Peuter met ontwikkelingsvoorsprong vervroegd naar basisschoo
zaterdag 7 juni 2025 om 20:29
Het kdv heeft dit advies gegeven voor onze peuter van 3,5. Dit na een externe observatie van een organisatie gericht op onderwijs, meerkunners en hoogbegaafden. Wij zien ook echt wel dat hij voorloopt in met name zijn taalontwikkeling en dat hij beter/leuker speelt (aansluit) met oudere kinderen. Het kdv ziet veel frustratie en bepalend gedrag op de peutergroep. Advies is nu om een toelaatbaarheidsverklaring aan te vragen, zodat hij na de zomer (3 jaar en 9 maanden) in ‘klas 0’ kan starten. Een vorm van speciaal onderwijs met allerlei kinderen die om verschillende redenen niet naar de kleuterschool kunnen. Kunnen dus ook juist kinderen met leerachterstand zijn. Voordeel is wel meer uitdaging, minder verveling en kleinere klasjes zodat hij goed gezien wordt. En dus niet gaat ondersneeuwen (of onderpresteren, of negatieve aandacht vragen) in een reguliere kleuterklas, dat we niet de ‘sweet spot’ van nu willen leren missen. Maar nadeel vind ik wel dat hij dan dus op het speciaal onderwijs start, terwijl regulier niet eens geprobeerd is. Komt hij dan ooit nog wel terug? Of moet ik daar niet bang voor zijn? Weinig aanbod hier in de omgeving, dus we hebben het wel een beetje te doen met wat er is…. Hebben jullie ervaringen of tips?
zaterdag 7 juni 2025 om 20:54
Kun je niet iets proberen te regelen met een reguliere school?
Overigens is vervroegd starten ook niet altijd ideaal hoor. Mijn jongste startte per ongeluk met drie jaar en negen maanden, doordat het 'wennen' een beetje uit de hand liep. En toen ie na de zomervakantie eindelijk voor het eggie naar groep 1 mocht had ie het daar dus eigenlijk al wel gezien. Uiteindelijk is ie met vijf jaar en drie maanden naar groep 3 gegaan.
Dus jij (en vooral school) moeten wel onder ogen zien dat je met zo'n constructie van meet af aan een versnellingstraject inzet.
Wat speciaal onderwijs betreft: diezelfde jongste is daar uiteindelijk als zesjarige ook terechtgekomen, in een 'zorgklas', omdat er in groep 4 geen plek was op dat moment en in groep 3 had ie niks meer te zoeken. Hij zat daar dus in de klas met kinderen van 8 tot 11 jaar en dat ging wonderbaarlijk goed. Juist doordat al die kinderen een specifieke zorgbehoefte hadden konden ze ook heel goed inspelen op de behoefte aan uitdaging van mijn jongste. Het enige probleem was dat zijn klasgenoten hem altijd wilden helpen met aankleden na de gymles, omdat ie nog zo klein en schattig was
Overigens is vervroegd starten ook niet altijd ideaal hoor. Mijn jongste startte per ongeluk met drie jaar en negen maanden, doordat het 'wennen' een beetje uit de hand liep. En toen ie na de zomervakantie eindelijk voor het eggie naar groep 1 mocht had ie het daar dus eigenlijk al wel gezien. Uiteindelijk is ie met vijf jaar en drie maanden naar groep 3 gegaan.
Dus jij (en vooral school) moeten wel onder ogen zien dat je met zo'n constructie van meet af aan een versnellingstraject inzet.
Wat speciaal onderwijs betreft: diezelfde jongste is daar uiteindelijk als zesjarige ook terechtgekomen, in een 'zorgklas', omdat er in groep 4 geen plek was op dat moment en in groep 3 had ie niks meer te zoeken. Hij zat daar dus in de klas met kinderen van 8 tot 11 jaar en dat ging wonderbaarlijk goed. Juist doordat al die kinderen een specifieke zorgbehoefte hadden konden ze ook heel goed inspelen op de behoefte aan uitdaging van mijn jongste. Het enige probleem was dat zijn klasgenoten hem altijd wilden helpen met aankleden na de gymles, omdat ie nog zo klein en schattig was

lady*voldemort wijzigde dit bericht op 07-06-2025 21:00
34.66% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 7 juni 2025 om 20:55
Hier een inmiddels 5 jarige die op 4 jarige leeftijd al kon lezen en schrijven en qua taalontwikkeling ook altijd al ver voorliep. Kan het ook erg goed vinden met oudere kinderen. Hij gaat na de zomervakantie gewoon naar groep 2. Dus niet voor iets speciaals gekozen. Je kan toch altijd nog wel voor iets speciaals kiezen, mocht hij vastlopen? Ondanks het voorlopen herken ik namelijk het negatieve aandacht trekken wegens verveling helemaal niet. Ze zijn nog zo jong, dat ze vooral heel veel (willen) spelen. Dus van verveling is er ondanks de voorsprong hier geen sprake.
Die van mij is overigens heel timide dus die zou sowieso niet snel vervelend gedrag vertonen op school…
Frustratie op de psz vind ik ook niet gek. Als je zoontje bijna 4 is, is dat echt een mega verschil met kinderen die net 2 zijn. Dat past helemaal niet bij elkaar, dat was hier ook zo.
Die van mij is overigens heel timide dus die zou sowieso niet snel vervelend gedrag vertonen op school…
Frustratie op de psz vind ik ook niet gek. Als je zoontje bijna 4 is, is dat echt een mega verschil met kinderen die net 2 zijn. Dat past helemaal niet bij elkaar, dat was hier ook zo.
hartje567 wijzigde dit bericht op 07-06-2025 20:59
20.36% gewijzigd
zaterdag 7 juni 2025 om 20:56
Ik ken het niet, maar het klinkt alsof je de ideale plek, waarde direct kijken naar en inspringen op de mogelijkheden van jouw kind, hebt gevonden.
Er zijn ėcht basisscholen die het fantastisch doen, maar je hoort en leest ook (te) vaak verhalen van kinderen die eerst moeten mislukken op het reguliere onderwijs voor ze een passende plek krijgen.
En voor de goede orde: eerst maanden moeten ‘bewijzen’ dat een kind hoogbegaafd is vind ik vaak vallen onder mislukken.
Er zijn ėcht basisscholen die het fantastisch doen, maar je hoort en leest ook (te) vaak verhalen van kinderen die eerst moeten mislukken op het reguliere onderwijs voor ze een passende plek krijgen.
En voor de goede orde: eerst maanden moeten ‘bewijzen’ dat een kind hoogbegaafd is vind ik vaak vallen onder mislukken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 7 juni 2025 om 21:02
Ik vind dit een vreemd verhaal. Ik zou eerst meer willen weten over die klas waar hij dan in terecht gaat komen. Hoeveel kinderen zitten er dan in die groep? Bij wat voor (cluster)school zit deze groep aangesloten? Wat voor profiel hebben de andere kinderen? Is het Samenwerkingsverband al betrokken en wat adviseren zij? Wat is de bedoeling voor de latere jaren?
Hij is een meerkunner maar wordt geplaatst in een groep waar ook kinderen zitten die juist moeilijker leren?
Hij is een meerkunner maar wordt geplaatst in een groep waar ook kinderen zitten die juist moeilijker leren?
zaterdag 7 juni 2025 om 21:04
Ja precies. Hoogbegaafd hoeft trouwens niet eens, een flinke didactische voorsprong vind ik al genoeg. Dan kun je later altijd weer zien niewaar.feow schreef: ↑07-06-2025 20:56Ik ken het niet, maar het klinkt alsof je de ideale plek, waarde direct kijken naar en inspringen op de mogelijkheden van jouw kind, hebt gevonden.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 7 juni 2025 om 21:05
Zou hij niet vervroegd kunnen starten op een reguliere basisschool? Gewoon in groep 1? Want als jouw kind op 4-jarige leeftijd zou starten dan gaat hij in principe toch ook maar 1,5 jaar naar de kleuters omdat hij nog voor 1 december jarig is?
Ik zou bij twijfel altijd eerst regulier onderwijs proberen voordat ik voor speciaal onderwijs zou kiezen. Maar goed, ik heb niet zo’n positieve ervaring met voltijds HB onderwijs. Dus mijn mening is enigszins gekleurd op dit gebied.
Ik zou bij twijfel altijd eerst regulier onderwijs proberen voordat ik voor speciaal onderwijs zou kiezen. Maar goed, ik heb niet zo’n positieve ervaring met voltijds HB onderwijs. Dus mijn mening is enigszins gekleurd op dit gebied.
zaterdag 7 juni 2025 om 21:07
Ik vind het ook een vreemd verhaal en zou ook meer info en onderbouwing willen.Mooiweertjeskat schreef: ↑07-06-2025 21:02Ik vind dit een vreemd verhaal. Ik zou eerst meer willen weten over die klas waar hij dan in terecht gaat komen. Hoeveel kinderen zitten er dan in die groep? Bij wat voor (cluster)school zit deze groep aangesloten? Wat voor profiel hebben de andere kinderen? Is het Samenwerkingsverband al betrokken en wat adviseren zij? Wat is de bedoeling voor de latere jaren?
zaterdag 7 juni 2025 om 21:08
Maar zoals ik het lees gaat hij dus niet naar hb-onderwijs, maar naar het speciaal onderwijs. Of lees ik dat verkeerd, TO?Hannelore_ schreef: ↑07-06-2025 21:05Zou hij niet vervroegd kunnen starten op een reguliere basisschool? Gewoon in groep 1? Want als jouw kind op 4-jarige leeftijd zou starten dan gaat hij in principe toch ook maar 1,5 jaar naar de kleuters omdat hij nog voor 1 december jarig is?
zaterdag 7 juni 2025 om 21:14
Ieuw wat een akelige post. Het is maar een forum he, geen PGB-verzoek of zo.fryskefaam schreef: ↑07-06-2025 21:07Ik vind het ook een vreemd verhaal en zou ook meer info en onderbouwing willen.
En als je er niks mee kunt kun je altijd nog in een ander topic je heil gaan zoeken.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 7 juni 2025 om 21:15
Ik heb geen ervaring met zo’n aparte klas als een soort voorschool maar ik kan me niet voorstellen dat je zoon erna niet naar regulier onderwijs zou kunnen.
Ze zijn best streng in wie daar onderwijs mag krijgen. Onze jongste van 6 is vastgelopen op regulier basisonderwijs (ivm ADHD) en zit nu op speciaal onderwijs. Hij heeft nu een toelaatbaarheids verklaring gekregen voor 1 jaar. Daarna wordt opnieuw beoordeeld of speciaal onderwijs nog wel nodig is, zo niet dan moet hij terug naar regulier. Ze gaan je kind echt niet daar houden als het niet nodig is dus daar zou ik me niet druk over maken hoor. Daar zijn de wachtlijsten te lang voor
Ze zijn best streng in wie daar onderwijs mag krijgen. Onze jongste van 6 is vastgelopen op regulier basisonderwijs (ivm ADHD) en zit nu op speciaal onderwijs. Hij heeft nu een toelaatbaarheids verklaring gekregen voor 1 jaar. Daarna wordt opnieuw beoordeeld of speciaal onderwijs nog wel nodig is, zo niet dan moet hij terug naar regulier. Ze gaan je kind echt niet daar houden als het niet nodig is dus daar zou ik me niet druk over maken hoor. Daar zijn de wachtlijsten te lang voor
zaterdag 7 juni 2025 om 21:19
Klopt wat je zegt, maar dan zal de ontvangende school wel rekening moeten houden met het feit dat kind ondanks zijn jonkheid al zoveel maanden/jaren onderwijs genoten heeft. En ik weet niet hoe het nu is, maar vroegah wilde het nog maar al te vaak gebeuren dat ze zo'n kind dan rustig groep 1 nog een keer lieten doen omdat ie nog geen vijf was of zo. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van zo'n vervroegd instromingstraject, dus dat zou ik wel even heel goed kortsluiten.Mimi19 schreef: ↑07-06-2025 21:15Ik heb geen ervaring met zo’n aparte klas als een soort voorschool maar ik kan me niet voorstellen dat je zoon erna niet naar regulier onderwijs zou kunnen.
Ze zijn best streng in wie daar onderwijs mag krijgen. Onze jongste van 6 en is vastgelopen op regulier basisonderwijs (ivm ADHD) en zit nu op speciaal onderwijs. Hij heeft nu een toelaatbaarheids verklaring gekregen voor 1 jaar. Daarna wordt opnieuw beoordeeld of speciaal onderwijs nog wel nodig is, zo niet dan moet hij terug naar regulier. Ze gaan je zoon echt niet daar houden als het niet nodig is dus daar zou ik me niet druk over maken hoor
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 7 juni 2025 om 21:23
Je hebt gelijk. Ik heb het zelf meteen gelinkt aan hb-onderwijs denk ik.Mooiweertjeskat schreef: ↑07-06-2025 21:08Maar zoals ik het lees gaat hij dus niet naar hb-onderwijs, maar naar het speciaal onderwijs. Of lees ik dat verkeerd, TO?
zaterdag 7 juni 2025 om 21:24
Ok, daar was ik niet bekend mee. Dan zou ik ook wel voorzichtiger zijn, dat is dan precies wat je niet zou willen inderdaadLady*Voldemort schreef: ↑07-06-2025 21:19Klopt wat je zegt, maar dan zal de ontvangende school wel rekening moeten houden met het feit dat kind ondanks zijn jonkheid al zoveel maanden/jaren onderwijs genoten heeft. En ik weet niet hoe het nu is, maar vroegah wilde het nog maar al te vaak gebeuren dat ze zo'n kind dan rustig groep 1 nog een keer lieten doen omdat ie nog geen vijf was of zo. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van zo'n vervroegd instromingstraject, dus dat zou ik wel even heel goed kortsluiten.
zaterdag 7 juni 2025 om 21:26
Nogmaals, ik ken het niet. Maar als het goed is zal een basisschool van zo’n instelling een overdracht krijgen en kom je dús met meer bagage en onderbouwing binnen.Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2025 21:19Klopt wat je zegt, maar dan zal de ontvangende school wel rekening moeten houden met het feit dat kind ondanks zijn jonkheid al zoveel maanden/jaren onderwijs genoten heeft. En ik weet niet hoe het nu is, maar vroegah wilde het nog maar al te vaak gebeuren dat ze zo'n kind dan rustig groep 1 nog een keer lieten doen omdat ie nog geen vijf was of zo. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van zo'n vervroegd instromingstraject, dus dat zou ik wel even heel goed kortsluiten.
Verder kunnen goede scholen altijd uitdaging bieden en hoef je niet te versnellen omdat je nou eenmaal al versneld bent. Het is niet zo dat het lesaanbod na 24 maanden op is o.i.d.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 7 juni 2025 om 21:30
Dat laatste hangt ook maar net van de school af. Daarom zeg ik: zoek een school die met de gegeven omstandigheden kan handelen. En of dat nou gaat door een reeds ingezette versnelling te handhaven of door een tussenjaar in te lassen met andere leerstof maakt niet uit, het hangt maar net van het kind af. Zo lang het maar gebeurt.feow schreef: ↑07-06-2025 21:26Nogmaals, ik ken het niet. Maar als het goed is zal een basisschool van zo’n instelling een overdracht krijgen en kom je dús met meer bagage en onderbouwing binnen.
Verder kunnen goede scholen altijd uitdaging bieden en hoef je niet te versnellen omdat je nou eenmaal al versneld bent. Het is niet zo dat het lesaanbod na 24 maanden op is o.i.d.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 7 juni 2025 om 22:58
Dus hij start dan gelijk op speciaal onderwijs vanwege vermoedelijke hoogbegaafdheid? Ik ken je kind niet, maar voor 3 maanden ‘versnellen’ lijkt me dat wel heftig. Ik zou in jullie geval eerder even overleggen met de reguliere basisschool, wendagen op opvangdagen plannen bijv. Tenzij iedereen (jullie ook) al denkt dat je kind het niet redt op regulier onderwijs.
zaterdag 7 juni 2025 om 23:04
Ik neem aan dat de 'ik zou meer willen weten' bedoeld is voor to richting school/kdv (net als de post waarop ze reageert), en niet voor to richting onsLady*Voldemort schreef: ↑07-06-2025 21:14Ieuw wat een akelige post. Het is maar een forum he, geen PGB-verzoek of zo.
En als je er niks mee kunt kun je altijd nog in een ander topic je heil gaan zoeken.
zaterdag 7 juni 2025 om 23:33
Waar heb jij het nou over? Ik zou meer info en onderbouwing van school willen. Calm your tits.Lady*Voldemort schreef: ↑07-06-2025 21:14Ieuw wat een akelige post. Het is maar een forum he, geen PGB-verzoek of zo.
zondag 8 juni 2025 om 00:14
Ik heb wel eens gehoord dat het verzekeringstechnisch niet kan om op een gewone reguliere school in te stromen onder de 4 jaar. Dat kinderen dan niet verzekerd zijn. Tenzij er al een ouder kind op school zit want broertjes/zusjes van ingeschreven leerlingen zijn meeverzekerd.
Het klinkt totaal bezopen maar ik sluit toch niet uit dat het wel kan kloppen.
zondag 8 juni 2025 om 00:18
Er zijn veel kinderen die het kdv of psz rond die leeftijd wel gezien hebben, zeker als ze vriendjes zien gaan, zindelijk zijn etc.
Maar hij zou dan voor 3 maanden naar het speciaal onderwijs gaan waar dan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong én een ontwikkelingsachterstand bij elkaar zitten en daarna naar zijn normale school? Wat gaat hem dat brengen? Ik zou eerder met zijn gewone toekomstige school gaan praten of hij daar al niet eerder mag instromen dan 4 jaar als er een duidelijk aantoonbare voorsprong is. Of kijken of je hem zelf op een andere manier kunt uitdagen buiten de opvang. Bijvoorbeeld peutergym, muziek op schoot etc.
Maar hij zou dan voor 3 maanden naar het speciaal onderwijs gaan waar dan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong én een ontwikkelingsachterstand bij elkaar zitten en daarna naar zijn normale school? Wat gaat hem dat brengen? Ik zou eerder met zijn gewone toekomstige school gaan praten of hij daar al niet eerder mag instromen dan 4 jaar als er een duidelijk aantoonbare voorsprong is. Of kijken of je hem zelf op een andere manier kunt uitdagen buiten de opvang. Bijvoorbeeld peutergym, muziek op schoot etc.
zondag 8 juni 2025 om 00:29
Ik denk wel dat dit een te zwart-witte vertaling van de situatie is. Op deze jonge leeftijd is vaak nog niet goed vast te stellen of er daadwerkelijk sprake is van een voorsprong of achterstand, omdat kinderen zich over het algemeen niet gelijkmatig ontwikkelen.MrsDuck schreef: ↑08-06-2025 00:18Er zijn veel kinderen die het kdv of psz rond die leeftijd wel gezien hebben, zeker als ze vriendjes zien gaan, zindelijk zijn etc.
Hiermee wil ik niets afdoen aan de ontwikkelingsvoorsprong van kind van TO. Wat wel kan is dat er twijfel is of zijn gedrag voortkomt vanuit deze voorsprong, of dat er iets anders mee speelt. De gemiddelde pedagogisch medewerker is daar niet in geschoold, en kan ook icm met kinderen van 2 niet altijd voldoende aandacht geven of differentieren.
Ik ben bekend met verschillende varianten van een tussenoplossing, en over het algemeen zijn de kinderen zó divers, dat ze allemaal van elkaar afwijken. Er is dus geen standaard, voor elk kind is maatwerk nodig. Voordeel is dat er goed wordt gekeken en onderzocht wat nodig is om door te stromen naar een reguliere onderwijsgroep. Sommige kinderen zitten maar 6 weken op zo'n tussenvoorziening en stromen dan al door. Anderen hebben een half jaar nodig om wat vaardigheden te oefenen voor ze een kleuterklas in kunnen stromen. Of, als regulier echt niet passend is, te wachten op een plekje in het S(B)O
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
zondag 8 juni 2025 om 00:36
Dit klopt inderdaad, hebben het toen ook gevraagd voor onze zoon met een voorsprong. Achteraf blij dat het niet kon, de crèche gaf juist veel meer vrijheid. Hij had ook een leidster die er al werkte voordat het werd overgenomen door een grote organisatie. Hij mocht zelf de kippetjes voeren, ze zeiden gewoon: je weet waar het voer staat en hoeveel je moet geven, veel succes. Ook hielp hij met soep maken en sneed hij samen met een vriendje tomaten met een echt scherp mes. Hij haalde koffie voor de leidsters ( de administratie mevrouw drukte de knopjes voor zijn bestelling in en deed er wat koud water bij... Koffie niet meer lekker natuurlijk, maar zoon ging er goed op) gewoon hem geregeld met kleine taakjes op pad sturen...Wombat schreef: ↑08-06-2025 00:14Ik heb wel eens gehoord dat het verzekeringstechnisch niet kan om op een gewone reguliere school in te stromen onder de 4 jaar. Dat kinderen dan niet verzekerd zijn. Tenzij er al een ouder kind op school zit want broertjes/zusjes van ingeschreven leerlingen zijn meeverzekerd.
Eenmaal net vier en bij de kleuters was er weinig meer aan. In de kring zitten en je klep houden terwijl er iemand vijf potloden telt. Hij klaagde ook vaak dat andere kinderen zo zachtjes praatten, hij verstond ze vaak niet.... En hij wilde en dacht dat hij op dag een zou leren lezen. Dat kon hij al, maar nu echt... No such luck.... Ik zou de crèche vragen om hem kleine verantwoordelijkheden te geven. Achteraf heel blij dat school hem niet eerder wilde... Hij was net vijf toen hij naar groep 3 ging ( van augustus) kleuters is al volgens een stramien, maar je leert weinig qua schoolse dingen en lezen....
zondag 8 juni 2025 om 01:58
Voor die paar maanden is het de vraag of je er wat mee moet. Mijn zoontje had hetzelfde, kreeg extra taken en oefeningen uit groep 1. Vond het de laatste maanden niet meer leuk maar het zorgde niet voor extreem gedrag.
Nu in groep 1 heeft hij zichzelf leren lezen en rekenen, er wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Doet het prima in de reguliere route met wat extra aandacht/opdrachten.
Zou dus niet gelijk van alles uit de kast trekken, kan denk ik ook averechts werken. Valide hoogbegaafdheid testen kan trouwens pas vanaf 8 jarige leeftijd.
Ik zou nu vooral zoeken naar uitdagingen voor je kind. Muziek, sport, boekjes, taken?
Nu in groep 1 heeft hij zichzelf leren lezen en rekenen, er wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. Doet het prima in de reguliere route met wat extra aandacht/opdrachten.
Zou dus niet gelijk van alles uit de kast trekken, kan denk ik ook averechts werken. Valide hoogbegaafdheid testen kan trouwens pas vanaf 8 jarige leeftijd.
Ik zou nu vooral zoeken naar uitdagingen voor je kind. Muziek, sport, boekjes, taken?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in