Zonnebrand smeren op school

13-06-2025 00:30 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons kind op school wordt niet gesmeerd. Natuurlijk smeer ik in de ochtend goed in maar ons kind zit in de kleuterklas waar in de ochtend en na de lunch wordt buiten gespeeld.
Ook bij sportdagen buiten en op schoolreis wordt niet extra gesmeerd.

Zelf vind ik het erg vreemd dat op school in deze tijd niet meer aandacht is voor het belang van bescherming tegen de zon en de risico's van verbranding.
Ik begrijp wel dat de juf of meester het behoorlijk druk heeft en niet 30 kinderen eigenhandig in kan smeren. Maar ze kunnen toch de kinderen ook zichzelf of elkaar laten insmeren? Onze kleuter kan dat prima zelf. Misschien niet helemaal perfect, maar het beschermt beter dan helemaal niet smeren.
Ik heb trouwens kind ook zelf zonnebrand meegegeven, maar als de juf kind niet helpt herinneren dan wordt dat natuurlijk vergeten...

Ik ben in ieder geval nogal verbaasd en vind eigenlijk dat school hier onverantwoord mee om gaat en denk erover om hierover aan de bel te trekken.

Maar ik ben ook benieuwd naar andere meningen.
En hoe gaat dit op andere scholen?
Assiral schreef:
14-06-2025 21:37
En wie gaat die 25-30 kinderen allemaal insmeren dan? Waar moet die tijd vandaan gehaald worden? Kinderen kunnen zelf tegenwoordig nog niet eens hun veters strikken, laat staan dat ze zichzelf moeten insmeren. En wat denk je hoe snel die zonnebrand leeg is, en hoeveel flessen er dan wel niet moeten komen? Minimaal 3 flessen per klas lijkt mij dan, want je gaat niet één voor één met een fles lopen klooien.
Dan gaan er 3 of meer flessen per week doorheen per klas.
Mijn kind is nog nooit verband thuis gekomen uit school.
Dus ik vind het een overdreven idee. ‘s ochtends lekker thuis insmeren, en daarna uit school thuis weer moet prima zijn. Het is niet dat ze uren buiten spelen in de felle zon.
Met zonkracht 7 (zoals het gisteren was!) is het met een kwartiertje bekeken.

En laat dat sochtends thuis lekker insert nou net uitgewerkt zijn als ze tussen 10 en half elf gaan buitenspelen. Na de lunch nog een half uur buiten, zijn ze helemaal onbeschermd.

Crème op je snoet en armen smeren is natuurlijk niet hetzelfde als veters strikken (en ook dat kunnen ze niet uit zichzelf! Als ze het niet hoeven oefenen, lukt het met 16 nog niet).

Fijn dat jij het overdreven vindt, maar dat is het dus niet.
shala91 schreef:
14-06-2025 21:50
Met zonkracht 7 (zoals het gisteren was!) is het met een kwartiertje bekeken.

En laat dat sochtends thuis lekker insert nou net uitgewerkt zijn als ze tussen 10 en half elf gaan buitenspelen. Na de lunch nog een half uur buiten, zijn ze helemaal onbeschermd.

Crème op je snoet en armen smeren is natuurlijk niet hetzelfde als veters strikken (en ook dat kunnen ze niet uit zichzelf! Als ze het niet hoeven oefenen, lukt het met 16 nog niet).

Fijn dat jij het overdreven vindt, maar dat is het dus niet.
Nogmaals, hoe zie jij dit voor je dan in de praktijk? Ik ben oprecht benieuwd.
Assiral schreef:
14-06-2025 21:56
Nogmaals, hoe zie jij dit voor je dan in de praktijk? Ik ben oprecht benieuwd.
Ik zie voor me dat het leren smeren vanaf dag één in de instroomgroep een vast onderdeel wordt.
En ja, dat is nieuw en komt er bij. Maar kinderen kúnnen dat. Sterker nog: ze zijn exáct op de plaats waar toch al van ze verwacht wordt dat ze basisdingen leren.

Maar weet je, soms komt er kennis waar je wat mee moet. Bijvoorbeeld over huidkanker. En de wijze waarop je daar preventief iets aan kunt doen.
En dan gaan we met z’n allen naar Den Haag en dan zingen we in koor dat we kunnen bezuinigen op de zorgkosten. En dat we een minimaal percentage van die bezuiniging nodig hebben voor de uitvoering van die preventieve ingrepen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-06-2025 22:03
Ik zie voor me dat het leren smeren vanaf dag één in de instroomgroep een vast onderdeel wordt.
En ja, dat is nieuw en komt er bij. Maar kinderen kúnnen dat. Sterker nog: ze zijn exáct op de plaats waar toch al van ze verwacht wordt dat ze basisdingen leren.

Maar weet je, soms komt er kennis waar je wat mee moet. Bijvoorbeeld over huidkanker. En de wijze waarop je daar preventief iets aan kunt doen.
En dan gaan we met z’n allen naar Den Haag en dan zingen we in koor dat we kunnen bezuinigen op de zorgkosten. En dat we een minimaal percentage van die bezuiniging nodig hebben voor de uitvoering van die preventieve ingrepen.
Helemaal mee eens. Daarnaast zou ik hier prima een vrijwillige ouderbijdrage voor willen geven.
Elsy schreef:
14-06-2025 22:07
Helemaal mee eens. Daarnaast zou ik hier prima een vrijwillige ouderbijdrage voor willen geven.
Net als de bammetjes en de fruithap gewoon standaard in de schooltas. Dan kan ik mijn vegan smeersel gebruiken en mijn lief zijn smeersel voor de extreem gevoelige huid en een ander de goedkoopste die er is. En dan kan Gillie Hetisnieteerlijk haar schuimbekken van d’r mond vegen dat de kosten enz. En ik kan gewoon goedkope vegan shit voor mijn leerlingen die niks bij zich hebben in de fruitmand erbij stoppen.
En dan leven we allemaal nog lang en gelukkig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-06-2025 22:13
Net als de bammetjes en de fruithap gewoon standaard in de schooltas. Dan kan ik mijn vegan smeersel gebruiken en mijn lief zijn smeersel voor de extreem gevoelige huid en een ander de goedkoopste die er is. En dan kan Gillie Hetisnieteerlijk haar schuimbekken van d’r mond vegen dat de kosten enz. En ik kan gewoon goedkope vegan shit voor mijn leerlingen die niks bij zich hebben in de fruitmand erbij stoppen.
Precies. Wel smeren, zelf meenemen of een fles met je naam er op school zetten. En de leerkracht zorgt voor de kinderen die niets hebben.
Kleuters kunnen trouwens al heel goed zelf smeren en elkaar een handje helpen wanneer nodig.
feow schreef:
14-06-2025 22:13
Ja dat werkt ook. Als ik me goed herinner leerde m’n toen 3 jarige op de opvang al zonnebrand smeren. Wel onder toezicht en het ging vooral om oefenen maar toch.
Assiral schreef:
14-06-2025 21:37
En wie gaat die 25-30 kinderen allemaal insmeren dan? Waar moet die tijd vandaan gehaald worden? Kinderen kunnen zelf tegenwoordig nog niet eens hun veters strikken, laat staan dat ze zichzelf moeten insmeren. En wat denk je hoe snel die zonnebrand leeg is, en hoeveel flessen er dan wel niet moeten komen? Minimaal 3 flessen per klas lijkt mij dan, want je gaat niet één voor één met een fles lopen klooien.
Dan gaan er 3 of meer flessen per week doorheen per klas.
Mijn kind is nog nooit verband thuis gekomen uit school.
Dus ik vind het een overdreven idee. ‘s ochtends lekker thuis insmeren, en daarna uit school thuis weer moet prima zijn. Het is niet dat ze uren buiten spelen in de felle zon.
Kinderen (zelfs kleuters) kunnen zichzelf vaak prima insmeren. Ik denk dat de meeste ouders het geen probleem vinden om het thuis te oefenen. En dan kost het in het begin misschien even extra tijd om te oefenen, maar wordt het al snel routine. Net als handen wassen en jassen aantrekken.
Kinderen kunnen zelf zonnebrand meenemen in hun schooltas en dan hoeft school nog maar een paar flessen ik de kast te zetten voor het enkele kind die het -om wat voor reden dan ook- niet bij zich heeft.

Ik ben wel verbaasd dat er nog steeds mensen zo naïef zijn en denken dat je zonder verbranden geen schade kunt oplopen of alleen wanneer je uren in de volle zon bent.
Ik geef zelf zonnebrand mee aan mijn kinderen. Eentje heeft een eczeemgevoelige huid dus zij kan sowieso niet tegen veel merken zonnebrandcrème. Ze hebben thuis goed leren insmeren dus hier vertrouw ik wel op. Thuis in de ochtend smeren mijn kinderen zichzelf in en dan steeds voor het buitenspelen nog een keer.
Toen wij met onze kinderen in de tropen waren smeerden we ze in met P20. Ik wil geen reclame maken maar het spul werkt 10 uur lang dus 1x insmeren per dag. Ze zijn nooit verbrand, ondanks dat één van de twee ook een hele lichte huid heeft. Als je kind zo ontzettend gevoelig is voor zon, zou ik me echt wat beter verdiepen in een goed en langwerkend zonnebrandmiddel.
Heel vervelend dat je kind zo verbrand was.
Valerie schreef:
15-06-2025 08:35
Toen wij met onze kinderen in de tropen waren smeerden we ze in met P20. Ik wil geen reclame maken maar het spul werkt 10 uur lang dus 1x insmeren per dag. Ze zijn nooit verbrand, ondanks dat één van de twee ook een hele lichte huid heeft. Als je kind zo ontzettend gevoelig is voor zon, zou ik me echt wat beter verdiepen in een goed en langwerkend zonnebrandmiddel.
Heel vervelend dat je kind zo verbrand was.
Maar dat gaat alleen om verbranden. Zonnebrand werkt echt niet 10 uur goed genoeg, dat moet je gewoon bijsmeren. Je zweet, als je zwemt wordt het minder. Het is een laag die er gewoon afgaat. Ik gebruik La Roche posay en in principe verbranden we er ook niet mee maar we smeren echt wel bij. Gisteren was het hier een UV straling van 9. Als het ook maar iets weg is en minder werkt dan wil je die gok niet aan.
feow schreef:
14-06-2025 13:36
Ik betaal het met mijn eigen geld.
En nee, de ouders weten niet dat juf betaalt voor de bescherming van hun kind tegen huidkanker.
Ik doe het ook niet voor de ouders, ik doe het voor mijn leerlingen.
En nog vegan zonnebrand ook, betaal ik graag extra voor.

En ik bestook mijn leerlingen met beide principes: smeren moet je leren en vegan is een beter alternatief. En ik hoop dat beide principes via de kinderen de ouders bereiken.

En het is hilarisch als mensen er achter komen hoe weinig geld scholen soms voor dingen hebben. Wij zitten rustig in lokalen van meer dan 30 graden omdat voor airco, ventilatie geen geld is. En met noodmuurtjes waar het geluid van elke schuivende stoel en kuchje uit het aangrenzende lokaal doorheen klinkt, omdat fatsoenlijke gebouwen geen prioriteit hebben.
Wat een kanjer van een juf ben jij !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
feow schreef:
Ik betaal het met mijn eigen geld.
En nee, de ouders weten niet dat juf betaalt voor de bescherming van hun kind tegen huidkanker.
Ik doe het ook niet voor de ouders, ik doe het voor mijn leerlingen.
En nog vegan zonnebrand ook, betaal ik graag extra voor.

En ik bestook mijn leerlingen met beide principes: smeren moet je leren en vegan is een beter alternatief. En ik hoop dat beide principes via de kinderen de ouders bereiken.

En het is hilarisch als mensen er achter komen hoe weinig geld scholen soms voor dingen hebben. Wij zitten rustig in lokalen van meer dan 30 graden omdat voor airco, ventilatie geen geld is. En met noodmuurtjes waar het geluid van elke schuivende stoel en kuchje uit het aangrenzende lokaal doorheen klinkt, omdat fatsoenlijke gebouwen geen prioriteit hebben.
Wat is vegan zonnebrandcrème? Welk merk heb je?
feow schreef:

Lief dat je dat allemaal doet. Ik zou het als ouder alleen niet perse waarderen.

Ik vind het wel bijzonder dat je de kinderen bestookt met je prive principes. Is het ook oke als die kinderen van de volgende groepsleerkracht hoort wat haar mening is over die overdreven luxe vluchtelingenopvang terwijl haar eigen zoon niet uit huis kan? Of dat het flauwekul is om op het milieu te letten omdat we daar als minilandje op wereldschaal nauwelijks invloed op hebben? Of whatever welke mening een meester of juf aan principes via de kinderen aan de ouders wil meegeven?
ldp schreef:
15-06-2025 10:32
Lief dat je dat allemaal doet. Ik zou het als ouder alleen niet perse waarderen.

Ik vind het wel bijzonder dat je de kinderen bestookt met je prive principes. Is het ook oke als die kinderen van de volgende groepsleerkracht hoort wat haar mening is over die overdreven luxe vluchtelingenopvang terwijl haar eigen zoon niet uit huis kan? Of dat het flauwekul is om op het milieu te letten omdat we daar als minilandje op wereldschaal nauwelijks invloed op hebben? Of whatever welke mening een meester of juf aan principes via de kinderen aan de ouders wil meegeven?
Bah. Wat maak jij iets lelijks van iets moois.

En trouwens : ongeacht welke principes je hebt zit je altijd safe met vega(n) voor een ander.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 15-06-2025 10:44
0.00% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ldp schreef:
15-06-2025 10:32

Er staat hier een kanjer van een leerkracht kinderen van zonnebrandcreme te voorzien uit eigen zak, niet voor de goede sier, maar gewoon puur uit zorg voor haar leerlingen en je haalt daaruit dat er principes worden opgedrongen?

Ik ga ervanuit dat ze geen gruwelen vertelt, maar gewoon "we gaan naar buiten, het is belangrijk om je in te smeren, dus kom even wat zonnebrandcreme halen bij de juf als je niks mee hebt. Kijk, Kruidvat/Lidl lekker goedkoop en vegan, vinden de beestjes ook leuk. Marietje, had ik jou al wat zonnebrandcreme gegeven?"

Kruidvat en Cien (van Lidl) zijn dus vegan 😉.
De overheid zou zonnebrandcreme moeten vergoeden voor scholen. Een taak van zorgverzekeraars en ggd's. Zonnebrandcreme werkt maar kort en kinderen kunnen vanaf 4 jaar prima leren om zelf te smeren.

Als school niks regelt zou ik kind zelf thuis goed insmeren en goed bedekkende kleding laten dragen. School zou zelf moeten zorgen voor speelplekken in de schaduw met bomen en schaduwdoeken. In de ideale wereld!
Ik snap wel wat idp zegt hoor, en ze heeft een punt.
Ik ga er van uit dat haar opmerking niet over smeren gaat, maar over uitdragen dat vegan een beter alternatief is. Want dat is een mening, terwijl de noodzaak van smeren een feit is. En het klopt dat je best bewust bezig moet zijn met meningen opdringen in het onderwijs, dat ben ik gewoon met idp eens.

Ik zal niet vol afschuw mijn hoofd afwenden bij niet-vegan zonnebrand. Maar ik draag wel uit dat ik let op wat ik koop en dat ik probeer geen beesten te gebruiken als dat niet noodzakelijk is, en daar riedel ik gelijk achteraan dat beesten eten ook niet echt noodzakelijk is, maar dat veel mensen het wel erg lekker vinden en dat er ook voedingsstoffen in vlees zitten. En dat ik, ook al weet ik dat dieren het niet leuk vinden, zelf wel vlees eet. Maar bij verzorgingsproducten heb je ook prima producten zonder dat er dierlijke ingrediënten in zitten, en daarom verkies ik die.
Net zoals ik bij elke spin die ze dood willen trappen roep dat die ook maar één leven heeft, en daarna begin over mijn onbegrensde afkeer van muggen. En dat ik kinderarbeid veroordeel, maar ook arbeid waar mensen uitgebuit worden. En dat dat soms best lastig is als ik een heel leuk en goedkoop shirtje zie.

Je kunt prima feiten vertellen die niet leuk zijn om te horen, zoals dat dieren niet graag geslacht worden, dat een koe kalfjes moet krijgen voor ze melk geeft en dat niet al die kalfjes later ook melkkoe worden zonder direct melk of vlees te demoniseren. En je kan ook delen welke afwegingen jij als mens maakt zonder dat als ‘dé waarheid’ te presenteren. En natuurlijk ben je als leerkracht een voorbeeld, daarom roken en drinken wij ook niet in het zicht :proud:

Ouders weten wel ongeveer hoe ik er in sta, maar dat heeft nog nooit tot conflicten geleid. Ook niet met slagersfamilies. Ik vertel namelijk geen leugens en ik maak heel duidelijk waar ik een persoonlijke keuze maak en ook dat er daarnaast ook andere keuzes zijn en vooral ook mogen zijn. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over de indoctrinatie van die arme kindertjes door allemaal enge woke leerkrachten. (Of wel, we kunnen bij de verkiezingen steeds duidelijker zien wat het effect van de scholing in de vorige eeuw was)

P.s. Veel spullen van de HEMA zijn vegan en dierproefvrij.
feow schreef:
15-06-2025 11:25
Ik snap wel wat idp zegt hoor, en ze heeft een punt.
Ik ga er van uit dat haar opmerking niet over smeren gaat, maar over uitdragen dat vegan een beter alternatief is. Want dat is een mening, terwijl de noodzaak van smeren een feit is. En het klopt dat je best bewust bezig moet zijn met meningen opdringen in het onderwijs, dat ben ik gewoon met idp eens.
Dat bedoel ik natuurlijk

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven