Peuter met ontwikkelingsvoorsprong vervroegd naar basisschoo

07-06-2025 20:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kdv heeft dit advies gegeven voor onze peuter van 3,5. Dit na een externe observatie van een organisatie gericht op onderwijs, meerkunners en hoogbegaafden. Wij zien ook echt wel dat hij voorloopt in met name zijn taalontwikkeling en dat hij beter/leuker speelt (aansluit) met oudere kinderen. Het kdv ziet veel frustratie en bepalend gedrag op de peutergroep. Advies is nu om een toelaatbaarheidsverklaring aan te vragen, zodat hij na de zomer (3 jaar en 9 maanden) in ‘klas 0’ kan starten. Een vorm van speciaal onderwijs met allerlei kinderen die om verschillende redenen niet naar de kleuterschool kunnen. Kunnen dus ook juist kinderen met leerachterstand zijn. Voordeel is wel meer uitdaging, minder verveling en kleinere klasjes zodat hij goed gezien wordt. En dus niet gaat ondersneeuwen (of onderpresteren, of negatieve aandacht vragen) in een reguliere kleuterklas, dat we niet de ‘sweet spot’ van nu willen leren missen. Maar nadeel vind ik wel dat hij dan dus op het speciaal onderwijs start, terwijl regulier niet eens geprobeerd is. Komt hij dan ooit nog wel terug? Of moet ik daar niet bang voor zijn? Weinig aanbod hier in de omgeving, dus we hebben het wel een beetje te doen met wat er is…. Hebben jullie ervaringen of tips?
ChiaChianti schreef:
08-06-2025 01:58
Voor die paar maanden is het de vraag of je er wat mee moet. Mijn zoontje had hetzelfde, kreeg extra taken en oefeningen uit groep 1. Vond het de laatste maanden niet meer leuk maar het zorgde niet voor extreem gedrag.
Nu in groep 1 heeft hij zichzelf leren lezen en rekenen, er wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Doet het prima in de reguliere route met wat extra aandacht/opdrachten.
Zou dus niet gelijk van alles uit de kast trekken, kan denk ik ook averechts werken. Valide hoogbegaafdheid testen kan trouwens pas vanaf 8 jarige leeftijd.
Ik zou nu vooral zoeken naar uitdagingen voor je kind. Muziek, sport, boekjes, taken?
Waarop baseer je dat?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Mij is destijds ook verteld dat dergelijke testen welliswaar bestaan, maar niet erg zinnig zijn bij peuters en kleuters.
Omdat ze op die leeftijd heel erg sprongen in hun ontwikkeling kunnen maken, om daarna weer te stagneren. Vanaf 7 a 8 jaar is hetgeen ook mij werd verteld.
Maar ik ben geen pedagoog, psycholoog of wat dan ook.
Wat jouw situatie betreft TO. Ik zou ook mijn twijfels hebben. Het lijkt mij best een rigoureuze stap voor slechts een paar maanden.
En wat houdt het voor de toekomst in? Ik zou ook met veel vragen zitten.
Hallodaar schreef:
08-06-2025 08:30
Mij is destijds ook verteld dat dergelijke testen welliswaar bestaan, maar niet erg zinnig zijn bij peuters en kleuters.
Omdat ze op die leeftijd heel erg sprongen in hun ontwikkeling kunnen maken, om daarna weer te stagneren. Vanaf 7 a 8 jaar is hetgeen ook mij werd verteld.
Maar ik ben geen pedagoog, psycholoog of wat dan ook.
Wat jouw situatie betreft TO. Ik zou ook mijn twijfels hebben. Het lijkt mij best een rigoureuze stap voor slechts een paar maanden.
En wat houdt het voor de toekomst in? Ik zou ook met veel vragen zitten.
Inmiddels wordt steeds duidelijker dat IQ geen vast gegeven is, dus op geen enkele leeftijd kan daar iets structureels over gezegd worden.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Hoeveel dagen gaat je kind nu naar de opvang? Nu klinkt het meer of de opvang waar je kind nu op zit handelingsverlegen is, dat is soms best dragelijk te maken met wat suggesties!

ik ken een toelaatbaarheidsverklaring alleen voor een reguliere school. Dat komt nu wel iets vaker voor, maar het is dan ook nog vaak zo dat na een maandje blijkt dat het kind er toch ook niet zo aan toe is als de ouders dachten. De basisschool is namelijk niet per se een voor jouw kind verrijkende omgeving tov wat hij of zij nu meemaakt. De SO groep die jij omschrijft wellicht wel, maar dan zou ik wel duidelijk doorvragen met welke school ze samenwerken en hoe die overgang verloopt. Als het kan, zou ik voor die maanden vol inzetten op verrijking daarbuiten, alvast op zwemles of ballet en/of muziekles, zelf aan de slag 2 dagen per week, en dan regulier proberen, eventueel met 3j10 maanden.
Wat veel reacties, dank jullie wel!

Het is inderdaad zo dat hij verzekerings technisch nog niet kan instromen en wennen mag maar max 5 dagdelen, dus zet ook geen zoden aan de dijk.

Op het kdv wordt zijn gedrag echt storend. Voor zichzelf en de andere kinderen. Hij wil alles bepalen en meemaken, komt niet tot spel omdat hij zich met alles wil bemoeien (kan dit thuis wel heel goed). Hij raakt gefrustreerd en lost dat op met z’n handen en tanden. De leidsters proberen hem uit te dagen maar hij wil niet 1 op 1 dingen met hen doen omdat hij dan niet meemaakt wat de groep doet. Heeft daar dan echt de aandacht niet bij.

Het samenwerkingsverband heeft er nog niks van gevonden. We staan nu voor de vraag toestemming te geven voor overleg daar voor de tlv. De klas 0 is nieuw hier en dus nog niet duidelijk wat de samenstelling en begeleiding is. Wel is de bedoeling dat hij daar dan ongeveer een half jaar ofzo is en dan doorstroomt naar een reguliere kleuterklas, maar toch ben ik bang dat de reguliere school hem dan niet meer wil, omdat hij al ‘speciaal’ bevonden is.

Ik spreek hier ook duidelijk niet van hoogbegaafdheid maar wel van een vastgestelde ontwikkelingsvoorsprong door een pedagoog, welke zich uit in verveling, clownesk gedrag en negatieve aandacht vragen.
.
maze wijzigde dit bericht op 08-06-2025 11:29
99.73% gewijzigd
Suuteke34 schreef:
08-06-2025 10:51

Op het kdv wordt zijn gedrag echt storend. Voor zichzelf en de andere kinderen. Hij wil alles bepalen en meemaken, komt niet tot spel omdat hij zich met alles wil bemoeien (kan dit thuis wel heel goed). Hij raakt gefrustreerd en lost dat op met z’n handen en tanden. De leidsters proberen hem uit te dagen maar hij wil niet 1 op 1 dingen met hen doen omdat hij dan niet meemaakt wat de groep doet. Heeft daar dan echt de aandacht bij
Nou werk aan de winkel voor de pedagogisch medewerkers van zijn groep dan
Als hij een ontwikkelvoorsprong heeft (en mogelijk ook hb is) dan is hij gebaat bij een andere benadering
Heeft de pedagogisch coach ook al eens meegekeken?
Suuteke34 schreef:
08-06-2025 10:51
Wat veel reacties, dank jullie wel!

Het is inderdaad zo dat hij verzekerings technisch nog niet kan instromen en wennen mag maar max 5 dagdelen, dus zet ook geen zoden aan de dijk.

Op het kdv wordt zijn gedrag echt storend. Voor zichzelf en de andere kinderen. Hij wil alles bepalen en meemaken, komt niet tot spel omdat hij zich met alles wil bemoeien (kan dit thuis wel heel goed). Hij raakt gefrustreerd en lost dat op met z’n handen en tanden. De leidsters proberen hem uit te dagen maar hij wil niet 1 op 1 dingen met hen doen omdat hij dan niet meemaakt wat de groep doet. Heeft daar dan echt de aandacht niet bij.

Het samenwerkingsverband heeft er nog niks van gevonden. We staan nu voor de vraag toestemming te geven voor overleg daar voor de tlv. De klas 0 is nieuw hier en dus nog niet duidelijk wat de samenstelling en begeleiding is. Wel is de bedoeling dat hij daar dan ongeveer een half jaar ofzo is en dan doorstroomt naar een reguliere kleuterklas, maar toch ben ik bang dat de reguliere school hem dan niet meer wil, omdat hij al ‘speciaal’ bevonden is.

Ik spreek hier ook duidelijk niet van hoogbegaafdheid maar wel van een vastgestelde ontwikkelingsvoorsprong door een pedagoog, welke zich uit in verveling, clownesk gedrag en negatieve aandacht vragen.
School heeft hier niet zoveel van te vinden. Hij is gewoon toelaatbaar, en scholen kunnen/mogen niet selecteren aan de poort. Dus technisch gezien heeft het geen invloed, kom je vooral meer te weten over je kind en wat hij nodig heeft.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je spanning ervaart bij de aanmelding op school of dat school ingewikkelde vragen gaat stellen. Ik weet niet of je keuzevrijheid hebt in jouw omgeving? Zie de reactie van een school niet als iets wat zegt over je kind, maar vooral als onkunde van die specifieke school of die specifieke zorgcoordinator.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Met de ervaringen die ik heb met mijn dochter zou ik je afraden om in zo'n nieuw te starten klas te gaan beginnen. Zeker niet als hij na de zomervakantie toch al op de basisschool zou beginnen.

Dat hij lastig wordt lijkt mij geen goede basis om voor een half jaar iets anders te gaan doen. Daarnaast vind ik het toch echt de taak van het KDV om dan iets te verzinnen waardoor hij wordt uitgedaagd, terwijl hij bij de groep zit.

Ik zou nu mijn tijd vooral besteden bij het zoeken naar een school die daadwerkelijk wat doet voor kinderen met een hoog ontwikkelpotentieel. Want ook daar kan nog wel een verschil zitten in wat de school uitdraagt en wat de praktijk gaat zijn. Vraag de school of je met de ouders van andere kinderen met hoog ontwikkelpotentieel kan praten. Want als ik dat gedaan had, dan had mijn dochter nu op een andere school gezeten. :-|
Solomio schreef:
08-06-2025 06:36
Waarop baseer je dat?
Een familielid zit in hetzelfde schuitje vandaar dat ik het weet
Solomio schreef:
08-06-2025 06:36
Waarop baseer je dat?
Een familielid zit in hetzelfde schuitje vandaar dat ik het weet
Is er geen mogelijkheid om 1 of 2 dagdelen in te stromen bij de peuterspeelzaal? Van ons kvd begreep ik dat het daar schoolser is en er alvast voorbereiding is voor school.
Verder heeft mijn zoontje het vanaf 3,5 ook lastig gehad op kvd. Het was altijd tranen en hij wilde er niet meer naar toe omdat er alleen maar baby's zaten volgens hem. Hij raakte ook gefrustreerd omdat de kleintjes niet goed kunnen praten en ze vaker bijten en slaan. In de vakanties, als de groepen kleiner waren, en er meer activiteiten waren zoals pizza bakken, ging het veel beter. Van ons kvd heb ik steeds begrepen dat het vrij normaal is dat het tussen 3,5 en 4 lastiger is voor sommige kindjes.
Wie heeft eigenlijk die observatie geïnitieerd? En hadden jullie een specifieke reden om daar toestemming voor te geven?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven