Welke dresscode kreeg jij opgelegd?
woensdag 4 juni 2025 om 23:38
Voor een bruiloft: roaring twenties.
Klinkt moeilijker dan het was. Zwarte jurk aan met een nepparelsierraad was voldoende.
Themafeesten: sixties, fout, glitter en glamour, allo allo.
En ben ooit eens verkleed geweest als wandelende tak. Iedereen kreeg van te voren een briefje met daarop beschreven als welk dier je verkleed moest gaan. Tijdens het feest was het de bedoeling dat je ging raden welk dier de ander was (bladluis, slak etc). Vond het erg leuk.
Klinkt moeilijker dan het was. Zwarte jurk aan met een nepparelsierraad was voldoende.
Themafeesten: sixties, fout, glitter en glamour, allo allo.
En ben ooit eens verkleed geweest als wandelende tak. Iedereen kreeg van te voren een briefje met daarop beschreven als welk dier je verkleed moest gaan. Tijdens het feest was het de bedoeling dat je ging raden welk dier de ander was (bladluis, slak etc). Vond het erg leuk.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
woensdag 4 juni 2025 om 23:56
"Wit" tijdens een kerstshow van Nick & Simon
Er werd steen en been geklaagd op facebook, over hoe ze nou het lef konden hebben om hun publiek midden december in het wit te laten komen. Ik heb in de zomer niet eens iets wits aan (heb alleen witte sokken, verder helemaal niks), maar gelukkig werd ik last minute uitgenodigd waardoor ik een excuus had.
Tijdens de show lazen ze de meest originele klaagreacties voor van fans, dat was dan wel weer komisch,

Tijdens de show lazen ze de meest originele klaagreacties voor van fans, dat was dan wel weer komisch,
Tjezus, wat vals
donderdag 5 juni 2025 om 00:26
Jaren '50; thema 'ijs'. En op bruiloften 'herfstkleuren', 'limoengroen accent' -- mij heb je niet zo gauw op de kast, ik vind het wel leuk om een outfit in dresscode te regelen.
De meest bijzondere: ik ging ooit naar een blind date diner event. Thema "ik zie ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is..."
Stond op de uitnodiging de kleur die je moest zijn, en jouw match/date had dan ook die kleur. Ik kreeg "glitterend zwart", er was ook "vuurrood", "bont en blauw", "pretty pink" etc.
Was een heel leuke avond, al was meneer-glitterzwart geen match
De meest bijzondere: ik ging ooit naar een blind date diner event. Thema "ik zie ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is..."
Stond op de uitnodiging de kleur die je moest zijn, en jouw match/date had dan ook die kleur. Ik kreeg "glitterend zwart", er was ook "vuurrood", "bont en blauw", "pretty pink" etc.
Was een heel leuke avond, al was meneer-glitterzwart geen match

donderdag 5 juni 2025 om 00:36
Tenue de ville en casual smart toch het meest. Een nette zwarte jurk en pumps of laarsjes voldeed prima.
En heb een keer Proud to be fout thema gehad. Dat is echt meer dan 20 jaar geleden, dus heb in de kast van mijn toen 11 jarige zusje een Flippo shirt en een oud rokje (met elastiek) gevonden en aangetrokken met een paar oude retro sneakers en wild haar.
En heb een keer Proud to be fout thema gehad. Dat is echt meer dan 20 jaar geleden, dus heb in de kast van mijn toen 11 jarige zusje een Flippo shirt en een oud rokje (met elastiek) gevonden en aangetrokken met een paar oude retro sneakers en wild haar.
donderdag 5 juni 2025 om 01:42
donderdag 5 juni 2025 om 06:09
Nou dit inderdaad. Mijn man heeft nog ergens een spuuglelijke witte broek liggen van zo'n avond. Ik ben blij dat ik toen sowieso niet mee zou gaan. Ik draag echt nooit wit en ben superbleekMevrouwJack schreef: ↑04-06-2025 23:56"Wit" tijdens een kerstshow van Nick & SimonEr werd steen en been geklaagd op facebook, over hoe ze nou het lef konden hebben om hun publiek midden december in het wit te laten komen. Ik heb in de zomer niet eens iets wits aan (heb alleen witte sokken, verder helemaal niks), maar gelukkig werd ik last minute uitgenodigd waardoor ik een excuus had.
.
Boho chic komt me trouwens ook vaag boven nu, maar al dit soort thema's zijn niet zo aan mij besteed, geloof ik.
donderdag 5 juni 2025 om 07:02
donderdag 5 juni 2025 om 08:03
google nog maar eens. wes anderson clothing en dan op afbeeldingen kijken. dat geeft een vrij consistent beeld toch?
ik kende hem ook niet. bovenstaande heb ik gedaan
En doooooor!
donderdag 5 juni 2025 om 08:04
Gooische vrouwen. Ik was als tante Cor)
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
Vond ik het leukste. Maar dat zijn dan de gewone feestjes waarbij het ook niet echt uitmaakt of het je goed staat of niet. Ik heb echt een hekel aan een dresscode bij bijvoorbeeld bruiloften. Ik sta niet met pastelkleuren en dan ‘moet’ je daar verlicht in op komen draven en de hele dag in lopen. Ik draag harde en felle kleuren en zwart en doe dat dan ook gewoon aan.
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
Vond ik het leukste. Maar dat zijn dan de gewone feestjes waarbij het ook niet echt uitmaakt of het je goed staat of niet. Ik heb echt een hekel aan een dresscode bij bijvoorbeeld bruiloften. Ik sta niet met pastelkleuren en dan ‘moet’ je daar verlicht in op komen draven en de hele dag in lopen. Ik draag harde en felle kleuren en zwart en doe dat dan ook gewoon aan.
donderdag 5 juni 2025 om 10:01
Ik heb nog nooit een evenement gehad waarbij er echt een dresscode was. Bij een bruiloft leek het er even op dat er verwacht werd dat de vrouwen in het lang ging. Ik heb toen wel gevraagd of ze dat echt van plan was, aangezien het een bruiloft in augustus was. Gelukkig is ze daar toen op teruggekomen, want het was bloedheet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 5 juni 2025 om 10:41
Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.freekenkaat schreef: ↑05-06-2025 08:04Gooische vrouwen. Ik was als tante Cor)
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
donderdag 5 juni 2025 om 10:43
Vooral voor personeelsfeesten. Bal masqué, super heros & gala, Sjeherazade 1001 nacht, 70s/80s/90s etc., God is a DJ, en ga zo maar door.
Voor bruiloften alleen touch of pink en a touch of gold.
Ik heb een grafhekel aan themafeesten. Ik wil er gewoon leuk uitzien, ik houd niet van verkleden, en ik houd niet van het gedoe vooraf om het te regelen. Dresscode, prima, maar thema’s, nee. Maar ik doe toch altijd braaf mee.
Voor bruiloften alleen touch of pink en a touch of gold.
Ik heb een grafhekel aan themafeesten. Ik wil er gewoon leuk uitzien, ik houd niet van verkleden, en ik houd niet van het gedoe vooraf om het te regelen. Dresscode, prima, maar thema’s, nee. Maar ik doe toch altijd braaf mee.
pina wijzigde dit bericht op 05-06-2025 10:47
16.17% gewijzigd
donderdag 5 juni 2025 om 10:45
Jaaa haha dat dus idd! Thema feestjes, superleuk, maar niet voor een bruiloft. Als ik mijn trouwfoto’s terugkijk zie ik iedereen zoals hij/zij is/was, iedereen als zichzelf, dat vind ik voor een bruiloft veel mooier.Claire45 schreef: ↑05-06-2025 10:41Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.
donderdag 5 juni 2025 om 11:24
Ik heb dat ook eens gehad bij een bruiloft, iedereen in dezelfde (saaie) tinten. Op die bruiloft werd ook zo'n live painting gemaakt, maar doordat iedereen er hetzelfde uitzag, kon je totaal niet zien wie wie was op dat schilderij. Heel jammer! T bruidspaar had inderdaad ivm het "instaproof" zijn hiervoor gekozen, maar hadden achteraf toch een beetje spijt..Claire45 schreef: ↑05-06-2025 10:41Op Instagram zie ik inderdaad wel eens foto’s van bruiloften voorbijkomen waarop alle gasten een voorgeschreven kleurenpalet dragen, wit & beige bijvoorbeeld, zodat alle foto’s een gestyleerde en ‘elegante’ uitstraling hebben. Zo truttig en saai! Ik vind dat zo’n bruidspaar hun gasten beledigt, alsof niemand smaak heeft en zij daarom uit voorzorg bepalen dat tante Toos niet in haar standaard bloemengordijn komt opdraven want dat verziekt de foto’s.
donderdag 5 juni 2025 om 11:25
freekenkaat schreef: ↑05-06-2025 08:04Gooische vrouwen. Ik was als tante Cor)
Roaring Twenties
Pooiers & Pimps
Flodder
Haha, de beste keuze wat mij betreft!
donderdag 5 juni 2025 om 12:01
Dit hadden wij op onze bruiloft. Het maakte ons ook echt niet uit, dus ook gasten in spijkerbroek en t-shirt, geen probleem. Zo loopt mijn man er ook het liefste bij, alleen op onze bruiloft dan net weer nietClaire45 schreef: ↑04-06-2025 22:33Ook best veel dresscodes ‘Come as you are’ gehad. Wel sympathiek. Mensen maken zich er blijkbaar toch wel zorgen om![]()
Nog een herinnering aan een leuke dresscode: ‘Back to school.’ Dus iedereen gekleed zoals ie er op z’n onzekerst uitzag, met beugels en pukkels en loodzware rugzakken.

Eén keer dresscode gala, daar heb ik toen een simpele lange zwarte jurk voor gekocht. Nooit meer aan gehad en ik pas hem al jaren niet meer, dus dat was wel een beetje zonde.
Eén keer een bruiloft van een vriendin jaren geleden, geen dresscode, maar gewoon leuke nieuwe feestelijke kleding aan gedaan. Komen we aan op de feestlocatie, wordt iedereen verzocht zich om te kleden in klaar-liggende middeleeuwse kostuums.... daar werd ik toch niet heel erg blij van eigenlijk.... hoog zomer, goedkope stof en dat jeukte enorm. Mijn eigen kleding die ik gekocht had voor het feest was in ieder geval wel leuk genoeg om veel vaker te dragen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
donderdag 5 juni 2025 om 13:49
Dit zou ik dus zelf echt vreselijk vinden om te doen. Ik snap helemaal dat een ander het leuk vindt, maar ik vind het zelf heel vervelend om met pruikjes, schminck, snorren en kostuums rond te lopen.NellieVermicelli schreef: ↑05-06-2025 13:06De letter B. Ik ging als Balthazar, een van de 3 wijzen. Zelf gemaakt pak met baard en bruine schmink. Niemand herkende me![]()
Maar mijn achternaam is een B, dus die was makkelijk geweest

Ik ging vroeger wel altijd naar valtifest, dat was ook altijd met een thema. Dan gingen we wel als groep met allemaal binnen hetzelfde thema. Niet dat ik het dan leuk vond, maar anderen regelden dat dan, en dat scheelde mij weer een hoop gedoe. En als groep van 20 man bij elkaar ziet het er inderdaad wel tof uit. Maar nee, ik wil eigenlijk gewoon lekker mijn eigen kleding aan.
Ben ook erg blij dat ik de opkomst van de volwassen bruidsmeisjes-traditie heb mogen missen.
donderdag 5 juni 2025 om 13:57
Hier krijg ik direct Nirvana vibes bij. Zou dat ook als dusdanig geïnterpreteerd kunnen hebben denk ik
Ooit een feest van vrienden gehad waarbij iedereen werd gevraagd in het wit te komen. Was voor het nieuwe huis en in de zomer. Prima.
En een keer jaren 80, maar helaas was ik toen verhinderd.
Verder weinig dresscodes gehad.
donderdag 5 juni 2025 om 14:06
Toen ik studeerde hadden wij trouwens heel veel feesten met een dresscode, gala (vrouwen in het lang, mannen in rokkostuum) en ook wel regelmatig feestjes en huwelijken waarbij mannen in smoking moesten en vrouwen in een feestelijke jurk (hoefde niet lang te zijn geloof ik, ben de codes een beetje kwijt). Maar destijds had ik dus aardig wat galajurken in de kast hangen. We leenden ook vaak jurken van vriendinnen, beetje onderling ruilen om de kosten te drukken. Ik zou me nu opgeprikt en ongemakkelijk voelen in zo’n gala-setting maar toen was het leuk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in