Napraat 2025.5 met geklets op de ark van Viva.

29-05-2025 16:29 2057 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.5 met geklets.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
16-06-2025 17:35
Door de ingang. Duh :whistle:
😜

Dus ook uit.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
16-06-2025 17:33
Hoe kom je er dan in? :proud:

Zoals bij zo'n valletje maar dan iets groter.

Afbeelding
TAFKAPML
16-06-2025 17:36
😜

Dus ook uit.
Je kunt er niet uit door de ingang. Verboden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
16-06-2025 17:37
Je kunt er niet uit door de ingang. Verboden.
Nood breekt wet.
Pieremachochel
Purrmaid schreef:
16-06-2025 17:36
Zoals bij zo'n valletje maar dan iets groter.

Afbeelding
Toen mijn zoon geboren moest worden hadden we op de camping een enorme wespenplaag, en toen maakte ik die dingen in het groot van in tweeën geknipte petflessen met een beetje limonadesiroop onderin. Ik had twee van die wespenvangers naast de 'deur' van de voortent hangen, aan weerszijden, en iedere keer zaten ze na twee dagen al ramvol dode wespen. Diepdroevig eigenlijk zo'n massamoord maar het was echt geen doen, we werden aan de lopende band lek geprikt en buiten eten was ook geen optie meer want de boterham met pindakaas was binnen drie seconden volledig bedekt met hongerige wespen. Vreselijk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
yasmijn schreef:
16-06-2025 17:30
Het proberen waard dus.?
Zeker!

Ik gebruikte deze altijd in het restaurant waar ik werkte, werkt als een tierelier. Weet niet of het dezelfde is als die van kruidvat.

https://www.bol.com/nl/nl/p/super-ninja ... 095747113/
Ook een Pluviofiel
16-06-2025 17:27
Ze komen ook af op “alcohol “ lees lege wijnflessen, maar die heb jij niet hè 😇

Verder:
“De vliegjes houden niet van de geur van basilicum, dille of salie. Of leg wat kruidnagels, knoflook of takjes lavendel tussen het fruit: ook die geur vinden ze vies. Zet ramen of deuren tegen elkaar open: fruitvliegjes houden niet van tocht.”

Bron: google🤣
geen lavendel voor Yas, ze heeft al een gebroken schouder he.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
16-06-2025 18:05
geen lavendel voor Yas, ze heeft al een gebroken schouder he.
:lol:
De realiteit haalt de werkelijkheid in
16-06-2025 17:27
Ze komen ook af op “alcohol “ lees lege wijnflessen, maar die heb jij niet hè 😇

Verder:
“De vliegjes houden niet van de geur van basilicum
, dille of salie. Of leg wat kruidnagels, knoflook of takjes lavendel tussen het fruit: ook die geur vinden ze vies. Zet ramen of deuren tegen elkaar open: fruitvliegjes houden niet van tocht.”

Bron: google🤣

Vertel dat ook even tegen de fruitvliegjes hier. Die leven zo ongeveer met 40 families in mijn basilicumplant

Valt me bij googlen op dat de eerste hits iedere keer een slecht AI verhaal is vol niet kloppende info.
Hier ook AI?
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
16-06-2025 18:20

Valt me bij googlen op dat de eerste hits iedere keer een slecht AI verhaal is vol niet kloppende info.
Ik sla die onzin altijd meteen over.
(Herman Finkers)
yasmijn schreef:
16-06-2025 17:25
Over dat bezorgen, ik weet niet of het in Nederland relevant is, ik heb onlangs een Britse film gezien: ‘Sorry, we missed you’

Ik was er diep van onder de indruk. De omstandigheden in het VK zijn belabberd voor bezorgers. Nogmaals, of dat in NL ook zo is, weet ik niet.
Deels wel. Ook in Nederland wordt vaak gewerkt met lage lonen, zoveel mogelijk bezorgen op één dag en lange dagen. En mensen verwachten hun bestelling ook zo ongeveer liever gisteren dan morgen.Ook hier staan ze dus onder druk. Vandaar dus waarschijnlijk ook: geen gezellige kletspraatjes, de neiging om te snel door te rijden, pakketten ergens achter te laten etc. Ik praat het niet goed, maar als ze alle tijd hadden gehad en het allemaal niet zoveel uitmaakte, was dit vast minder voor gekomen. Deze omstandigheden zijn voor mij de reden, evenals het milieu, om te letten op wat ik bestel én om het juist wel bij een pakketpunt te laten bezorgen.
Hij heeft trouwens nog zo'n alarmerende film: I, Daniel Blake.

Overigens: ik las dat de jacuzzi van de buren weer nonstop aan staat.
meisje85 wijzigde dit bericht op 16-06-2025 19:01
0.58% gewijzigd
Purrmaid schreef:
16-06-2025 18:20
Vertel dat ook even tegen de fruitvliegjes hier. Die leven zo ongeveer met 40 families in mijn basilicumplant

Hier ook AI?
Nope

Hoe krijg je snel fruitvliegjes weg?
De vliegjes houden niet van de geur van basilicum, dille of salie. Of leg wat kruidnagels, knoflook of takjes lavendel tussen het fruit: ook die geur vinden ze vies. Zet ramen of deuren tegen elkaar open: fruitvliegjes houden niet van tocht.
https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... an%20tocht.
Pieremachochel
Het enige gif dat ik gebruik, wat mag bij huisdieren, en ook bij planten is kakkerlak spul. Wat zijn die beesten vies. Ze liggen dan ook regelmatig dood op hun rug. Niet die mini's hé, die zijn hier niet, maar zo'n grote af en toe wel. Yak. Dus ik heb geen plaag. Ze rennen hier gewoon af en toe.
Ik dacht dat veel bezorgers ZZPer zijn en per pakketje betaald worden. Dat is natuurlijk al vragen om problemen zowel in het afleveren als in het verkeer. Gewoon in loondienst en een fatsoenlijk uurloon betalen, dan maar geen gratis bezorging. Ik bedoel, eigenlijk ook iets geks om te verwachten ergens, gratis levering.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik had van de week ook een nieuwe leerling, wil een proefles met de automaat. Les ingepland, toen vroeg ze nog of die les gratis was, ik zei nee die kost gewoon het normale tarief, berichtje terug annuleer die les maar ik hou contact.

Er zijn mensen die gaan gewoon zomaar 10 rijscholen langs voor een gratis proefles, ja dat is wel lekker makkelijk natuurlijk. Ik begin er niet aan, voor niks gaat de zon op. ;-)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
16-06-2025 18:34
Ik dacht dat veel bezorgers ZZPer zijn en per pakketje betaald worden. Dat is natuurlijk al vragen om problemen zowel in het afleveren als in het verkeer. Gewoon in loondienst en een fatsoenlijk uurloon betalen, dan maar geen gratis bezorging. Ik bedoel, eigenlijk ook iets geks om te verwachten ergens, gratis levering.
Klopt hoor. Als ik nieuwe meubeltjes nodig heb bestel ik ze altijd bij Ikea. Dan betaal ik 60 euro voor de bezorging maar dan heb ik ook wat, want het is altijd keurig geregeld.Voor de rest laat ik altijd alles naar een pakketpunt brengen. In crisisgevallen vraag ik mijn buurjongen om te rijden en dan geef ik hem voor de bewezen diensten een pakje shag, maar alles beter dan die eeuwige stress of de bezorger wel de moeite zal nemen om ook daadwerkelijk bij me aan te kloppen.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
16-06-2025 18:28
De AI van Google is helaas nog behoorlijk slecht.... En de automatische toevoeging bij een zoekopdracht super irritant. Je kunt het helaas niet uitzetten (tip: verwerk een scheldwoord in je zoekopdracht, dan krijg je geen AI onzin ;-)).
Maar bovenal, zo'n onnodig AI resultaat kost energie. Echt zonde vind ik.

Ik ben overgestapt naar Startpage, ideaal. Gebruikt de resultaten van Google, maar dan zonder AI gedoe en met privacy!
MrsM schreef:
16-06-2025 18:38
Ik had van de week ook een nieuwe leerling, wil een proefles met de automaat. Les ingepland, toen vroeg ze nog of die les gratis was, ik zei nee die kost gewoon het normale tarief, berichtje terug annuleer die les maar ik hou contact.

Er zijn mensen die gaan gewoon zomaar 10 rijscholen langs voor een gratis proefles, ja dat is wel lekker makkelijk natuurlijk. Ik begin er niet aan, voor niks gaat de zon op. ;-)
Haha, die is gek! Ik snap het op zich wel hoor, rijlessen zijn nou eenmaal spuugduur. Maar om er nou zomaar vanuit te gaan dat de eerste les wel gratis zal zijn is een beetje mal. Net of jij je rekeningen niet hoeft te betalen of zo.
(Herman Finkers)
Zarah schreef:
16-06-2025 18:41

Ik ben overgestapt naar Startpage, ideaal. Gebruikt de resultaten van Google, maar dan zonder AI gedoe en met privacy!
Oh dat vind ik wel een hele goeie tip! Ik erger me werkelijk de tandjes aan die AI-meuk van Google.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:

Zou iedereen moeten doen.

Maar helaas wordt het nu te pas en te onpas als waarheid gepresenteerd. (met als bron: google)

Ik heb het laatst per ongeluk ook een keer gedaan. Zag het ai niet staan en plaatste zwaar verouderde info. :blond:
Schaam me er nog steeds voor.
TAFKAPML
MrsM schreef:
16-06-2025 18:34

DHL en PostNL hebben ook veel gewoon in loondienst. Maar die zullen ook wel een soort van target krijgen.
TAFKAPML
Vanachtend stief overgrootvader geworden.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
MrsM schreef:
16-06-2025 18:38

Daar ga je toch ook niet beter van rijden?

Ik vind het dan weer apart dat er kennelijk veel rijscholen zijn die een gratis proefles geven. Dat kost toch flink wat geld.
16-06-2025 18:31
Nope

Hoe krijg je snel fruitvliegjes weg?
De vliegjes houden niet van de geur van basilicum, dille of salie. Of leg wat kruidnagels, knoflook of takjes lavendel tussen het fruit: ook die geur vinden ze vies. Zet ramen of deuren tegen elkaar open: fruitvliegjes houden niet van tocht.
https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... an%20tocht.

Maargoeh, het klopt dus gewoon niet.

Misschien heeft jouw bron het wel slecht ge-ai-googeld.
TAFKAPML
Lady*Voldemort schreef:
Ik niet, vaak wordt er wel verwezen naar de links waar de info vandaag komt, die dan weer wel nuttig/correct zijn.
Scheelt me scrollen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven