Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen deden sowieso niet mee aan sportdagen. :roll:

Maar: ik neem eigenlijk aan dat school het programma wel aanpast. In plaats van hardlopen dan een waterfestijn ofzo.

Lange mouwen blijf ik gedoe vinden met warmte. Natuurlijk goed tegen verbranden, maar wel benauwend warm.

Weet je wat je dochter zelf wil?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wordt het groepje begeleid door een ouder? Ik zou (via de juf/meester) daar contact mee zoeken
Het is zoals het is
Ik zou daar geen probleem mee hebben. Smeren, lange mouwen, petje op. Ongetwijfeld worden er zo af en toe drink- en smeerpauzes ingelast, als alle kinderen dat doen, doet die van jou vast mee. Komt wel goed joh
Pet laten opzetten en goed insmeren.

Het komt vast goed. Leerkrachten stoppen de sportdag heus wel als het echt onverantwoord gaat worden.
De leerkrachten en hulpouders staan zelf ook op dat veld, die voelen ook wel hoe warm het is en of er ad hoc nog iets aangepast moet worden. (Die van mij had vorige week sportdag, die is halverwege afgelast vanwege stromende regen. Ook op het moment zelf besloten).
Youk79 schreef:
12-06-2025 21:37
Wordt het groepje begeleid door een ouder? Ik zou (via de juf/meester) daar contact mee zoeken
Per activiteit een andere ouder. Dus geen zicht op of er daarvoor nog gedronken is. De activiteiten zijn op een groot veld. De waterflessen liggen bij de tassen aan de kant. Dochter is slecht qua drinken. Die vindt 2 muizen slokjes al veel en heeft eigenlijk zo goed als nooit zelf door dat ze dorst heeft. Als ik het niet constant aanmoedig op een weekenddag dan drinkt ze echt uren niks. Ook bij warmte.
Merkimer schreef:
12-06-2025 21:43
Per activiteit een andere ouder. Dus geen zicht op of er daarvoor nog gedronken is. De activiteiten zijn op een groot veld. De waterflessen liggen bij de tassen aan de kant. Dochter is slecht qua drinken. Die vindt 2 muizen slokjes al veel en heeft eigenlijk zo goed als nooit zelf door dat ze dorst heeft. Als ik het niet constant aanmoedig op een weekenddag dan drinkt ze echt uren niks. Ook bij warmte.
Oh geen vaste ouder erbij? Dat zou ik ook wel lastig vinden hoor.
Kun je evt langsgaan of zelfs alsnog meehelpen?

En wil je dochter zelf? Misschien kun je als ze graag wil afspreken dat ze van tevoren al twee bekers water moet drinken?
Het is zoals het is
School heeft zelf een bericht in de ouder app gezet dat de enige aanpassing het schrappen van de duurloop is. Maar verder gooien ze het op veel smeren en drinken en het lange mouwen/petje verhaal. Maar vind het wel verhelderend om te lezen dat de meesten hier er geen problemen mee hebben. Ik zie soms wat snel beren op de weg ook omdat mijn kind een stille is die zeker onder groepsdruk niet snel zal aangeven dat ze het te warm heeft.

Overigens heeft ze het al haar hele leven super snel warm. Op de opvang toen ze peuter was zaten ze met dit soort temperaturen onder van die schaduw doeken en werd ik door leidsters aangesproken dat ze enorm klam werd ook al hielden ze haar eigenlijk altijd wel uit de zon.
Wil je dochter zelf graag naar de sportdag? Zo ja: dan zou ik haar laten gaan en op het hart drukken dat ze genoeg moet drinken. Gaat het niet, schaduw in.

Wil ze niet? Lekker thuis houden en badje opzetten!
Ze gaan heus iets verzinnen: waterflessen mee en na elke activiteit drinken, rondjes limo tussendoor, waterijsjes, gedwongen drink-en smeerpauzes voor het volledige veld... Komt goed!
Youk79 schreef:
12-06-2025 21:47
Oh geen vaste ouder erbij? Dat zou ik ook wel lastig vinden hoor.
Kun je evt langsgaan of zelfs alsnog meehelpen?

En wil je dochter zelf? Misschien kun je als ze graag wil afspreken dat ze van tevoren al twee bekers water moet drinken?
Ik ben zelf op mijn werk morgen. Dus kan niet langsgaan. En ik kan ook niet van de leerkrachten verlangen dat ze expliciet in de gaten gehouden wordt. Die special Snowflake behandeling verlang ik ook niet als ze met relatief weinig mensen groep 1 tm 8 in bedwang moeten houden. Daarom wil ik zelf een weloverwogen keuze maken vooraf.

Wat dochter zelf wil ga ik haar morgenochtend vragen. Die ligt al op 1 oor inmiddels.

Overigens gaf ik net 2 uurtjes cursus buiten vandaag bij 25 graden en ben ondanks zelf gesmeerd te hebben genadeloos verbrand. Dus ze heeft het niet van een vreemde.
Merkimer schreef:
12-06-2025 21:48
School heeft zelf een bericht in de ouder app gezet dat de enige aanpassing het schrappen van de duurloop is. Maar verder gooien ze het op veel smeren en drinken en het lange mouwen/petje verhaal. Maar vind het wel verhelderend om te lezen dat de meesten hier er geen problemen mee hebben. Ik zie soms wat snel beren op de weg ook omdat mijn kind een stille is die zeker onder groepsdruk niet snel zal aangeven dat ze het te warm heeft.

Overigens heeft ze het al haar hele leven super snel warm. Op de opvang toen ze peuter was zaten ze met dit soort temperaturen onder van die schaduw doeken en werd ik door leidsters aangesproken dat ze enorm klam werd ook al hielden ze haar eigenlijk altijd wel uit de zon.
Of anderen denken niet zo goed na.

Ik denk eigenlijk dat bijv de gevaren van verbranden nog steeds niet echt serieus worden genomen.
Op zo'n sportdag zal er wrsch niet elke 2 uur opnieuw ingesmeerd worden met zonnebrand.

Maar ik zou het denk ik ook af laten hangen van wat je dochter wil.
Mijn kinderen hadden een hekel aan sportdagen, dus ik vond elke reden prima om ze thuis te houden.

David Dunning
Ik ben wellicht ouderwets, maar ik zou een kind van acht hierin geen keuze geven. Jij houdt haar thuis (zou niet mijn keuze zijn) of stuurt haar naar school, maar ik zou haar dat niet laten bepalen.
Ik zou haar bij het ontbijt al wat extra laten drinken, misschien drinken meegeven dat ze echt heel lekker vindt (al lest water natuurlijk beter de dorst) en haar op het hart drukken haar pet op te houden en een beetje kalm aan te doen, voor zover mogelijk.
In mijn ervaring wordt er echt wel rekening gehouden met deze omstandigheden. Mijn dochters hebben inderdaad sportdagen gehad die in waterspelletjes veranderden, bijvoorbeeld.
Mijn ervaring met de basisschool is dat er echt wel heel secuur met smeren wordt omgegaan, zeker wel iedere 2 uur bij uitjes buiten. En op de middelbare school van mijn kinderen staan smeerpalen bij alle sportvelden voor de gymlessen. Ik zou daar wel vertrouwen in hebben. Maargoed, het zal vast niet overal hetzelfde zijn..
-Summer- schreef:
12-06-2025 21:48
Wil je dochter zelf graag naar de sportdag? Zo ja: dan zou ik haar laten gaan en op het hart drukken dat ze genoeg moet drinken. Gaat het niet, schaduw in.

Wil ze niet? Lekker thuis houden en badje opzetten!
Je kan je kind niet zomaar thuishouden toch omdat ze niet wil? Het kind is 8 en gewoon leerplichtig. Kijk, als jij zegt dat je het echt onverantwoord vindt en school doet daar niks mee, dan snap ik dat je kan zeggen: dan komt ze niet. Maar niet omdat kind er zelf geen zin in heeft ofzo.

Ik zou zelf denken dat de leerkrachten ook niet gek zijn en zelf ook doorhebben hoe warm het is, ze zullen het zelf vast ook goed warm hebben, dus daar vast wel rekening mee houden. Misschien staat dat nu niet zo in de mail, maar als ze morgen zien dat iedereen het snikheet heeft zullen ze daar toch wel op anticiperen? Eerder stoppen, meer pauzes waarbij iedereen wat drinkt etc.
En kan je echt niet met kind afspreken, ze is niet heel jong meer, dat ze die fles drinken/pakjes drinken die je meegeeft echt moet opdrinken? Ze zal vast ook wat eten tussendoor. Dan aangeven dat ze dat flesje/pakje echt moet drinken en uitleggen waarom. Maar dat is vast te makkelijk gedacht.
Snap zelf ook niet heel goed dat ze die kinderen een hele dag op een open veld in de volle zon laten sporten hoor. Daar moeten ze toch wel wat maatregelen treffen zou je denken. Waterspelletjes, vaker pauze, eerder stoppen.

Je zou er ook nog een mailtje/telefoontje aan kunnen wagen morgenochtend, om te peilen hoe ze erin staan en je zorgen te uiten.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 12-06-2025 22:17
10.95% gewijzigd
Ik raak zelf ook behoorlijk snel oververhit en ben eens levend verbrand in lange mouwen en de hele dag factor 50 smeren. De blaren en vellen stonden erop. Ik zou haar niet laten gaan, wetende dat ze snel last heeft van de warmte. Dan maar een zeikende moeder en een snowflake behandeling, maar dit soort dingen kunnen echt onderschat worden. Vooral verbranding. Mocht ze wel gaan, ga ik er vanuit dat school passende maatregelen neemt en zonodig het programma aanpast.
Maar je hebt onze toestemming niet nodig hè om dochter thuis te houden?
Het klinkt alsof je eigenlijk gewoon niet wilt dat ze gaat.

Ikzelf zou het deels van haar of laten hangen. Wil ze? Is ze bereid voor vertrek al extra te drinken? Kun je afspraken met haar maken over drinken, smeren en petje dragen?
Maar ook vindt ze het zelf leuk? Ligt ze lekker in de groep?

Misschien kun jij wel nog even toch je zorgen uitspreken naar docente of hulpouder waar dochter bij is en even kort benoemen welke afspraken je gemaakt hebt gewoon zodat je dochter weet dat het bekend is?

Verder weet ik van mijn eigen basisschooltijd dat ze altijd heel star waren in de mogelijkheden tot wijzigen de dag ervoor met dit weer totdat iedereen hijgde en pufte incl ouders en docenten en het toch waterspellen werden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Vooral kind instrueren dat ze zelf steeds wat drinkt en vertellen hoe belangrijk dit is.

Hoe de leiding er ook op toeziet en aandringt, ze kunnen het niet onder dwang naar binnen gieten.

Laat haar van te voren iets extra drinken en na afloop weer. Misschien is het ook nog wel een waterijsje voor de kinderen. Is ook vocht.
Solomio schreef:
12-06-2025 22:00

Mijn kinderen hadden een hekel aan sportdagen, dus ik vond elke reden prima om ze thuis te houden.
En zo zijn er veel ouders. Ik werk op het VO en elke keer weer zeer opvallend hoeveel leerlingen er ziek zijn tijdens sportdagen. Al die ouders die daarin mee gaan. Voor de gymdocenten erg vervelend, er zit een hoop voorbereidingstijd in. Voor de leerlingen die er wel zijn ook vervelend, gemaakte groepjes/teams zijn niet meer compleet.
Onlangs sprak ik een groepje bovenbouw leerlingen. Zij moesten de sportdag organiseren en baalden er erg van dat er zoveel 'zieken' waren. Ze hadden iedereen ingedeeld in teams, scheidsrechters enzo en konden weer helemaal opnieuw beginnen vanwege alle zieken.
Tulpje22 schreef:
12-06-2025 22:15
En zo zijn er veel ouders. Ik werk op het VO en elke keer weer zeer opvallend hoeveel leerlingen er ziek zijn tijdens sportdagen. Al die ouders die daarin mee gaan. Voor de gymdocenten erg vervelend, er zit een hoop voorbereidingstijd in. Voor de leerlingen die er wel zijn ook vervelend, gemaakte groepjes/teams zijn niet meer compleet.
Onlangs sprak ik een groepje bovenbouw leerlingen. Zij moesten de sportdag organiseren en baalden er erg van dat er zoveel 'zieken' waren. Ze hadden iedereen ingedeeld in teams, scheidsrechters enzo en konden weer helemaal opnieuw beginnen vanwege alle zieken.
Dat is heel irritant maar ik snap dit ook weer niet van de organisatoren, want je weet dat je rekening moet houden met uitvallers. In dit geval dan van de begeleiders van de leerling-organisatoren, meteen een leerpunt. Daar verander je in de gym/schooldynamiek weinig aan. Wij hadden met het schoolvoetbal weer dit jaar dat de zeer ervaren gymdocent toch 8 voetbalteams had ingeschreven, terwijl dan ieder team geen of hooguit 1 wisselspeler had (!). Ieder jaar hetzelfde, aangeven dat 6 teams opgeven ook gewoon kan etc. en dan het jaar erna weer een pruilende gymdocent.
Ja ik vind je een zeurende helicopter ouder.
Tulpje22 schreef:
Tja, omdat er in het onderwijs nu eenmaal geen rekening gehouden wordt met bijv kinderen met autisme, zoals de mijne, regelde ik het zelf dan maar zoals het het beste was voor mijn kinderen.

Als zoveel kinderen zich er ziek voor melden kun je je ook afvragen waarom je het blijft organiseren.

David Dunning
Ik vind dit zwaar overtrokken. Gewoon naar school laten gaan.
Tulpje22 schreef:
Ja, dat hoort er nou eenmaal bij, zeker met sportdagen. Dat weet je van tevoren. Maak plan B meteen maar vast. Velen vinden dat nou eenmaal niet leuk. Bij een dagje Efteling zijn er al veel minder zieken.

Ik was best sportief, maar sportdagen, verschrikkelijk, helemaal als er een competitie-element in zat. Helaas waren mijn ouder absoluut niet van het thuis houden. Ik kon dat soort dagen pas overslaan toen ik het spijbelen had ontdekt. Deel mij maar in voor de straf-corvee, geen probleem.
pina wijzigde dit bericht op 12-06-2025 22:38
3.72% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven