Ex zonder kinderen op vakantie

28-05-2025 07:22 389 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk 😬

Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.

Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.

Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
emanina schreef:
30-05-2025 11:13
Dan neemt papa ze toch gewoon drie weken mee op vakantie tijdens een schoolvakantie?

Het zou nooit te veel moeten zijn om de kinderen te verzorgen.
Mss gaat hij wel 3 weken een pelgrimstocht wandelen?

Doe je de pubers vast geen plezier mee.
Fanta1996 schreef:
28-05-2025 07:39
Waarom vind je het zo moeilijk om 3 weken voor je eigen kinderen te zorgen? Ik neem aan dat je een 50\50 regeling hebt met je ex of is je ex de hoofdverzorger? Kan je niet afspreken dat jij ook 3 weken dan wilt zonder de kinderen? Ik vind het trouwens erg verdrietig dat beide ouders de kinderen als een last ervaren en tijd met hun nieuwe liefde belangrijker vinden.

Zo las ik het ook.
Triest..
Heb het trouwens van heel dichtbij meegemaakt. Gesteggel over vakanties tussen 2 ex partners. Wie dan wanneer, en voor hoelang de kinderen had. En hoe oneerlijk en onhandig dat dan vaak uitkwam, want beide ouders hadden nu eenmaal ook quality time met nieuwe lover nodig.
Heb die kinderen vaak over de vloer gehad en heb de stress en het verdriet héél vaak bij ze gezien en gevoeld.
Ook via mijn kinderen vaak vernomen hoe ze zich dan ongewenst of teveel voelde.
Arme kinderen.
Fanta1996 schreef:
28-05-2025 07:39
Ik vind het trouwens erg verdrietig dat beide ouders de kinderen als een last ervaren en tijd met hun nieuwe liefde belangrijker vinden.
Dat staat er niet, dat maak je er van.

Het hoeft niet te betekenen dat je alleen maar in je gezin hangt, en dat álles daar voor moet wijken. Er is ook nog een gezonde verhouding, en dat ligt niet helemaal bij kinderen.
Natsuro schreef:
30-05-2025 11:54
Het is vechten tegen de bierkaai.
.
Natsuro schreef:
30-05-2025 11:54

Het hoeft niet te betekenen dat je alleen maar in je gezin hangt, en dat álles daar voor moet wijken. Er is ook nog een gezonde verhouding, en dat ligt niet helemaal bij kinderen.

Er staat anders duidelijk in de openingspost dat TO 3 weken haar eigen kinderen in huis lastig vind, omdat ze dan waarschijnlijk haar nieuwe liefje minder kan zien.
Noem mij maar een jaren '50 rolmodel hoor! Maar ik kan zoiets gewoon niet begrijpen!
Waren ze nu beide 18+ was het echt een ander verhaal.
Er staat letterlijk in OP:

Een opsomming van overwegingen:
- hij deed altijd moeilijk ocer extra dagen
- zij heeft me-time nodig
- waarom wil hij zolang zonder zijn kinderen?
En
- Ze wil graag haar vriend zien. Maar dat nuanceert ze zelf, dat dat over een jaar anders kan zijn.

Zeggen dat ze vriend boven kinderen plaatst, is gewoon op een TO inhakken om het hakken
Dit is weer een typisch voorbeeld van 'inhakken op de gescheiden moeder', dat kennen we hier inmiddels wel.

Ik denk dat TO de boel best helder heeft: 3 weken met haar kinderen is pittig maar uiteraard staat ze daar voor open. Waar ze minder voor open staat is naar de pijpen van een verder niet heel flexibele ex dansen, en dat begrijp ik maar al te goed. Ik zou er ook niet klakkeloos mee akkoord gaan, hoe graag ik mijn kinderen ook bij me heb.

TO, is het geen optie om de zomervakantie in 3-3 op te delen zodat je ex in 'jouw' 3 weken met zijn nieuwe liefje weg kan? Zo doen wij het al jaren. En ja, dat is duur en druk, zo'n verplichte vakantie in het hoogseizoen maar dat moet je ex er dan maar voor over hebben.
Hallodaar schreef:
30-05-2025 11:59
Er staat anders duidelijk in de openingspost dat TO 3 weken haar eigen kinderen in huis lastig vind, omdat ze dan waarschijnlijk haar nieuwe liefje minder kan zien.
Noem mij maar een jaren '50 rolmodel hoor! Maar ik kan zoiets gewoon niet begrijpen!
In de jaren 50 begonnen ze het hele idee van begrijpend lezen zo ongeveer te snappen.
Probeer het eens.
.
Rooss4.0 schreef:
30-05-2025 12:39
In de jaren 50 begonnen ze het hele idee van begrijpend lezen zo ongeveer te snappen.
Probeer het eens.

Zeer onvriendelijk.
Maar goed, wat ik probeerde aan te duiden is dat je volgens mij 'altijd' ouder van' blijft.
Ongeacht regelingen of afspraken.
Ja, dit behoor je als ouders samen te doen. Gescheiden of niet.
In de praktijk lukt dat niet altijd vlekkeloos.
En ik zal echt de laatste zijn die ontkent dat vaders er vaak het makkelijkst mee wegkomen. En dan is je ex een gigantische lul of trut.. maar wat maakt dat jou minder ouder?.
Even de agenda erbij leggen wanneer je voor je eigen kinderen kunt of wil zorgen?
Al is de situatie ronduit kut. Je deur staat toch niet alleen open wanneer dit uitkomt of in de planning past.
Het is niet mijn bedoeling op iemand in te hakken! Maar ik snap het oprecht niet!
Je concludeert zelf allemaal dingen die niet geschreven zijn en hangt er een waardeoordeel aan, dat is pas onvriendelijk. Notabene over één van de kwetsbaarste rollen die iemand heeft in het leven, de rol van ouder. Nergens staat wat jij concludeert. Nergens staat dat ze alleen voor de kinderen wil zorgen als het haar uitkomt, sterker nog, ze doet het nu al vaak genoeg op momenten dat het vooral haar ex goed uitkomt ze niet te hebben.
[

Ik denk dus dat jouw idee dat de kinderen zich ‘geen prioriteit voelen’ misschien meer jouw gevoel of angst is en dat kinderen veel relaxter daarin zijn: oh, papa of mama is een paar weken weg (voor werk of vakantie, wat maakt het uit?) dus die zien we over 3 weken weer. Het gevoel om belangrijk te zijn en om ertoe te doen, halen kinderen volgens mij uit andere dingen: aandacht, betrokkenheid en liefde op alle dagen, dan maken die paar weken vakantie echt niet uit.
[/quote]

Nou nee hoor dat was niet meer mijn gevoel, ik ben altijd zo neutraal mogelijk gebleven, het was echt wat de kinderen uitspraken, verdriet over het feit dat hij wel weg kon/wilde alleen met haar en geen of nauwelijks wat wilde of kon ondernement met de kinderen, uiteraard ging het niet alleen om de vakanties maar ook om alle andere momenten maar de "papa-time" echt alleen met hem hebben ze echt gemist en als oneerlijk verdeeld ervaren, zeker de jongste.
Hallodaar schreef:
30-05-2025 11:59
Het feit dat ze haar vriend dan niet kan zien is echt niet de enige reden hoor, TO kent zichzelf het beste en hoe zij het beste functioneert dus kan best bedenken dat je dan niet metteen ja zegt maar eventjes alles afweegt, tegenoplossingen zoekt enz. zeker als het vanuit de andere kant ook niet altijd even soepeltjes kan.
Ik ben t er wel mee eens dat we moeder aanvallen. Dat pa 3wkn met z'n lief weg wil en 3 wkn dus z'n kinderen niet ziet vind ik eigenlijk ook nogal wat.

Ik was er ook niet blij mee (understatement) toen.mijn ex aankondigde dat ie 4 weken met fietsvakantie wou. Maar die kondigde dat ook een maand van te voren aan...
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Hallodaar schreef:
30-05-2025 14:53
Zeer onvriendelijk.
Maar goed, wat ik probeerde aan te duiden is dat je volgens mij 'altijd' ouder van' blijft.
Ongeacht regelingen of afspraken.
Ja, dit behoor je als ouders samen te doen. Gescheiden of niet.
In de praktijk lukt dat niet altijd vlekkeloos.
En ik zal echt de laatste zijn die ontkent dat vaders er vaak het makkelijkst mee wegkomen. En dan is je ex een gigantische lul of trut.. maar wat maakt dat jou minder ouder?.
Even de agenda erbij leggen wanneer je voor je eigen kinderen kunt of wil zorgen?
Al is de situatie ronduit kut. Je deur staat toch niet alleen open wanneer dit uitkomt of in de planning past.
Het is niet mijn bedoeling op iemand in te hakken! Maar ik snap het oprecht niet!
Maar wat jij beweert...staat Dus niet in de OP, dus das niet zulk aardig gedrag
Ben-ik-weer schreef:
29-05-2025 22:18
Gokje: je kinderen zijn nog klein.
Ik hoop heel erg voor je dat je het “grote kinderen grote zorgen” deel niet door hoeft..
Dat hoop ik ook

Maar ik zie niet hoe dit verder relevant is. Want je blijft je kinderen toch altijd een thuis bieden? (extreme situaties daargelaten). Ongeacht de problemen

Nja wat ik bedoel te zeggen: als TO die kids niet 3 weken kan hebben dan zou ik tegen de vader zeggen dat hij niet 3 weken wegkan als ik de moeder was. Dan moet vader gewoon z’n deel doen

Het lijkt mij belangrijk dat de kinderen altijd bij 1 van de ouders terecht kunnen. Vind t dieptriest als beide ouders ze proberen bij de ander te krijgen omdat ze het niet zien zitten. Dat voelen kinderen hoor. Dat hebben mijn ouders gelukkig nooit gedaan
-april- wijzigde dit bericht op 30-05-2025 21:46
37.25% gewijzigd
-April- schreef:
29-05-2025 22:06
100% dit
Zou nooit teveel moeten zijn om de kinderen te verzorgen
Dit is wat je schrijft.
Soms is het wel teveel. Zeker als die grote zorgen een rol spelen.
Nogevendit schreef:
30-05-2025 11:22
Dan sparen ze nog naar even door en gaan ze in de zomervakantie met de kinderen die verre reis maken.
Die kinderen zijn geen babies meer, dus grote kans dat die graag meegaan op zo'n bijzondere verre reis.
Bijzonder asociaal om zelf terug te komen met mooie verhalen en foto's van zo'n reis en daarmee je eigen kinderen de ogen uit te steken.
Nou ja zeg, dat vind ik dus echt niet. Waarom zou je dat per se met de kids moeten doen, zeker omdat de vriendin niet de biologische moeder is, vind ik dat niet vanzelfsprekend.
framboosje123 schreef:
30-05-2025 21:06
Nou ja zeg, dat vind ik dus echt niet. Waarom zou je dat per se met de kids moeten doen, zeker omdat de vriendin niet de biologische moeder is, vind ik dat niet vanzelfsprekend.
Ach natuurlijk, de nieuwe vriendin gaat voor de kinderen. Als papa en de nieuwe vriendin maar gelukkig zijn, dan is iedereen vast gelukkig.
Nogevendit schreef:
30-05-2025 22:04
Ach natuurlijk, de nieuwe vriendin gaat voor de kinderen. Als papa en de nieuwe vriendin maar gelukkig zijn, dan is iedereen vast gelukkig.

Jij gaat er vanuit dat
- de kinderen het leuk vinden om met de nieuwe vriendin op vakantie te gaan
- de kinderen dezelfde soort vakantie leuk vinden als papa
- de kinderen helemaal niet meer met papa op vakantie gaan (dit jaar)

Mijn ervaring is dat kinderen van gescheiden ouders meer op vakantie gaan dan kinderen van wie de ouders samen zijn, en het bijv helemaal niet zo leuk vinden om de hele zomervakantie (2x 3 weken) op vakantie te zijn, maar ook gewoon eens thuis of op de bso met vriendjes willen spelen
marianneke wijzigde dit bericht op 30-05-2025 22:12
0.14% gewijzigd
Coffee is never my cup of tea
Nogevendit schreef:
30-05-2025 22:04
Waar baseer je dat op?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
30-05-2025 22:12
Waar baseer je dat op?
Waarom zou hij anders 3 weken weg gaan?
Hij kan ook 1 week gaan.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Apatura2 schreef:
30-05-2025 22:28
Waarom zou hij anders 3 weken weg gaan?
Hij kan ook 1 week gaan.
Wat is nou het drama aan die ene week!! minder?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
meisje85 schreef:
30-05-2025 15:20
Je concludeert zelf allemaal dingen die niet geschreven zijn en hangt er een waardeoordeel aan, dat is pas onvriendelijk. Notabene over één van de kwetsbaarste rollen die iemand heeft in het leven, de rol van ouder. Nergens staat wat jij concludeert. Nergens staat dat ze alleen voor de kinderen wil zorgen als het haar uitkomt, sterker nog, ze doet het nu al vaak genoeg op momenten dat het vooral haar ex goed uitkomt ze niet te hebben.
Dit
Natuurlijk ligt het allemaal genuanceerder dan 'papa wil liever weg met nieuwe vriendin dan bij ons zijn en mama is daarom boos dus die wil blijkbaar ook niet bij ons zijn', maar leg dat maar eens uit aan twee jonge tieners. Het is voor hen gewoon pijnlijk als hun ouders ruziën omdat beide ze op bepaalde dagen niet willen hebben.

Als het met werk te regelen is, zou ik het dus gewoon doen, het voor mezelf en de kinderen makkelijk en leuk maken (veel thuisbezorgd, veel films kijken etc) en ik zou er zeker een tegenprestatie van man voor willen. Maar uiteindelijk doe je het niet voor hem maar voor de kinderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven