Werk & Studie alle pijlers

Terug naar af: fair of oneerlijk?

03-06-2025 20:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Je begint aan een nieuwe functie binnen een organisatie en alles lijkt goed te passen. De vorige medewerker had gekozen voor een andere uitdaging en was vertrokken. Maar onverwachte omstandigheden zorgen ervoor dat die persoon zijn of haar nieuwe pad niet kan voortzetten. Nu wil hij of zij terugkeren naar de oude rol, en ondanks jouw succesvolle start wordt je positie aangepast naar een minder aantrekkelijke functie. Is dit een eerlijke beslissing, of zou een bedrijf in zo'n situatie anders moeten handelen?
Dat ligt eraan welke afspraken er met de oude én de nieuwe collega gemaakt zijn. Maar ik neem maar zo aan dat niet is vastgelegd dat oude collega terugkeergarantie had en nieuwe collega zet-een-stap-opzij-kansen. Dus dan vind ik het stom, tenzij nieuwe collega toch niet zo geschikt is.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
03-06-2025 20:19
Dat ligt eraan welke afspraken er met de oude én de nieuwe collega gemaakt zijn. Maar ik neem maar zo aan dat niet is vastgelegd dat oude collega terugkeergarantie had en nieuwe collega zet-een-stap-opzij-kansen. Dus dan vind ik het stom, tenzij nieuwe collega toch niet zo geschikt is.
Het is stom en onaardig.
Dat kan niet zomaar. Als een nieuw persoon is aangenomen voor die functie kan dat niet zomaar worden aangepast, zonder instemming.
Als die nieuwe nog in de proeftijd zit kunnen ze er natuurlijk wel makkelijk vanaf, al is dat niet zo netjes.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Het klinkt niet ok, en dan druk ik mij nog vriendelijk uit. De vertrokken werknemer neemt het risico, heeft pech als het niet goed uitpakt maar moet m.i. wachten tot er weer een vacature is voor die functie.
Dit speelt in mijn omgeving.
Zelf ben ik van mening, dat de oude medewerker het niet meer naar zijn/haar zin had en wegwilde en vertrok.
Dan heb je daarmee je rechten verspeeld.
Het bedrijf is wel tevreden over de nieuwe medewerker, maar biedt degene nu een mindere functie aan. Ze willen haar niet ontslaan, dat had ook nog gekund, maar ze kan blijven, omdat ze via het uitzendbureau daar werkt.
En over een half jaar vertrekt de oude medewerker opnieuw.... (kan zomaar, toch).

Ik heb mijn vriendin geadviseerd lekker rond te kijken naar iets anders: ze verdient een betere behandeling.
Is de vorige medewerker vertrokken naar een andere functie binnen of buiten het bedrijf?
Het is zoals het is
Oh de nieuwe medewerker is zelf niet in dienst bij het bedrijf? Dat maakt het wel lastiger. Ze kan altijd rond gaan kijken natuurlijk maar ik zou het zelf ff aankijken. Kan ook goed uitpakken.
Het is zoals het is
Lebow schreef:
03-06-2025 20:24
Dat kan niet zomaar. Als een nieuw persoon is aangenomen voor die functie kan dat niet zomaar worden aangepast, zonder instemming.
Als die nieuwe nog in de proeftijd zit kunnen ze er natuurlijk wel makkelijk vanaf, al is dat niet zo netjes.
Of het kan hangt wel af van hoe groot de wijziging is. Als je aangenomen was als advocaat, mag je niet ineens als koffie juffrouw ingezet worden of zo. Maar in het schuiven van werkzaamheden mag een werkgever vaak best veel. En dan kan een baan ineens heel anders worden, maar toch binnen het contract vallen. Het is overigens echt heel erg niet netjes om iemand zo opzij te schuiven, daar niet van. Maar iemand alleen de minder leuke delen van zijn baan laten doen, en een ander de dingen die je juist leuk vond, is zeker niet onmogelijk.
Ligt eraan of ze van je af kunnen of niet, heb je een tijdelijk contract? Vast wel als je nieuw bent daar? En ben je al uit de proeftijd?

In principe mogen ze niet, als je geen proeftijd meer hebt, zomaar je functie aanpassen.
Sowieso mogen ze niet aan je inkomen komen, op geen enkele manier, dus eventuele extra's mogen ook niet worden afgepakt maar helaas mogen ze soms welde functie een beetje aanpassen en gaan dan vragen of je toestemming kan geven.
Ik zelf zou hier echt niet van gediend zijn en dus heel luid en duidelijk aangeven niet akkoord te gaan met verandering mbt baan.

En ik zou ook niets tekenen en als er wel inkomen of andere secundaire voorwaarden of extra's veranderen daar mijn rechtsbijstand opzetten.

En ga alvast een andere baan gaan zoeken, als ze nu al zo omgaan met jou, dat kan alleen maar nog veel meer gezeik opleveren in de toekomst. Dat contract gaat dan ook niet verlengd worden als die excollega alweer terug is.
missnuada wijzigde dit bericht op 03-06-2025 20:56
0.47% gewijzigd
Ik reageerde voordat ik wist dat de betreffende nieuwe niet in dienst was van het bedrijf, dat stukje info ontbrak in de OP.
Als je iemand in dienst neemt met een bepaalde functiebeschrijving mag daar best wel wat in geschoven worden, maar het mag geen fundamenteel andere functie worden.
Maar bij zo’n bedrijf zou ik niet graag werken, niet zo fair tegenover de net aangenomen persoon.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Huh??!

Fair als het zo afgesproken is, lees: in het contract van de nieuwe medewerker staat én zo is afgesproken met de vertrekkende medewerker én dus de nieuwe medewerker van op de hoogte is. Dus dan weet de nieuwe medewerker welke mindere functie er geboden zou worden als de vertrekkende terugkomt én is daar dan bij aanvang mee akkoord gegaan.

Gezien jouw tekst is dat allemaal niet het geval. Unfair van een onprofessioneel gerund bedrijf.

Oh, edit, via uitzendbureau heb ik geen idee van.
gryla wijzigde dit bericht op 03-06-2025 21:05
6.04% gewijzigd
In geval van medewerkers via uitzendbureau of detachering.. helaas kan er dan veel aangepast worden of je mag dan na minimaal aantal weken vertrekken.
Ze moet navragen bij haar werkgever (en dat is niet dat bedrijf) wat de regels zijn mbt dit soort dingen. Zij hebben een contract met dat bedrijf.

Veel uitzendbureau's hebben een minimale afname qua tijd, soms paar weken en soms maanden van iemand die ze aanbieden en die dan gekozen wordt.

Dan mag ze daarna meteen vertrekken in dit geval vrees ik.
Detachering werkt eigenlijk hetzelfde maar vaak gaat dan meer om maanden ipv weken als minimale tijd.
Tsja, als je ingehuurd bent kan het bedrijf ten alle tijden je functie aanpassen. Zeker als ze de oude medewerker weer in vaste dienst willen omdat ze goed was. Vindt maar eens een goed iemand voor vast.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Wat ze met die ander doen mag het bedrijf zelf weten, maar ik ga geen andere functie invullen dan waar ik voor aangenomen ben, en ik zou me zeker verzetten.
pina wijzigde dit bericht op 03-06-2025 21:51
1.30% gewijzigd
Oh, de nieuwe is via het uitzendbureau, nee dan heb je als nieuwe geen poot om op te staan.
pina schreef:
03-06-2025 21:45
Wat ze met die ander doen mag het bedrijf zelf weten, maar ik ga geen andere functie invullen dan waar ik voor aangenomen, en ik zou me zeker verzetten.
Maar als je ingehuurd bent, dan is het toch wat het is? Of je gaat terug naar je werkgever voor een andere opdracht, of accepteert wat je wordt opgedragen. Zo simpel is het toch?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
03-06-2025 21:48
Maar als je ingehuurd bent, dan is het toch wat het is? Of je gaat terug naar je werkgever voor een andere opdracht, of accepteert wat je wordt opgedragen. Zo simpel is het toch?
Ja, ik zag pas later dat het via het uitzendbureau is. Dan ligt het anders, dat kan eenvoudig beëindigd worden. Of de functie wordt gewijzigd en dan is het aan werknemer of ze daar mee akkoord gaan of dat de opdracht eindigt.
Het is oneerlijk, maar het mag volgens de regels en je moet het dus accepteren. Op zoek naar een betere werkgever dus.
...
nausicaa schreef:
03-06-2025 20:39
Of het kan hangt wel af van hoe groot de wijziging is. Als je aangenomen was als advocaat, mag je niet ineens als koffie juffrouw ingezet worden of zo. Maar in het schuiven van werkzaamheden mag een werkgever vaak best veel. En dan kan een baan ineens heel anders worden, maar toch binnen het contract vallen. Het is overigens echt heel erg niet netjes om iemand zo opzij te schuiven, daar niet van. Maar iemand alleen de minder leuke delen van zijn baan laten doen, en een ander de dingen die je juist leuk vond, is zeker niet onmogelijk.
Een slimme werkgever zorgt ervoor dat de job description in het contract sowieso niet in te veel detail is beschreven. En eigenlijk moet je dat als werknemer ook niet willen. Het kan immers ook tegen je gaan werken. Als ik naar mijn eigen werk kijk dan zou ik heel veel dingen niet kunnen doen als er een heel gedetailleerde beschrijving zou zijn van wat ik moet doen.
Appletje schreef:
04-06-2025 17:05
Een slimme werkgever zorgt ervoor dat de job description in het contract sowieso niet in te veel detail is beschreven. En eigenlijk moet je dat als werknemer ook niet willen. Het kan immers ook tegen je gaan werken. Als ik naar mijn eigen werk kijk dan zou ik heel veel dingen niet kunnen doen als er een heel gedetailleerde beschrijving zou zijn van wat ik moet doen.
Oh, ik bedoelde dat ook niet negatief hoor. Alleen dat vele mensen zich niet realiseren dat een werkgever dus vaak best wél wat kan schuiven in werkzaamheden, zolang je inderdaad niet een totaal andere functie krijgt. Maar als jij altijd taak a,b,c hebt gedaan, waarbij c het leukste is. En ze besluiten dat je a,b en nog een keer b moet gaan doen, kun je daar weinig aan veranderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven