Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
zondag 1 juni 2025 om 11:49
Ik ken een gescheiden koppel met 2 kinderen in deze leeftijd en hun vader gaat om de haverklap naar het buitenland met de nieuwe partner, en de kinderen hebben daar indd last van, ondanks dat hij ze wel meeneemt in de grote vakantie.blijfgewoonbianca schreef: ↑31-05-2025 14:53Als je als ouders wel samen op vakantie gaat en niet ook nog met de kinderen dan vind ik daar wel wat van, ja.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 1 juni 2025 om 11:53
zondag 1 juni 2025 om 11:58
Tja... Als er sprake is van afspraken die je met iemand hebt zul je je daar toch aan moeten houden, niet?Ditishet25 schreef: ↑01-06-2025 11:24Dus als ouder mag je nooit meer zonder je kinderen op vakantie want dat is schadelijk voor je kinderen? Wat nou als je dat echt nodig hebt en alle andere 49 weken daardoor een fantastische ouder bent omdat je even hebt kunnen opladen ipv maar op je tandvlees doorgaan?
Hoe hadden jullie gereageerd als hij met een vriend of zijn vader/moeder/broer weg ging? Dan was het waarschijnlijk leuk wat fijn dat hij met zijn vader zo'n reis maakt. Maar omdat het zijn nieuwe vriendin betreft is het gelijk drama.
En nee ik hoef zelf geen 3 weken weg zonder mijn kinderen dat vind ik te lang maar een weekje zeker wel.
En vaak is het geval dat als zelf erg star bent in die afspraken, je erop kunt rekenen dat de tegenpartij ook star wordt!
Zou je het ook de normaalste zaak van de wereld vinden dat (als je gewone vakantiedagen al vastgelegd zijn) je op je werk gewoon even 3 weken aaneengesloten extra opneemt en een collega daarvoor inzet, terwijl je nog te beroerd bent eenmalig een werkdag te ruilen met die collega toen die daarom vroeg??
En zielig doen dat je anders geen goede ouder kunt zijn: er zijn nog zo'n 25 halve weken met weekend dat je weg kunt, dus zo zielig is het allemaal niet hoor!
-matilda- wijzigde dit bericht op 01-06-2025 12:00
6.14% gewijzigd
zondag 1 juni 2025 om 11:59
Maar je hebt het net niet be-gre-pen, anders zou je die conclusie niet getrokken hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 juni 2025 om 12:19
Oh nee hoor, ben helemaal voor vakanties zonder je kinderen. Of dat nu met je partner, nieuwe partner, vader, vriend of collega is. Vooral lekker doen, is alleen maar goed voor je.Ditishet25 schreef: ↑01-06-2025 11:24Dus als ouder mag je nooit meer zonder je kinderen op vakantie want dat is schadelijk voor je kinderen? Wat nou als je dat echt nodig hebt en alle andere 49 weken daardoor een fantastische ouder bent omdat je even hebt kunnen opladen ipv maar op je tandvlees doorgaan?
Hoe hadden jullie gereageerd als hij met een vriend of zijn vader/moeder/broer weg ging? Dan was het waarschijnlijk leuk wat fijn dat hij met zijn vader zo'n reis maakt. Maar omdat het zijn nieuwe vriendin betreft is het gelijk drama.
En nee ik hoef zelf geen 3 weken weg zonder mijn kinderen dat vind ik te lang maar een weekje zeker wel.
Maar 3 weken zou ik persoonlijk niet ok vinden, in getrouwde status en in gescheiden status.
En ik ben best flexibel met ex in dagje extra, ruilen, eerder of later komen. Maar geen 3 hele weken. Dat is niet omdat ik mijn kinderen niet wil zien, maar wel omdat dat gewoon heel erg ingewikkeld is met werk. En ik ga geen vrije dagen opnemen omdat ex op vakantie wil (met wie dan ook).
zondag 1 juni 2025 om 13:31
Mijn ex was in het begin ook wat starrer en onflexibeler, waarschijnlijk omdat er nog wrok en overwerkt emoties waren. Toen zijn vriendin - nu huidige vrouw - in zijn leven kwam draaide hij bij onder haar goede invloed. Zij was ook gescheiden en wist an heel veel dingen hoe dat aanvoelde voor de "andere" kant. Opeens kwam hij inderdaad dingen vragen die eerst vanuit zijn standpunt niet zouden kunnen. Ik had toen natuurlijk ook star kunnen reageren, maar ik was alleen maar blij dat hij het licht had gezien.
Vanaf toen is alles veel vlotter beginnen lopen. Het is niet "gunnen" van de ander, het is als team ervoor zorgen dat elke ouder en elk kind in de beste omstandigheden kan leven. Ik ben blij dat we hebben kunnen loslaten dat alles op een weegschaal moet liggen.
En uiteraard vergt 3 weken aaneengesloten samen zijn voor TO dat ze moet kijken hoe dat ook voor haar het beste te doen is. Dat kan door een weekendje opa en oma in te plannen, door de lat wat lager te leggen en vaker thuisbezorgd te bellen, ... Het is goed dat ze daar vooraf heeft over nagedacht.
Ik las dat de kogel door de kerk is. Hopelijk is dat ook bij hen het begin van een nieuwe realiteit met meer begrip voor alle partijen.
Vanaf toen is alles veel vlotter beginnen lopen. Het is niet "gunnen" van de ander, het is als team ervoor zorgen dat elke ouder en elk kind in de beste omstandigheden kan leven. Ik ben blij dat we hebben kunnen loslaten dat alles op een weegschaal moet liggen.
En uiteraard vergt 3 weken aaneengesloten samen zijn voor TO dat ze moet kijken hoe dat ook voor haar het beste te doen is. Dat kan door een weekendje opa en oma in te plannen, door de lat wat lager te leggen en vaker thuisbezorgd te bellen, ... Het is goed dat ze daar vooraf heeft over nagedacht.
Ik las dat de kogel door de kerk is. Hopelijk is dat ook bij hen het begin van een nieuwe realiteit met meer begrip voor alle partijen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
zondag 1 juni 2025 om 13:36
Trouwens: mijn " ontaard" kind ging minstens 1 soms 2 weken alleen op vakantie zonder ouders (kamp) van kleinsaf, dus die vond het ook niet raar als papa of mama eens alleen weggingen voor vakantie of voor werk. Het gaat echt niet om die 3 weken op een jaar alleen - het gaat ook om de 49 andere weken.
We probeerden juist een beetje te kijken dat de vakantie niet een prikkelfestijn werd van bestemming naar bestemming. Juist een week lang kunnen uitslapen in je eigen bed en wat lummelen in je eigen dorp is ook best prettig.
We probeerden juist een beetje te kijken dat de vakantie niet een prikkelfestijn werd van bestemming naar bestemming. Juist een week lang kunnen uitslapen in je eigen bed en wat lummelen in je eigen dorp is ook best prettig.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
zondag 1 juni 2025 om 17:27
In random schoolweken zijn er geen kampen.framboosje123 schreef: ↑01-06-2025 15:26Da’s ook een goeie. Als je 3 weken te lang vindt, laat ze een weekje naar een kamp gaan.
En sowieso is dat meer iets Belgisch (?)/regionaals, hier is het enige kamp dat je kunt bezoeken een weekje scouting of 5 dagen ponykamp in de zomervakantie, en dat moeten dan maar net je hobbies zijn.
zondag 1 juni 2025 om 17:58
Er zijn veel meer kampen. https://www.summercamps.nl/nl/kampenNietveelmaargenoeg schreef: ↑01-06-2025 17:27In random schoolweken zijn er geen kampen.
En sowieso is dat meer iets Belgisch (?)/regionaals, hier is het enige kamp dat je kunt bezoeken een weekje scouting of 5 dagen ponykamp in de zomervakantie, en dat moeten dan maar net je hobbies zijn.
Maar het is niet erg gebruikelijk, volgens mij. En best een berg geld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 1 juni 2025 om 18:49
Er is echt wel veel aan kampen te vinden. Met slapen inderdaad, maar ook dagkampen.
Wetenschapskamp, zeilkamp enz
Het moet dan inderdaad wel iets zijn wat bij de interesses van het kind past.
En of op kamp gaan überhaupt bij het kind past.
Mijn kind vindt het fantastisch. Die kun je zo aan een kamp met wildvreemden meegeven en heeft de tijd van haar leven.
Ze heeft meerdere vriendinnen die niet eens op scoutingkamp meegaan, terwijl ze die leiding en kinderen het hele jaar zien, maar kamp: absoluut niet.
Wetenschapskamp, zeilkamp enz
Het moet dan inderdaad wel iets zijn wat bij de interesses van het kind past.
En of op kamp gaan überhaupt bij het kind past.
Mijn kind vindt het fantastisch. Die kun je zo aan een kamp met wildvreemden meegeven en heeft de tijd van haar leven.
Ze heeft meerdere vriendinnen die niet eens op scoutingkamp meegaan, terwijl ze die leiding en kinderen het hele jaar zien, maar kamp: absoluut niet.
zondag 1 juni 2025 om 18:56
woensdag 4 juni 2025 om 04:54
De weerstand zit erin dat het blijkbaar teveel is voor de ouder die achterblijft.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 14:17Ben benieuwd waar de weerstand in zit dat vader niet 3 weken weg zou mogen. Een vriendin van mij wil een keer een andere vriendin van haar opzoeken in Australië. En daar ga je niet heen voor een week, dus dat wordt minimaal 3 weken. Zonder haar eigen gezin. Want dat is ten eerste veel te duur en ten tweede heb je dan een heel ander soort vakantie. Wordt dit ook veroordeeld? Dat ze haar eigen kinderen in de steek laat, maar even door moet sparen zodat ze met zijn allen kunnen, etc?
Dat heeft vader dan maar gewoon te slikken vind ik. Hij heeft zorgplicht naar z’n kinderen (en dan heb ik t niet eens over juridisch maar gewoon moreel)
Misschien voelt TO zich volgend jaar beter en kan hij dan gaan
woensdag 4 juni 2025 om 04:57
Nee het hangt ervanaf hoe het kind verzorgd achterblijft.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 14:29Nou maak je er echt een drama van zeg. Hoe kijk je er tegenaan als moeder met haar vriendinnen op vakantie wil zonder kids? Of alleen weg, om bij te tanken? Moet het kind zich dan ook afgewezen voelen? Ik ken trouwens ook ouders die standaard elk jaar zonder hun kids op vakantie gingen voor quality time (mijn man en ik gaan ook geregeld samen weg en zeggen dan natuurlijk niet tegen de kids “ik hoef je er niet bij te hebben”). Of ouders die een keertje samen wat langer weggaan met elkaar. Dat hoeft de band met het kind echt niet te schaden. Hangt er helemaal vanaf hoe de rest van het jaar eruit ziet met het kind.
Moeder weg met haar vriendinnen —> geen probleem
Vader weg met z’n vriendjn —> geen probleem
Ouders samen weg zonder kinderen —> geen probleem
Maar wel een probleem als de kinderen niet goed achtergelaten zijn. Als degene die voor de kinderen moet zorgen tijdens die vakantie het niet trekt dan kun je niet gaan.
woensdag 4 juni 2025 om 04:57
Nee het hangt ervanaf hoe het kind verzorgd achterblijft.framboosje123 schreef: ↑31-05-2025 14:29Nou maak je er echt een drama van zeg. Hoe kijk je er tegenaan als moeder met haar vriendinnen op vakantie wil zonder kids? Of alleen weg, om bij te tanken? Moet het kind zich dan ook afgewezen voelen? Ik ken trouwens ook ouders die standaard elk jaar zonder hun kids op vakantie gingen voor quality time (mijn man en ik gaan ook geregeld samen weg en zeggen dan natuurlijk niet tegen de kids “ik hoef je er niet bij te hebben”). Of ouders die een keertje samen wat langer weggaan met elkaar. Dat hoeft de band met het kind echt niet te schaden. Hangt er helemaal vanaf hoe de rest van het jaar eruit ziet met het kind.
Moeder weg met haar vriendinnen —> geen probleem
Vader weg met z’n vriendjn —> geen probleem
Ouders samen weg zonder kinderen —> geen probleem
Maar wel een probleem als de kinderen niet goed achtergelaten zijn. Als degene die voor de kinderen moet zorgen tijdens die vakantie het niet trekt dan kun je niet gaan.
woensdag 4 juni 2025 om 05:06
Wat triestMaleficent schreef: ↑01-06-2025 11:49Ik ken een gescheiden koppel met 2 kinderen in deze leeftijd en hun vader gaat om de haverklap naar het buitenland met de nieuwe partner, en de kinderen hebben daar indd last van, ondanks dat hij ze wel meeneemt in de grote vakantie.
Ik kan me zo niet voorstellen dat ik dat zou doen als moeder

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in