Nieuwe vriend 5 weken op vakantie zonder mij [lege OP]
woensdag 11 juni 2025 om 08:15
Ik ken niemand die 5 weken naar Salou of Benidorm gaat eigenlijk. Ook geen 18 jarigen. Zo’n lang leve de lol vakantie is vaak maar een week, hooguit 2. Wie zegt dat ze geen rondreis ergens gaan maken? Alleen omdat ze in Nederland van een feestje houden? En ook op een verre reis kunnen ze feesten uiteraard.
Maar goed blijkbaar was het een kort gesprek met die vriend, want de bestemming is niet ter sprake gekomen. Maar blijkbaar wel de vertrek-en terugkomstdatum. En wie er meegaan. En wanneer het gepland is.
woensdag 11 juni 2025 om 08:22
woensdag 11 juni 2025 om 08:49
Als hij een baan heeft, dan is die 5 weken over het algemeen niet spontaan. Wettelijk heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie. Bij de meesten mag je tot 3 weken aaneengesloten zonder problemen opnemen. Als je langer wilt, dan moet je daar meestal zeer op tijd vrij voor vragen. Naast dat je er genoeg vakantiedagen voor moet hebben.
Dus ik geloof niet dat het spontaan is. Hoogstens dat er al plannen waren en er vrij is gevraagd, maar nog niets geboekt was.
Ja, vervelend dat je dit nu pas hoort. Ik ben altijd redelijk enthousiast over vakanties, dus ik gooi de mensen in mijn omgeving dood met mijn plannen, maar anderen zijn meer low key.
Ik zou het gewoon even met hem bespreken voor ik stappen neem.
Dus ik geloof niet dat het spontaan is. Hoogstens dat er al plannen waren en er vrij is gevraagd, maar nog niets geboekt was.
Ja, vervelend dat je dit nu pas hoort. Ik ben altijd redelijk enthousiast over vakanties, dus ik gooi de mensen in mijn omgeving dood met mijn plannen, maar anderen zijn meer low key.
Ik zou het gewoon even met hem bespreken voor ik stappen neem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 juni 2025 om 09:05
Ik zou ook nog amused zijn. Het gaat natuurlijk allemaal mis dat ie dit niet eens zelf met je bespreekt.
Zijn woorden en daden spreken elkaar ook tegen (vind ze beide ook wel wat extreem).
En eerlijk gezegd zou ik wel wat steun verwachten als ik zware operaties zou moeten ondergaan. Dan hoeft ie echt niet mijn mantelzorger te worden maar er zit ook nog wat tussenin.
Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel. Bedenken wat jij precies niet oké vindt aan de situatie en dat bespreken. En dan is het afwachten hoe hij reageert.
Zijn woorden en daden spreken elkaar ook tegen (vind ze beide ook wel wat extreem).
En eerlijk gezegd zou ik wel wat steun verwachten als ik zware operaties zou moeten ondergaan. Dan hoeft ie echt niet mijn mantelzorger te worden maar er zit ook nog wat tussenin.
Maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel. Bedenken wat jij precies niet oké vindt aan de situatie en dat bespreken. En dan is het afwachten hoe hij reageert.
woensdag 11 juni 2025 om 09:18
Daarom vraag ik naar wat ze denkt dat ze gaan doen. Als ze allemaal van mountainbiken houden en daarvoor allerlei routes aan het plannen zijn dan zou ik er minder moeite mee hebben dan als ze vooral uit zullen gaan en veel zullen drinken.Pelle schreef: ↑11-06-2025 08:15Ik ken niemand die 5 weken naar Salou of Benidorm gaat eigenlijk. Ook geen 18 jarigen. Zo’n lang leve de lol vakantie is vaak maar een week, hooguit 2. Wie zegt dat ze geen rondreis ergens gaan maken? Alleen omdat ze in Nederland van een feestje houden? En ook op een verre reis kunnen ze feesten uiteraard.
Maar goed blijkbaar was het een kort gesprek met die vriend, want de bestemming is niet ter sprake gekomen. Maar blijkbaar wel de vertrek-en terugkomstdatum. En wie er meegaan. En wanneer het gepland is.
woensdag 11 juni 2025 om 10:46
Waarom?
Qua kans op vreemdgaan lijkt het me niks uit maken, er wordt meer gevoosd in menig berghut dan op het strand volgens mij. En wie wil vindt overal wel een kans om vreemd te gaan.
Of is het omdat het meer volwassen zou zijn als hij iets 'braafs' gaat doen? Ook niet echt leuk naar zijn hobbies.
woensdag 11 juni 2025 om 10:50
woensdag 11 juni 2025 om 10:55
Dat lijkt mij juist wel. Kun jij anders inschatten, maar ik denk dat dat niet erg realistisch is.stokbootje schreef: ↑11-06-2025 10:46Waarom?
Qua kans op vreemdgaan lijkt het me niks uit maken, er wordt meer gevoosd in menig berghut dan op het strand volgens mij. En wie wil vindt overal wel een kans om vreemd te gaan.
Of is het omdat het meer volwassen zou zijn als hij iets 'braafs' gaat doen? Ook niet echt leuk naar zijn hobbies.
En waarom zou zij per se al zijn hobbies leuk moeten vinden? Het kan zijn dat ze niet bij elkaar passen omdat zij zijn hobbies niet leuk vindt, maar iets per se leuk moeten vinden omdat het zijn hobby is zie ik niet. Zij mag gewoon haar voorkeuren hebben, ook over wat hij doet. Als ik haar was zou ik wel mijn conclusies trekken en op zoek naar iemand die wel dingen doet die meer bij je passen.
danae wijzigde dit bericht op 11-06-2025 11:00
29.59% gewijzigd
woensdag 11 juni 2025 om 10:56
Dat zou voor mij niets uitmaken. Ieder z'n hobby's. Wel dat het zo lang is zonder het überhaupt te weten en het van een ander te moeten horen.
woensdag 11 juni 2025 om 10:57
woensdag 11 juni 2025 om 11:46
Precies. Bij mijn laatste reis wist ik een jaar van te voren al dat ik die reis wilde maken, 10 maanden van te voren 4 weken vrij gevraagd zodat ik zeker op tijd was en ze het ruim op tijd wisten en toen gewacht met boeken tot een van de opties die ik uitgekozen had op gegarandeerd vertrek stond. Dat was 5 maanden voor vertrek.dianaf schreef: ↑11-06-2025 08:49Als hij een baan heeft, dan is die 5 weken over het algemeen niet spontaan. Wettelijk heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie. Bij de meesten mag je tot 3 weken aaneengesloten zonder problemen opnemen. Als je langer wilt, dan moet je daar meestal zeer op tijd vrij voor vragen. Naast dat je er genoeg vakantiedagen voor moet hebben.
Neem aan dat er in dit geval ook zoiets speelt.
woensdag 11 juni 2025 om 11:47
Dat begrijp ik ook nooit zo goed. Waarom is niet een eerste reactie om hierover te beginnen? Het is toch iets dat in je omgaat.
woensdag 11 juni 2025 om 11:52
Ja, zo was het bij mij ook. Ik wilde in november weg en heb het toen in februari aangevraagd. Maar ook gelijk geboekt toen ik het akkoord had, maar dat was ook omdat de kans groot was dat er geen ruimte meer was als ik te lang wachtte. Bij sommige reizen/locaties kun je veel langer wachten. Of soms kun je wel op tijd boeken, maar moet je alsnog wachten tot het door gaat. Ik heb wel eens een groepsreis gehad, die niet door ging omdat er niet genoeg deelnemers waren. Dat hoorde ik pas 2 weken van te voren...Graze schreef: ↑11-06-2025 11:46Precies. Bij mijn laatste reis wist ik een jaar van te voren al dat ik die reis wilde maken, 10 maanden van te voren 4 weken vrij gevraagd zodat ik zeker op tijd was en ze het ruim op tijd wisten en toen gewacht met boeken tot een van de opties die ik uitgekozen had op gegarandeerd vertrek stond. Dat was 5 maanden voor vertrek.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 juni 2025 om 13:20
Kan. Maar t kan net zo goed zijn dat ie in t onderwijs werkt en 5 weken met een tentje op trektocht door Scandinavië wil. Zoiets kan prima vlak voor vertrek verzonnen worden.Graze schreef: ↑11-06-2025 11:46Precies. Bij mijn laatste reis wist ik een jaar van te voren al dat ik die reis wilde maken, 10 maanden van te voren 4 weken vrij gevraagd zodat ik zeker op tijd was en ze het ruim op tijd wisten en toen gewacht met boeken tot een van de opties die ik uitgekozen had op gegarandeerd vertrek stond. Dat was 5 maanden voor vertrek.
Ik zeg niet dat t zo is, maar we weten t niet.
woensdag 11 juni 2025 om 13:51
Ik ga waarschijnlijk iets heel negatiefs zeggen, maar op basis van de OP is er weinig info. Dit lijkt voor mij op een man met veel praatjes (Je bent de liefde van mijn leven, ik ga voor je zorgen) en weinig actie (lang leve de lol)
Die had waarschijnlijk idd al lang geleden heel wat weken achtereen vrij genomen deze zomer en voelt er weinig voor die weken ook daadwerkelijk (mantel)zorgend voor z’n nieuwe vriendin te besteden. En dus plant hij nu een vakantie van 5 weken met zijn vrienden. Dan kan hij altijd nog zeggen dat het groepsdruk of een afspraak van voor ze elkaar kenden was.
Daar wil ik overigens bij opmerken dat hij niet verplicht is zijn zomervakantie op te offeren om voor TO te zorgen na haar operaties, zeker niet met zo’n prille relatie. Dat is helemaal niemand verplicht, voor de duidelijkheid. Dus ik weet niet wat TO’s verwachtingen daarin waren.
Wat hij wel op z’n minst had kunnen doen is zijn plannen kenbaar maken aan TO, als hij echt zo gek op haar is als hij zegt zodat ze samen kunnen kijken hoe aankomende zomer er voor hun uit gaat zien, als hij op vakantie gaat en zij thuis blijft ivm operaties en herstel daarvan. Nu trekt hij zijn eigen plan zonder ook maar te communiceren naar haar en daar mag ze best wat van vinden.
Die had waarschijnlijk idd al lang geleden heel wat weken achtereen vrij genomen deze zomer en voelt er weinig voor die weken ook daadwerkelijk (mantel)zorgend voor z’n nieuwe vriendin te besteden. En dus plant hij nu een vakantie van 5 weken met zijn vrienden. Dan kan hij altijd nog zeggen dat het groepsdruk of een afspraak van voor ze elkaar kenden was.
Daar wil ik overigens bij opmerken dat hij niet verplicht is zijn zomervakantie op te offeren om voor TO te zorgen na haar operaties, zeker niet met zo’n prille relatie. Dat is helemaal niemand verplicht, voor de duidelijkheid. Dus ik weet niet wat TO’s verwachtingen daarin waren.
Wat hij wel op z’n minst had kunnen doen is zijn plannen kenbaar maken aan TO, als hij echt zo gek op haar is als hij zegt zodat ze samen kunnen kijken hoe aankomende zomer er voor hun uit gaat zien, als hij op vakantie gaat en zij thuis blijft ivm operaties en herstel daarvan. Nu trekt hij zijn eigen plan zonder ook maar te communiceren naar haar en daar mag ze best wat van vinden.
woensdag 11 juni 2025 om 13:53
En al die vrienden gaan ook 5 weken mee?dianaf schreef: ↑11-06-2025 08:49Als hij een baan heeft, dan is die 5 weken over het algemeen niet spontaan. Wettelijk heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie. Bij de meesten mag je tot 3 weken aaneengesloten zonder problemen opnemen. Als je langer wilt, dan moet je daar meestal zeer op tijd vrij voor vragen.
woensdag 11 juni 2025 om 14:42
Neem aan dat ze het met elkaar afgestemd hebben en gewacht hebben met boeken tot iedereen die mee zou gaan ook vrij heeft gekregen van werkgever. Kan soms best even duren.
woensdag 11 juni 2025 om 15:24
Ik denk dat to deze relatie al veel te serieus neemt. Ze zijn pas 3 maanden samen. Dat is echt nog niets. En het staat hem vrij samen met zijn vrienden (die wellicht al jarenlang of levenslang aan zijn zijde staan) weg te gaan. Jij kunt de komende zomer toch niets qua vakantie. Wat hij verder doet qua grote uitspraken zegt niet zoveel. Kijk gewoon rustig hoe jullie relatie verder gaat verlopen. Hij kan je hier ook ontrouw zijn natuurlijk.
Het enige vreemde in dit verhaal is dat jij nergens iets van wist qua plannen. Daaruit blijkt wel dat jij niet de eerste in zijn gedachten bent. En hij nog niet echt gewend is aan een relatie. Hebben jullie wel exclusiviteit uitgesproken? Is hij vaker vreemdgegaan bij anderen?
Het enige vreemde in dit verhaal is dat jij nergens iets van wist qua plannen. Daaruit blijkt wel dat jij niet de eerste in zijn gedachten bent. En hij nog niet echt gewend is aan een relatie. Hebben jullie wel exclusiviteit uitgesproken? Is hij vaker vreemdgegaan bij anderen?
woensdag 11 juni 2025 om 15:39
Gaat hij vaker met zijn vrienden op vakantie? Een relatie van drie maanden is natuurlijk nog pril. Als zo’n vakantie iets is wat ze ieder jaar doen, snap ik dat hij dat uit gewoonte graag voortzet. Maar ik vind het wel opvallend dat hij de vakantieplannen niet met jou deelde, en je er via-via achter moest komen. Het geeft de indruk dat hij aanvoelde dat dit gevoelig zou liggen, en het daarom misschien bewust niet vertelde. Het was wel zo netjes geweest dat hij op z’n minst met jou erover had gecommuniceerd. Heb je het er al met je vriend over gehad?
woensdag 11 juni 2025 om 17:37
Als ik 5 weken vrij in de zomervakantie dan moet ik alle goden op deze wereld op blote knietjes aanroepen én dat al voor november vorig jaar hebben gedaan. Drie weken is standaard, 4 weken wordt al een dingetje... maar 5 dan moet mijn teamleider echt goedkeuring geven en dat doet ze niet zomaar dan moet het een once in a lifetime reis zijn die niet buiten de schoolvakanties kan. Dat kan nooit een spontane actie zijn als er meerdere mensen bij betrokken zijn waarvan er een aantal werken buiten het onderwijs.
Dat To het niet weet... tjja wat niet weet, wat niet deert. En als hij vindt dat ze zijn alles is en weet van de operatie dan is het raar dat je zo spontaan 5 weken weggaat. Het is dus allang geboekt, maar hij zegt niets, want leeft meer met de dag. En zolang To het niet weet, hoeft hij ook niets te verantwoorden. Lang leve de lol...
Dat To het niet weet... tjja wat niet weet, wat niet deert. En als hij vindt dat ze zijn alles is en weet van de operatie dan is het raar dat je zo spontaan 5 weken weggaat. Het is dus allang geboekt, maar hij zegt niets, want leeft meer met de dag. En zolang To het niet weet, hoeft hij ook niets te verantwoorden. Lang leve de lol...
woensdag 11 juni 2025 om 17:55
Er zijn wel meer sectoren waar zomers weinig gebeurt. Bijvoorbeeld de culturele sector. Of in de televisiesector, waar een hoop programma's in het najaar weer beginnen. Of de creatieve sector.MrsDuck schreef: ↑11-06-2025 17:37Als ik 5 weken vrij in de zomervakantie dan moet ik alle goden op deze wereld op blote knietjes aanroepen én dat al voor november vorig jaar hebben gedaan. Drie weken is standaard, 4 weken wordt al een dingetje... maar 5 dan moet mijn teamleider echt goedkeuring geven en dat doet ze niet zomaar dan moet het een once in a lifetime reis zijn die niet buiten de schoolvakanties kan. Dat kan nooit een spontane actie zijn als er meerdere mensen bij betrokken zijn waarvan er een aantal werken buiten het onderwijs.
Er zijn ook werkgevers die remote werken toestaan, of waar je meer je eigen tijd kan indelen. Daarnaast nog een hoop zzp'ers.
Haar vriend is 26. Mogelijk net student af. Net zoals zijn vrienden. Dan zit je doorgaans ook nog wat minder vast aan verplichtingen en vaste banen.
woensdag 11 juni 2025 om 20:22
OnderwijsParadise schreef: ↑11-06-2025 17:55Er zijn wel meer sectoren waar zomers weinig gebeurt. Bijvoorbeeld de culturele sector. Of in de televisiesector, waar een hoop programma's in het najaar weer beginnen. Of de creatieve sector.
Er zijn ook werkgevers die remote werken toestaan, of waar je meer je eigen tijd kan indelen. Daarnaast nog een hoop zzp'ers.
Haar vriend is 26. Mogelijk net student af. Net zoals zijn vrienden. Dan zit je doorgaans ook nog wat minder vast aan verplichtingen en vaste banen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in