Mode & Beauty alle pijlers

Welke dresscode kreeg jij opgelegd?

04-06-2025 20:42 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geïnspireerd door het topic over een dresscode (Summer Chic, wat mij betreft overigens wel iets waar men redelijk mee uit de voeten kan) …
Welke hilarische, hoogdravende of anderszins buitenissige dresscode kreeg jij opgelegd?
Had een keer een feestje met thema jaren '80 en daar was iemand verkleed als Bob Ross, compleet met schilderij en kwasten. Die vond ik echt erg origineel.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
05-06-2025 14:48
Had een keer een feestje met thema jaren '80 en daar was iemand verkleed als Bob Ross, compleet met schilderij en kwasten. Die vond ik echt erg origineel.
Geweldig!,
jojojo schreef:
05-06-2025 13:54
Alleen bij bruiloften een dresscode gehad
Something red
Een hoed staat je goed
Summer chique
Ik zou ze wel uitgelachen hebben als ze echt ‘summer chique’ op de kaart hadden gezet.
Claire45 schreef:
05-06-2025 10:41
Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.
Zo vertelde een vriendin van mij over een dresscode/kleur, waarbij allemaal voorbeeld-foto’s waren meegestuurd, en of mensen die twijfelden contact wilden opnemen met het bruidspaar! :lol: Hoe gênant!
shala91 schreef:
05-06-2025 16:22
Ik zou ze wel uitgelachen hebben als ze echt ‘summer chique’ op de kaart hadden gezet.
Deze snap ik even niet… waarom?
VR25 schreef:
05-06-2025 17:45
Deze snap ik even niet… waarom?
Moet chic zijn en is geweldig hilarisch als iemand dat fout doet :wtf:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Over dresscodes gesproken (valt buiten feesten en partijen), in mijn studententijd werkte ik als hostess voor een bureau dat vooral sigarettenmerken promootte. Dat kon toen nog :)

Op een keer moesten wij met het hostess-team naar de sigarettenfabriek (BAT, geloof ik) waar o.a. Barclay Menthol werd geproduceerd, geen idee waarom, maar het zal iets promotioneels zijn geweest. Wij moesten aan:

Een gifgroen pantelpakje met een rokje dat net over de billen viel (of net niet als je wat langer was), witte (!!!) panty’s en dit alles werd afgestyled met witte, kniehoge laarzen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zo moesten wij door de fabriekshal paraderen, terwijl om ons heen een stuk of 80 mannen bijna een rolberoerte kregen van al die benen en die witte laarzen. Ik denk dat zoiets in deze tijden ondenkbaar zou zijn. Hoe seksistisch wil je het hebben?! Maar toen deden wij het gewoon, leuk bijbaantje dat dik betaalde en weinig moeite kostte. Ik heb nog een foto van die middag in de BAT-fabriek en ik kan nog steeds niet geloven dat het echt gebeurd is, en dat wij die achterlijke pakjes moesten dragen.
^^ ik heb dat ook gedaan!! Maar dan in een Gauloise-outfit. Ik heb nooit gerookt.

Ik was ook model, maar dan zeg maar de B-categorie. Hoop lelijke shit aan gehad.
Moiren schreef:
05-06-2025 18:01
Moet chic zijn en is geweldig hilarisch als iemand dat fout doet :wtf:

Voor de veiligheid schrijf ik dan altijd maar sjiek. ;-)

Geen misverstanden over de spelling en ik hoef niet te twijfelen hoe ik het moet schrijven.

Ik heb nu geleerd;
Chic -> zelfstandig naamwoord
Chique -> bijvoeglijk naamwoord

(Voor degenen die net als ik niet wisten wat er nou fout was...)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
De dresscode summer chic, waar je op zich een hoop kanten mee uit kunt. Maar waarvan ik ook wist dat mijn definitie van een leuke zomerse jurk mijlenver verwijderd lag van het juppige aanstaande bruidspaar. Lang verhaal kort: ik had de hele dag een prachtige jurk aan die ik veel te truttig vond. Een halfjaar later was het stel uit elkaar en toen ik dat hoorde was mijn eerste reactie -tegen de plant in de hoek uiteraard, niet tegen het stel- 'heb ik daarvoor al dat geld uitgegeven aan die k-jurk!'

En vrij onlangs nog een bruiloft waar het bruidspaar stond op pasteltinten, en bij navraag -want pasteltinten staan me niet- was ook de ceremoniemeester onverbiddelijk. Dus groot was mijn verbazing toen die de hele dag in het donkerblauw rondliep, en een deel van de gasten -in allerlei kleuren- elkaar stoer liet weten echt niet aan dresscodes te doen. De bruid -lieve controlfreak voor wie haar bruiloft zeker anderhalf jaar een meer dan fulltime baan was- vond het zichtbaar niet leuk, maar hield zich goed. En ik was uiteindelijk toch erg blij met mijn lichtroze jurk die me best goed stond!
Ik vind een bepaalde kleur of ‘pasteltinten’ ook altijd zoiets dwingends hebben.

Een dresscode is -als ik het goed heb- van oudsher juist bedoeld om mensen richting te geven en niet in verlegenheid te brengen.
Ik moet wel zeggen, als er een dresscode zou zijn, dan zou ik ook wel mijn best doen om hieraan te voldoen. Maar (nadat ik in mijn jonge onzekere jaren er vaak heeellll ongemakkelijk bijliep op zo’n feest) ik heb mij plechtig voorgenomen om nooit meer iets te dragen waar ik me niet prettig in voel.
Ik zou op zich prima pastel aan doen, maar zou het me niet staan, dan gewoon hoofdkleur naar eigen keuze en dan accessoires in de gewenste kleuren. Zo interpreteer ik dat altijd. Doe je er toch een tasje, corsage of sjaal bij ofzo. Nagellak en klaar is kees.
dolfje schreef:
05-06-2025 07:02
Ja dat klopt maar buiten die goud en fout was dat dus de enige keer . In onze vrienden /familiekring wordt er blijkbaar dus niet aan dresscodes gedaan.
Ah zo, thanks. Lucky you:)

Het punt met de dresscodes vind ik altijd dat soms kleuren je niet staan of dat het onzekerder maakt over mijn outfit keuze ipv de richting geeft.
Ik denk dan ook dat een kleur niet echt valt onder een dresscode, maar meer dat het bruidspaar/feestgever wil bepalen hoe de gasten eruit zien.
Waar een echte dresscode ook wel richting geeft aan het soort feest.
pina schreef:
05-06-2025 19:11
^^ ik heb dat ook gedaan!! Maar dan in een Gauloise-outfit. Ik heb nooit gerookt.

Ik was ook model, maar dan zeg maar de B-categorie. Hoop lelijke shit aan gehad.
Hahahaha wat leuk! Wij deden Barclay Menthol en Lucky Strike. Monsterlijke pakjes moesten we aan inderdaad, maar het was makkelijk verdienen en vaak stonden we op festivals of bij autoraces, of we werden op het strand gedropt. Ik heb veel lol gehad, ondanks de seksistische werksfeer (er was altijd wel een gewichtig doende man van de ‘organisatie’ die ons behandelde als idioten, maar goed).
Claire45 schreef:
06-06-2025 17:25
Hahahaha wat leuk! Wij deden Barclay Menthol en Lucky Strike. Monsterlijke pakjes moesten we aan inderdaad, maar het was makkelijk verdienen en vaak stonden we op festivals of bij autoraces, of we werden op het strand gedropt. Ik heb veel lol gehad, ondanks de seksistische werksfeer (er was altijd wel een gewichtig doende man van de ‘organisatie’ die ons behandelde als idioten, maar goed).
Ja, nu herinner ik me ook zoiets! Lucky Strike, dat was een van mijn eerste tijdelijke baantjes via het uitzendbureau (administratief invoerwerk).
Terwijl ik aan het werk was, werd ik ineens aangesproken door twee marketingmedewerksters met een pitspoes pakje in hun handen of ik er misschien in wilde poseren ter promotie. Ik keek naar het loeistrakke knalgele lakleren pakje en voelde me bij het idee alleen al toch wat ongemakkelijk (was ook niks gewend) dus bedankte ervoor.
Andere tijden ja.
De stickers zijn op.
Gaya schreef:
06-06-2025 18:01
Ja, nu herinner ik me ook zoiets! Lucky Strike, dat was een van mijn eerste tijdelijke baantjes via het uitzendbureau (administratief invoerwerk).
Terwijl ik aan het werk was, werd ik ineens aangesproken door twee marketingmedewerksters met een pitspoes pakje in hun handen of ik er misschien in wilde poseren ter promotie. Ik keek naar het loeistrakke knalgele lakleren pakje en voelde me bij het idee alleen al toch wat ongemakkelijk (was ook niks gewend) dus bedankte ervoor.
Andere tijden ja.
Hahahaha zo grappig! Knalgeel lakleer is mij bespaard gebleven maar ultrakorte rokjes en ordinaire (spierwitte of knalrode) laarzen waren wel standaard. En de witte panty, uiteraard :ugeek:

Best een goed themafeest: hostess voor sigarettenmerken.
Claire45 schreef:
06-06-2025 18:30
Best een goed themafeest: hostess voor sigarettenmerken.
Hmmm, maar dan niet met dat oncomfortabele strakke pitspakje. En ik heb niks met sigaretten.

Samen met honderden anderen mensen weleens een fluorescerend trainingspakje aan gehad voor een event. Ik voelde me net een gabber maar het had wel iets komisch dat iedereen er zo (idioot) uitzag.
Zoals deze: https://www.carnavalskleding.nl/neon-kleding/
gaya wijzigde dit bericht op 06-06-2025 22:11
Reden: Verduidelijking dat iedereen in zo’n pakje rondliep
28.19% gewijzigd
De stickers zijn op.
Thema hoeden tijdens een bruiloft op het dakterras van een strandtent met windkracht 5.
Claire45 schreef:
06-06-2025 17:25
We gingen naar heel leuke plekken, grote luxe feesten en festivals, VIP rooms, boten er was vaak toch wel wat te drinken bij, en daar hield ik wel van. Altijd onwijs veel lol gehad, nooit het gevoel gehad (of bij nagedacht) dat ik getraffict zou kunnen worden of wat dan ook. Hoewel de outfits sexy (ahum, caliber hotpants en goedkope witte laarzen, nooit eens echte Pall Mall-kleding oid) waren, ben ik ook nooit aangerand of iets. Gewoon lol gemaakt.

Maar heb ook eens een Swiffer-outfit op de Libelledag aan gehad.
Vreemdste verzoek vond ik bij een uitvaart. En dan niet iets als 'geen zwart'. Er werd gevraagd om in de typische outfit van de overledene te komen. Vooraf dacht ik dat het als verkleden zou overkomen, maar ter plekke 'klopte' het wel.
Ik had bij een begrafenis de dresscode fleurig. Ik hou van fleurig, maar ik had ook iemand die mee ging die alleen maar zwart in haar kast heeft. Ze heeft wat van mij geleend.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven