Zonnebrand smeren op school

13-06-2025 00:30 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons kind op school wordt niet gesmeerd. Natuurlijk smeer ik in de ochtend goed in maar ons kind zit in de kleuterklas waar in de ochtend en na de lunch wordt buiten gespeeld.
Ook bij sportdagen buiten en op schoolreis wordt niet extra gesmeerd.

Zelf vind ik het erg vreemd dat op school in deze tijd niet meer aandacht is voor het belang van bescherming tegen de zon en de risico's van verbranding.
Ik begrijp wel dat de juf of meester het behoorlijk druk heeft en niet 30 kinderen eigenhandig in kan smeren. Maar ze kunnen toch de kinderen ook zichzelf of elkaar laten insmeren? Onze kleuter kan dat prima zelf. Misschien niet helemaal perfect, maar het beschermt beter dan helemaal niet smeren.
Ik heb trouwens kind ook zelf zonnebrand meegegeven, maar als de juf kind niet helpt herinneren dan wordt dat natuurlijk vergeten...

Ik ben in ieder geval nogal verbaasd en vind eigenlijk dat school hier onverantwoord mee om gaat en denk erover om hierover aan de bel te trekken.

Maar ik ben ook benieuwd naar andere meningen.
En hoe gaat dit op andere scholen?
Moiren schreef:
13-06-2025 13:32
Niet kunnen heb ik begrip voor, niet willen is toch echt je eigen risico dan.
Volgens mij zijn dermatologen het er al een tijd over eens dat crème altijd beter is dan spray. Niet omdat de werking meer of minder is, wel omdat bij sprays een groot deel niet op de huid belandt en de kans dat je écht voldoende hebt gesprayd om goed beschermd te zijn dus kleiner is. Volgens mij komt zo'n 50% niet op je huid terecht. En nog minder als het waait. Zonde van je geld ook, lijkt me.
Op de basisschool van zoon: ouders werden via berichten verzocht om op zonnige dagen een petje mee te geven en de kinderen in te smeren. Aan het begin van de lente de vraag om een tube zonnecrème voorzien van naam mee te geven die op school kon blijven. De meeste juffen smeerden hun gezicht en armen in voor het begin van de pauze als voorbeeld voor de kinderen die dan ook zagen hoe ze moesten smeren. Dat gebeurde vrij grondig want thuis zei zoon dan ook tegen man dat hij ook de bovenkant van de oren moest doen en de nek.

Middelbare: er zijn ‘smeerpalen’ waar ze gratis zonnebrandcrème kunnen pakken. Ze hebben ook watertappunten.
Voormalige werkplek (middelbare school): ook van die gratis uitgiftepunten.

Ik smeer al sinds mijn 20e dagelijks mijn gezicht in met spf50, zomer en winter. Bij excursies of outdooractiviteiten in de lente en zomer smeerde ik nog bij en merkte dat de leerlingen dan ook sneller genegen waren om te smeren.
meisje85 schreef:
13-06-2025 14:01
Volgens mij zijn dermatologen het er al een tijd over eens dat crème altijd beter is dan spray. Niet omdat de werking meer of minder is, wel omdat bij sprays een groot deel niet op de huid belandt en de kans dat je écht voldoende hebt gesprayd om goed beschermd te zijn dus kleiner is. Volgens mij komt zo'n 50% niet op je huid terecht. En nog minder als het waait. Zonde van je geld ook, lijkt me.
Ah dat kan.
Crème is geen optie in mijn gezicht en met de spray kom ik beter bij mijn rug. Zit er iig meer op dan niets ;)

In het kader van snelheid/veel werk/tijd lijkt spray gecombineerd met een pet me het handigst.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Mijn kinderen hebben op hun afneembaar plaatje van de zon als deze op hun broodtrommel zit weten ze dat ze moeten smeren.

Juf kan hun beiden niet helpen door een allergie.

En in de ochtend worden ze goed ingesmeerd en op de bso ook
Frietjemet schreef:
13-06-2025 13:45
Er is natuurlijk wel een groot verschil met een beetje een lekkere zonnige lentedag of een snikhete zomerdag met veel zonkracht. In dat laatste geval kan het dus wel echt kwaad om onbeschermd buiten te zijn.
Euhh nee, dit is dus niet waar. De zonkracht is van belang, niet de temperatuur. Vandaag kan je net zo snel verbranden als komende week als het een stuk koeler is, en juist op die zonnige lentedagen kan je enorm verbranden.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... /zonkracht
School van mijn kinderen doet dit niet. Docenten zijn erg voorzichtig in het aanraken van kinderen. Dat is niet de bedoeling. Tegenwoordig moet je daar als school bewust van zijn. Je kunt niet zomaar een kind vastpakken. En mag ook niet alleen in een lokaal zijn met een leerling. Als ouder kan je prima zelf je kind met factor 50 insmeren. Luchtige bedekkende kleding aan en eventueel een petje op. Dan kan er weinig gebeuren tot ze om 2 uur weer thuis zijn hoor.
Moiren schreef:
13-06-2025 15:01
Ah dat kan.
Crème is geen optie in mijn gezicht en met de spray kom ik beter bij mijn rug. Zit er iig meer op dan niets ;)

In het kader van snelheid/veel werk/tijd lijkt spray gecombineerd met een pet me het handigst.
Ik heb ook altijd liever iets dan niets, helemaal als iemand anders het doet zoals op school. En spray om het bij te werken ‘s middags kan ik me ook voorstellen.
Speculaastaart schreef:
13-06-2025 13:59
Bij ons, gisteren en ik denk vandaag ook inderdaad meteen om 8:45. En in de middag niet meer, want te veel zon en te warm.
maar die sportdag is dan weer geen probleem?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
13-06-2025 17:35
Ghe ghe.
__appelbloesem__ schreef:
13-06-2025 16:56
Euhh nee, dit is dus niet waar. De zonkracht is van belang, niet de temperatuur. Vandaag kan je net zo snel verbranden als komende week als het een stuk koeler is, en juist op die zonnige lentedagen kan je enorm verbranden.

Dat is natuurlijk waar. Het ging er mij vooral om dat die twee keer drie kwartier op een dag wel degelijk schadelijk kan zijn afhankelijk van de zonkracht.
Frietje23 schreef:
13-06-2025 16:02
Mijn kinderen hebben op hun afneembaar plaatje van de zon als deze op hun broodtrommel zit weten ze dat ze moeten smeren.
Dat klinkt als een super tip!
Moiren schreef:
13-06-2025 13:32
Niet kunnen heb ik begrip voor, niet willen is toch echt je eigen risico dan.
Dus iedereen moet die chemische Nivea troep smeren omdat dat handiger is voor juf, anders hebben ze pech?
Ik snap ouders die geen Nivea willen gebruiken heel goed. En dat betekend niet dat ik wil dat mijn kind verbrand.

Bij ons op school laten ze de kinderen ‘s ochtends gewoon vrij buiten spelen, er van uitgaande dat de ouders hebben ingesmeerd van te voren (en die verantwoordelijkheid hoor je als ouder ook gewoon te nemen vind ik), en ‘s middags hangen er schaduwdoeken en doen ze een gezamenlijke activiteit enkel in de schaduw. Op hele hete dagen gaan ze zo vroeg mogelijk in de ochtend naar buiten en eten ze bijvoorbeeld fruit buiten onder het schaduwdoek. Kind is hier nog nooit verbrand op school gelukkig.
Assiral schreef:
13-06-2025 22:31
Dus iedereen moet die chemische Nivea troep smeren omdat dat handiger is voor juf, anders hebben ze pech?
Ik snap ouders die geen Nivea willen gebruiken heel goed. En dat betekend niet dat ik wil dat mijn kind verbrand.

Bij ons op school laten ze de kinderen ‘s ochtends gewoon vrij buiten spelen, er van uitgaande dat de ouders hebben ingesmeerd van te voren (en die verantwoordelijkheid hoor je als ouder ook gewoon te nemen vind ik), en ‘s middags hangen er schaduwdoeken en doen ze een gezamenlijke activiteit enkel in de schaduw. Op hele hete dagen gaan ze zo vroeg mogelijk in de ochtend naar buiten en eten ze bijvoorbeeld fruit buiten onder het schaduwdoek. Kind is hier nog nooit verbrand op school gelukkig.
Ik gebruik dan wel geen Nivea, maar chemische troep vind ik wel erg overtrokken. Sowieso is zonnebrand duur en mijn mening is dus wel liever iets dan niets. Daarnaast kunnen mijn kinderen uitgewerkte zonnebrand gewoon niet permitteren want dan worden ze wel rood, ook in de schaduw.

Ik gebruik overigens La Roche Posay, dus ook chemische zonnebrand, voor de kinderen want de “natuurlijke” beschermde niet genoeg (verbrand) of ze waren spook wit en dat vind ik voor elke dag té.
rosanna08 schreef:
13-06-2025 17:35

Wij hadden geen sportdag gisteren. En als we wel sportdag gehad zouden hebben was waarschijnlijk het programma aangepast aan de weersomstandigheden op dat moment. Bij ons was het tot 12:00/13:00 nog niet zo heel warm en licht bewolkt.
Assiral schreef:
13-06-2025 22:31

nee hoor, iets anders is ook prima. Maar waarom je kind niet beschermen tegen zonneschade? Je zorgt toch ook dat je kind gezond eet? Genoeg drinkt, beweging krijgt?
Speculaastaart schreef:
14-06-2025 07:47
Wij hadden geen sportdag gisteren. En als we wel sportdag gehad zouden hebben was waarschijnlijk het programma aangepast aan de weersomstandigheden op dat moment. Bij ons was het tot 12:00/13:00 nog niet zo heel warm en licht bewolkt.
weer lekker ontwijkend en er vanuit gaande dat het overal was zoals bij jou. Hier was het om 10 uur al flink warm en vol op zon.
Vroeg me ineens af: als er al kinderen naar school gaan zonder ontbijt of zonder goed ontbijt achter de kiezen, hoe zit het dan met insmeren? Want zonnebrand is ook niet bepaald goedkoop, dus dan kan je wel vinden dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is of school kan er wel vanuit gaan dat ouders dat 's ochtends regelen, maar er zullen heus mensen zijn die het niet kunnen betalen.
__appelbloesem__ schreef:
13-06-2025 16:56

Dan lees je haar bericht niet goed,. Ze zegt; op een snikhete dag met grote zonkracht. Dus jullie zijn het het met elkaar eens op dat punt, volgens mij. Het gaat om de zonkracht.
rosanna08 schreef:
14-06-2025 12:32
weer lekker ontwijkend en er vanuit gaande dat het overal was zoals bij jou. Hier was het om 10 uur al flink warm en vol op zon.

Nee, het was niet overal zoals bij mij, dat snap ik ook wel. Maar wij zouden aflassen of juist door laten gaan op basis van de werkelijke situatie.

Bij ons zouden de kinderen dus gewoon naast school komen alsof er sportdag was en dan zouden we hebben gekeken of het wel of niet veranderd was, in onze situatie. En bij o n s was het dus tot zeker 12:00 uur wel mogelijk geweest.
meisje85 schreef:
14-06-2025 12:38
Vroeg me ineens af: als er al kinderen naar school gaan zonder ontbijt of zonder goed ontbijt achter de kiezen, hoe zit het dan met insmeren? Want zonnebrand is ook niet bepaald goedkoop, dus dan kan je wel vinden dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is of school kan er wel vanuit gaan dat ouders dat 's ochtends regelen, maar er zullen heus mensen zijn die het niet kunnen betalen.

Dat is vreselijk sneu, want dat wordt dan dus ook niet gedaan. Maakt niet ineens dat het de verantwoordelijkheid van de leerkracht is om zonnebrand voor die kinderen te gaan kopen.
Speculaastaart schreef:
14-06-2025 13:01
Dat is vreselijk sneu, want dat wordt dan dus ook niet gedaan. Maakt niet ineens dat het de verantwoordelijkheid van de leerkracht is om zonnebrand voor die kinderen te gaan kopen.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat iedere school sowieso wat flessen heeft staan in plaats van dat ze denken "vreselijk sneu", eerlijk gezegd.
Speculaastaart schreef:
leerkracht niet nee, school wel.
Speculaastaart schreef:
Ik vind het eigenlijk ook de verantwoording van de school om te kopen. Op het kdv/bso hebben ze vaak ook zonnebrandcreme.
Pluviofiel
meisje85 schreef:
14-06-2025 13:04
Het lijkt me niet meer dan logisch dat iedere school sowieso wat flessen heeft staan in plaats van dat ze denken "vreselijk sneu", eerlijk gezegd.

En hoe komen die flessen daar dan? Waar eindigt de verantwoordelijkheid van het onderwijs, waar die van de ouder? Zodra je besluit de kinderen zonder zonnebrand in te smeren, denken andere ouders dat dat mooi makkelijk is en brengen hun kinderen ook zonder. En dan gaat er steeds meer onderwijstijd verloren.

De slogan is momenteel 'weren, smeren, kleren'

Ik zie smeren en kleren als verantwoordelijkheid voor de ouders. Weren, pakt school dan op dit schaduwdoek, zonnescherm, buitenspelen op het meest geschikte tijdstip etc. Ouders brengen dan hun kinderen in de juiste kleding, en ingesmeerd naar school.
Speculaastaart schreef:
14-06-2025 13:13
En hoe komen die flessen daar dan? Waar eindigt de verantwoordelijkheid van het onderwijs, waar die van de ouder? Zodra je besluit de kinderen zonder zonnebrand in te smeren, denken andere ouders dat dat mooi makkelijk is en brengen hun kinderen ook zonder. En dan gaat er steeds meer onderwijstijd verloren.

De slogan is momenteel 'weren, smeren, kleren'

Ik zie smeren en kleren als verantwoordelijkheid voor de ouders. Weren, pakt school dan op dit schaduwdoek, zonnescherm, buitenspelen op het meest geschikte tijdstip etc. Ouders brengen dan hun kinderen in de juiste kleding, en ingesmeerd naar school.
Die flessen zonnebrand kunnen net als wc papier en andere schoolspullen gewoon besteld worden.

En 1x smeren in de ochtend is niet genoeg voor de hele dag. Vooral niet als het erg warm is in de school en ze lekker veel gaan bewegen tijdens het spelen.
Pluviofiel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven