Mode & Beauty alle pijlers

Welke dresscode kreeg jij opgelegd?

04-06-2025 20:42 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geïnspireerd door het topic over een dresscode (Summer Chic, wat mij betreft overigens wel iets waar men redelijk mee uit de voeten kan) …
Welke hilarische, hoogdravende of anderszins buitenissige dresscode kreeg jij opgelegd?
De toppers waren vorig jaar coconut white with a tropical twist….
Ik heb een witte broek aan gedaan met een shirt met bloemen.
Voor een bruiloft: roaring twenties.
Klinkt moeilijker dan het was. Zwarte jurk aan met een nepparelsierraad was voldoende.

Themafeesten: sixties, fout, glitter en glamour, allo allo.
En ben ooit eens verkleed geweest als wandelende tak. Iedereen kreeg van te voren een briefje met daarop beschreven als welk dier je verkleed moest gaan. Tijdens het feest was het de bedoeling dat je ging raden welk dier de ander was (bladluis, slak etc). Vond het erg leuk.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
"Wit" tijdens een kerstshow van Nick & Simon ;-D Er werd steen en been geklaagd op facebook, over hoe ze nou het lef konden hebben om hun publiek midden december in het wit te laten komen. Ik heb in de zomer niet eens iets wits aan (heb alleen witte sokken, verder helemaal niks), maar gelukkig werd ik last minute uitgenodigd waardoor ik een excuus had.

Tijdens de show lazen ze de meest originele klaagreacties voor van fans, dat was dan wel weer komisch,
Tjezus, wat vals
Jaren 50 (vreselijk), junglethema, horror, denim ‘n white, foute party, westernthema.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Jaren '50; thema 'ijs'. En op bruiloften 'herfstkleuren', 'limoengroen accent' -- mij heb je niet zo gauw op de kast, ik vind het wel leuk om een outfit in dresscode te regelen.

De meest bijzondere: ik ging ooit naar een blind date diner event. Thema "ik zie ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is..."
Stond op de uitnodiging de kleur die je moest zijn, en jouw match/date had dan ook die kleur. Ik kreeg "glitterend zwart", er was ook "vuurrood", "bont en blauw", "pretty pink" etc.

Was een heel leuke avond, al was meneer-glitterzwart geen match :)
Tenue de ville en casual smart toch het meest. Een nette zwarte jurk en pumps of laarsjes voldeed prima.

En heb een keer Proud to be fout thema gehad. Dat is echt meer dan 20 jaar geleden, dus heb in de kast van mijn toen 11 jarige zusje een Flippo shirt en een oud rokje (met elastiek) gevonden en aangetrokken met een paar oude retro sneakers en wild haar.
Een keer een seventies thema (dochter werd 25, moeder 50 = 75… je moet er maar opkomen), een keer “roze” thema en ik ben dan ook echt zo gek om iets voor die ene keer aan te schaffen, zo zonde! En een keer jungle, en dat was dan ook nog eens voor een première voor het hele gezin van zes 🤪
MevrouwJack schreef:
04-06-2025 23:56
"Wit" tijdens een kerstshow van Nick & Simon ;-D Er werd steen en been geklaagd op facebook, over hoe ze nou het lef konden hebben om hun publiek midden december in het wit te laten komen. Ik heb in de zomer niet eens iets wits aan (heb alleen witte sokken, verder helemaal niks), maar gelukkig werd ik last minute uitgenodigd waardoor ik een excuus had.

Tijdens de show lazen ze de meest originele klaagreacties voor van fans, dat was dan wel weer komisch,
Nou dit inderdaad. Mijn man heeft nog ergens een spuuglelijke witte broek liggen van zo'n avond. Ik ben blij dat ik toen sowieso niet mee zou gaan. Ik draag echt nooit wit en ben superbleek
.
Boho chic komt me trouwens ook vaag boven nu, maar al dit soort thema's zijn niet zo aan mij besteed, geloof ik.
Nadinexxx schreef:
04-06-2025 22:04
Tenue de ville is toch een vrij normale dresscode?

Ja dat klopt maar buiten die goud en fout was dat dus de enige keer . In onze vrienden /familiekring wordt er blijkbaar dus niet aan dresscodes gedaan.
Ik lees hier een paar keer Wes Anderson (?), heb gegoogeld en dat is een regisseur maar hoe weet je dan wat je aan moet?!
smorre schreef:
05-06-2025 07:34
Ik lees hier een paar keer Wes Anderson (?), heb gegoogeld en dat is een regisseur maar hoe weet je dan wat je aan moet?!
google nog maar eens. wes anderson clothing en dan op afbeeldingen kijken. dat geeft een vrij consistent beeld toch?

ik kende hem ook niet. bovenstaande heb ik gedaan
En doooooor!
Gooische vrouwen. Ik was als tante Cor)
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
Vond ik het leukste. Maar dat zijn dan de gewone feestjes waarbij het ook niet echt uitmaakt of het je goed staat of niet. Ik heb echt een hekel aan een dresscode bij bijvoorbeeld bruiloften. Ik sta niet met pastelkleuren en dan ‘moet’ je daar verlicht in op komen draven en de hele dag in lopen. Ik draag harde en felle kleuren en zwart en doe dat dan ook gewoon aan.
Ik heb nog nooit een evenement gehad waarbij er echt een dresscode was. Bij een bruiloft leek het er even op dat er verwacht werd dat de vrouwen in het lang ging. Ik heb toen wel gevraagd of ze dat echt van plan was, aangezien het een bruiloft in augustus was. Gelukkig is ze daar toen op teruggekomen, want het was bloedheet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
freekenkaat schreef:
05-06-2025 08:04
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
Vond ik het leukste. Maar dat zijn dan de gewone feestjes waarbij het ook niet echt uitmaakt of het je goed staat of niet. Ik heb echt een hekel aan een dresscode bij bijvoorbeeld bruiloften. Ik sta niet met pastelkleuren en dan ‘moet’ je daar verlicht in op komen draven en de hele dag in lopen. Ik draag harde en felle kleuren en zwart en doe dat dan ook gewoon aan.
Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.
Vooral voor personeelsfeesten. Bal masqué, super heros & gala, Sjeherazade 1001 nacht, 70s/80s/90s etc., God is a DJ, en ga zo maar door.

Voor bruiloften alleen touch of pink en a touch of gold.

Ik heb een grafhekel aan themafeesten. Ik wil er gewoon leuk uitzien, ik houd niet van verkleden, en ik houd niet van het gedoe vooraf om het te regelen. Dresscode, prima, maar thema’s, nee. Maar ik doe toch altijd braaf mee.
pina wijzigde dit bericht op 05-06-2025 10:47
16.17% gewijzigd
Claire45 schreef:
05-06-2025 10:41
Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.
Jaaa haha dat dus idd! Thema feestjes, superleuk, maar niet voor een bruiloft. Als ik mijn trouwfoto’s terugkijk zie ik iedereen zoals hij/zij is/was, iedereen als zichzelf, dat vind ik voor een bruiloft veel mooier.
Claire45 schreef:
05-06-2025 10:41
Ik heb dat ook eens gehad bij een bruiloft, iedereen in dezelfde (saaie) tinten. Op die bruiloft werd ook zo'n live painting gemaakt, maar doordat iedereen er hetzelfde uitzag, kon je totaal niet zien wie wie was op dat schilderij. Heel jammer! T bruidspaar had inderdaad ivm het "instaproof" zijn hiervoor gekozen, maar hadden achteraf toch een beetje spijt..
freekenkaat schreef:
05-06-2025 08:04
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder

Haha, de beste keuze wat mij betreft!
Claire45 schreef:
04-06-2025 22:33
Ook best veel dresscodes ‘Come as you are’ gehad. Wel sympathiek. Mensen maken zich er blijkbaar toch wel zorgen om :-D

Nog een herinnering aan een leuke dresscode: ‘Back to school.’ Dus iedereen gekleed zoals ie er op z’n onzekerst uitzag, met beugels en pukkels en loodzware rugzakken.
Dit hadden wij op onze bruiloft. Het maakte ons ook echt niet uit, dus ook gasten in spijkerbroek en t-shirt, geen probleem. Zo loopt mijn man er ook het liefste bij, alleen op onze bruiloft dan net weer niet ;-) Geweldige dag gehad.

Eén keer dresscode gala, daar heb ik toen een simpele lange zwarte jurk voor gekocht. Nooit meer aan gehad en ik pas hem al jaren niet meer, dus dat was wel een beetje zonde.

Eén keer een bruiloft van een vriendin jaren geleden, geen dresscode, maar gewoon leuke nieuwe feestelijke kleding aan gedaan. Komen we aan op de feestlocatie, wordt iedereen verzocht zich om te kleden in klaar-liggende middeleeuwse kostuums.... daar werd ik toch niet heel erg blij van eigenlijk.... hoog zomer, goedkope stof en dat jeukte enorm. Mijn eigen kleding die ik gekocht had voor het feest was in ieder geval wel leuk genoeg om veel vaker te dragen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
De letter B. Ik ging als Balthazar, een van de 3 wijzen. Zelf gemaakt pak met baard en bruine schmink. Niemand herkende me :biggrin:
Ooit een studentenfeest met als thema "wees een watje". De meesten hadden het letterlijk genomen en zichzelf voorzien van watjes in hun haar, op hun kleding gespeld enz.
NellieVermicelli schreef:
05-06-2025 13:06
De letter B. Ik ging als Balthazar, een van de 3 wijzen. Zelf gemaakt pak met baard en bruine schmink. Niemand herkende me :biggrin:
Dit zou ik dus zelf echt vreselijk vinden om te doen. Ik snap helemaal dat een ander het leuk vindt, maar ik vind het zelf heel vervelend om met pruikjes, schminck, snorren en kostuums rond te lopen.
Maar mijn achternaam is een B, dus die was makkelijk geweest ;)

Ik ging vroeger wel altijd naar valtifest, dat was ook altijd met een thema. Dan gingen we wel als groep met allemaal binnen hetzelfde thema. Niet dat ik het dan leuk vond, maar anderen regelden dat dan, en dat scheelde mij weer een hoop gedoe. En als groep van 20 man bij elkaar ziet het er inderdaad wel tof uit. Maar nee, ik wil eigenlijk gewoon lekker mijn eigen kleding aan.

Ben ook erg blij dat ik de opkomst van de volwassen bruidsmeisjes-traditie heb mogen missen.
Alleen bij bruiloften een dresscode gehad
Something red
Een hoed staat je goed
Summer chique
Claire45 schreef:
04-06-2025 22:33
Ook best veel dresscodes ‘Come as you are’ gehad.
Hier krijg ik direct Nirvana vibes bij. Zou dat ook als dusdanig geïnterpreteerd kunnen hebben denk ik 🤣

Ooit een feest van vrienden gehad waarbij iedereen werd gevraagd in het wit te komen. Was voor het nieuwe huis en in de zomer. Prima.
En een keer jaren 80, maar helaas was ik toen verhinderd.
Verder weinig dresscodes gehad.
Toen ik studeerde hadden wij trouwens heel veel feesten met een dresscode, gala (vrouwen in het lang, mannen in rokkostuum) en ook wel regelmatig feestjes en huwelijken waarbij mannen in smoking moesten en vrouwen in een feestelijke jurk (hoefde niet lang te zijn geloof ik, ben de codes een beetje kwijt). Maar destijds had ik dus aardig wat galajurken in de kast hangen. We leenden ook vaak jurken van vriendinnen, beetje onderling ruilen om de kosten te drukken. Ik zou me nu opgeprikt en ongemakkelijk voelen in zo’n gala-setting maar toen was het leuk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven