Draagt jouw kind een UV shirt?

09-06-2025 17:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Draagt jouw (jonge) kind een UV shirt op vakantie? Ik heb een peuter gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. Vorig jaar amper UV shirt aan gehad en vooral veel factor 50 gesmeerd. Maar anderen kijken me aan alsof ik gek ben. wat doe jij?

Draagt jouw kind een UB shirt tijdens zomer vakantie?

Totaal aantal stemmen: 148

Ja (62%)
Nee (38%)
Dochter heeft altijd in UV shirts gelopen. De laatste jaren koop ik een 3 delige set. Dus bikini, bikini topje en een bijpassend shirt
Zoets als dit https://www.bonprix.nl/product/bikini-e ... gJTFfD_BwE
Meestal van dit merk of Protest.
Ze weet dat het niet onderhandelbaar is en ze tussen 11 en 15 uur het shirtje moet dragen. Zeker op vakantie richting het zuiden met nog sterkere zonkracht. Zelf heb ik niet zo'n shirt maar als ik rond die tijdstippen in de zon lig dan zorg ik dat ik een parasol heb en mijn hoofd en schouders niet in de zon zijn en heb ik vaak wel een gewoon shirtje aan. En ik heb niks anders dan factor 50.
Dochter is nog nooit verbrand en ik ook niet sinds ze geboren is.
Toen ze heel klein waren hadden ze een shirt aan. Maar daarna niet meer. En zelf ook niet. Erg onprettig om zoveel aan te hebben in de hitte. Veel beter om op het heetst van de dag uit de zon te blijven. Daarnaast goed smeren met factor 50 en luchtige kleding van natuurlijke materialen. En bijvoorbeeld een petje op. Bakken met 40 graden doen wij nooit.
Als we maar even bij het water zijn smeer ik goed en hoeft het niet. Gaan we een dag zwembad of strand dan dragen man en zoon een UV shirt.
Man omdat hij, hoe goed hij ook smeert snel verbrandt.
Zoon omdat hij het liefst de hele dag in en uit het water gaat en hoe vaak ik ook smeer het water toch de werking verminderd. De plekken waar het shirt niet komt smeer ik natuurlijk goed. Maar na een paar dagen zie je duidelijk de lijn van het shirt, die zijn werking dus heel goed doet. Daar kun je echt niet tegenin smeren
We hebben het vooral over kinderen nu, maar ik heb voor de afgelopen vakantie voor mezelf ook een UV-shirt gekocht om te dragen tijdens het snorkelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien een domme vraag, maar wat is precies het voordeel van een UV shirt ten opzichte van een gewoon shirt? Want als ik mij insmeert, komt dat omdat ik geen shirt draag of een shirt met korte mouwen, omdat het warm is. Soms kies ik er bewust voor om wel een shirt aan te houden omdat ik geen zin heb mezelf elk uur in te smeren, maar dan voldoet een gewoon shirt voor mijn gevoel ook.
Ik ben altijd zo verbaasd als het hier 25 a 30 graden is dat al die kindjes op het strand een bloot bovenlichaam hebben en mijn kinderen de enige zijn met een uv shirt. Makkelijk en het kan niet mis gaan.
Zonnebloem1996 schreef:
10-06-2025 01:43
Misschien een domme vraag, maar wat is precies het voordeel van een UV shirt ten opzichte van een gewoon shirt? Want als ik mij insmeert, komt dat omdat ik geen shirt draag of een shirt met korte mouwen, omdat het warm is. Soms kies ik er bewust voor om wel een shirt aan te houden omdat ik geen zin heb mezelf elk uur in te smeren, maar dan voldoet een gewoon shirt voor mijn gevoel ook.
Je kan door een gewoon shirt heen nog steeds verbranden. En een uv shirt sluit hoger en heeft soms lange mouwen. De stof lijkt op die van een zwembroek. Als je er mee gaat zwemmen is het snel droog.
Zonnebloem1996 schreef:
De stof van een uv shirt is dichter geweven dan normale kleding, waardoor er minder zon doorheen komt.

Gewone stof beschermt ook, maar niet factor 50.
Elsy schreef:
09-06-2025 18:49
Die eeuwig verbrande schouders waren zo pijnlijk. Ik vervelde dan ook :-(
Same. Daarom dragen mijn kinderen naast uvshirts bij het water ook altijd een shirt met mouwen en geen hemdjes. Ikzelf ook niet trouwens.
Nanouk schreef:
09-06-2025 23:10
De plekken waar het shirt niet komt smeer ik natuurlijk goed. Maar na een paar dagen zie je duidelijk de lijn van het shirt, die zijn werking dus heel goed doet. Daar kun je echt niet tegenin smeren
Haha, herkenbaar.
Ik heb echt mini wielrennertjes einde van de zomer:
Poepbruine beentjes en armpjes, wit lijf.
Het hangt een beetje af van de temperatuur. Eigenlijk pas vanaf een graad of 22, 23 en anders gewoon in een t-shirt. Wel ook ingesmeerd natuurlijk en hoedje of petje op. In volle zon ook anders dan onder schaduwrijke bomen.
Hartje567 schreef:
09-06-2025 20:22
Zeker dragen ze hier uv shirts.

Ik ben nog op zoek naar uv hoedjes (liefst met nekflap). Draagmaat 128. Ik kan weinig vinden, het meeste is echt in kleinere (baby) maten. Dus mochten jullie iets weten dan hoor ik het graag.
Voor hoeden moet je kijken naar de hoofdomtrek. Kledingmaat zegt vrij weinig.
Mijn dochter heeft bijvoorbeeld maat 134 maar moet voor hoeden/helmen een volwassenmaat hebben, anders past het echt niet.
Zonnebloem1996 schreef:
Daarom twijfel ik ook. Dit zegt KWF:
Gewone, bedekkende en luchtige kleding geeft meestal al een goede bescherming. Denk aan kleding met lange mouwen en pijpen of een omslagdoek. Let hierbij wel op het materiaal wat je draagt: hoe lichter van kleur en hoe dunner de stof, hoe meer uv-straling het doorlaat. Een droog wit T-shirt beschermt bijvoorbeeld met een SPF 15. Wordt gewone kleding nat? Dan houdt het bovendien nog minder uv-straling tegen. UV-werende kleding laat bijna geen uv-straling door.

Bij mij zou een shirt vaak niet nat worden en draag eigenlijk nooit wit aangezien zonnebrand die kan vlekken. Ben volgens mij nog nooit verbrand door kleding heen. Als kind wel altijd verbrand want mijn moeder was niet van het smeren en kocht dan een lage factor want goedkoper. Werd als kind pas ingesmeerd als ik al verbrand was. Ik kan me nog goed die pijnlijke nachten herinneren, daarom smeer ik nu als volwassene wel heel goed.
Dubbel
evelien2010 wijzigde dit bericht op 10-06-2025 12:20
Reden: .
98.47% gewijzigd
SunShine35 schreef:
10-06-2025 07:03
Ik ben altijd zo verbaasd als het hier 25 a 30 graden is dat al die kindjes op het strand een bloot bovenlichaam hebben en mijn kinderen de enige zijn met een uv shirt. Makkelijk en het kan niet mis gaan.
Waarom verbaasd? Mijn kinderen verbranden echt nooit. Nu smeer ik met factor 50. Maar zelfs als ik dat niet zou doen is dat echt een zeldzaamheid. Zo'n shirt draagt erg onprettig. Ik zie er nooit volwassenen in. Dus waarom oudere kinderen wel? Een baby of kleuters kan je zoiets nog opleggen. Maar iets ouder plakt, knelt het en komt er makkelijk zand aan of onder.
Dankjewel voor al jullie reacties!

Afgelopen jaren heeft het weer niet mee gezeten op vakantie en hebben we dus met ons kind nog nooit echt een warme zomer vakantie met veel zon meegemaakt (dit word zijn 3e zomer vakantie).

Maar ik lees vooral dat een UB shirt wel écht heel erg aan te raden is. Dus zal er zeker eentje aanschaffen!
evelien2010 schreef:
10-06-2025 12:20
Waarom verbaasd? Mijn kinderen verbranden echt nooit. Nu smeer ik met factor 50. Maar zelfs als ik dat niet zou doen is dat echt een zeldzaamheid. Zo'n shirt draagt erg onprettig. Ik zie er nooit volwassenen in. Dus waarom oudere kinderen wel? Een baby of kleuters kan je zoiets nog opleggen. Maar iets ouder plakt, knelt het en komt er makkelijk zand aan of onder.
Het is maar wat je gewend bent. Mijn kinderen vinden de uv-shirts niet vervelend zitten. Bij het dragen van zwemvest hebben ze hem er zelfs graag onder. De juiste maat knelt niet en zit goed aangesloten dus komt helemaal niet zo makkelijk zand onder.
Ik heb mijn kind eigenlijk ook nooit horen klagen over dat het niet lekker zit.
Tijdens onze laatste echte zonvakantie in de zomer op Lanzarote zag ik in het aquapark waar we waren ook echt veel Spaanstalige kinderen met een UV shirt of pakje aan. Die hadden van zichzelf al best een donkere huid en daarmee waarschijnlijk minder gevoelig voor zonverbranding. Maar toch had het merendeel zo'n shirt aan. Volgens mij val je dus in het buitenland echt niet uit de toon met UV kleding. En daarbij, lekker belangrijk als dat wel zo is.
evelien2010 schreef:
Heb je zelf wel eens een UV zwemshirt gedragen? Want die van mij knelt helemaal niet en er komt ook niet veel makkelijker zand onder vergeleken met een bikini. Verbranden is natuurlijk echt niet goed, maar ook zonder te verbranden krijg je zonschade als je veel in de zon bent.

Ik denk daarnaast dat het überhaupt nog niet gebruikelijk is voor volwassenen om een UV shirt te gebruiken. Met kinderen begint het in Nederland nu pas echt meer te komen. Ik heb er nu een tijd 1 en ben hier op het strand de enige, maar mensen bakken er zelfs. Die van mij heeft een rits dus doe je als een soort vest aan.

M’n kinderen gaan helemaal vaak de zee in dus dan zouden we minstens om de 2 uur moeten insmeren. Vergeet je een stukje dan is het gelijk knalrood. Een UV shirt stretcht juist en knelt niet. Het hoeft ook niet per se heel strak te zitten, het gaat erom dat het goed bedekt is. M’n kinderen zijn heel kritisch maar dit vinden ze prima.

Er is daarnaast ook een verschil tussen een UV zwemshirt en gewoon UV shirt. De gewone zitten een stuk losser en zijn luchtiger. De zwemshirts zijn soort wetsuits maar een stuk minder warm en strak.
Het UV-shirt dat ik onlangs kocht zit prima, is van een soort badpakkenstof maar het model sluit niet strak aan. Er zit zelfs een soort modieuze draai aan de achterzijde, dat had van mij dan weer niet gehoeven. Ik heb het aan gehad bij het snorkelen, maar ik deed het dan vooraf al aan en droeg het als gewoon shirt. Zat prima. Verder ga ik nooit in de zon, dus op dagen dat ik niet de zee in ging droeg ik meestal normale kleding en smeerde de blote delen in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wij wonen vlakbij het strand. Toen onze zoon heel klein was wel een uv shirt, maar met een jaar of 4 gewoon insmeren. Daarbij gingen een gaan wij weleens voor een half uurtje naar het strand in de namiddag. Echt op het hoogtepunt zijn wij eigenlijk niet buiten, laat staan op het strand... Zoon gaat ook surfen maar heeft dan een wetsuit aan.
Zonnebloem1996 schreef:
Voor ons is het voordeel vooral het snelle drogen. Man en kinderen gaan continu in en uit het water, een gewoon shirt blijft zo lang nat en zwaar.
Lilla schreef:
11-06-2025 09:48
Voor ons is het voordeel vooral het snelle drogen. Man en kinderen gaan continu in en uit het water, een gewoon shirt blijft zo lang nat en zwaar.
Een UV-shirt houdt ook meer straling tegen dan een gewoon shirt.
evelien2010 schreef:
In Nederland niet, maar in het buitenland zie je wel degelijk volwassenen met UV-shirts. Vooral in landen als Australië, bijvoorbeeld.
evelien2010 schreef:
Hier vinden ze zo'n shirt echt helemaal niet vervelend zitten hoor. Smeren daarentegen hebben ze een enorme hekel aan. Ieder z'n ding he.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven