoorlijk.
De onveiligheid spatte er bij ons gezin gewoon vanaf. Duizend dagen hechting of niet.
zondag 1 juni 2025 om 10:14
zondag 1 juni 2025 om 10:16
Helemaal mee eens! Deze kinderen zijn al te oud om het voor het gemak maar onder de pet te houden.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑01-06-2025 09:43Nee, maar dat is dan met jouw pubers besproken.
En wat als moeder "nee" zegt op dit verzoek? Vader gaat toch wel, dus het is dan niet eens een vraag. Hoe fijn is dat?
zondag 1 juni 2025 om 10:29
Het maakt veel los lees ik al. Het is natuurlijk een specifieke situatie en die is voor iedereen anders.
Ik heb in ieder geval besloten die 3 weken akkoord zijn, en gevraagd hier en daar wat extra dagen voor mij.
Ik verwacht wel dat ex ook met kinderen op vakantie gaat. Vriendin gaat ook mee.
Ze kennen elkaar nu een half jaar, kinderen kennen haar nu ruim een maand. Dat gaat aardig snel allemaal, wel in overleg met mij. Gelukkig zijn kinderen wel enthousiast over haar en hopelijk blijft dat zo.
Ik heb in ieder geval besloten die 3 weken akkoord zijn, en gevraagd hier en daar wat extra dagen voor mij.
Ik verwacht wel dat ex ook met kinderen op vakantie gaat. Vriendin gaat ook mee.
Ze kennen elkaar nu een half jaar, kinderen kennen haar nu ruim een maand. Dat gaat aardig snel allemaal, wel in overleg met mij. Gelukkig zijn kinderen wel enthousiast over haar en hopelijk blijft dat zo.
zondag 1 juni 2025 om 10:43
Ik ga er van uit dat jullie 50/50 verdeeld hebben.
Ik zou hier niet moeilijk over doen maar wel onder de voorwaarde dat zijn vakantie start en eindigt in de week dat de kinderen volgens schema bij jou zijn. Dat betekent dat je 1 week extra de kinderen hebt. Als je ex dan niet de volledige 3 weken gaat, zouden de kinderen iets voor het einde van jouw derde week weer naar hun vader kunnen. Effectief vraagt hij dus om 1 week en niet 3 weken.
Als het start en eindigt en zijn week, heb je de kinderen 5 weken aan een stuk, en dat kan wel eens vermoeiend zijn.
Mocht hij het nou wel zo plannen, dan kunnen jullie overwegen om de maand voordat hij gaat het schema om te gooien zodat het effectief toch maar 1 week is.
Ik zou hier niet moeilijk over doen maar wel onder de voorwaarde dat zijn vakantie start en eindigt in de week dat de kinderen volgens schema bij jou zijn. Dat betekent dat je 1 week extra de kinderen hebt. Als je ex dan niet de volledige 3 weken gaat, zouden de kinderen iets voor het einde van jouw derde week weer naar hun vader kunnen. Effectief vraagt hij dus om 1 week en niet 3 weken.
Als het start en eindigt en zijn week, heb je de kinderen 5 weken aan een stuk, en dat kan wel eens vermoeiend zijn.
Mocht hij het nou wel zo plannen, dan kunnen jullie overwegen om de maand voordat hij gaat het schema om te gooien zodat het effectief toch maar 1 week is.
iamback71 wijzigde dit bericht op 01-06-2025 10:45
Reden: Mosterd
Reden: Mosterd
12.55% gewijzigd
zondag 1 juni 2025 om 11:17
Vinden de kinderen dat nog een geschikte regeling? Dit zie je soms bij zeer jonge kinderen, maar voor pubers?
speculaastaart wijzigde dit bericht op 01-06-2025 11:34
0.47% gewijzigd
zondag 1 juni 2025 om 11:22
Wij hebben dat ook gedaan tot de kinderen 18+ waren. Er is wel eens iets aan bijgeschaafd maar niemand wilde week om week. Het is juist makkelijk als al je weken er ongeveer hetzelfde uitzien, dus ma/di bij moeder, do/vrij bij vader en woensdag en het weekend om en om.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 11:17Vinden de kinderen dat nog een geschikte regeling? Dit zie je soms bij zet jonge kinderen, maar voor pubers?
zondag 1 juni 2025 om 11:24
Dus als ouder mag je nooit meer zonder je kinderen op vakantie want dat is schadelijk voor je kinderen? Wat nou als je dat echt nodig hebt en alle andere 49 weken daardoor een fantastische ouder bent omdat je even hebt kunnen opladen ipv maar op je tandvlees doorgaan?
Hoe hadden jullie gereageerd als hij met een vriend of zijn vader/moeder/broer weg ging? Dan was het waarschijnlijk leuk wat fijn dat hij met zijn vader zo'n reis maakt. Maar omdat het zijn nieuwe vriendin betreft is het gelijk drama.
En nee ik hoef zelf geen 3 weken weg zonder mijn kinderen dat vind ik te lang maar een weekje zeker wel.
Hoe hadden jullie gereageerd als hij met een vriend of zijn vader/moeder/broer weg ging? Dan was het waarschijnlijk leuk wat fijn dat hij met zijn vader zo'n reis maakt. Maar omdat het zijn nieuwe vriendin betreft is het gelijk drama.
En nee ik hoef zelf geen 3 weken weg zonder mijn kinderen dat vind ik te lang maar een weekje zeker wel.
Terug van weggeweest
zondag 1 juni 2025 om 11:34
Le-zen.Ditishet25 schreef: ↑01-06-2025 11:24Dus als ouder mag je nooit meer zonder je kinderen op vakantie want dat is schadelijk voor je kinderen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in