Zouden jullie nu naar de VS gaan?

09-06-2025 10:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje dramatische titel misschien, en twijfelde over welke pijler :)

Gezien wat er nu allemaal gaande is in de VS, zouden jullie nu (langdurig) naar de VS gaan? Ik zit in een sollicitatieprocedure om tijdelijk naar de VS te detacheren, maar merk dat ik erge twijfels heb. Ik vind het best spannend, er lijkt veel geweld en mensen die worden uitgezet. En wat als je (reproductieve) zorg nodig hebt? Als vrouw lijk je niet meer echt veilig.

Graag hoor ik jullie meningen en overwegingen, ook als ik me mega aan het aanstellen ben hoor!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik zou gaan, als je gewoon leeft en werkt merkt je echt heel weinig van de problemen. Mocht er iets gebeuren dan verhuisd jouw werkgever je weer terug.
Ik woon zelf in de VS en woon hier nog altijd met veel plezier.
Grasgevoerd schreef:
09-06-2025 10:54
Fijn ook voor de mensen die net zo goed last hebben van die engnek, maar er nou eenmaal wonen.
Die mensen hebben zelf die engnek voor de tweede keer gestemd. Ik heb er jaren al m’n vakantiegeld naar toegebracht maar ik kom er niet meer. Zonde want het is een prachtig land en ik heb erg te doen met de mensen daar. Kijk hoe het nu in Los Angeles gaat het wordt nog eens een burgeroorlog.
Toevallig hebben we binnenkort gelegenheid om de VS te bezoeken, zonder serieuze kosten. Maar we gaan niet. Geen zin in dat land zoals het er nu aan toe gaat.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
MyLittlePony schreef:
09-06-2025 15:13
Toevallig hebben we binnenkort gelegenheid om de VS te bezoeken, zonder serieuze kosten. Maar we gaan niet. Geen zin in dat land zoals het er nu aan toe gaat.
Wat vind je dan van de situatie in Europa? Er zijn natuurlijk problemen in de VS maar eerlijk gezegd voel ik mij hier veiliger dan in Europa.
Nee, ik heb de Verenigde Staten van mijn bestemmingen geschrapt. Ben er 1 x geweest en dat is ruim voldoende. De natuur is mooi, de rest niet.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Jahoor. Voor vakantie wel. Wonen never nooit niet ;)
No way.

Er zijn alleen al in dit topic voldoende groepen genoemd voor wie het geen goed idee zou zijn om te gaan om zelf ook niet meer te willen. Daarnaast kun je met zo'n gek aan de macht vanuit het niets ineens tot een groep horen die ongewenst is.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
raccoon schreef:
09-06-2025 15:26
Wat vind je dan van de situatie in Europa? Er zijn natuurlijk problemen in de VS maar eerlijk gezegd voel ik mij hier veiliger dan in Europa.
Welke situatie bedoel je precies?
Rusland?
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
09-06-2025 15:53
Welke situatie bedoel je precies?
Rusland?
Als ik de Nederlandse kranten lees dan zie ik overal problemen, maakt niet uit welk land.

TO: ik ben benieuwd naar welke staat je zou verhuizen? Wat betreft de gezondheidzorg, ik neem aan dat dat via de vergever wordt geregeld. Met een goede verzekering ben je beter uit dan in Nederland.
raccoon schreef:
Mooi, dan is het maar goed dat je in de VS woont :)

Ik vind de situatie in Europa dan weer redelijk prima.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
raccoon schreef:
09-06-2025 15:55
Als ik de Nederlandse kranten lees dan zie ik overal problemen, maakt niet uit welk land.

TO: ik ben benieuwd naar welke staat je zou verhuizen? Wat betreft de gezondheidzorg, ik neem aan dat dat via de vergever wordt geregeld. Met een goede verzekering ben je beter uit dan in Nederland.
The global peace index zegt wat anders;
https://www.visionofhumanity.org/maps/
Met Nederland op plek 18 en de VS op plek 131. Vrijwel alle europese landen (m.u.v.) Rusland en Oekraine scoren stukken beter dan de VS.
Where is my mind?
Ik reageer op TO, als ze met een Nederlandse werkgever deze kant op gaat, is er werkelijk helemaal niets aan de hand. Het is echt niet zo dat op elke hoek van de straat problemen zijn, de gezondheidzorg is erg goed. Ik zou zeker de kans aanpakken, een mooie ervaring.
raccoon schreef:
09-06-2025 16:16
Ik reageer op TO, als ze met een Nederlandse werkgever deze kant op gaat, is er werkelijk helemaal niets aan de hand. Het is echt niet zo dat op elke hoek van de straat problemen zijn, de gezondheidzorg is erg goed. Ik zou zeker de kans aanpakken, een mooie ervaring.
Je weet toch helemaal niks over de achtergrond van TO? Dus om dit nu zomaar te stellen.
Star⁴ schreef:
09-06-2025 16:27
Je weet toch helemaal niks over de achtergrond van TO? Dus om dit nu zomaar te stellen.
Als ik de openingspost van TO lees dan kan ik daar toch bepaalde dingen uit op maken.
Maamd geleden nog geweest. We vlogen op Portland, bij Customs maar 3 vragen gehad. Beambte was aardig en met 10 miniten stonden we beide in de aankomsthal. Geen centje pijn.

Privé voor vakantie zou ik dus zo doen. Later in het jaar staat er nog een werktrip op het programma.

Zakelijk en dan voor langere tijd is misschien lastiger. Maar als je een visa krijgt, dan lijkt het me geen probleem. Je bent er dan legaal en zou in principe niks te vrezen hebben.
Ik zou nooit in Amerika willen wonen. Heb het in het verleden wel gedaan en het is werkelijk een prachtig land, maar ik kan er niet aarden. Ik vind, grofweg, de mentaliteit te hard, de meningen te kortzichtig en de mensen te oppervlakkig. Niet overal en allemaal natuurlijk, maar over het algemeen.

Overigens kwam ik er heel regelmatig en ben ik echt geschrokken van hoe arm en onveilig sommige delen zijn geworden. Veel meer dan 20 jaar geleden.

Geef mij maar Nederland. Met al haar gebreken, nog steeds een van de fijnste en veiligste landen ter wereld
raccoon schreef:
Ik ben aardig recentelijk van de VS naar Europa terugverhuisd. Dus kan het wat dat betreft van beide kanten zien. Tuurlijk gaat het in Europa ook niet fantastisch.
Ik vind alleen dat het het in de VS er wel ernstig aan toe gaat wat betreft onwettelijke dingen doen. Daarnaast trekt de president nu veel te veel macht naar zich toe door executive orders te gebruiken en vernietigt hij relaties met andere landen. Ik vind dat echt van een andere orde dan ik nu in Europa zie.

Ik voel me op beide plekken veilig, maar weet nog dat ik tijdens de vorige Trump periode minder prettig voelde. Als immigrant voelde ik me niet gewenst en het was daarnaast tijdens COVID. De veiligheid gaat me daarnaast meer om de plaats/plek dan het land zelf.
Dank voor alle reacties!

Het gaat om de staat CA. Ik kom daar niet als wetenschapper, maar heb dat wel als achtergrond. Tevens ook politiek actief (links). Zou dat problemen opleveren? Sowieso nog wel iets om met mijn werkgever goed te bespreken hoor, en natuurlijk niet gezegd dat ik de functie überhaupt krijg. Maar de sollicitatieprocedure zelf is ook al behoorlijk zwaar dus wil dat niet verder doorzetten als ik uiteindelijk toch afhaak.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
09-06-2025 17:37
Dank voor alle reacties!

Het gaat om de staat CA. Ik kom daar niet als wetenschapper, maar heb dat wel als achtergrond. Tevens ook politiek actief (links). Zou dat problemen opleveren? Sowieso nog wel iets om met mijn werkgever goed te bespreken hoor, en natuurlijk niet gezegd dat ik de functie überhaupt krijg. Maar de sollicitatieprocedure zelf is ook al behoorlijk zwaar dus wil dat niet verder doorzetten als ik uiteindelijk toch afhaak.
Er is een kans dat ze je socials gaan uitspitten en als daar anti-Trumpdingen staan dan kunnen ze daar wat van vinden. Het gaat in dat opzicht steeds meer richting een politiestaat. Kom je gegarandeerd in de ellende? Nee dat nou ook weer niet. Is het een risico? Ja, dat wel. Ik durf werkelijk niet te zeggen hoe groot.
LaFolie schreef:
Dank voor alle reacties!

Waaruit blijkt dat? Ben je actief op social media bv?
Ik begreep dat je je social media accounts moet noemen op een visumaanvraag. Voor Trump overigens ook al.
Nee, absoluut niet, ik ben daar niet veilig.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Hoi!

Ik denk dat ik in jouw geval zou gaan. Ik woon op het moment al zo'n zes jaar in de VS, aan de West kust. Ik ben aan het promoveren, dus werk in de wetenschap.

Ik ben hier in begin 2019 naar toe verhuist, en dus het laatste staartje van Trump meegemaakt, en nu dus weer. Ik merk aan alles dat het hier veranderd (minder funding voor mijn werk, hiring freezes etc.). Zelfs in een blauwe staat dus.

Tegerlijkertijd merk ik mbt gezondheidszorg weinig verschil tussen Trump en Biden op het moment, maar goed, dit kan altijd nog veranderen.

Alsnog zou ik in jouw geval wel gaan. Ik neem aan dat jij op een A1 of A2 visum zou komen, en je blijft in dienst van de NL overheid. Ik zou het wel aandurven dus. Stuur me vooral een pm als je meer vragen hebt!
LaFolie schreef:
Dank voor alle reacties!

Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar een diplomaten visum is wel echt anders dan een “standaard” visum. Wij zaten op een ander visum en werkten bij de overheid. Dan moet je wel echt uitkijken. Is er iemand die de visum aanvraag bij jullie doet? Die kan je misschien vragen. Heb je veel specifieke anti Trump of anti Israël op je social media?

Als je het wil zou ik me zelf door dat soort dingen zelf niet tegenhouden. Je hoort de speciale zaken bij de grens en qua visum, maar uiteindelijk komen er dagelijks heel veel mensen normaal over de grens. Als je tegengehouden wordt dan zie je het dan wel. Ik zou vooral kijken naar of het financieel ook haalbaar is om er te wonen. Helemaal in CA is het erg duur om te wonen en te leven, ook al is het een hele mooie plek.

Er is een Facebook groep Nederlanders in Amerika. Daar zou je je vraag ook kunnen stellen.
Nee.
Wat je ook niet moet vergeten is dat veel mensen sowieso niet naar Amerika zouden willen verhuizen. Natuurlijk logisch, want het moet bij je en je situatie passen. Maar die zouden altijd nee zeggen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven