Hondje en twee dagen op locatie/kantoor werken

08-06-2025 20:07 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar mensen die een (in dit geval klein, dus misschien praktischer) hondje hebben, en toch af en toe een dag naar kantoor moeten.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe regelen jullie dit op de kantoordagen? Ik ben op zoek naar tips en advies.

Ik ben elke week drie hele dagen vrij en ik werk daarnaast twee (wisselende) dagen thuis. Dus ik zoek advies voor die twee overige dagen per week. Ik pas zelf af en toe op honden hier in de buurt, en ik weet dat ik op deze hondenbaasjes terug kan vallen, maar hoe werkt zoiets in de praktijk?
Ik snap dat het niet de meest ideale situatie is, maar dit hondje klikt met mij en ik wil haar een mooi en lief leven geven.
Yraatje schreef:
11-06-2025 16:02
Alles is wel zo'n beetje gezegd. Ook over je hond al dan niet mee nemen naar kantoor.

Ik vraag me alleen nog het volgende af:
Hoe zou je ermee omgaan als je een medewerker hebt die heel allergisch voor honden blijkt te zijn en je hebt een andere medewerker die een hulphond heeft?
Dan is de hond écht nodig op kantoor. Het lijkt mij wel een lastige situatie.
Dan doe je aanpassingen, aparte werkruimte oid
Net zoals je een rolstoelopgang zou maken bij een flinke drempel
Yraatje schreef:
11-06-2025 16:02
Alles is wel zo'n beetje gezegd. Ook over je hond al dan niet mee nemen naar kantoor.

Ik vraag me alleen nog het volgende af:
Hoe zou je ermee omgaan als je een medewerker hebt die heel allergisch voor honden blijkt te zijn en je hebt een andere medewerker die een hulphond heeft?
Dan is de hond écht nodig op kantoor. Het lijkt mij wel een lastige situatie.
Dan verzin je dus in goed overleg met alle betrokkenen een werkbare oplossing.
Mette schreef:
11-06-2025 16:49
Dan verzin je dus in goed overleg met alle betrokkenen een werkbare oplossing.
Goed overleg is sowieso altijd handig.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
apppie schreef:
11-06-2025 15:21
Omdat de regel van een gezonde werkomgeving voor iedereen gewoon wordt gehanteerd, tot het moment dat er een medewerker bewust besluit bij een bedrijf te gaan werken waar zijn/haar allergie wordt getriggered. Dus inderdaad: als de heersende norm je niet aanstaat, of dat nou een groepsapp of een kantoorhond betreft, kun je inderdaad ergens anders gaan werken. Scheelt frustratie.

Vervang het hondje nou eens door roken. Iedereen vindt het binnen een bepaald bedrijf normaal dat 1 van de medewerkers in zijn eigen kantoorruimte rookt. Dat is de heersende norm. Als jij nou graag bij dat bedrijf wilt werken, omdat het een erg leuke functie dichtbij huis is, het loon heel goed, en alle andere arbeidsvoorwaarden ook heel fijn. Het enige is dat er iemand in zijn kantoor rookt. Vind je dan ook dat je dan maar elders moet gaan werken, in een baan die minder goed aansluit?
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
11-06-2025 17:04
Vervang het hondje nou eens door roken. Iedereen vindt het binnen een bepaald bedrijf normaal dat 1 van de medewerkers in zijn eigen kantoorruimte rookt. Dat is de heersende norm. Als jij nou graag bij dat bedrijf wilt werken, omdat het een erg leuke functie dichtbij huis is, het loon heel goed, en alle andere arbeidsvoorwaarden ook heel fijn. Het enige is dat er iemand in zijn kantoor rookt. Vind je dan ook dat je dan maar elders moet gaan werken, in een baan die minder goed aansluit?
Dan zou ik zeggen: geef aan dat je daar (terecht) last van hebt. Als de werkgever vervolgens zegt dat dit is hoe zij het doen en de anderen dat rookhok juist zo gezellig vinden, dan zou ik inderdaad een andere plek zoeken. Je kunt de wet er wel bij halen en het aanvechten, maar het is gewoon een heel slechte start als jij de enige bent die ergens tegen is en je de situatie vervolgens naar jouw hand gaat proberen te zetten zetten. Ik zie dat niet goedkomen, ook al staat je in je recht.
apppie schreef:
11-06-2025 18:26
Dan zou ik zeggen: geef aan dat je daar (terecht) last van hebt. Als de werkgever vervolgens zegt dat dit is hoe zij het doen en de anderen dat rookhok juist zo gezellig vinden, dan zou ik inderdaad een andere plek zoeken. Je kunt de wet er wel bij halen en het aanvechten, maar het is gewoon een heel slechte start als jij de enige bent die ergens tegen is en je de situatie vervolgens naar jouw hand gaat proberen te zetten zetten. Ik zie dat niet goedkomen, ook al staat je in je recht.
Nou ja, als ze op een gegeven moment niemand meer kunnen krijgen omdat ome Dirk zo graag wil roken of tante Dina niet kan bestaan zonder haar Ierse wolfshond in haar nabijheid zullen ze toch wat moeten he.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
apppie schreef:
Toch schets jij vooral een beeld van een werkgever die zijn zaakjes niet op orde heeft, dat weet te verbloemen en mensen die er wat van zeggen worden weggepest.
Klinkt als een toxische werkomgeving
apppie schreef:
Toch schets jij vooral een beeld van een werkgever die zijn zaakjes niet op orde heeft, dat weet te verbloemen en mensen die er wat van zeggen worden weggepest.
Klinkt als een toxische werkomgeving
Moiren schreef:
11-06-2025 11:33
Ja, want dat is echt hetzelfde…

Maar zoals ik al zei: ik zou niet die persoon willen zijn die doelbewust, met opzet en expres iedereen zijn hond op het werk ontzegt.
Ik zou dus niet de persoon willen zijn die door mijn hond (op je werkplek, vergeet dat niet) ervoor zorgt dat mensen niet kunnen/willen werken bij het bedrijf. Die je dus een baan ontzegt omdat jij geen normale vorm van opvang hebt of wil. Laat iemand een baan schieten (want dat moet blijkbaar als de hond eerder is) en dan krijg je na drie maanden zelf een andere baan.

Op een werkplek gaat een medewerker voor een hond in mijn beleving. Op de hondenopvang niet.
Er zijn heel veel afwegingen voor een sollicitant of je ergens wel of niet wil werken. De aanwezigheid van een hond hoort daar wat mij betreft absoluut niet tussen.
En dat frame van het "naar je hand zetten" is natuurlijk een vreemde. De enigen die het naar hun hand zetten, zijn de mensen/werkgevers die er hun eigen regels op nahouden.
Liv8 schreef:
11-06-2025 18:41
Ik zou dus niet de persoon willen zijn die door mijn hond (op je werkplek, vergeet dat niet) ervoor zorgt dat mensen niet kunnen/willen werken bij het bedrijf. Die je dus een baan ontzegt omdat jij geen normale vorm van opvang hebt of wil. Laat iemand een baan schieten (want dat moet blijkbaar als de hond eerder is) en dan krijg je na drie maanden zelf een andere baan.

Op een werkplek gaat een medewerker voor een hond in mijn beleving. Op de hondenopvang niet.
Er zijn heel veel afwegingen voor een sollicitant of je ergens wel of niet wil werken. De aanwezigheid van een hond hoort daar wat mij betreft absoluut niet tussen.
Ligt toch ook aan je werkplek?
Bij mijn (voormalige) werk past het uitstekend en heeft het ook een doel mbt de doelgroep waar ik mee werkte. Trek je dat niet, zoek dan idd een andere werkplek.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
11-06-2025 20:03
Ligt toch ook aan je werkplek?
Bij mijn (voormalige) werk past het uitstekend en heeft het ook een doel mbt de doelgroep waar ik mee werkte. Trek je dat niet, zoek dan idd een andere werkplek.
Als een hond een doel heeft mbt de corebusiness van een bedrijf is het uiteraard een ander verhaal. Je gaat ook niet in een dierenasiel werken als je niet omringd wil worden door dieren. Maar ik dacht dat we het hadden over een gewone kantooromgeving. Daar vind ik persoonlijk eigenlijk een hond gewoon nooit passen. Leuk voor de baasjes als het kan, maar passend? Nee.
Liv8 schreef:
11-06-2025 20:36
Als een hond een doel heeft mbt de corebusiness van een bedrijf is het uiteraard een ander verhaal. Je gaat ook niet in een dierenasiel werken als je niet omringd wil worden door dieren. Maar ik dacht dat we het hadden over een gewone kantooromgeving. Daar vind ik persoonlijk eigenlijk een hond gewoon nooit passen. Leuk voor de baasjes als het kan, maar passend? Nee.
Het is niet de corebusiness, maar wel heel fijn voor onze corebusiness.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
11-06-2025 20:50
Dat lijkt voor mij te vallen onder 'een doel mbt de corebusiness'. Die profiteert daarvan, als ik dat zo goed begrijp. Ik denk dan aan iets therapeutisch voor een doelgroep waar je actief mee werkt.

Maar een hond op de administratie van een schoonmaakbedrijf, heeft geen doel of bijdrage gerelateerd aan de corebusiness.
Moiren schreef:
11-06-2025 20:50
Het is ook aangetoond dat honden een positief effect hebben op kantoren. Stressverlagend enzo.

Maar dat zal voor een ander een sigaret achter het bureau zijn. En voor weer een ander muziek uit een speaker.
Hoe dan ook, ik zou er zelf voor kiezen dat iets niet een passende werkplek voor mij zou zijn als ik geen honden op mijn werk zou willen hebben en die er in dat bedrijf wel zijn.
Karakterding denk ik.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
11-06-2025 21:08
Hoe dan ook, ik zou er zelf voor kiezen dat iets niet een passende werkplek voor mij zou zijn als ik geen honden op mijn werk zou willen hebben en die er in dat bedrijf wel zijn.
Karakterding denk ik.
Ja, dat zou ik ook wel doen.

Het is ook niet helemaal zwart-wit. In het geval van een handicap mag van een werkgever redelijke aanpassingen worden verwacht. Maar deze aanpassingen moeten niet een onevenredig zware belasting zijn voor de werkgever. Daarom worden het ook redelijke aanpassingen genoemd.

Er zijn dus grenzen aan wat werkgevers moeten doen. Zeker als het kleine werkgevers zijn met een beperkte begroting.

In het geval van die honden: honden zijn niet verboden op de werkvloer.

En die sigaret was een verkeerd voorbeeld, want meeroken is voor iedereen ongezond.
Moiren schreef:
11-06-2025 21:08
Karakterding denk ik.
Ik als het erop aan komt ook hoor. Zeker als die honden zo'n enorme vanzelfsprekendheid zijn. Maar aan de andere kant zou ik er dus juist ook weer voor kiezen om gewoon geen hond op mijn werkplek te hebben, dan hoeft ook niemand anders míjn hond in hun baanoverweging mee te nemen. Ook een karakterding denk ik
Lila-Linda schreef:
11-06-2025 12:33
Ik vind TO heel wijs, eerst nadenken over hoe je het goed regelt met je hond, voor je er aan begint.
Dank je, het gaat mij inderdaad vooral om het welzijn van het hondje. Die heeft al te veel ellende meegemaakt, dus ik hoop dat ze nu gelukkig wordt, bij mij of desnoods (liever niet, maar ik wil het beste voor haar) bij een ander.

Overigens lees ik niet alle berichten meer omdat de inhoud van het topic wat veranderd is., maar iedereen met opvangtips: dank jullie wel!! Ik heb hier veel aan en ben nu alles aan het onderzoeken, adhv telefoontjes en recensies.
Ik denk dat een hond op de werkplek voor veel mensen nog leuk kan zijn zolang het 1 hond is, maar zodra er meer zijn gaat het leuke er al heel snel af. Overigens nog nooit tegengekomen dat iemand zijn hond meeneemt op kantoor.

En als het de hond van de baas is, of familie van de baas, gaan mensen dat natuurlijk niet gauw roepen dat ze het niet fijn vinden.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Pfff wat een gezeur.

@TO heb je iets besloten

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de achtergrond van het hondje. Daar heb ik volgens mij niets over gelezen.
Je schrijft dat jij de hond een goed leven kan bieden. Is dat nu niet zo? Zit hij nu 5 dagen van 8 tot 18 alleen, dan vallen de 2 dagen bij jou wel mee toch ;-).
Jules schreef:
12-06-2025 18:46
Pfff wat een gezeur.

@TO heb je iets besloten

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de achtergrond van het hondje. Daar heb ik volgens mij niets over gelezen.
Je schrijft dat jij de hond een goed leven kan bieden. Is dat nu niet zo? Zit hij nu 5 dagen van 8 tot 18 alleen, dan vallen de 2 dagen bij jou wel mee toch ;-).
Ik heb nog niet officieel de knoop doorgehakt, maar ik neig naar adopteren.

Het hondje is mishandeld en zit in een opvang. Ze is al wat ouder en mede door haar achtergrond minder populair voor adoptie, maar ze is juist superlief!
Ik was laatst bij een nieuw Amazon kantoor in Seattle, 40 verdiepingen, een groot gebouw. Bij de ingang zagen we veel medewerkers die met hun hond aan kwamen, blijkbaar is het daar heel gewoon en het kantoor is daar op ingericht tot en met de verkoop van honden-snacks in de automaten.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat het bij mijn bedrijf ook gewoon wordt, mijn directe collega heeft een pitbull terriër 🥸
Ik zou het hondje niet mee willen nemen naar kantoor, maar ik zoek de beste oplossing voor de dagen dat ik zelf naar kantoor moet.
loulou39 schreef:
12-06-2025 19:51
Ik heb nog niet officieel de knoop doorgehakt, maar ik neig naar adopteren.

Het hondje is mishandeld en zit in een opvang. Ze is al wat ouder en mede door haar achtergrond minder populair voor adoptie, maar ze is juist superlief!
Wat k*t zeg. In wat voor opvang is dat dan? In een asiel of bij een opvanggezin? Is het bij jou in de buurt en kun je het hondje misschien een paar dagen opvangen of ophalen en wat aandacht geven?

Op TikTok heb ik iemand gevolgd en zij heeft 3 hondjes met een verleden. 1 van de hondjes ligt bijna 24 uur in een bench, wel open. Af en toe komt het hondje eruit. Niet ideaal maar het hondje zal zich zo veiliger voelen dan in veel andere situaties. Zwaar mishandeld en angstig enzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven