Draagt jouw kind een UV shirt?

09-06-2025 17:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Draagt jouw (jonge) kind een UV shirt op vakantie? Ik heb een peuter gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. Vorig jaar amper UV shirt aan gehad en vooral veel factor 50 gesmeerd. Maar anderen kijken me aan alsof ik gek ben. wat doe jij?

Draagt jouw kind een UB shirt tijdens zomer vakantie?

Totaal aantal stemmen: 146

Ja (62%)
Nee (38%)
Bij het zwembad en geen peuter meer. En jongen dus dat boeit ook niet. Je moet wel gezicht, nek, oren en armen blijven smeren, natuurlijk.

En het interesseert me echt niet wat anderen ervan vinden: ik heb zelf teveel jeugd doorgebracht met komkommer op mijn schouders.
Maakt mij ook niet uit wat anderen vinden, maar probeer erachter te komen of een UV shirt echt nodig is.
Team UV shirt. Scheelt smeren. Helemaal als het kind geregeld het water in gaat.
Jazeker dat ze dat droegen. Een heel pakje met lange mouwen en een kort broekje eraan vast. Vaak ook nog met een hoedje. En dit was 15 jaar geleden. Kan je nagaan hoe ze toen naar mij keken. Die pakjes waren in NL ook bijna niet verkrijgbaar, ik moest ze online kopen.
Nu ze 18 is draagt ze dat nog steeds als de uv factor erg hoog is.
Toen ze jong waren wel iig,
Ze keken je aan of je gek was vanwege het vele smeren of vanwege het UV shirt?
Citroenthee schreef:
09-06-2025 17:32
Jazeker dat ze dat droegen. Een heel pakje met lange mouwen en een kort broekje eraan vast. Vaak ook nog met een hoedje. En dit was 15 jaar geleden. Kan je nagaan hoe ze toen naar mij keken. Die pakjes waren in NL ook bijna niet verkrijgbaar, ik moest ze online kopen.
Nu ze 18 is draagt ze dat nog steeds als de uv factor erg hoog is.
Hier had dochter zo’n zelfde pakje vroeger, toen waren ze nog best wel duur.

Dochter vindt UV shirt nu niet meer fashionable maar ik draag er nog altijd één!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ja, helemaal geweldig. Nu 8 en 10 en nog nooit rood geweest (meest gevoelig huidtype). Het is gewoon een heel fijne oplossing voor lekker zwemmen en spelen zonder bijna elke 30min in te moeten smeren. Ze dragen zwempakjes met lange mouwen, die zien er heel leuk uit en werken geweldig. Vooral rug en schouders verbranden anders super snel. Krijg er ook veel positieve reacties op van andere ouders.
Ik gebruik ze wisselend. Als we hele dagen bij het zwembad waren vaak wel. Als het maar even een uurtje was ook wel eens niet.
Kinderen zijn 4 en 7.

Die van 7 wil ook wel eens zonder. Dat mag van mij, maar dan inderdaad wel goed smeren.
Ja, kind heeft een 1 en die moet hij aan. Man en ik hebben er ook 1. Ideaal vind ik het.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Maar anderen kijken me aan alsof ik gek ben. wat doe jij?
Vanwege het shirt of vanwege het smeren?
Hier de 14 en 16jarige nog steeds. Niet als ze met vrienden gaan zwemmen (want niet hip) maar wel als we met alleen het gezin in de zomer op een Frans of italiaans strand liggen of in het zwembad. Zij vinden t ook veeeeeel makkelijker, scheelt smeren.
Mijn snel verbrandende man draagt er in en om het zwembad trouwens ook altijd een.
Peuter hier en ja, wij hebben verschillende uv-shirts. Ze draagt op vakantie korte mouwen. En soms ook even niks. Dan smeren we factor 50. Ik vind het wel heel handig om niet steeds alles te hoeven smeren.
-Summer- schreef:
09-06-2025 17:30
Maakt mij ook niet uit wat anderen vinden, maar probeer erachter te komen of een UV shirt echt nodig is.
Tja.

Ik was (twintig jaar geleden) zo'n smeervergeter, dus als in die tijd UV-shirts binnen mijn bereik zouden hebben gelegen zou ik ze graag hebben aangewend voor mijn kinderen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ocherrum schreef:
09-06-2025 17:28
Bij het zwembad en geen peuter meer. En jongen dus dat boeit ook niet. Je moet wel gezicht, nek, oren en armen blijven smeren, natuurlijk.

En het interesseert me echt niet wat anderen ervan vinden: ik heb zelf teveel jeugd doorgebracht met komkommer op mijn schouders.
Dit. Eeuwig verbrandde schouders op vakanties in mijn herinnering. Hier zijn ze 6 en 8 en dragen altijd uv-shirt bij zwembad, strand maar ook bij waterpret in de tuin.

En zelf draag ik ook een uv-shirt. Man vindt het niet fijn dus die smeert zich in.
De kleintjes zeker, tot een leeftijd of tien ofzo vrijwillig.

Ik vind het ideale dingen.
Geen verbrande schouders, makkelijker terug te vinden kinderen, en geen schuurplekken van op de kant klimmen/luchtbed/bodyboard/sup.
pina schreef:
09-06-2025 17:45
Vanwege het shirt of vanwege het smeren?
Omdat hij geen shirt aan had
Ja zeker, mijn dochters van 6 en 8 dragen altijd UV shirts bij zonnig weer, zeker als ze badkleding aan hebben. Beiden zijn het zo gewend. Wel merk ik dat het in hun leeftijdscategorie op de campings afgelopen jaar een stuk minder was. Oudste vond dat wel eens stom, dat zij haar mooie badpak verstopte onder een UV shirt.

Zelf wel eens verbrand geweest en ik had een moeder die echt veel smeerde bij ons. Ik wil dat mijn dochters zo veel mogelijk besparen en het UV shirt helpt daar erg bij. Wel vaak met korte mouw, dus de armen worden dan alsnog goed en vaak ingesmeerd.
Als ik kinderen zie rondlopen met rode ruggetjes, schouders of buik, dan heb ik toch altijd wat te doen met ze. Het is gewoon een rotgevoel, dat verbranden en niet goed voor je gezondheid. Een kleine moeite om zo'n shirtje aan te trekken en het liefst ook een petje of hoedje op te zetten waar mogelijk. Die van mij zijn nu zo oud dat ze het echt als een accessoirestuk zien ( vooral de mooie strohoedjes ) en dragen graag op vakantie leuke hoofddeksels, die op verschillende marktjes in Frankrijk op de kop zijn getikt.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 09-06-2025 18:38
12.63% gewijzigd
Hier ook hoor, met 13 en 11. Veel praktischer: veel minder smeren en toch niet verbranden. De jongste is laatst in het buitenbad in 20 minuten rood geworden in haar gezicht; ze dacht niet dat het zo snel kon dus was ervan onder de indruk. Dan lijkt zo'n shirt weer een stuk aantrekkelijker.
Op het strand of bij het buitenzwembad meestal wel. M'n dochter (6) is er niet zo'n fan van dus zij trekt hem weleens uit, dan moet er dus veel gesmeerd worden. Een petje weigeren ze helaas allebei, dat vinden ze helemaal niks al vanaf baby trokken ze dat ding steeds af. Gelukkig verbranden m'n kinderen niet snel dus heb nog geen rode schouders of rug mee gemaakt.
Rond het water vaak wel, maar ook wel gewoon insmeren. Oudste vindt het niet fijn en verbrandt niet snel dus gewoon goed insmeren volstaat. Middelste verbrandt enorm snel en draagt daarom ook graag uv shirt. Bij jongste altijd uv pakje met lange mouwen en korte pijpjes, bij baby’s wil ik geen risico nemen.
Cornetta schreef:
09-06-2025 18:27
Op het strand of bij het buitenzwembad meestal wel. M'n dochter (6) is er niet zo'n fan van dus zij trekt hem weleens uit, dan moet er dus veel gesmeerd worden. Een petje weigeren ze helaas allebei, dat vinden ze helemaal niks al vanaf baby trokken ze dat ding steeds af. Gelukkig verbranden m'n kinderen niet snel dus heb nog geen rode schouders of rug mee gemaakt.
Haha ( 6) verandert blijkbaar in een duiveltje 😂
Chantilly21_2 schreef:
09-06-2025 18:17
Ja zeker, mijn dochters van 6 en 8 dragen altijd UV shirts bij zonnig weer, zeker als ze badkleding aan hebben. Beiden zijn het zo gewend. Wel merk ik dat het in hun leeftijdscategorie op de campings afgelopen jaar een stuk minder was. Oudste vond dat wel eens stom, dat zij haar mooie badpak verstopte onder een UV shirt.
.
Misschien is dat minder als ze een mooi badpak met lange mouwen uitzoekt?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven