Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
zaterdag 31 mei 2025 om 12:27
Oké hier ben ik het helemaal mee eens, echt. En je moet ook altijd in gedachten houden dat je het voor de kinderen doet en niet voor hem.Molly schreef: ↑31-05-2025 11:57Natuurlijk ligt het allemaal genuanceerder dan 'papa wil liever weg met nieuwe vriendin dan bij ons zijn en mama is daarom boos dus die wil blijkbaar ook niet bij ons zijn', maar leg dat maar eens uit aan twee jonge tieners. Het is voor hen gewoon pijnlijk als hun ouders ruziën omdat beide ze op bepaalde dagen niet willen hebben.
Als het met werk te regelen is, zou ik het dus gewoon doen, het voor mezelf en de kinderen makkelijk en leuk maken (veel thuisbezorgd, veel films kijken etc) en ik zou er zeker een tegenprestatie van man voor willen. Maar uiteindelijk doe je het niet voor hem maar voor de kinderen.
Tot dat, bijvoorbeeld in mijn geval toen, en nu waarschijnlijk bij TO een punt word bereikt dat het goed doen voor de kinderen alleen maar ten koste gaat van jezelf als moeder en nooit van de vader, je ex. Dat is iets waar kinderen uiteraard geen boodschap aan hebben, terecht dit is hun probleem niet als kinderen, en je ex nog veel minder, die heeft maar 1 doel, een vakantie met z’n nieuwe vriendin. Dus dat ligt zeker nogal genuanceerd.
Ik heb heel vaak m’n hele tong eraf gebeten in belang van de kinderen (en dat doe ik nu nog) tot het moment dat hij vroeg of ik ze 2 hele weken kon nemen om lekker met z’n vriendin naar de zon te gaan om hun relatie op te lappen.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:34
Wat een onzin zeg, en een rare conclusie. Waar lees jij dat kids dit jaar niet met vader op vakantie gaan? Of dat vriendin altijd “voorgaat”? Of dat hij dit elk jaar doet?Nogevendit schreef: ↑30-05-2025 22:04Ach natuurlijk, de nieuwe vriendin gaat voor de kinderen. Als papa en de nieuwe vriendin maar gelukkig zijn, dan is iedereen vast gelukkig.
framboosje123 wijzigde dit bericht op 31-05-2025 12:40
4.81% gewijzigd
zaterdag 31 mei 2025 om 12:36
Ik zou dit doen, maar die tegenprestatie loslaten. Dan blijf je in strijd en vergelijken en "als ik dit dan jij dat". Kost alleen maar energie, en het gevoel van stijd en oneerlijkheid maakt het lastiger om zo'n periode met je kinderen gewoon leuk en relaxt te maken. Hoe zeer je ook gelijk hebt: laat het los, en richt je op je kinderen. Ja, dan heb jij ze af en toe een langere periode, en krijg je dat niet terug. En doet je ex dat om redenen die jij onzin vindt. Het zij zo....Molly schreef: ↑31-05-2025 11:57Natuurlijk ligt het allemaal genuanceerder dan 'papa wil liever weg met nieuwe vriendin dan bij ons zijn en mama is daarom boos dus die wil blijkbaar ook niet bij ons zijn', maar leg dat maar eens uit aan twee jonge tieners. Het is voor hen gewoon pijnlijk als hun ouders ruziën omdat beide ze op bepaalde dagen niet willen hebben.
Als het met werk te regelen is, zou ik het dus gewoon doen, het voor mezelf en de kinderen makkelijk en leuk maken (veel thuisbezorgd, veel films kijken etc) en ik zou er zeker een tegenprestatie van man voor willen. Maar uiteindelijk doe je het niet voor hem maar voor de kinderen.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:38
En waarom zouden kinderen altijd met beide ouders op vakantie moeten? Weinig kinderen die het overgrote deel van de zomer op vakantie toe zijn, ook niet als pa en ma bij elkaar zijn.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 12:34Wat een onzin zeg, en een rare conclusie. Waar lees jij dat kids dit jaar niet met vader op vakantie gaan? Of dat vriendin altijd voorgaat?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:39
Toch is dit wel het moment dat TO het met haar ex over flexibiliteit kan hebben.Lilla schreef: ↑31-05-2025 12:36Ik zou dit doen, maar die tegenprestatie loslaten. Dan blijf je in strijd en vergelijken en "als ik dit dan jij dat". Kost alleen maar energie, en het gevoel van stijd en oneerlijkheid maakt het lastiger om zo'n periode met je kinderen gewoon leuk en relaxt te maken. Hoe zeer je ook gelijk hebt: laat het los, en richt je op je kinderen. Ja, dan heb jij ze af en toe een langere periode, en krijg je dat niet terug. En doet je ex dat om redenen die jij onzin vindt. Het zij zo....
Niet: voort wat hoort wat. Wel: hoe gaan we met elkaar om
zaterdag 31 mei 2025 om 12:40
Waar lees jij dat vader dat wel gaat doen?framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 12:34Wat een onzin zeg, en een rare conclusie. Waar lees jij dat kids dit jaar niet met vader op vakantie gaan? Of dat vriendin altijd voorgaat?
En jij was toch degene die vond dat pa en zijn nieuwe vriendin de kinderen niet mee hoefden te nemen omdat die kinderen niets van de nieuwe vriendin zijn?
zaterdag 31 mei 2025 om 12:42
Waarom zou het wel moeten dan? Weinig kinderen die elke zomervakantie minimaal 4 weken op vakantie zijn.Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:40Waar lees jij dat vader dat wel gaat doen?
En jij was toch degene die vond dat pa en zijn nieuwe vriendin de kinderen niet mee hoefden te nemen omdat die kinderen niets van de nieuwe vriendin zijn?
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:42
Ja precies. Kids vinden het misschien wel heerlijk om thuis te blijven. Bovendien zijn er legio kinderen die überhaupt nooit op vakantie gaan. En neem aan dat dat hier niet t geval is. Kids van gescheiden ouders hebben juist vaak alles dubbel.
zaterdag 31 mei 2025 om 12:44
TO zegt toch nergens dat vader nooit met zijn kids op vakantie gaat? Wie weet is hij al met ze op wintersport geweest, we weten het niet dus kunnen ook geen conclusies trekken dat vader zijn kinderen tekort doet.Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:40Waar lees jij dat vader dat wel gaat doen?
zaterdag 31 mei 2025 om 12:53
Het enige wat we weten is dat vader niet van plan is om de kinderen mee te nemen op vakantie.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 12:44TO zegt toch nergens dat vader nooit met zijn kids op vakantie gaat? Wie weet is hij al met ze op wintersport geweest, we weten het niet dus kunnen ook geen conclusies trekken dat vader zijn kinderen tekort doet.
Ik lees nog steeds nergens dat vader ze wel op een ander moment heeft meegenomen of wil meenemen.
Ik ken trouwens niemand die 6 weken vakantie per jaar kan opnemen, dus dit jaar nog 3 weken met de kinderen op vakantie gaan zit er waarschijnlijk niet in.
zaterdag 31 mei 2025 om 13:24
Ik lees alleen dat vader van plan is om nu met vriendin te gaan.Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:53Het enige wat we weten is dat vader niet van plan is om de kinderen mee te nemen op vakantie.
Ik lees nog steeds nergens dat vader ze wel op een ander moment heeft meegenomen of wil meenemen.
Ik ken trouwens niemand die 6 weken vakantie per jaar kan opnemen, dus dit jaar nog 3 weken met de kinderen op vakantie gaan zit er waarschijnlijk niet in.
Ik lees nog steeds nergens dat vader de kinderen niet meeneemt op vakantie. Als dat überhaupt al iets is waar ze blij van worden. Misschien gaat to al drie weken met de kinderen weg en komt het dus eigenlijk wel verdraaid goed uit dat pa daar niet nog drie weken achteraan wil plakken. Waarom zouden ze drie weken met pa weg moeten?
Ik ken genoeg mensen die aan 6 weken per jaar vakantie komen. Of je koopt bij, of je hebt toevallig wat opgespaard van voorgaande jaren. Ik heb eens 5 weken verkocht om er nog 5 over te houden.
zaterdag 31 mei 2025 om 13:49
Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:53Het enige wat we weten is dat vader niet van plan is om de kinderen mee te nemen op vakantie.
Ik herhaal gewoon even wat ik vanochtend al tegen je schreef:
Marianneke schreef: ↑30-05-2025 22:12Jij gaat er vanuit dat
- de kinderen het leuk vinden om met de nieuwe vriendin op vakantie te gaan
- de kinderen dezelfde soort vakantie leuk vinden als papa
- de kinderen helemaal niet meer met papa op vakantie gaan (dit jaar)
Mijn ervaring is dat kinderen van gescheiden ouders meer op vakantie gaan dan kinderen van wie de ouders samen zijn, en het bijv helemaal niet zo leuk vinden om de hele zomervakantie (2x 3 weken) op vakantie te zijn, maar ook gewoon eens thuis of op de bso met vriendjes willen spelen
Waarom zouden de kinderen in de zomer 3 weken met pa en 3 weken met ma op vakantie moeten gaan?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 31 mei 2025 om 14:08
Nou, een keer met pa en ook nog met ma is zo ongeveer het enige voordeel van gescheiden ouders hebben, lijkt mij.Marianneke schreef: ↑31-05-2025 13:49Ik herhaal gewoon even wat ik vanochtend al tegen je schreef:
Waarom zouden de kinderen in de zomer 3 weken met pa en 3 weken met ma op vakantie moeten gaan?
In het ergste geval willen je ouders alleen nog maar quality time met hun nieuwe geliefdes en ga je nooit meer op een “ gezinsvakantie “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:11
Er zijn genoeg kinderen die helemaal niet 2x op vakantie willen. Die willen ook thuis met vriendjes afspraken, als ze ouder zijn werken en heel belangrijk gewoon niks doen.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:08Nou, een keer met pa en ook nog met ma is zo ongeveer het enige voordeel van gescheiden ouders hebben, lijkt mij.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:12
Die van mij vinden dat veel te veel. Eén keer is genoeg. En het liefst ook niet lang.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:08Nou, een keer met pa en ook nog met ma is zo ongeveer het enige voordeel van gescheiden ouders hebben, lijkt mij.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:15
Ook dit wordt nu ingevuld. Vader wil voor zover wij weten voor t eerst een keer 3 weken met zijn vriendin, en gelijk is het: straks wil hij dat altijd en gaat hij nooit meer met zijn kinderen op vakantie. Jumping to conclusions.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:08Nou, een keer met pa en ook nog met ma is zo ongeveer het enige voordeel van gescheiden ouders hebben, lijkt mij.
In het ergste geval willen je ouders alleen nog maar quality time met hun nieuwe geliefdes en ga je nooit meer op een “ gezinsvakantie “ .
framboosje123 wijzigde dit bericht op 31-05-2025 14:23
2.15% gewijzigd
zaterdag 31 mei 2025 om 14:15
In het ergste geval slaat een van je ouders je dood. Zo kun je alles wel dramatischer maken dan het al is.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:08Nou, een keer met pa en ook nog met ma is zo ongeveer het enige voordeel van gescheiden ouders hebben, lijkt mij.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:16
Ik wel. En nog wel meer weken ook.Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:53Het enige wat we weten is dat vader niet van plan is om de kinderen mee te nemen op vakantie.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:17
Ben benieuwd waar de weerstand in zit dat vader niet 3 weken weg zou mogen. Een vriendin van mij wil een keer een andere vriendin van haar opzoeken in Australië. En daar ga je niet heen voor een week, dus dat wordt minimaal 3 weken. Zonder haar eigen gezin. Want dat is ten eerste veel te duur en ten tweede heb je dan een heel ander soort vakantie. Wordt dit ook veroordeeld? Dat ze haar eigen kinderen in de steek laat, maar even door moet sparen zodat ze met zijn allen kunnen, etc?
zaterdag 31 mei 2025 om 14:20
Misschien niet dit jaar, maar volgend jaar dan wel weer? Bovendien heeft hij nog wel meer vakantiedagen dan 3 weken, het minimum is 5. En wat is er mis met een weekje op vakantie met de kids op een ander moment, of gewoon een keer overslaan?Nogevendit schreef: ↑31-05-2025 12:53Het enige wat we weten is dat vader niet van plan is om de kinderen mee te nemen op vakantie.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:23
Nee hoor, maar het is ook geen straf als je “maar” 1x op vakantie gaat.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:22Typisch weer…
Nou is op vakantie gaan ineens weer een soort straf.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 31 mei 2025 om 14:24

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in