Zonnebrand smeren op school
vrijdag 13 juni 2025 om 00:30
Bij ons kind op school wordt niet gesmeerd. Natuurlijk smeer ik in de ochtend goed in maar ons kind zit in de kleuterklas waar in de ochtend en na de lunch wordt buiten gespeeld.
Ook bij sportdagen buiten en op schoolreis wordt niet extra gesmeerd.
Zelf vind ik het erg vreemd dat op school in deze tijd niet meer aandacht is voor het belang van bescherming tegen de zon en de risico's van verbranding.
Ik begrijp wel dat de juf of meester het behoorlijk druk heeft en niet 30 kinderen eigenhandig in kan smeren. Maar ze kunnen toch de kinderen ook zichzelf of elkaar laten insmeren? Onze kleuter kan dat prima zelf. Misschien niet helemaal perfect, maar het beschermt beter dan helemaal niet smeren.
Ik heb trouwens kind ook zelf zonnebrand meegegeven, maar als de juf kind niet helpt herinneren dan wordt dat natuurlijk vergeten...
Ik ben in ieder geval nogal verbaasd en vind eigenlijk dat school hier onverantwoord mee om gaat en denk erover om hierover aan de bel te trekken.
Maar ik ben ook benieuwd naar andere meningen.
En hoe gaat dit op andere scholen?
Ook bij sportdagen buiten en op schoolreis wordt niet extra gesmeerd.
Zelf vind ik het erg vreemd dat op school in deze tijd niet meer aandacht is voor het belang van bescherming tegen de zon en de risico's van verbranding.
Ik begrijp wel dat de juf of meester het behoorlijk druk heeft en niet 30 kinderen eigenhandig in kan smeren. Maar ze kunnen toch de kinderen ook zichzelf of elkaar laten insmeren? Onze kleuter kan dat prima zelf. Misschien niet helemaal perfect, maar het beschermt beter dan helemaal niet smeren.
Ik heb trouwens kind ook zelf zonnebrand meegegeven, maar als de juf kind niet helpt herinneren dan wordt dat natuurlijk vergeten...
Ik ben in ieder geval nogal verbaasd en vind eigenlijk dat school hier onverantwoord mee om gaat en denk erover om hierover aan de bel te trekken.
Maar ik ben ook benieuwd naar andere meningen.
En hoe gaat dit op andere scholen?

zaterdag 14 juni 2025 om 13:17
Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:10Ik vind het eigenlijk ook de verantwoording van de school om te kopen. Op het kdv/bso hebben ze vaak ook zonnebrandcreme.
Tja, daar betalen de ouders, gestemd door de overheid en commercieel tarief. Luiers en doekjes, en lunch zijn ook meestal inclusief.
We kunnen toch niet alles over de schutting van het onderwijs gooien? De primaire verantwoordelijkheid voor kinderen ligt bij de ouders, vind ik.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:19
Ja joh, nog meer geld wat voor onderwijs bedoeld is naartoe verzorging van het kind waar jij verantwoordelijk voor bent.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:10Ik vind het eigenlijk ook de verantwoording van de school om te kopen. Op het kdv/bso hebben ze vaak ook zonnebrandcreme.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:21
Heb je mijn aanvulling ook gelezen?Speculaastaart schreef: ↑14-06-2025 13:17Tja, daar betalen de ouders, gestemd door de overheid en commercieel tarief. Luiers en doekjes, en lunch zijn ook meestal inclusief.
We kunnen toch niet alles over de schutting van het onderwijs gooien? De primaire verantwoordelijkheid voor kinderen ligt bij de ouders, vind ik.
Voor mij hoeft niet alles over de schutting gegooid te worden, maar gezien huidkanker een steeds groter probleem wordt in de samenleving vind ik smeren wel heel belangrijk, ook op school. Er is al budget voor wc papier, schriften etc. Wat kosten die extra flessen zonnebrandcreme nou (vooral als het in bulk gekocht wordt).
Pluviofiel
zaterdag 14 juni 2025 om 13:21
Nou, ik denk daar heel simpel over: als er in een gezin te weinig geld is om in dit soort basisbehoeften te voorzien, dan mag de rest van de wereld (in dit geval school) best een netwerk vormen om in dat gat te springen. Net zoals ze ook een boterham naar binnen zullen schuiven als blijkt dat een kind zonder ontbijt naar school is gekomen. Ik heb kennelijk ook wat meer vertrouwen in de mensheid dan dat ik denk dat alle ouders ineens hun eigen verantwoordelijkheid overboord zullen gooien en denken "lekker makkelijk, ze doen het op school maar" als ze zelf wel de mogelijkheid hebben dit in ieder geval 's ochtends te doen.Speculaastaart schreef: ↑14-06-2025 13:13En hoe komen die flessen daar dan? Waar eindigt de verantwoordelijkheid van het onderwijs, waar die van de ouder? Zodra je besluit de kinderen zonder zonnebrand in te smeren, denken andere ouders dat dat mooi makkelijk is en brengen hun kinderen ook zonder. En dan gaat er steeds meer onderwijstijd verloren.
De slogan is momenteel 'weren, smeren, kleren'
Ik zie smeren en kleren als verantwoordelijkheid voor de ouders. Weren, pakt school dan op dit schaduwdoek, zonnescherm, buitenspelen op het meest geschikte tijdstip etc. Ouders brengen dan hun kinderen in de juiste kleding, en ingesmeerd naar school.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:22
Ja want kost allemaal niets en scholen hebben onbeperkt toegang tot geld.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:16Die flessen zonnebrand kunnen net als wc papier en andere schoolspullen gewoon besteld worden.
En 1x smeren in de ochtend is niet genoeg voor de hele dag. Vooral niet als het erg warm is in de school en ze lekker veel gaan bewegen tijdens het spelen.
Wat kost een dag kdv jou en wat kost een dag school jou?
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:23
Ach ja, dat gebeurt ook. Maar niet voor alle 500 kinderen.meisje85 schreef: ↑14-06-2025 13:21Nou, ik denk daar heel simpel over: als er in een gezin te weinig geld is om in dit soort basisbehoeften te voorzien, dan mag de rest van de wereld (in dit geval school) best een netwerk vormen om in dat gat te springen. Net zoals ze ook een boterham naar binnen zullen schuiven als blijkt dat een kind zonder ontbijt naar school is gekomen. Ik heb kennelijk ook wat meer vertrouwen in de mensheid dan dat ik denk dat alle ouders ineens hun eigen verantwoordelijkheid overboord zullen gooien en denken "lekker makkelijk, ze doen het op school maar" als ze zelf wel de mogelijkheid hebben dit in ieder geval 's ochtends te doen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:26
Op dit moment heb ik nog geen kinderen die naar de opvang gaan, maar volgend jaar wel. Ik zal daarvoor kinderopvangtoeslag ontvangen (en best fors ook). School wordt grotendeels betaald door de overheid en eigen bijdrage van basisschool verschilt hier. Ook voor wat er allemaal onder die eigen bijdrage valt.
Pluviofiel
zaterdag 14 juni 2025 om 13:27
De vrijwillige ouderbijdrage is vrijwillig. Jij denkt dat het met bakken vanuit de overheid de scholen instroomt? Hoe naïef.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:26Op dit moment heb ik nog geen kinderen die naar de opvang gaan, maar volgend jaar wel. Ik zal daarvoor kinderopvangtoeslag ontvangen (en best fors ook). School wordt grotendeels betaald door de overheid en eigen bijdrage van basisschool verschilt hier. Ook voor wat er allemaal onder die eigen bijdrage valt.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:28

zaterdag 14 juni 2025 om 13:30
meisje85 schreef: ↑14-06-2025 13:21Nou, ik denk daar heel simpel over: als er in een gezin te weinig geld is om in dit soort basisbehoeften te voorzien, dan mag de rest van de wereld (in dit geval school) best een netwerk vormen om in dat gat te springen. Net zoals ze ook een boterham naar binnen zullen schuiven als blijkt dat een kind zonder ontbijt naar school is gekomen. Ik heb kennelijk ook wat meer vertrouwen in de mensheid dan dat ik denk dat alle ouders ineens hun eigen verantwoordelijkheid overboord zullen gooien en denken "lekker makkelijk, ze doen het op school maar" als ze zelf wel de mogelijkheid hebben dit in ieder geval 's ochtends te doen.
Ik vind zeker dat de maatschappij dat gaat zou moeten dichten. Zonnebrand voor kinderen betalen uit een fonds voor kinderen in armoede bijvoorbeeld. De ouders kunnen zelf anderen dan.
En als school dingen regelt zijn er zeker ouders die denken dat dat lekker makkelijk is. Niet iedereen, maar zeker wel een aantal. Ouders die vinden dat het dan voor iedereen gelijk zou moeten zijn. Als een ander dat krijgt, dan wij ook!
zaterdag 14 juni 2025 om 13:36
Maar jij betrekt dus alles op hoe het bij jou gaatSpeculaastaart schreef: ↑14-06-2025 12:59Nee, het was niet overal zoals bij mij, dat snap ik ook wel. Maar wij zouden aflassen of juist door laten gaan op basis van de werkelijke situatie.
Bij ons zouden de kinderen dus gewoon naast school komen alsof er sportdag was en dan zouden we hebben gekeken of het wel of niet veranderd was, in onze situatie. En bij o n s was het dus tot zeker 12:00 uur wel mogelijk geweest.

Bij ons worden de kinderen op de ochtend van de sportdag op het sportveld verwacht, in een andere wijk. Ouders brengen die kinderen dus zelf. En ophalen na afloop wordt ook door de ouders (of bso) zelf gedaan.
Het niet door laten gaan betekend dus dat de kinderen naar school gebracht moeten worden, dus om 10 uur gauw nog de hele bende optuigen en om 12 uur weer besluiten te stoppen kàn gewoon niet overal.
Maargoed. Hier mijn witste kind (6 is ze) goed geïnstrueerd hoe ze moet smeren en tot nu toe nog onverbrand uit school gekomen. Juf meldt tijdig dat ze straks naar buiten gaan en ze mag altijd haar zonnebrandcrème delen met kinderen die niks meehebben.
Ik betaal het met mijn eigen geld.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:28En jij denkt dat de scholen massaal failliet gaan als er een paar flessen zonnebrandcreme gekocht wordt. Heftig.
En nee, de ouders weten niet dat juf betaalt voor de bescherming van hun kind tegen huidkanker.
Ik doe het ook niet voor de ouders, ik doe het voor mijn leerlingen.
En nog vegan zonnebrand ook, betaal ik graag extra voor.
En ik bestook mijn leerlingen met beide principes: smeren moet je leren en vegan is een beter alternatief. En ik hoop dat beide principes via de kinderen de ouders bereiken.
En het is hilarisch als mensen er achter komen hoe weinig geld scholen soms voor dingen hebben. Wij zitten rustig in lokalen van meer dan 30 graden omdat voor airco, ventilatie geen geld is. En met noodmuurtjes waar het geluid van elke schuivende stoel en kuchje uit het aangrenzende lokaal doorheen klinkt, omdat fatsoenlijke gebouwen geen prioriteit hebben.
feow wijzigde dit bericht op 14-06-2025 13:44
Reden: DT
Reden: DT
0.10% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Zeg ik dat dan? Maar het kan niet uit de lengte én de breedte hè. Ergens zal op bezuinigd moeten worden.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:28En jij denkt dat de scholen massaal failliet gaan als er een paar flessen zonnebrandcreme gekocht wordt. Heftig.
Dat begint meestal op extra inzet.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:38
Echt precies dit. Maar ook aan jouw inkomen komt een eind wanneer je meer en meer zelf gaat betalen.feow schreef: ↑14-06-2025 13:36Ik betaal het met mijn eigen geld.
En nee, de ouders weten niet dat juf betaald voor de bescherming van hun kind tegen huidkanker.
Ik doe het ook niet voor de ouders, ik doe het voor mijn leerlingen.
En nog vegan zonnebrand ook, betaal ik graag extra voor.
En ik bestook mijn leerlingen met beide principes: smeren moet je leren en vegan is een beter alternatief. En ik hoop dat beide principes via de kinderen de ouders bereiken.
En het is hilarisch als mensen er achter komen hoe weinig geld scholen soms voor dingen hebben. Wij zitten rustig in lokalen van meer dan 30 graden omdat voor airco, ventilatie geen geld is. En met noodmuurtjes waar het geluid van elke schuivende stoel en kuchje uit het aangrenzende lokaal doorheen klinkt, omdat fatsoenlijke gebouwen geen prioriteit hebben.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

zaterdag 14 juni 2025 om 13:39
Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:21Heb je mijn aanvulling ook gelezen?
Voor mij hoeft niet alles over de schutting gegooid te worden, maar gezien huidkanker een steeds groter probleem wordt in de samenleving vind ik smeren wel heel belangrijk, ook op school. Er is al budget voor wc papier, schriften etc. Wat kosten die extra flessen zonnebrandcreme nou (vooral als het in bulk gekocht wordt).
Als die flessen zonnebrand echt zo goedkoop zouden zijn, waarom kunnen ouders het dan niet betalen?
Zonnebrand kost veel geld, ook als je het in bulk kunt kopen. En insmeren kost veel tijd.
Als ik zie hoe uitgeknepen het schoonmaakcontract op veel scholen is, dan zou ik daar liever wat geld heen zien gaan, ik geneer mee regelmatig voor de erbarmelijke staat van de schoonmaak. Pak te vaak zelf maar weer een doekje.....
zaterdag 14 juni 2025 om 13:50
Bij ons loopt de conciërge meerdere keren per jaarlijks kostbare tijd te gebruiken om bij alle klassen te benadrukken dat kinderen echt maar één papieren handdoekje moeten pakken na het handenwassen. Want dan lopen de kosten voor de papieren handdoekjes weer te hoog op. En het w.c. papier heeft een kwaliteit waarbij heeeeeeeel goed handenwassen écht wel erg nodig is.
Bij schoolreisjes komen flessen zonnebrand in de begroting, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken welke gore goedkope meuk vol dolfijndodelijke plastics (
) scholen massaal zouden inslaan als we die standaard zouden aanschaffen voor alle leerlingen.
Bij schoolreisjes komen flessen zonnebrand in de begroting, maar ik moet er eigenlijk niet aan denken welke gore goedkope meuk vol dolfijndodelijke plastics (

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:58
Zo'n nare houding naar kinderen en ouders die anders zijn dan jouw bloedjes en jouw geweldige gezin, getverdemme.Speculaastaart schreef: ↑14-06-2025 13:17Tja, daar betalen de ouders, gestemd door de overheid en commercieel tarief. Luiers en doekjes, en lunch zijn ook meestal inclusief.

zaterdag 14 juni 2025 om 14:18
Ik vind heel veel erg onaardige dingen van alles over de schutting bij het onderwijs gooien.
Maar levensbehoeften zoals voedsel en bescherming horen wat mij betreft wel ook op school thuis. Net zoals je regelmatig moet eten, moet je regelmatig smeren. Iedereen die iemand in de omgeving heeft die huidkanker heeft of gehad heeft weet inmiddels wel dat om de twee uur aangeraden wordt. Iedereen die gewoon een beetje oplet of kan googelen ook trouwens.
Degenen die hier stellen dat een kind thuis insmeren en na schooltijd weer lopen hopeloos achter qua informatie, en dus ook in het beschermen van kinderen. Elke twee uur is niet als je zwemt en zweet, elke twee uur is de basis. En als je zwemt en weet moet je het nog vaker doen. Dermatologen weten dat dit voor heel veel mensen nog een brug te ver is en hopen dat ze de mensheid gek genoeg kunnen krijgen om het echt elke vier uur te doen, maar als je gevoelig bent (denk aan huidkanker gehad of een kinderhuid) zou je dus echt elke twee uur moeten smeren.
Je verwacht ook niet dat ouders hun kinderen thuis goed (of niet) voederen en pas na schooltijd weer, vroeger was dat wel zo, maar vroeger was niet alles beter. En nu houden we er, ook op school, rekening mee dat het prettig is dat je regelmatig iets kunt eten. In Nederland neem je eten mee van huis en regelen scholen en individuele leerkrachten van alles voor de kinderen die dat niet van huis meekrijgen.
Maar levensbehoeften zoals voedsel en bescherming horen wat mij betreft wel ook op school thuis. Net zoals je regelmatig moet eten, moet je regelmatig smeren. Iedereen die iemand in de omgeving heeft die huidkanker heeft of gehad heeft weet inmiddels wel dat om de twee uur aangeraden wordt. Iedereen die gewoon een beetje oplet of kan googelen ook trouwens.
Degenen die hier stellen dat een kind thuis insmeren en na schooltijd weer lopen hopeloos achter qua informatie, en dus ook in het beschermen van kinderen. Elke twee uur is niet als je zwemt en zweet, elke twee uur is de basis. En als je zwemt en weet moet je het nog vaker doen. Dermatologen weten dat dit voor heel veel mensen nog een brug te ver is en hopen dat ze de mensheid gek genoeg kunnen krijgen om het echt elke vier uur te doen, maar als je gevoelig bent (denk aan huidkanker gehad of een kinderhuid) zou je dus echt elke twee uur moeten smeren.
Je verwacht ook niet dat ouders hun kinderen thuis goed (of niet) voederen en pas na schooltijd weer, vroeger was dat wel zo, maar vroeger was niet alles beter. En nu houden we er, ook op school, rekening mee dat het prettig is dat je regelmatig iets kunt eten. In Nederland neem je eten mee van huis en regelen scholen en individuele leerkrachten van alles voor de kinderen die dat niet van huis meekrijgen.
zaterdag 14 juni 2025 om 14:20
Iets zelf verzinnen lukt niet?Speculaastaart schreef: ↑14-06-2025 14:13Zo'n nare houding ten opzichte van andere forummers. Zet me onder de negeer of zo. Jouw mening is ook maar een mening.
zaterdag 14 juni 2025 om 14:21
feow schreef: ↑14-06-2025 14:18Ik vind heel veel erg onaardige dingen van alles over de schutting bij het onderwijs gooien.

zaterdag 14 juni 2025 om 21:37
En wie gaat die 25-30 kinderen allemaal insmeren dan? Waar moet die tijd vandaan gehaald worden? Kinderen kunnen zelf tegenwoordig nog niet eens hun veters strikken, laat staan dat ze zichzelf moeten insmeren. En wat denk je hoe snel die zonnebrand leeg is, en hoeveel flessen er dan wel niet moeten komen? Minimaal 3 flessen per klas lijkt mij dan, want je gaat niet één voor één met een fles lopen klooien.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:21Heb je mijn aanvulling ook gelezen?
Dan gaan er 3 of meer flessen per week doorheen per klas.
Mijn kind is nog nooit verband thuis gekomen uit school.
Dus ik vind het een overdreven idee. ‘s ochtends lekker thuis insmeren, en daarna uit school thuis weer moet prima zijn. Het is niet dat ze uren buiten spelen in de felle zon.
zaterdag 14 juni 2025 om 21:50
Een paar flessen? Wat denk je hoe lang je met 1 fles doet als er 25+ kinderen zich elke dag met dat spul in moeten smeren? En alle 25 kinderen met 1 fles één voor één smeren? Hoe zie je dit voor je?Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 13:28En jij denkt dat de scholen massaal failliet gaan als er een paar flessen zonnebrandcreme gekocht wordt. Heftig.
En doe je dit voor alle groepen 1 tot en met 8 dan? Dan word het een duur grapje ja.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in