Fiets geleend door vriendin en gejat
donderdag 12 juni 2025 om 17:16
donderdag 12 juni 2025 om 23:41
Feit is dat als je iets leent je verplicht bent dat in dezelfde staat te retourneren. De stelling "had je het maar niet moeten uitlenen" is een eigen schuld verweer dat niet opgaat. Het is in juridisch opzicht een nonargument, voor mij daarom volslagen krankzinnig.
In deze casus gaat het over kinderen en dat kan eea nuanceren, maar niet op basis van eigen schuld. Ook kan de uitlener zelf besluiten de lener niet aansprakelijk te houden, dat is dan op basis van eigen afweging.
vrijdag 13 juni 2025 om 00:18
Juridisch weet ik het niet, maar ik vind het inderdaad waanzin dat de lener (of de verantwoordelijken) zich niet verantwoordlijk voelt dat iets onder hun hoede gestolen is. Tuurlijk, een kind van 6 is wat anders dan een kind van 17, maar waarom zou alleen de uitlener een harde les moeten leren?
Ik weet niet hoe deze mensen hebben gereageerd, maar blijkbaar niet zoals ze waarschijnlijk hadden gereageerd als het hun eigen fiets was.
Ik weet niet hoe deze mensen hebben gereageerd, maar blijkbaar niet zoals ze waarschijnlijk hadden gereageerd als het hun eigen fiets was.
vrijdag 13 juni 2025 om 01:26
vrijdag 13 juni 2025 om 06:01
Oef wat vervelend zeg. Mijn fiets is ook ooit gestolen toen een vriendin hem had geleend en niet op slot had gezet, want dat was in haar rustige dorpje niet nodig. In mijn grote stad dus wel. We waren allebei student en het is helaas bij een sorry gebleven en ik heb nog jaren met mijn oudere barrel gefietst daarna. Ik had daar waarschijnlijk wat harder in moeten staan en vind dit eigenlijk nog steeds niet kloppen.
vrijdag 13 juni 2025 om 06:54
Dan zou ik toch echt even schakelen met de ouders van het meisje.
vrijdag 13 juni 2025 om 08:49
Dat is jouw principe en ik heb het mijne dus als jij vraagt mag ik je fiets lenen is het antwoord gewoon nee. Zo kom je ook nooit in de situatie "WIE" als die fiets gejat of aan barrels is gereden. En juridisch gezien helemaal leuk wie aansprakelijk is maar ga je echt een rechtszaak beginnen over een fiets?
vrijdag 13 juni 2025 om 08:54
Aangezien de fiets niet op slot stond verwacht ik dat je bij de verzekering niet aan hoeft te kloppen. Verder eens met de tendens in dit topic: De lener is er verantwoordelijk voor dat het geleende in originele staat teruggegeven wordt. Dus wanneer er sprake is van schade of diefstal, zal de lener dat moeten vergoeden. Ik hoop dat het vriendinnetje/de ouders van er hetzelfde instaan. Laat je ons weten hoe het afloopt?
vrijdag 13 juni 2025 om 09:01
Gelukkig denken de mensen in mijn omgeving er hetzelfde over en kan ik iemand gewoon helpen als ze iets nodig hebben. Blijf jij maar lekker op je spullen zitten.Theeleutje schreef: ↑13-06-2025 08:49Dat is jouw principe en ik heb het mijne dus als jij vraagt mag ik je fiets lenen is het antwoord gewoon nee. Zo kom je ook nooit in de situatie "WIE" als die fiets gejat of aan barrels is gereden. En juridisch gezien helemaal leuk wie aansprakelijk is maar ga je echt een rechtszaak beginnen over een fiets?
vrijdag 13 juni 2025 om 10:35
Ik denk dat TO aan het kortste eind zal trekken. Die ouders gaan echt geen elektrische fiets betalen.
Familielid had een spiksplinternieuwe camper, jaren voor gespaard, volgens mij toen nog niet eens gebruikt, hadden hem net opgehaald. Buurjongens uit de straat hadden een feestje en er werd wat gedronken. Ze dachten dat het wel leuk was om losliggende stoeptegels tegen de camper te gooien, ernstig beschadigd natuurlijk. In eerste instantie wilden de ouders van deze "baldadige" buurjongens de schade vergoeden want ooh wat vreselijk, en hun verzekering inschakelen, daarna gingen ze elkaar de schuld geven want hun zoon had dat niet gedaan, en wilden niet meer betalen/ meewerken, dat was een ander. Heeft uiteindelijk heel lang geduurd en de kosten waren voor mijn familielid.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:07
Goed verhaal, lekker kort.
Heb je verder nog iets ondernomen, paleismeisje? Met de puber(s) in kwestie gesproken, de ouders even aan hun vestje getrokken? Of is dit de enige kruimel die we hier krijgen?
.
vrijdag 13 juni 2025 om 12:15
Mij lijkt het gewoon logisch dat de ouders van de lener de boel gewoon betalen.
Of ze het dan zelf betalen, hun kind 10 jaar haar zakgeld kwijt is om de boel terug te betalen aan hen of dat ze het proberen in te dienen via de verzekering is mijn probleem niet.
Het is al irritant genoeg dat jouw kind nu zonder fiets zit.
De rekening is toch echt voor hen.
Of ze het dan zelf betalen, hun kind 10 jaar haar zakgeld kwijt is om de boel terug te betalen aan hen of dat ze het proberen in te dienen via de verzekering is mijn probleem niet.
Het is al irritant genoeg dat jouw kind nu zonder fiets zit.
De rekening is toch echt voor hen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 13 juni 2025 om 12:15
mee eens.pina schreef: ↑13-06-2025 00:18Juridisch weet ik het niet, maar ik vind het inderdaad waanzin dat de lener (of de verantwoordelijken) zich niet verantwoordlijk voelt dat iets onder hun hoede gestolen is. Tuurlijk, een kind van 6 is wat anders dan een kind van 17, maar waarom zou alleen de uitlener een harde les moeten leren?
vrijdag 13 juni 2025 om 12:38
Als mensen in mijn omgeving iets nodig hebben krijgen ze het van me of bv met een fiets breng ik ze even met mijn auto
Ieder zijn manier he dus zet mij niet weg als iemand die niets voor een ander over heeft
vrijdag 13 juni 2025 om 13:04
Ik moet wel bekennen dat geleende zaken vaak helemaal niet terug worden gegeven of veel later na gezeur en dan stuk of met vlekken of ze zijn überhaupt vergeten dat ze wat hebben geleend en kunnen het niet eens terugvinden. Ik vind het dus niet gek dat je in principe niets uitleent.Theeleutje schreef: ↑13-06-2025 08:49Dat is jouw principe en ik heb het mijne dus als jij vraagt mag ik je fiets lenen is het antwoord gewoon nee. Zo kom je ook nooit in de situatie "WIE" als die fiets gejat of aan barrels is gereden. En juridisch gezien helemaal leuk wie aansprakelijk is maar ga je echt een rechtszaak beginnen over een fiets?
vrijdag 13 juni 2025 om 13:05
vrijdag 13 juni 2025 om 14:31
Nee hoor, ik zie je als iemand die met mensen omgaat die jouw spullen in het verleden niet hebben gerespecteerd, waardoor je nu niets meer uit durft te lenen.Theeleutje schreef: ↑13-06-2025 12:38Als mensen in mijn omgeving iets nodig hebben krijgen ze het van me of bv met een fiets breng ik ze even met mijn auto
Ieder zijn manier he dus zet mij niet weg als iemand die niets voor een ander over heeft
Het is jammer dat je daarin bent teleurgesteld door mensen.
vrijdag 13 juni 2025 om 16:22
vrijdag 13 juni 2025 om 17:24
vrijdag 13 juni 2025 om 17:30
vrijdag 13 juni 2025 om 20:49
zaterdag 14 juni 2025 om 11:23
Theeleutje schreef: ↑13-06-2025 08:49Dat is jouw principe en ik heb het mijne dus als jij vraagt mag ik je fiets lenen is het antwoord gewoon nee. Zo kom je ook nooit in de situatie "WIE" als die fiets gejat of aan barrels is gereden.
Zinvol ook als het nu over een situatie gaat waar de fiets wel is uitgeleend.
TAFKAPML

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in