Draagt jouw kind een UV shirt?

09-06-2025 17:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Draagt jouw (jonge) kind een UV shirt op vakantie? Ik heb een peuter gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. Vorig jaar amper UV shirt aan gehad en vooral veel factor 50 gesmeerd. Maar anderen kijken me aan alsof ik gek ben. wat doe jij?

Draagt jouw kind een UB shirt tijdens zomer vakantie?

Totaal aantal stemmen: 146

Ja (62%)
Nee (38%)
Ja altijd en ik zelf ook! We verbranden allemaal gigantisch snel en zo hoeven we alleen maar het gezicht en benen in te smeren. Het is speciale stof dus ook niet warm. Voelt zelfs koeler met zo’n shirt/vest aan dan zonder.
Dochter is 18. In haar jeugd was het bijna niet te krijgen. Wij hebben er dus geen gebruik van gemaakt maar gewoon vaak en flink gesmeerd. Dat was gewoon iets wat bij vakantie/strand/zwembad hoorde en daardoor ook geen probleem. Wij smeerden echt iedere 2 uur met factor 50. Dochter kleurt snel en is nooit verbrand.
ach.. ik doe ook maar wat..
Hier beide kinderen geprobeerd en geen succes, met een dagje strand en veel zwemmen bleven de shirts te lang nat en kregen ze het koud dus moest ik alsnog smeren.

Nu gewoon alles meerdere keren smeren.
Hoe warm was het dan dat ze je voor gek verklaarden?

Frankrijk kan echt wel richting de 40 graden gaan. Ik zou wel bang zijn voor een zonnesteek.

Hoef je niet eens voor te verbranden.
Mangogo schreef:
09-06-2025 18:03
Dit. Eeuwig verbrandde schouders op vakanties in mijn herinnering. Hier zijn ze 6 en 8 en dragen altijd uv-shirt bij zwembad, strand maar ook bij waterpret in de tuin.

En zelf draag ik ook een uv-shirt. Man vindt het niet fijn dus die smeert zich in.
Die eeuwig verbrande schouders waren zo pijnlijk. Ik vervelde dan ook :-(

Mijn kinderen zijn hier de enigen die ze dragen. In het zwembad, de tuin en zee. Maar mensen zien ook wel dat ze heel wit zijn. Een kind vroeg laatst wat de crème is die ik op ze deed (zonnebrand) :lol:
Dropdrop schreef:
09-06-2025 18:48
Hoe warm was het dan dat ze je voor gek verklaarden?

Frankrijk kan echt wel richting de 40 graden gaan. Ik zou wel bang zijn voor een zonnesteek.

Hoef je niet eens voor te verbranden.
Volgens mij is zo’n UV shirt in Frankrijk aardig populair. Een vriendin kwam er mee, zij is Frans.
Ik heb geen kinderen maar zit er wel aan te denken zo'n uv shirt te kopen voor mezelf, voor momenten met hele hoge zonkracht waarbij ik veel buiten ben. Ik vraag me af: gaan die shirts niet heel erg zweten en wordt dat niet erg warm? Zie namelijk dat ze van polyester zijn.
Ik woon in Frankrijk en mijn dochters (15 en 12) hebben altijd uv shirts gedragen. Toen ze klein waren, bestond dat al en alle kindjes droegen die al hier (ik kocht/koop ze bij Decathlon, die zitten ook in Nederland geloof ik) en nu dragen ze het nog steeds, vooral bij watersporten. Maar we gaan vaak wat later naar het strand (rond 17u) en dan is de zon wat minder sterk.
Mijn kinderen zijn nog nooit verbrand.
Mijn man en ik hebben ook uv shirts, ze bestaan ook in volwassen maten.
Ik zou dus wel zo'n shirt aandoen, in (zuid) Frankrijk is de zon toch aardig fel, vooral als je de hele dag op het strand / in de zon bent.
Graze schreef:
09-06-2025 19:05
Ik heb geen kinderen maar zit er wel aan te denken zo'n uv shirt te kopen voor mezelf, voor momenten met hele hoge zonkracht waarbij ik veel buiten ben. Ik vraag me af: gaan die shirts niet heel erg zweten en wordt dat niet erg warm? Zie namelijk dat ze van polyester zijn.
Ik vind het zelf even warm, al dan niet iets koeler dan zonder shirt. Ik heb er 1 speciaal voor zwemmen, en 1 van Uniqlo die je overdag aantrekt. Die laatste is wel iets koeler dan de eerste.
Hier hebben de kinderen altijd een uv shirt gehad. We hebben jaren in een warm land gewoond. De regel was: zwemmen of strand = shirt aan. Wil je niet? Prima, dan gaan we naar huis/binnen. Voor 10 uur en na 16 uur hoefde het op een gegeven moment niet meer. Zo veel kinderen gezien die daar op vakantie waren, knal rood verbrand, altijd in de volle zon, of “oh het is bewolkt dus niet nodig” (en dan later verbrand).

Laatst een dagje naar het strand hier in nl geweest en had een timer gezet, elke 45 minuten gesmeerd. Wat een ellende dat smeren en zand. Dus nu weer nieuwe uv shirts gehaald
Tot een jaar of tien had ze een UV-pakje aan bij het zwemmen. Daarna smeren, smeren, smeren en op het heetst van de dag uit de zon blijven. Ze is gelukkig nog nooit verbrand.
Zelf ben ik vroeger heel vaak verbrand, ook best ernstig. Heb helaas ook al een paar melanomen weg mogen laten snijden.
meisjemetdeparel wijzigde dit bericht op 09-06-2025 19:39
25.64% gewijzigd
Jazeker, uv-shirts aan. In het hoogseizoen zijn ze nog nooit in een mediterraan land geweest, maar in lente/herfst daar ook al aan, en in Nederland ook, bij strand/suppen/zwemmen. Ze hebben allebei meerdere shirtjes, met lange en korte mouwen. Als baby/dreumes/peuter ook nog uv-petjes (met klep in de nek) of flaphoedjes, die doen ze nu niet meer op (wel een gewone pet of zonnehoed).

Zijn nu 8 en 6, allebei huidtype 1 en nog nooit verbrand op het lijf. Ze vinden de shirts niet vervelend, dus helemaal prima.
Ja, uv shirt is lekker makkelijk. Je hoeft verder alleen aan nek/gezicht/oren te denken.
Zoon van 5 en dochter van 1 dragen ze allebei. Zoon heeft een hekel aan smeren, dus die hoef ik niet te overtuigen. Dochter heeft nu een zwempak met mouwen. Petjes blijven minder goed op, maar het gezicht en de nek is zo ingesmeerd.

Ik ben zelf zoveel verbrand in m'n leven, dat wens ik ze absoluut niet toe.
Toen mijn zoons klein waren droegen ze zeker een UV-shirt. Mijn man had ze eens mee laten gaan met vriendjes en hun vader en niets gezegd over smeren dan wel de shirts aan, resultaat op de rug verbrande jongens. O, wat was ik boos op mijn man. De verbranding was niet heel erg, maar er was wel rode verkleuring terwijl ik daar zelf dus altijd zo alert op was. Elke verbranding kan later toch problemen geven. Inmiddels zijn mijn zoons 20 en 21 en gelukkig geen zonaanbidders, vooral de oudste moet opletten want heeft de rossige aard van mijn man geërfd. Ik kan aan mijn eigen lichaam precies zien waar ik altijd veel aandacht aan heb besteed qua zonprotectie; gezicht en decolleté als tiener al mee gestart nadat ik een oudere dame aan het zwembad had gezien in Frankrijk; rimpelloos lijf behalve gezicht en decolleté, de plekken die dus veel in de zon waren geweest.
Zelf ben ik helaas mijn handen vergeten. Ik heb nog best een goede en jong-ogende huid voor mijn leeftijd maar mijn handen zien er helaas zeer bejaard uit.
Ik kan niet hard genoeg benadrukken dat je jezelf en je kinderen echt goed moet beschermen! Niet per se voor schoonheid en jong uiterlijk natuurlijk maar vooral voor de zonschade.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
09-06-2025 19:59
Toen mijn zoons klein waren droegen ze zeker een UV-shirt. Mijn man had ze eens mee laten gaan met vriendjes en hun vader en niets gezegd over smeren dan wel de shirts aan, resultaat op de rug verbrande jongens. O, wat was ik boos op mijn man. De verbranding was niet heel erg, maar er was wel rode verkleuring terwijl ik daar zelf dus altijd zo alert op was. Elke verbranding kan later toch problemen geven. Inmiddels zijn mijn zoons 20 en 21 en gelukkig geen zonaanbidders, vooral de oudste moet opletten want heeft de rossige aard van mijn man geërfd. Ik kan aan mijn eigen lichaam precies zien waar ik altijd veel aandacht aan heb besteed qua zonprotectie; gezicht en decolleté als tiener al mee gestart nadat ik een oudere dame aan het zwembad had gezien in Frankrijk; rimpelloos lijf behalve gezicht en decolleté, de plekken die dus veel in de zon waren geweest.
Zelf ben ik helaas mijn handen vergeten. Ik heb nog best een goede en jong-ogende huid voor mijn leeftijd maar mijn handen zien er helaas zeer bejaard uit.
Ik kan niet hard genoeg benadrukken dat je jezelf en je kinderen echt goed moet beschermen! Niet per se voor schoonheid en jong uiterlijk natuurlijk maar vooral voor de zonschade.
Ik heb dat ook met m’n handen. Ik probeer ze in te smeren maar draag dan ringen en was m’n handen erna :facepalm:
Kind van 2 heeft hier wel altijd uv-shirt aan zodra de zwembroek aan is, dus op vakantie en zwembadje in de tuin.
Verder altijd een pet op in de zomer en wij proberen sowieso de zon te vermijden tussen 12 en 15 (scheelt dat er ook nog een middagdut gedaan wordt), ook voor mezelf trouwens.

Maar zo’n shirt scheelt heel veel smeren en vind ik zeker als ze wat ouder worden en steeds langer in het water blijven ideaal. Toen kind net 1 was merkte ik wel dat het na het zwemmen te koud werd, maar dan deed ik gewoon uv uit en normaal tshirt aan in in de schaduw.
Ik heb wel die met korte mouwen omdat ik de lange mouwen veel gedoe vind met aan- en uitdoen en de onderarmen zijn toch iets meer zon gewend. Maar die smeer ik dus wel elke 2 uur met factor 50 in.

Hier helaas ook te veel voorbeelden in de familie met huidkanker, allemaal zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze in hun jeugd vaak verbrand zijn. En de zon is nu echt veel sterker dan 40 jaar geleden.
Zeker dragen ze hier uv shirts.

Ik ben nog op zoek naar uv hoedjes (liefst met nekflap). Draagmaat 128. Ik kan weinig vinden, het meeste is echt in kleinere (baby) maten. Dus mochten jullie iets weten dan hoor ik het graag.
Hartje567 schreef:
09-06-2025 20:22
Zeker dragen ze hier uv shirts.

Ik ben nog op zoek naar uv hoedjes (liefst met nekflap). Draagmaat 128. Ik kan weinig vinden, het meeste is echt in kleinere (baby) maten. Dus mochten jullie iets weten dan hoor ik het graag.
Mijn kinderen hebben UV hoedjes van Decathlon. Ik zal even kijken of ik ze kan vinden. Later bleek dat het voor de leeftijd 3-5 (50-53 cm) was maar ze heeft maat 128 dus dat snap ik niet helemaal. Hij past wel goed.

Deze hebben ze, maar de maat is inderdaad kleiner. Ze werken wel heel goed en hun nekken zijn bedekt.

https://www.decathlon.nl/p/omkeerbare-u ... R-p-333947
elsy wijzigde dit bericht op 09-06-2025 20:55
16.81% gewijzigd
Bij ons ging het zo. In de ochtend goed smeren. In de middag shirt aan en in namiddag weer smeren. Sterker ik doe dat nog en man ook. De behoefte om tussen 12 en 15 uur in de zon liggen is hier nooit geweest. Zowiezo in de zon liggen niet.
Hier wel ja, en meestal ook nog een broekje met UV. Wel een short met korte mouwen, die lange vond ze echt heel vervelend, al toen ze heel klein was. Maar onderarmen insmeren is alsnog een stuk minder moeite.

Ik las hier iemand zeggen elke 45 minuten insmeren? Waarom zou je dat doen? Het advies is elke twee uur, nog vaker is nou ook weer niet nodig, dan ben je ongeveer fulltime aan het smeren. (Tenzij je tussendoor een keer bent gaan zwemmen of zo dan).
Vorig jaar wel. Maar ik bedenk me ineens dat ik er eentje ben vergeten te kopen voor aankomende vakantie. Nu is het te laat dus ik hoop dat ze er eentje verkopen op het vakantie adres. Daarnaast smeer ik met factor 50. Als kind ben ik regelmatig verbrand, ook wel eens tot blaren aan toe. Nu baal ik daarvan, ik probeer mijn kind daar dus voor te behoeden.
Mijn kleuter en peuter hebben een uv zwempakje allebei, ook eentje met lange mouwen. Scheelt een hoop gedoe. En onmisbaar op het strand.
Wat grappig, hier lijkt het alsof bijna iedereen wel UV-shirts voor hun kind heeft, maar op de camping in zuid Frankrijk denk ik dat nog geen 1 op de 20 kinderen zo’n shirtje aan heeft.
Ik heb geen oordeel, mijn kinderen dragen het niet en hebben het toen ze klein waren ook nooit gedragen. Maar ik ben een fanatieke factor 50 smeerder en verveel ze er tot in den treure mee. Zelf smeer ik ook veel.
flo-tje4 wijzigde dit bericht op 09-06-2025 21:28
0.37% gewijzigd
Hier een puber die we het wel aan laten trekken als we een hele dag op het water zitten (suppen bijvoorbeeld) op vakantie. Overigens niet in de ochtend en ze moet zich insmeren.

Voor onszelf doen we precies hetzelfde. Onlangs naar Egypte geweest en daar waren we heel gelukkig met onze uv shirts, daar waren we overigens, zonder grap, de enige. Iedereen lag daar geroosterd en krokant op hun bedje, de dermatologen zullen blij met ze zijn denk ik…

Overigens smeren we ook met factor 50. We zijn absoluut niet schuw of bang voor de zon en ik loop, op vakantie, ook echt wel eens zonder uv shirtje, maar soms gaat het gewoon ontzettend hard en dat is me de schade aan mijn huid echt niet waard.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven