Welke dresscode kreeg jij opgelegd?
donderdag 5 juni 2025 om 14:48
donderdag 5 juni 2025 om 17:40
Zo vertelde een vriendin van mij over een dresscode/kleur, waarbij allemaal voorbeeld-foto’s waren meegestuurd, en of mensen die twijfelden contact wilden opnemen met het bruidspaar!Claire45 schreef: ↑05-06-2025 10:41Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.

donderdag 5 juni 2025 om 18:20
Over dresscodes gesproken (valt buiten feesten en partijen), in mijn studententijd werkte ik als hostess voor een bureau dat vooral sigarettenmerken promootte. Dat kon toen nog
Op een keer moesten wij met het hostess-team naar de sigarettenfabriek (BAT, geloof ik) waar o.a. Barclay Menthol werd geproduceerd, geen idee waarom, maar het zal iets promotioneels zijn geweest. Wij moesten aan:
Een gifgroen pantelpakje met een rokje dat net over de billen viel (of net niet als je wat langer was), witte (!!!) panty’s en dit alles werd afgestyled met witte, kniehoge laarzen
Zo moesten wij door de fabriekshal paraderen, terwijl om ons heen een stuk of 80 mannen bijna een rolberoerte kregen van al die benen en die witte laarzen. Ik denk dat zoiets in deze tijden ondenkbaar zou zijn. Hoe seksistisch wil je het hebben?! Maar toen deden wij het gewoon, leuk bijbaantje dat dik betaalde en weinig moeite kostte. Ik heb nog een foto van die middag in de BAT-fabriek en ik kan nog steeds niet geloven dat het echt gebeurd is, en dat wij die achterlijke pakjes moesten dragen.

Op een keer moesten wij met het hostess-team naar de sigarettenfabriek (BAT, geloof ik) waar o.a. Barclay Menthol werd geproduceerd, geen idee waarom, maar het zal iets promotioneels zijn geweest. Wij moesten aan:
Een gifgroen pantelpakje met een rokje dat net over de billen viel (of net niet als je wat langer was), witte (!!!) panty’s en dit alles werd afgestyled met witte, kniehoge laarzen

Zo moesten wij door de fabriekshal paraderen, terwijl om ons heen een stuk of 80 mannen bijna een rolberoerte kregen van al die benen en die witte laarzen. Ik denk dat zoiets in deze tijden ondenkbaar zou zijn. Hoe seksistisch wil je het hebben?! Maar toen deden wij het gewoon, leuk bijbaantje dat dik betaalde en weinig moeite kostte. Ik heb nog een foto van die middag in de BAT-fabriek en ik kan nog steeds niet geloven dat het echt gebeurd is, en dat wij die achterlijke pakjes moesten dragen.
donderdag 5 juni 2025 om 19:28
Voor de veiligheid schrijf ik dan altijd maar sjiek.

Geen misverstanden over de spelling en ik hoef niet te twijfelen hoe ik het moet schrijven.
Ik heb nu geleerd;
Chic -> zelfstandig naamwoord
Chique -> bijvoeglijk naamwoord
(Voor degenen die net als ik niet wisten wat er nou fout was...)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
donderdag 5 juni 2025 om 19:37
De dresscode summer chic, waar je op zich een hoop kanten mee uit kunt. Maar waarvan ik ook wist dat mijn definitie van een leuke zomerse jurk mijlenver verwijderd lag van het juppige aanstaande bruidspaar. Lang verhaal kort: ik had de hele dag een prachtige jurk aan die ik veel te truttig vond. Een halfjaar later was het stel uit elkaar en toen ik dat hoorde was mijn eerste reactie -tegen de plant in de hoek uiteraard, niet tegen het stel- 'heb ik daarvoor al dat geld uitgegeven aan die k-jurk!'
En vrij onlangs nog een bruiloft waar het bruidspaar stond op pasteltinten, en bij navraag -want pasteltinten staan me niet- was ook de ceremoniemeester onverbiddelijk. Dus groot was mijn verbazing toen die de hele dag in het donkerblauw rondliep, en een deel van de gasten -in allerlei kleuren- elkaar stoer liet weten echt niet aan dresscodes te doen. De bruid -lieve controlfreak voor wie haar bruiloft zeker anderhalf jaar een meer dan fulltime baan was- vond het zichtbaar niet leuk, maar hield zich goed. En ik was uiteindelijk toch erg blij met mijn lichtroze jurk die me best goed stond!
En vrij onlangs nog een bruiloft waar het bruidspaar stond op pasteltinten, en bij navraag -want pasteltinten staan me niet- was ook de ceremoniemeester onverbiddelijk. Dus groot was mijn verbazing toen die de hele dag in het donkerblauw rondliep, en een deel van de gasten -in allerlei kleuren- elkaar stoer liet weten echt niet aan dresscodes te doen. De bruid -lieve controlfreak voor wie haar bruiloft zeker anderhalf jaar een meer dan fulltime baan was- vond het zichtbaar niet leuk, maar hield zich goed. En ik was uiteindelijk toch erg blij met mijn lichtroze jurk die me best goed stond!
donderdag 5 juni 2025 om 19:45
donderdag 5 juni 2025 om 19:48
vrijdag 6 juni 2025 om 13:36
Ah zo, thanks. Lucky you:)
Het punt met de dresscodes vind ik altijd dat soms kleuren je niet staan of dat het onzekerder maakt over mijn outfit keuze ipv de richting geeft.
vrijdag 6 juni 2025 om 17:25
Hahahaha wat leuk! Wij deden Barclay Menthol en Lucky Strike. Monsterlijke pakjes moesten we aan inderdaad, maar het was makkelijk verdienen en vaak stonden we op festivals of bij autoraces, of we werden op het strand gedropt. Ik heb veel lol gehad, ondanks de seksistische werksfeer (er was altijd wel een gewichtig doende man van de ‘organisatie’ die ons behandelde als idioten, maar goed).
vrijdag 6 juni 2025 om 18:01
Ja, nu herinner ik me ook zoiets! Lucky Strike, dat was een van mijn eerste tijdelijke baantjes via het uitzendbureau (administratief invoerwerk).Claire45 schreef: ↑06-06-2025 17:25Hahahaha wat leuk! Wij deden Barclay Menthol en Lucky Strike. Monsterlijke pakjes moesten we aan inderdaad, maar het was makkelijk verdienen en vaak stonden we op festivals of bij autoraces, of we werden op het strand gedropt. Ik heb veel lol gehad, ondanks de seksistische werksfeer (er was altijd wel een gewichtig doende man van de ‘organisatie’ die ons behandelde als idioten, maar goed).
Terwijl ik aan het werk was, werd ik ineens aangesproken door twee marketingmedewerksters met een pitspoes pakje in hun handen of ik er misschien in wilde poseren ter promotie. Ik keek naar het loeistrakke knalgele lakleren pakje en voelde me bij het idee alleen al toch wat ongemakkelijk (was ook niks gewend) dus bedankte ervoor.
Andere tijden ja.
De stickers zijn op.
vrijdag 6 juni 2025 om 18:30
Hahahaha zo grappig! Knalgeel lakleer is mij bespaard gebleven maar ultrakorte rokjes en ordinaire (spierwitte of knalrode) laarzen waren wel standaard. En de witte panty, uiteraardGaya schreef: ↑06-06-2025 18:01Ja, nu herinner ik me ook zoiets! Lucky Strike, dat was een van mijn eerste tijdelijke baantjes via het uitzendbureau (administratief invoerwerk).
Terwijl ik aan het werk was, werd ik ineens aangesproken door twee marketingmedewerksters met een pitspoes pakje in hun handen of ik er misschien in wilde poseren ter promotie. Ik keek naar het loeistrakke knalgele lakleren pakje en voelde me bij het idee alleen al toch wat ongemakkelijk (was ook niks gewend) dus bedankte ervoor.
Andere tijden ja.

Best een goed themafeest: hostess voor sigarettenmerken.
vrijdag 6 juni 2025 om 18:43
Hmmm, maar dan niet met dat oncomfortabele strakke pitspakje. En ik heb niks met sigaretten.
Samen met honderden anderen mensen weleens een fluorescerend trainingspakje aan gehad voor een event. Ik voelde me net een gabber maar het had wel iets komisch dat iedereen er zo (idioot) uitzag.
Zoals deze: https://www.carnavalskleding.nl/neon-kleding/
gaya wijzigde dit bericht op 06-06-2025 22:11
Reden: Verduidelijking dat iedereen in zo’n pakje rondliep
Reden: Verduidelijking dat iedereen in zo’n pakje rondliep
28.19% gewijzigd
De stickers zijn op.
zaterdag 7 juni 2025 om 11:47
We gingen naar heel leuke plekken, grote luxe feesten en festivals, VIP rooms, boten er was vaak toch wel wat te drinken bij, en daar hield ik wel van. Altijd onwijs veel lol gehad, nooit het gevoel gehad (of bij nagedacht) dat ik getraffict zou kunnen worden of wat dan ook. Hoewel de outfits sexy (ahum, caliber hotpants en goedkope witte laarzen, nooit eens echte Pall Mall-kleding oid) waren, ben ik ook nooit aangerand of iets. Gewoon lol gemaakt.Claire45 schreef: ↑06-06-2025 17:25Hahahaha wat leuk! Wij deden Barclay Menthol en Lucky Strike. Monsterlijke pakjes moesten we aan inderdaad, maar het was makkelijk verdienen en vaak stonden we op festivals of bij autoraces, of we werden op het strand gedropt. Ik heb veel lol gehad, ondanks de seksistische werksfeer (er was altijd wel een gewichtig doende man van de ‘organisatie’ die ons behandelde als idioten, maar goed).
Maar heb ook eens een Swiffer-outfit op de Libelledag aan gehad.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in